Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ewa-Lena: *nyfiken i en strut* var det på den kursen det var med shettisar på long reining? Tränaren höll på att berätta något om det men kom av sig mitt i meningen, men jag misstänkte att det kanske var henne du tränade för? :)

Nej, det var på en vanlig ridträning där jag ville börja öva på långa tyglar eftersom jag kommer bli väldigt tung iom graviditeten plus att min sambo också kan träna med hästen på detta vis. Det är en arab, visserligen stark, men sambon är lång och jag kommer snart få problem med balans bl a.

Det visade sig att min häst totalälskade träning på långa tyglar, hon var så stolt och glad att jobba i det formatet att vi bara måste fortsätta med detta. Och det är ju faktiskt riktigt kul att se hästens aktion på ett sätt man missar när man själv sitter på ryggen. :laugh:

Jag håller med - intressant och kul! Det finns verkligen inte mycket att hämta om man vill "läsa på" - särskilt inte på svenska. Du kan få många tips om du hittar folk här på forumet och kontaktar dem direkt. DVD:n med Bakker/Ofstad är iaf en bra introduktion - men försök hitta ngn kunnig på nära håll.
Även om man ser hästens aktion så är det guld att ha någon med som ser "ekipaget" och kan tajma in instruktioner på ett bra sätt.

Själv har jag svårt att hantera "slingor" vilket innebär att mitt fokus ibland är mer på mig själv än framåt. Jag rekommenderar en ngt kortare tygel - i alla fall i början (största nackdelen är att det blir ngt trixigare med vändningar). Fick rekommendation här (Migo) att använda en gramantygel - det är perfekt (om inte hästen är för långbent förstås). Har spridit detta vidare och det är flera som köpt sådana. I lokala hästshoppen har de nog undrat....... Det är liksom "fel" folk som köpt graman :)

Var bor du (PM)?

Till Ewa-Lena:

Piet själv är ju i Sverige ganska ofta, det brukar gå bra att komma som fotfolk och titta på träningarna även om man inte har möjlighet att ta med sig hästen. Rekommenderas!

Jo, jag har läst här på forumet att ni har rekommenderat gramantyglar så jag köpte faktiskt ett par på Horze. Det var lite svårt att hitta ett par utan nylonrep och sånt. ;)

Jag bor norr om Stockholm och jag har en träningsplats för en jättebra tränare. Nu är det så att jag är gravid och tjock och trött så jag ska inte åka med hästen nu i oktober för jag orkar helt enkelt inte. Vilket är synd! Därför vill jag ju komplettera den kunskap jag kan få på träning mha böcker/DVD.

Migo: Tack för tipset. Här ska det googlas! :D

Han är norr om sthlm, jag har en kund där som tränar för honom regelbundet med sin lippe-valack!

*KL och OT* GRATTIS till dig och Gern! :bump: :banana: :bump: :banana:

Tack! Jag ska framföra hälsningen till Gern. :D Han hänger inte på KR så mycket. ;)

Igår, inspirerad av den här tråden så övade vi lite på långa tyglar. Det var lite rörigt för mig men när Gern satte igång så föll sakerna på plats. De gjorde enkla övningar som start och stopp, svänga och gå rakt mot vissa mål. Det gick så bra och jag var så stolt över de båda. :love:

kl

Blev ett markpass idag igen och det är så härligt att se sin häst vila i steget i traven! Den här gången höll han självmant nedåt-framåt i igångsättningen i höger varv och behövde lite hjälp i det andra, svåra varvet - men det gick bättre än i förrgår. Mindre stress mellan övergångarna och en fullständigt avslappnad och cool ponny efter passet :)

suberdoo:

Men gud vad tråkigt med bb-kursen! =/ Dålig tajming av Skippen tycker jag!

Så där som du upplever med magen ivägen tycker jag det blir med hovarna ivägen! :p Märks så grymt stor skillnad om kusen är hyfsat nyverkad mot om det gått några dagar för länge. Som att kusen inte kan vinkla bakbenen längre när fötterna är ivägen.. Kanske funkar likadant då med magen? :D

Haha, ja, alltså jag är glad över att det inte var värre än en hovböld, så jag gråter inte så mycket över det. Nu kanske det blir en vecka i danmark istället, och det är ju inte fy skam det heller!

Skönt att ni börjar få till det, jag börjar också inse hur mycket fokus och positionering i min egen kropp betyder för skippens prestation.. Nästa gång så får jag verkligen se till att komma förbi och se er, det måste vara över ett o ett halvt år sen senast..

Vad synd för er! Visst skulle du ha ridit upp för BB den gången?? Eller blandar jag ihop dig med nån annan nu...? Kul med tightare mage! Jag tror min Goliath gjort tvärtom, han var snygg i somras men nu har vi börjat med begränsad fri tillgång och pållen äter som en galning. Hoppas att han inom en snar framtid inser att käket finns kvar :)

Jo, men det är ju som det är, kanske slutar som veckoelev hos honom istället... Japp, det var dags att avlägga väpnarprovet och även gjort longeringen, men ja, det blev ju som sagt inte så!

Haha, skippen skulle ha sett precis likadan ut om jag inte hade fått hem honom och kunnat avstyra fri tillgång till hösilage, nu är det fri tillgång på havrehalm som gäller.. Snart ska de väl börja få lite hö/hösilage men de kan allt bli lite mer slimmade innan dess. Tacka för egen lösdrift!

Ja det tycker jag! :D Då räknar jag att se dig här 6/11 då? ;)

Nä en vecka i danmark låter inte alls fel!

Angående sitsen så har jag hårdtränat med att försöka bli mer stabil i sidled, att inte hänga med i sidled i höftsvängningarna eller råka vika sig i ryggen i allmänhet. Inte alls så lätt som man tycker att det borde vara på en kuse som rör sig åt alla håll.. Även om jag tycker att jag verkligen låser fast höftknölarna i ryggen och revbenen med min oerhörda muskelstyrka *host* så kan man ge sig sjutton på att förr eller senare svänger det för mycket och kanske i kombination med att något annat trillar iväg så jag råkar hänga med hästen! :angel: Syns jättetydligt på videoklippen jag har från förra träningen, att när jag t ex rider på en volt eller gör något hästen tycker är svårt, då är det mycket lättare hänt att höfterna börjar vicka med, och när dom gör det så låter jag ju mer eller mindre hästen avlasta, och resten av tiden när jag lyckas sitta kvar stilla, då har kusen mycket lättare för att börja använda bra teknik. (syns ju desto tydligare om det bara är ibland det faller isär, mot om det är isärfallet nästan hela tiden! :p )
Så nu ska vi hårdträna ännu mer på det och hoppas på att kunna få ännu bättre prestation tills om en månad! :)

Kl!

Har varit på träning idag o hade med båda kusarna. På tal om sits (Totala) så insåg jag idag att det tyvärr är mkt som brister, eller ja jag har väl alltid vetat om mina brister o så,men idag blev jag extra påmind o jag blir så jäkla trött på mig själv och allting tillslut. Ibland undrar jag varför jag rider övh, kanske skulle skaffa hamster ist?

Kbl travaren tycker jag inte att jag kommer vidare med övh, och idag va vi mest ovänner, han va helt ofokuserad och skrek efter Vinga som stod i stallet o svarade...suck, aldrig mer 2 hästar på samma träning iaf.visst det är väl en bra träning det med, men det kan vi kanske träna på någon dag då man inte har tränaren där och betalar en massa pengar. så nu är det väl bara att spotta i nävarna och ta nya tag och försöka se allt från den lite ljusare sidan, om det går dvs.

Man kanske kan intala sig att när det är som värst, då blir man mest motiverad att vända på det? :p
Om inte annat desto gladare när det väl vänder och går bättre! :D

Sitsen är ju svår, mer eller mindre ett livstidsprojekt känns det som. För ens mentala hälsas skull kanske det är smartast att ta det som känns mest aktuellt utifrån hur ens hästar reagerar och bara jobba på en grej i taget. Som med höfterna på min kuse, eftersom det är höfterna han har svårt för tekniken med så måste jag ha desto bättre stabilitet och teknik för att kompensera. Men försöker jag mig på allt på en gång, då blir han så less på att matte pratar grekiska att han blir halvt okontaktbar till slut. :devil:

Hoppas du fick med dig en del matnyttigt hem iaf så ni kan fortsätta utvecklas hemma! :)

KL

Nu är vi på gång!
Ehem..lite iallafall :)

Idag var den stora dagen haha, när Lorre skulle ridas igen efter att ha stått hela sommaren pga. magproblem.
Han var riktigt svår att sätta gång sist, reste sig och gick över, ballade ur totalt för minsta ljud, fick attityd attacker över bettet (gör fortfarande, är superkänslig i munnen vilket inte är ett problem om han bara lyder på sitsen, men när han itne gör det måste man ju ta i honom och då blir det ett problem)
Och jättestressad hälften av tiden.

Så med anledning var jag lite osäker på hur det skulle gå och satte därför upp en väninna som är betydligt tuffare än mig själv ;)
Det gick över all förväntan!
Han stod stilla och ostressad vid uppsittning, i one-rein-stop position. Var med mentalt hela tiden och var tålamodig när vi fixade stigläder.
Sen red dom iväg och visserligen var han lite "seg" med att vilja lyda i styrningen men det var inga stora protester dock.
Jag valde att ha honom enbart på repgrimma utan bett så att vi inte skulle behöva ha den situationen, eftersom han verkar lugnare utan bett och det lönade sig för visserlgien som sagt behövde man vara väldigt tydlig och lite rejält i tygeltagen, men olikt med bett så behövde det inte bli en fight/stress reaktion av det utan då löd han bara istället och gick dit han skulle/stannade/backade/vände etc.

Tom. när duvorna hoppade omkring på taket så ballade han itne ur, han spände sig och kollade men ha satte inte av i full galopp i panik som tidigare så jag räknar det som en stor vinst idag :)
Dom kunde även trava ett halvt varv och det fanns ingen tendens till att dra iväg, och han saktade av när han skulle.

Så...jag är skitglad :)
Han gick som en kamel men form var verkligen inte nåt som var i fokus idag. Och så slutade vi när vi låg på topp så att säga så det vart ju inget superlångt pass såklart.

Westernryttare kompis som rider.
Lugn och glad Lorre :)

Vad kul att ni är på gång igen! :)
Haha och usch så mycket trevligare när hästen är cool och "med" så man kan koncentrera sig på det man ska göra! :p

Tack :)
Ja om du visste hur mycket tid jag lagt på just lugn och lyhörd, han var riktigt hopplös förut med att stänga av mentalt. Vilket är halvt livsfarligt om man ska rida för dom får ju lite panik då när dom blir överraskad :/.

Ja usch, det är så mycket roligare att rida när hästen är "med"! :p

Har ju själv haft det problemet och kommit fram till att för oss iaf så har det varit förknippat framförallt med två saker: hästen måste vara motiverad till att jobba med mig, och mao inte ha andra motivationer som att den tycker det är obehagligt och gör att den vill komma undan, och fokus.

Kan det vara så att din kände av något redan innan den blev avställd som gjorde den mer benägen att stänga av tro?

Man kanske kan intala sig att när det är som värst, då blir man mest motiverad att vända på det? :p
Om inte annat desto gladare när det väl vänder och går bättre! :D

Sitsen är ju svår, mer eller mindre ett livstidsprojekt känns det som. För ens mentala hälsas skull kanske det är smartast att ta det som känns mest aktuellt utifrån hur ens hästar reagerar och bara jobba på en grej i taget. Som med höfterna på min kuse, eftersom det är höfterna han har svårt för tekniken med så måste jag ha desto bättre stabilitet och teknik för att kompensera. Men försöker jag mig på allt på en gång, då blir han så less på att matte pratar grekiska att han blir halvt okontaktbar till slut. :devil:

Hoppas du fick med dig en del matnyttigt hem iaf så ni kan fortsätta utvecklas hemma! :)

Ja jag hoppas att det vänder ngn gång, men sen så är han väldigt känslig i munnen, så även om man försöker vara så följsam o mjuk som möjligt (vilket inte alltid är så lätt med hans stora trav där man får anstränga sig till det yttersta för att sitta kvar typ) har testat lite olika bett, men vissa bett eller ja nästan alla bett han får in imun tuggar han missnöjt på innan jag ens har tagit i tyglarna, munnen är kollad regelbundet av en duktig veterinär, så bara här har jag ju ett "problem" som jag inte riktigt vet hur jag ska lösa

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 199
Senast: lizzie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 685
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 411
Senast: Emtherlia
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 122
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka