Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Haha, ja det var en rejäl bockning a la pigg nordsvensk :) Såg ut att kunna bli en riktigt trevlig häst det där! Kan säga att det var lyx även för oss fotfolk för jag fick med mig mycket matnyttigt från longeringen att applicera på jobbet här hemma och CD hade även längre tid till teorin i stort. En riktigt bra dag, helt enkelt :)

Vad kul att det gått så mycket framåt med Skip! De (stallägarn) pratade nog faktiskt lite om dig och att du skulle till Kullen. Då träffar du även min tränare idag som är där med sin Shirehäst :)

Jag har tyvärr inga ridbilder. Jag har varit(är egentligen fortf.. men rider lite endå.. kan inte låta bli) rätt sjuk. Och Tino fick ju en bit av tungan avbiten. Så vi har inte hunnit rida så mycket. Och har i stort sett aldrig någon med mig. Men jag ska försöka få någon att fota snart. Om inte annat så vill jag se hur illa det är.
Jag är så otroligt svag nu! Innan sommaren red jag 5 hästar/dag och fick ingen träningsvärk trots det, lite mockning och fodringar. Nu orkar jag knappt någonting. Och det märks i min ridning med. Jag sitter sämre och orkar mindre öht. Men det vore om inte annat nyttigt att se.

Här är lite andra bilder på de små liven iaf!

Tino och jag fastnade på en annan tjejs ridbilder under ett av våra första tömkörningspass. Jag är urusel på att tömköra. Det fattade han fort. Om han slängde sig rakt fram vid busattack/inbillad rädsla så hann jag fånga upp honom rätt fort. Men om han slängde sig inåt så hann jag inte med i tömmarna på en gång. Då slackade det till så han hann hoppa iväg lite. Det utnyttjade han. Här ett liitet sånt hopp med en liten mini-bock och en matte i snygga rosa, blommiga stövlar som försöker hafsa åt sig tömmarna fort nog:
Bushst.jpg

Här har Tino fått en ny saltsten som tydligen var sååå mycket godare än den förra. Hans granne fick vara med och dela. Han nådde saltstenen genom gallret med sin osannorlikt långa tunga. Men insåg att det var lättare att slicka Tino på näsan och så få i sig saltet han slabbat där. Så stod de i 20 min. Fina knäppisar!
Saltsten.jpg

Dela.jpg

Och här ligger gamle älsklingen och sover. Klänningen han har på sig är hans gubb-pullover med sedvanliga bruna argyle-rutorna. Förutom vita hår som dykt upp i ansiktet(och pullovern givetvis!) är hans små eftermiddags-naps ett av få ålderstecken. Han vill gärna få en sån.
ZebbiSoveee.jpg

Zebs kompis fick vara modell och göra reklam för livrustkammaren i en stilig krona och mantel. Zeb fick prova en plastprinsesskrona. Don efter person..
1103.jpg

Men gu vad söt!
Han passar faktiskt i tiara haha

haha va söta bilder XD Söta hästar du har :laugh:
Ush va trist att vara sjuk du! hoppas du blir bra snart :)
Själv lyckades jag dra med farsan och fota båda hästarna när jag red igår så sen kommer lite bilder när de e förminskade :)

Vad söt han är! Och så duktig!

Vad häftig den där krullis-pälsen är. Jag har nog aldrig sett en Curly IRL. Hur känns pälsen? Är det som får-krull typ? Visst är manen också finare i kvalitet och krullig?
Är svansen också det?

Jag vill också veta! ;)
Och i övrigt håller jag med tuaphua såklart.

Ja, han har en hemskt svår tillvaro den gamle mannen. ;)
Jag har så rara stallkompisar som skickar de här bilderna med mms till mig då och då. Jätteroligt att se vad de gör då man inte är där. Typ den kvarten om dagen jag inte är där. :P

Moa:
Ja haha.. Jag skrattade så jag dog när jag fick kortet. Min kompis hade övat med plasttiaran på sin häst innan han skulle fotas med fin och dyr guldkrona. Hon hade glömt den på min ponnys boxdörr. Så några andra satte på den och fotade.
Kollar ni på livrustkammarens hemsida så finns det en mkt tjusig herre med en mkt tjusigare tiara än den gamle Zeb har. Han finns med som reklam för utställningen Hov och tass. Han blev så snygg i sin tiara! Han fick fotas i studio med proffsfotograf, mantel och guldkrona. Zeb fick fotas med suddig mobilkamera, plasttiara och mörk stallmiljö. :P

Zahlo:
Ja, de är underbara båda två! Så väldigt, väldigt olika på alla sätt utom färgen och att de är miffon båda två. Underbara miffon!:love:

Haha fast jag skulle gissa att din lilla fluff är mycket charmigare än den som du beskriver som tjusig. Det är väl det som är det underbara lite, just att det inte är flott och fixat, han är ju bara sööööööt :)

Gu tänkt om jag skulle vara så elak att jag gjorde samma med min dotters chockrosa tiara (som hon hatar för hon gillar itne sånt) och sätta på Lorre haha, vi får se....det ser ju faktiskt riktigt komiskt ut.
Han går dessutom med sin bästis som är en snygg flott omslagspålle PRE, så lite måste han ju hävda sig kanske haha. vi får ävl se haha...väldigt frestande ;)

edit: kollade på den tjusiga kompisen, han var väldigt tjusig faktiskt haha, hade härlig glimt i ögat, kul bild! Och den uppstoppade Streiff var häftigt att se.

Senast ändrad av en moderator:

Han är faktiskt väldigt charmig med! En riktigt härlig man den vita. Allt är väldigt festligt med honom. Han är alltid glad. Men man vet att om han är för glad då man rider så har man missat något. Han är dessutom väldigt klipsk, känslig, välriden och väluppfostrad på marken. En härlig en som man blir glad av! Och en bra extrapappa till min lilla yngling. Han styr honom med fast hand just nu.;)

Men Zebbi kommer alltid vara nummer ett oavsett hur snygga, trevliga och välridna andra är. Zeb är mitt hjärta! Vi har ju hängt ihop så länge. Och han är faktiskt väldigt charmig. Förr om åren var han en ren plåga och avskydd av de som behövde hantera honom. Men nu står vi ju tom i kollektiv och han hanteras av alla utan problem. Det finns många som är förtjust i den gamla token nu. Han är riktigt bortskämd med gos och lite morötter av övriga i stallet. Det är kul att se att den där missförstådda gamle gubben äntligen får så mycket omtanke och kärlek.:love:
Han har tillit till andra och söker aktivt kontakt nu för tiden. Förut flydde han eller slogs för att själv slippa få stryk.
Nu KRÄVER han snudd på gos av en del. Det är lite härligt att se!

Tino har provat mammans stickade mössa. Han fick inte ens en tiara stackaren. ;)
Det är jätteroligt att ha sånna kort på dem. Så kör på du med tiaran om dottern iaf inte vill ha den.;)
Jag brukar göra märkliga saker med hästarna för att vänja dem vid saker och bli trygga. Så de brukar få ha diverse saker på huvud och kropp. Idag var Tino "röda spöket" med en stor badhandduk över skallen. :P

Senast ändrad:

Visst e han!
Ja men det känns typ som en sån där fårskinnsöverdrag som man drar på sadeln, som har lockarna kvar liksom och inte är utkammad som paddarna brukar vara, om du hajar va jag menar ;) haha
Den e liksom lite mjukare och manen är tunnare i kvaliten och lockig, den blir dreads om man inte kammar den, jag kammade ut några när jag tog hem han i somras :angel:
Svansen däremot e ganska vanlig, lite vågig på vissa ställen är hans, men annars rak och ganska grova strån :)

Åhh va precis inne på livrustkammarens hemsida och kollade, va fiin!
haha mina två är också två sjuka miffon, men jag älskar dem :D
Teddy tog idag äpplena ur krubban, det tog 4 dagar för honom att våga sticka ner huvudet i hinken(!) och ta dem, dricka vatten ur en likadan va däremot inga problem... haha han e så djärv den hästen alltså!

Hoppas du kan lura ut en som fotar lite träning nån dag, hade så gärna sett er :laugh:

vad skönt att Zeb trivs nu om tiden med andra :) Visst är det skumt hur en del hästar fastnar mer i hjärtat än andra...det kanske låter hemskt men det är sant, jag har haft både hästar jag verklgein älskar och dom som jag gilalr väldigt mycket, men bara några som jag saknar nu efter alla år.

Jag gillar också att hitta på saker med dom, fast Lorre är en utmaning för han är nästan helt "otittig", bara ljudreaktiv. Så jag får nog börja med lite mer utmanande saker. Han tycker bara att handukar och dyligt är för att leka med i ridhuset hihi

Synd att du inte fotade Tino då, det hade ju varit en rolig bild speciellt som han ju redan är så röd :)

Zahlo: oooh det låter ju gudomligt mysigt!
Undra om man kan perma Lorre ;)

Jag håller med Moa om att det låter väldigt gosigt!
Zeb har kanske lite liknande lugg. Den är väldigt tunn i kvaliten och superkrullig. Dessvärre är den suuuupertjock och står rakt upp. I somras när hade han flugtäcke en period. Det har ett band som man drar över pannan. Med det på ser han ut som Björn Borg gjorde med sitt fula pannband och flufflugg.:D
Att knoppa den luggen är... eh.. spännande.;)

När Tino flyttade in sa min kompis något om att "undrar om inte du hamnat i fel familj.. Du är ju fint halvblod med bra stam, en fin dressyrhäst." och antog lite att han skulle vara en mkt ordinär karaktär. Nu säger hon att han är det största miffot av både mig och mina alla djur. Och de hara alla personligheter som är waaaay out there. Tino är mkt speciell. Han är inte direkt den vassaste kniven i lådan. ;) Och han gör så sköna ljud som låter lite lätt retarded. Min kompis liknar honom vid en sorglös och glad mongolid(oh, det var inte PK av mig.. men hon anser sig berättigad att skoja om sånt iom att hon älskar sin mongolida syster så). Han är så härligt oförställd, sorglös och social. Han är riktigt goofy a la Scooby Doo. Han är väldigt, väldigt rolig. Och att han är så social är jättemysigt!
Dessutom har hans matte gjort ett superjobb med att fostra honom. Han kan inte varit med om mycket hemskt iom att han är så cool på marken och har sån tillit till människor. Och han är väldigt väluppfostrad. Så tom de som inte tycker unghästar är helfestligt kan hantera honom utan problem och gillar honom. Så länge de inte sitter upp vill säga. :P

Teddy verkar ju också lite speciell. ;)
Men det är ju det som är roligt! Idag hittade jag nypon i hela Zebs box. Min kompis har kämpat och plockat nypon åt mina hästar. Hon började blöda, frös etc. Så har han spottat ut dem den lilla otacksamma ponnyn!:eek:
Tino hade lagt ett på blöt i vattenkoppen. Men det var nog av misstag iom att han suger i sig allt ätbart han kommer över. ;)

Ja, vissa fastnar man för. För mig har det varit de lite svårare hästarna som valt mig. När jag jobbade på Solvalla hade jag en favorit där. Han var bindgalen. Men mig var han som en hund med. Jag var då jag började ta hand om honom bara 13 år och 45 kg tung. Men han valde mig, respekterade mig och följde mig. Övriga människor attackerade han. Han hade sparkat sin skötare medvetslös och inte slutat efter det. De fick dock ut människan innan hästen hann skada honom mer än så. Hade han inte sålts hade jag nog stått med en travhäst trots att jag nog aldrig funderat på att köpa en sådan innan. Han fastnade verkligen.

Zeb är detsamma. Han var bindgalen och livsfarlig. Han skulle avlivas. Men jag tog honom. Han var dock inte lika snäll med mig från start. Det har varit många tårar pga den ponnyn genom åren. Men han är väl värd det idag. Jag är så otroligt glad över den tid vi fått och allt han lärt mig. Jag kunde inte haft en bättre lärare. Han har ju haft alla problem i boken. Så jag har fått lära mig handskas med mycket. Men han har ett väldigt starkt band till mig med iom att jag är den första fasta personen i hans liv som haft honom heltid och inte misshandlat honom. Så vi betyder mycket för varann. Och genom alla år har vi verkligen vuxit ihop. Det kommer bli hemskt den dagen han ska vidare. Och det får man ju inse kan bli när som i hans ålder, tyvärr.

Dock vet jag precis hur du kan få en snygg look i Lorres hår. I med läggningsvätska, knoppa och så får du nog det här resultatet. "Förhoppningsvis" håller det längre än Zebs iom att jag inte har permvätska eller läggningsvätska. Vad säger du om detta?;)
Före-bild(under "behandlingen"):
Before.jpg

Resultatet:
Tantperm.jpg

Bonusbild på mitt lama-djur till unghäst som sover efter gräsinvänjning i början av sommaren. Det är hemskt ansträngande att äta och sola. Man blir trött och sover med öppet öga och öppen mun trots att matten kommer in i boxen. Även då matten blir orolig att man är dålig och börjar försöka väcka en ligger man så och snarkar. Slutligen får man ganska hårda daskar i ansiktet, öppnar ett öga, suckar och ligger kvar. Som sagt.. en trygg individ som inte störs av människors närvaro alls.
1290.jpg

Senast ändrad:

Haha perfekt lugg! Och Tino ser ju helkomisk ut haha

Jag där av att inte få rida men hellre se honom bli riden av nån annan än att han står...så..tills jag är läkt så får ni tolerera lite icke-AR bilder ;)

Idag var ganksa jobbig pass för pälsklingen, mycket förvänd galopp. Dock aktiverade den benen ganksa bra så travens om var efteråt var bästa hittils, fast tyvärr stod jag bara och var så glad och kollade att jag glömde ta nåt vettigt foto på det. Och dom jag lyckades ta var ju i helt fel "moment" såklart men men..
Och så går han ju inte med nacken högst då tyvärr men det är också sak att jobba på...

Här i förvänd galopp -> snett igenom för att byta varv.

Och lite (jobbig) trav. Tyvärr orkar han ite riktigt men man måste ju börja nån stans...

Och lite skritt vart det ocskå i början.

Inga tiaror idag men vem vet vad som händer i morgon ;)

Senast ändrad av en moderator:

Han är så fin! Som en stor valp med långa ben! :)

Ska bli kul att följa hur det går för er!

Haha tack, ja han är verkligen valpig. Om han fick bestämma skulle han sitta i knät hos mig jämt...tur att han är väluppfostrad!

Förhoppningsvis blir vi inte utslängda, jag tränare ju faktiskt AR själv och tränaren är klassiskt i grunden även om hon är hoppryttare...och ni här vet ju att jag är lite paj så kan ju inte rida...

Så..idag såg det ut såhär.
Idag var det jobbigt för killen, nytt bett (svår i munnen så försöker hitta nåt som funkar bättre) och lite krav på sig...ojoj.

Som vanligt tränare som rider (jag längtar!)
Traven försökte han fuska hur mycket som helst i men ibland fanns det hopp om en framtid..

"om jag bara krullar ihop mig kankse jag slipper jobba" (därav upplyftande korrigernade händer haha)

Han är riktigt fin, även om han är spänd och hög :) Hur pass skadad är du?? Kan du jobba honom något från marken? Kunde ju i så fall vara ett bra tillfälle att träna mycket på avslappningen iaf :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 200
Senast: lizzie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 687
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 411
Senast: Emtherlia
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 122
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka