Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

tack :)
Nu har jag tom. bildbevis ;)
Men...inte snyggt haha.

"Ful men glad!"
Jag lite oplanerat bestämde mig för att känna på honom lite idag efter min tränare ridit.
Han var så himlans mjuk och fin, flyttar sig bra för hjälper och var medgörlig och trevlig.
Vi gjorde lite förvända öppnor och mini-åttor, halter etc. och jag var lyrisk trots att det egentligen inte är nåt stort haha.
Bara att sitta på honom igen var underbart!!!
Iklädd thermounderställ, mjukisbyxor, dunjacka, mössa, kängor, och en galet för stor hjälm.
I give you....Moa & Lorre...

Och lite snyggare tränare
Traven börjar verkligne bli lite vettig nu, så länge han inte spänner sig då. Galoppen är alltid bra nästan.

Vad härligt Moa! Vilket smittande leende! Man ser verkligen hur lycklig du är. Underbart!

Jag red lektion idag. Det var välbehövligt! Jag var sjuk sist. Så det kändes aaaaalldeles för länge sedan. Jag pratade med en tjej innan och sa att jag skulle ta gammelhästen på lektionen. Jag är fortfarande dålig och kände att det blir lugnt och skönt med honom. Jag behöver inte ta in så mycket nytt, jag behöver inte vara lika rörlig i kroppen och jag behöver inte rida lika aktivt iom att man rider lätt och i högre tempo på ynglingen som dessutom rör sig sååå mycket mer.
Jag sa dessutom att på Zeb behöver man aldrig oroa sig för att åka av. Idag hade jag så ont att det kändes skönt med minimalt med rörelse. Jag sa också till tjejen att "så där ska man inte säga. Det är ju då man åker av" och så skrattade vi gott åt det.
Det höll på att bli så. Zeb snubblade till på något sätt i galoppen och gick ner på knä. Han kravlade sig fram säkert 7 steg på knä. Och jag tänkte i varje steg att nu ramlar vi, alt jag åker av. Gammelgubben räddade sig dock och jag satt kvar. Men det var riktigt äckligt. Man blir ju rädd att han ska skada sin gamla kropp.
Som tur var gick han oskadd genom det hela.
Jag fick åter igen skäll för att jag jamsat lite med honom. Han har blivit starkare sen sist(det var 1½ mån sen iom att jag ridit Tino på träning istället). Men jag har inte höjt kraven i takt med det. Jag tar på något sätt ofta olydnad eller ovilja till arbete på den hästen för ålderskrämpor/svaghet. Haha.. Men det blir väl kanske så när man oövervakad rider en sån gammal en.
Det var bättre än sist. Men inte bra nog tyckte fröken.

Jag satt också och kollade på övriga ekipage. Och det var riktigt kul. Det var några nya med. Och de var så nöjda. Var jättekul att se skillnaden i hästarna i början och slut av lektion. Och kul att eleverna var så nöjda.

Pratade också med tränaren om att hon och hennes man ska komma och ha clinic för oss. Det var många intressenter. Och isf skulle de ha lite uppvisning, teori och lektioner. Och så skulle de som har konferenscenter på herrgården ha middag och vinprovning. Kan bli kul!

Och så kollade tränaren Tinos nya sadel. Den fick godkänt!
Han har fö gått så bra sista tiden. Jag är så nöjd med lilla stjärnan! Jag har tuffat på mig lite med honom och höjt kraven. Och har börjat miljöträna det lilla livet mer med läskigheter. Så han är iaf ngt lugnare nu. :P

Haha ja ren lycka är det verkligen, det enda som toppar att rida på sin pälskling är ju sitt barn (jag har en dotter på 7år) men hästar är en nära 2:a plats hihi.

Oj vad läskigt! Lorre kan också vara en riktig snubbelgubbe, fast han har blivit drastiskt bättre tack och lov. Och han luras med som din gamling, dom är smarta! Även mina tränare har blivit lurade av honom trots att jag varnat innan haha, men dens om rider honom nu har ju märkt att det är bara lite lathet hihi, han orkar massor om man bara ber honom lite mer. Nu när han har fattat att han inte kan köra med henne så är han lika laddad som han brukar vara med mig, vilket är kul för det är ju så han är :)
Förstår precis hur du menar med lättridning och högre tempo och rörlighet, jag saknar mina små isisar när jag är hostig och sjuk och inte kan rida vettigt på en stor kille som Lorre, jag tappar ju andan haha.

Hoppas du blir frisk snart då! Speciellt när du har fina Tino där.
Det där lät ju inte fel att ha clinic på herrgård ;)
Miljöträning är värt guld, vi brukar köra läskiga prassel ljud bakom sargen, Lorre är väldigt ljudrädd om han inte kan se vad det är, fast han har blivit grymt mycket bättre, nu vågar man ju rida honom på lite långa tyglar liksom, det var inte ens att tänka på i somras. (hände flera gånger att han vart livrädd bara för att någon gick ut till paddocken på sidan av ridhuset..ljudet av vanliga fötter var tydligen potenciellt livshotande, drog i full fart i panik :/ )

Roligt att det går bättre med honom iallafall, fina Tino (han är ju grymt fin, fast vi vill se mer bilder ;) )

Ja, jag förstår att dottern toppar. Jag har ju inga barn. Så mina pälsklingar kommer först!

Idag var Tino lite mer på DET humöret. Men vi kom igenom allt på rätt sätt. Han blev lite sur då jag sa att nu ska vi lyda. Men han skötte sig ganska okej även om han spände till lite. Han försökte inte ta någon fight iaf. Så det var bra. Vi har travat fort som satan så det susat i öronen. :P
Jag tycker det är så kul att det gör det då vi travar i vad som är helt normal trav. På Zeb susar det kanske om vi rejsar i full galopp. ;)

Zeb var ganska medgörlig idag. Bättre än igår. Så gårdagens träningspass gjorde susen för oss båda.

Dock har jag en väldig träningsvärk i vaderna och magen av att stå i fältsits/rida lätt på Tino som rör sig så pass mycket större. Och så har jag ju kortare läder på honom med.
Jag ääälskar vår nya sadel. Jag är så lycklig över den!

Idag var jag också och köpte två nya klänningar till Tino. Han har vuxit ur sina och Zebs. Nu hade vi bara några arvegods kvar. Så idag fick han en uteklänning och en inneklänning. Och så fick han nya vita strumpor, dvs lindor.
Zeb är för gammal för att få så mycket nytt mer.;)
Jag köpte dock en burk pulver till honom. Dessvärre läste jag illa och köpte fel pulver. Stuuupid!:grin:
Skulle köpa det sedvanliga E-vitamin/Selen-kombinationsmedlet. Men snabbläste på burken och insåg inte att det bara var E-vitamin. Grrr..

Åh, vad jag älskar mina små killar! De är världens raraste båda två!:love:

Kul med ny sadel och lektion! :)

*kl*
Försöker övertala min hjärna att ställa in sig positivt inför vintern men det går mindre bra än så länge.
Efter senaste träningen tyckte pållen att underlaget var jättejobbigt, det gick bra ett pass men andra passet märkte man att han blev spänd och började tycka det var jobbigt. En fryst uteridbana som tack och lov var sladdad men det låg som små lösa gruskorn ovanpå (ajaj för barfotahäst som nästan bara är van att gå i mjukt ridhus).

Pålle tar ut det genom att bli stressad/spänd, liksom "stänga av" och ånga på framåt. Det är jättelindrigt mot vad det låter för det har ju ändå blivit mycket bättre i takt med att grunderna blivit bättre, men det är inte alls kul att rida när man har en häst som fokuserar på allt annat och knappt går att få att göra som JAG vill. Rida övningar är det inte tal om.
Nu skulle vi behöva lugn och ro för att hitta tillbaka till koncentrationen. Både jag och pålle, det där negativa i min skalle som jag försöker tvätta bort (men inte riktigt lyckats än) gör ju inte saken bättre! :p Men senaste veckan när jag har ridit så varje gång jag har försökt så har det varit för mycket störningsmoment för att kunna rida ordentligt.
En som hade ställt upp hinder och skulle rida cavaletti/hoppa, flera i ridhuset samtidigt, snö som rasar från taket och låter som att bygget är under attack! :p Halkigt underlag så jag inte gärna ger mig iväg med kusen innan jag broddat bootsen.

Och vintern har knappt börjat ens. Hur sjutton ska man lyckas hålla igång kusen?! :crazy: (Vill ju inte rida "bara för att" heller, för varje gång vi blir sådär distraherade känner jag mig misslyckad och får ännu svårare att vara fokuserad till nästa gång. Men bevisligen funkar det inte ens att försöka köra på när man inte vet om några störningsmoment. )

Kan du kanske prova att rida och fokusera på någon detalj i ridningen? . idag tränar jag bara på.... När detta känns bra så kanske det räcker. Då har både hästen och du fått lite arbete ändå. Bättre att göra lite, men att det går bra än att göra för mycket och riskera att det går dåligt.

Numera brukar det inte behövas att verkligen bara fokusera på en sak, däremot lägga upp det i övningar för att hålla koll att man inte tragglar och att man hela tiden har något man fokuserar på (inte bara rider runt), men kanske lägga ett huvudfokus för träningen det passet för att välja vilka övningar vi rider och vart fokuset ligger i övningarna. Det brukar funka kanon!

Det är väldigt få yrsiga dagar nuförtiden, och mycket kan jag ju ändå styra själv om jag lyckas vara tillräckligt stabil och bra stöd mentalt. Det svåra tycker jag mer är att inte hajja till själv om man hör ett brak precis bredvid sig, om en häst skär igenom min ridväg så jag måste ändra plan var 4:e steg och tappar fokus, hålla koll på dom andra i ridhuset så jag öht hinner väja (fokuset från själva ridningen blir per automatik delad) osv. Gäller "bara" att försöka träna om skallen i fler och fler situationer misstänker jag. :p

Ja jag tänkte mer att om det är jobbigt för dig när det händer mycket runt om er så kanske det underlättar om du bara har fokus på en sak. Det blir mental träning för dig och större chans att lyckas om målet för dagen är lågt satt. Sen kan man jobba sig vidare därifrån.

Aha, det var så du menade! :)

Ibland har jag tänkt att jag bara ska skritta runt 4 varv avslappnat och sen hoppa av. Bara för att härda pyttelite men ändå sluta innan fokuset är borta. Verkligen bara för att kunna avsluta positivt. Någon gång har jag också bara tränat uppsittningen. Typ- hoppat upp en gång, ge godis och klappa om, hoppa av, upprepa en gång - gå ut. Då kan det om vi har tur få en bättre start till nästa gång så det blir lättare för mig.
Ju mer positiv, cool och koncentrerad hästen är som utgångsläge, desto lättare blir det ju för mig, det krävs mer innan stressen tar över och ajg har råd att råka spänna en muskel fel bara jag lyckas fokusera om och tänka positivt resten av passet. :p

Men alltså, jag vet att du hatar råd från mig, men jag måste oavsett faktiskt inflika:
menar du på allvar att ibland tar dubara ut hästen i ridhuset och om ngt finns där då som du hakat upp dig på är störande, så sitter du bara upp, och sen av och sen går du tillbaks med hästen till stallet och ridturen är klar den dagen? :confused: Alltså det kan ju inte vara mentalt stärkande vare sig för dig eller hästen? Om hästen blir störd är det ju lika troligt att den förknippar den träningen med att om det är ngt störande, så blir det inget ridpass, du sitter upp-av och sen får hästen gå hem. :confused: samma sak för dig - det måste ju kännas totalt meningslöst - hur kan det kännas stärkande? :confused:

jag tycker du ska behandla situationen som om du satt på en mycket grön häst, om den blir störd (eller om det är du som blir störd och smittar av dig) om det finns andra runtikring. Lägg ner det du tänkte träna, men skritta runt på lång tygel och lyssna på fågelsången, läs din mentala bok, och avdramatisera det hela. Hästen KAN -jag lovar!

du får ursäkta men jag blir bara så oerhört frustrerad av att läsa om hur mycket du vill framåt och sen går det bara bakåt liksom pga sånt här! Det är väl självklart att alla ridpass inte går exakt som man planerat - det är ngt ALLA ryttare måste lära sig! Nyckeln är ju att kunna anpassa sig efter oväntade situationer och ändå få ngt gjort och komma vidare. Vare sig det är dina mentala hakar eller hästens som är springpunkten! I detta fall är jag hundra på att det är dina, så om du kan lägga bort att du inte vill ha råd och inte vill ta till dig att ngn även om du inte gillar dem, faktiskt kan ha ngt att bidra med som du kan ha nytta av vare sig du vill eller inte, så kan du ha nytta av att fundera över detta.

AVDRAMATISERA. Inte genom att ge upp och avbryta , men lägg ner det på en nivå du kan hantera. sen har du ngt att bygga från iallafall.

Jag har haft flera unghästar som totalt tappat fokus när andra hästar varit i ridhuset och folk ogalopperat runt omkring en, hoppat, osv. Min nuvarande som 4 åring ballade ur totalt då detta skedde, blev tokstressad, slog i ridhusväggen osv. I det läget lade jag ner det jag höll på med och krävde bara att hästen skulle skritta runt och slappna av och inte bry sig så mycket om vad andra gjorde. det tog inte lång tid alls. dessa hästar kunde man sen rida oavsett vad som hände runtikring osv,helt problemfritt, de fick tid att varva ner och ta in och avdramatisera genom att skritta runt och ta det lugnt i de lägena.

måste fråga:har det HÄNT ngt i din ridhistoria som orsakat detta? :(

Senast ändrad:

Svarar även Totola med detta inlägg:

För några dagar sedan delade jag upp den här tråden, och de inlägg som handlade om rädsla flyttades till en tråd som heter Mental träning och finns under Ridning.
Kan ni vara snälla och skriva i den tråden i fortsättningen, om det handlar om rädsla för att rida? Alternativt skapa en annan tråd i ämnet?

Immer
Moderator för Klassisk Ridkonst

KL
Har inte så mycket att visa i nuläget förutom våran mys-massage stund häromdagen hihi
Lorre fullkomligt älskar att få massage på hela halsen och speciellt nacken (får lätt spänningar där) och han står där och bara njuter :) (och jag älskar det med även om jag ser lite galen ut haha)

Just nu är det bara väldigt lugn ridning för det visade sig att den skumma hostan han haft var en streptokock bakterie (inte kvarka dock) så han blir sprutad med pencillin nu i tio dagar, hoppas det är slut på otur sen!
Fast jag börjar äntligen bli bättre nu från vad som visade sig vara lunginflammation :/ så inte så lustigt jag kände mig som bara..blä (förutom resten av skada och skit då men det läker nu med)

Sakta men säkert är väl hur det känns i nuläget...men Lorre börjar verkligen blomstra trots allt och tar hjälper super mycket bättre nu :)
Är väldigt lyhörd och trevlig att jobba med, förutom när han är lite piggelin och busig då ;) men än så länge håller han sig på mattan om man sitter på iallafall, olikt innan.

Fler med baciller.. Här är hästarna krya och pigga, men jag råkar åka på baciller eller akut trötthet så fort vi är igång..
Men det är kul att iaf ha börjat träna så svetten lackar i skogarna samtidigt som det går att ställa lite mer krav på ridbanan! Synd matte inte hänger med i konditionsutvecklingen bara.. Mutter.. :(

31882342.jpg

31882346.jpg

31882350.jpg

Den här bilden såg jag nu är lite kull.. Visst är den första vita och den svarta sjukt lika varandra! fullblodsarab och kallblodstravare, men exakt samma sida i den där traven! Jag brukar tycka att jag inbillar mig då jag känner att de egentligen samma häst men olika lynne och färg! Men de ÄR ju lika!! :laugh:

31446463.jpg

knapplånar lite

Nu har det varit tyst från oss ett tag.. mycket jobb och lite ridning den senaste månaden..
Dessförinnan så gick lillprinsen som en stjärna! Jag fick för mig en dag att jag skulle arbeta honom lite för hand, och vips så stod han där i en fin piaff, han som aldrig har fixat det för hand tidigare! :love: jag blev helt till mig och tänkte, vi kan ju testa vad som finns mer, och jag fick se både levad ansatser, terre à terre (stavning?!) och skolgalopp! jag sken som solen när vi vi lämnade ridbanan, jag som trodde att det skulle bli ett skitpass till.. Sen fick han till lite av följande även uppsuttet några gånger efter det.. men sen harridningen falerat..
Förra helgen lyckades jag ramla o fixa ett snyggt jack i skallen med tillhörande stygn och hjärnskakning så nu har vi bara vilat oss i form..

Och det jag börjar inse nu är: IMORGON åker vi till Danmark för att vara veckoelever hos BB.. Vi får väl se hur väl vår strategi att vila oss i form funkar när vi står där i ridhuset.. :P

Har vi tur så blir det där provet gjort som vi skulle ha gjort i september..

Jag lovar att ladda kameran och ta med den så ni får bildbevis på hur bra vila sig i form funkar.. :angel:

glömde ju kommentera din kommentar om dina vackra hästar.. ;)

Ja, helt troligt att de kan vara såå lika i kroppen, speciellt med tanke på att det är så stora rasskillnader mellan dem..

Ojdå!! Ramlade du av hästen eller lyckades du ramla av dig själv? Förhoppningsvis finns de fina passen kvar i huvudet på hästen iaf :) Stort lycka till i Danmark!!

kl
För 3-4 veckor sen gick Goliath också som en dröm två pass i rad, stabil, balanserad och med en underbar trav. Sen...kom vi in i en svacka. Red för min tränare i dag och skritten funkade riktigt bra, men traven var bara blä :( Så fort han blir för taggad och inte vill slappna av så är det upp med skallen, ut med rumpan och tappa böjningen och bara skjuta på. Roligt värre att jobba med alltså. Ska jobba mycket från marken ett tag och se om vi kan lösa det därifrån och hitta tillbaka till där vi var.

I onsdags åkte förresten skorna av så nu har jag en barfotaverkad häst. Vet att åtminstone någon mer av er här inne kör barfota. Än så länge har det funkat väldigt bra, han är såklart lite ömfotad såhär i början men det ger sig.

jag lyckades ramla helt av mig själv..

jo, det är så trist, men det är bara o kämpa vidare, tillslut funkar det igen.. :laugh:

Jag drog av min hästs skorna igår också, hovslagarn har inte lyckats ta sig ut hit på två veckor så jag tröttnade, dessutom är det ju bättre för honom o gå utan skor på lösdriften nu.. Men vi får se hur länge det varar..

Tänk vad man kan helt på egen hand :)

Ja det är ju bara att backa ett steg och fokusera igen, även om det är drygt. Körde ett pass från marken här på morgonen och då gick det väldigt mycket bättre iaf.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 200
Senast: lizzie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 687
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 411
Senast: Emtherlia
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 122
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka