Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Här e två bilder på min lilla sötnoskrullis :D

89877_1288097286.jpg

23479_1288043401.jpg

Sötaste på hela forumet :love:

Men ser jag i syne, är han klippt?

KL

Ja, ja. jag vet att jag inte är helstekt AR, men ni får leva med mig ändå. :D

Jag ville bara säga att TJOHOO va glad jag är idag, för det gick så satans bra att rida! Vi knalla in i rudhuset, nysladdad och elegant! Vi krumelurade lite volter och serpentiner och allt bara gick susande bra! Jag blev lite förvånad faktiskt för oftast som oftast är det alltid nåt som ska strula. Sen frestade jag tanken med lite galopp, o han bara "Japp, galopp var det beställt", och gjorde helt fantastiska galopper, och skänkelvikningar och bakdelsvändningar o hela baletten. Och hurra för alltihop säger jag! Mitt i allt det bästa så kom ridskolan in... men lika bra var kanske det, man ska ju sluta på topp. Jag hade nog LÄTT kunnat rida sönder allt bara för att få vara kvar i drömen. Det var som att sitta på ett mjukt och följsamt smörpaket som bara åkte runt där i ridhuset. Inte illa!! Sen när vi kom hem, ja då när vi svängde om i stallgången så syntes magmusklerna megatydligt!! Dom har jag saknat ett tag för allt fett han lyckats lägga på sig efter sommarbetet. tjohoo!!

Jag tror det var en sån dag då alla förutsättningar var maxade. Nu vågar jag inte rida imon :o :D

Varför har man aldrig nån med videokamera eller kamera?!?! Det är ju sånt här man vill bevara för hjärnan.
:bump:

Det är så att jag alltid smygläser här men inte gör nå inlägg, men nu så.

Det är kul att se hur alla utvecklas, kul att ni lägger upp bilder tycker jag!

tack vad snällt :)
Iof. kan jag ju tyvärr inte ta credit för det i nuläget haha men skitsamma, det är så kul ändå att se honom utvecklas. Han börjar bli hästen jag visste han kunde bli när jag köpte honom (även att ingen annan fattade det haha)

Fast det är tortyr att inte kunna rida själv än men hoppas att det går nästa vecka lite försiktigt.
I morgon ska han hoppas för första gången jag nånsin sett!!! :o :D
Bara lite, nåt hinder eller två, men ändå, ska bli så kul att se!
Jag vet att han är typ inhoppad, men är ju inte tränad nåt. Fast han verkar gilla det för gu vad han spande hinder när jag provred honom (och hoppade ju inte såklart för jag var för feg eftersom jag då inte suttit på en stor häst på åratals)

Det har iof. inget med AR att göra men jag kan berätta att han jobbas i skolor också, speciellt förvänd öppna på långsidorna, det funkar super på honom. Även förvänd galopp är en favorit.
Och nu när vi hittat ett bett som funkar så kan man ju gå framåt mer i kommunikationen :)

hihi visst e han söt XD
Klippt nej, vart?
Det enda som är klippt på han är svansen, den va jag så duktig och klippte igår haha :D

Så har Spak varit här och tittat. Han hittade spänningar i länd och kors, men han tyckte hon rörde sig ganska bra. Han kände bara igenom henne och så fick jag leda henne lite bort och fram på gårdsplanen. Ska åka till ridhuset med henne nästa vecka så ska han longera henne och så skulle han eller någon annan rida henne då oxå om allt går som det ska... Han sa iallafall att det INTE är mitt fel att hon beteer sig som hon gör :) Det betydde väldigt mycket för mig! Och han tyckte hon verkade lydig och snäll och hantera men väldigt flockbunden...
Men några vidare svar fick jag inte idag.
Ska bli väldigt spännande att se hur det går i veckan!

Jag har rensat lite och öppnat upp denna tråd igen. Var trevliga nu!

Tack!

KL
Då fortsätter jag med Lorre (om vanligt) som gick väldigt bra idag (fortfarande nöjd i munnen, och nu går det göra förhållningar utan att han går emot handen)
Som vanligt tränare som rider (fast jag tror jag får börja försiktigt i helgen så håll tummarna för mig, har läkarbesök på fredag)

och så går det att be om lite lägning utan att han tappar ryggen, wohoo. (haha fast det är ju ingen ökning såklart men ni vet...små steg...)

*KL*

Här vill jag också vara med! Även fast jag nog rider klassisk dressyr mer än AR, men det verkar ju som att det är lite blandat i tråden ändå :idea:

I söndags red vi vår första lektion för vår nya tränare! Det gick alldeles fantastiskt bra! Tror verkligen det kommer bli superbra! Inspirationen är på topp :d Fick även en present igår, av min träningskamrat och stallägare, en bok "REFLECTIONS ON EQUESTRIAN ART" skriven av Nuno Oliveira.

Hela alltihop känns bara kanon! Jag tror verkligen att jag efter många års sökande hittat en tränare och en metod som är i mångt och mycket precis vad jag sökt efter.

En bit i taget är rätta melodin :)

SnigelEffekt: Välkommen hit till vår nyöppnade tråd (tjoho!)! Alltid lika kul när man har fullt med inspiration att sätta fart på och faktiskt hittar rätt- oavsett vilken stil man än vill hålla på med. Ser fram emot bilder och uppdateringar :)

kl
Jag och Goliath ligger lite i dvala pga det stenhårda underlaget, såg dock att det singlar ner små försiktigt snöflingor utanför fönstret så nu kanske hoppet återvänder. Tänkte slipa lite på skolorna i kväll, går ju iaf att skritta litegrann. Sist när jag tränade från marken hade han lite svårt för slutan och jag kom på att jag mest tränat den på volt det sista när jag ridit. Eftersom vi inte riktigt haft koll på voltslutan utan mest lärt in den överhuvudtaget så kan det nog vara dags att gå tillbaka till rakt spår och plocka in ett par steg på volt och se om vi kan bibehålla formen. Ett steg i taget var det... :)

Vad kul! Det är så roligt när man hittar tränare det känns rätt med!
Min ena tränare kommer på fre. Jag längtar så! Nu är vi dessutom ganska många som ska rida. Så jag har en hel del kul att kolla på även om jag bara orkar vara med med ena hästen just nu(pga sjukdom). Så det ska bli jätteroligt och inspirerande! Jag missade förra gången. Så nu känns det extra kul.

Moa:
Lycka till! Jag håller tummarna! Det är så himla kul att få börja rida igen när man varit dålig.

I söndags löshoppade jag mina två busar ihop. De går i hagen ihop och jag har ju Tino som handhäst. Så jag kände att det kommer gå bra. Zeb är helt styrbar lös från marken. Och Tino ganska lyhörd för att inte vara skolad så mkt med sånt. Jag orkade inte bygga gata, utan styrde dem bara över ett litet hinder på ena långsidan.
Zeb levde upp och for runt och bockade och sprätte med benen. Tino busade lite ch brallade han med. Jag skrattade så jag grät och knappt kunde andas åt hur härliga de är. De var så smittande glada och helt underbara!:love:
Zeb såg ännu mer ut som en gammal lämmel med mammutskalle bredvid Tino som showade runt med luftiga rörelser och svansen som en arabkvast. Zeb knatade runt markbunden och framtung av naturen. Tino drog hela fyrkanten runt och Zeb kutade mest på en liten mittvolt runt mig. De var ändå lika snabba.
Zeb blev mycket arg när inte Tino bytte varv då matte sa "byt varv". Så han sa åt honom. Bra assistent!
Efteråt följer de en som hundar medans man bär in hindermaterialet. Så söta!:love:

Zeb har kännt bättre i ridningen sista tiden. Jag tycker att han haft en liten spänning i halsen efter han stod i somras och sen då jag bara ridit honom rak i skogen med Tino som handhäst. Jag har inte jobbat med formen så mkt på honom då. Han har blivit lite stum. Inte så konstigt när man snart är 28.
Men nu har jag ridit mer dressyr och masserat lite. Det verkar ha hjälpt. Han börjar kännas starkare med. Jättekul! Visste inte om han skulle fixa att komma tillbaks igen.

Tino har jag mest bara ridit fram, fram, fram på. Vi har fått en ny sadel av hans ägare. Jag var lite tveksam till hur den ligger(vi fick hem den och skulle prova). Men den är nog bra utom att den är för bred. Så jag har paddat upp och hoppas det ska funka så. Han kommer ju iaf bredda sig och växa mer. Så han behöver ju lite att växa i. Jag älskar sadeln och är SÅ glad att slippa den förra, som inte passade mig alls.

kl

Blev det några skolor....nää! Det kom ju en massa härlig snö istället och snöstyltor på ridbanan kändes inte alls lockande. Blev en barbackatur på plogade grusvägar istället och Goliath imponerade på mig med att trava några steg i den stabila avslappnade traven igen. Så häftigt att få känna hur det känns ovanpå ryggen istället för att bara stå och dreggla över traven i longeringen :)

åhh vad duktig (och självklart fin) Teddy är :love:

Hej förresten allihopa.. smyge rmig in här fats jag nog inte hör hemma här, men hör nog fasen inte hemma någonstans (förutom på gnägg, haha).
Fast tror nog min ridning är mer åt detta håll än vanlig dressyr.

vågar inte ladda upp några bilder än då blir jag halshuggen men har iaf tre pollar födda 2002, ett halvblodsto, en maffig ponnykorsning (kallblodstravare i c-ponnymått typ) och en spanjor. (sen ett föl o sen några jag delar med min mor (halvblod))

MEN, varför skriver jag då här? jo för tänkta ngn kunde hjälpa mig...
Vad är skillnaden mellan kapson, ridkapson och serraten (stavas?)?

En vanlig kapson är rätt klumpig, ett grovt verktyg för longering, typ. Jämfört med en ridkapson som väl iofs finns i olika utföranden men är mer som ett träns med metall-nosdel som är nättare och gjord för att bli ett "finare" verktyg för ridning.
Sen finns det ju musserola också som har en mindre (kortare och smalare) metalldel, ännu nättare mao, men min iaf har bara två ringar för tyglarna och är svår att longera i. Musserolan var perfekt för de känsliga varmbloden som inte gillade de stora som lätt gled runt på smala nosryggar och var tyngre.

Serrata har jag ingen aning om men som jag förstår det är det bara ett annat ord för kapson. Eftersom det är spanskt/portugisisikt(?) kan jag tänka mig att det är lite grövre och ibland skarpare grejer än vi föredrar i sverige. Men det är bara en gissning utifrån mina fördomar! ;)

Jag skulle iaf aldrig rida i annat än ridkapson/-musserola.

Välkommen!
Jag är inte heller AR-ryttare. Men jag skriver iaf jag med. :P

Kapsoner kan förutom att de är olika utformade i lädret/textilen ha olika nosdelar med antingen ett fast och böjt järn över nosen, inget järn alls eller ett järn som är böjbart som en cykelkedja. Hur mycket vadderat/skott järnet är varierar också. Det finns läderklädda, vadderade, plastklädda etc.

Serreta(jag kan inte heller stava det;)) är en typ av kapson med fast järn. Järnet är oskott och det är taggar på insidan av järnet. Väääääldigt skarpt alltså. Den är spansk har jag för mig och rätt vanlig där.

KL
Igår var mister Lorre spänd för alla snö, han tyckte den var jätteläskig haha.
Så...större delen av passet var inte allt för kul men stundvis var han lite halvvettig.
Bakom lod men aja...man kan inte få allt jämt tyvärr.
inte jag som rider som vanligt (men i helgen får jag rida wohooooooo! :D även om det ska göras väldigt försiktigt...men att ens få skritta känns underbart just nu)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 200
Senast: lizzie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 687
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 411
Senast: Emtherlia
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 122
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka