Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Åh, jag måste bara få ventilera lite! Min lillskrot är sjuk.:cry:

Han har varit hängig någon dag, lös i magen och inte ätit upp exakt allt i boxen. Han dammsuger varenda strå annars. Ingen feber hade han igår.
Idag hade någon råkat släppa ut honom i hans supertunna sommarregntäcke. Som tur var hade han ett inne-thermo under. Men han skakade då jag kom vid lunch.
Tempade då och ingen feber. Men nu för en liten stund sen tempade jag igen. Och nu hade han ganska hög feber. Pratade med vet som sa att han inte ska lämnas en hel natt om febern stiger eller om han börjar få kolik-symptom. Så nu är jag hemma på blixtvisit för att hämta hundar, mat och dator. Sen tillbaks till stallet för en natts vaka. Vet tyckte inte hon behövde komma ut iom att han dricker bra och inte verkar uttorkad. Hon ringde och rådfrågade en kollega med. Men finns per tel iaf hela natten. Skönt!
Som tur är så får jag ligga i våra stallägares Polo-bar. Det är uppvärmt, finns bra kök, toa och bla en soffa som jag kan ligga och sova i mellan varven.
Hade jag behövt spendera hela natten i stallet hade jag nog frusit ihjäl iom att jag själv är dålig nu.

Stackars min lilla Tino! Håll tummarna för att han blir frisk fort, lilla hjärtat! Han ser så ynklig ut.

Åh, jag måste bara få ventilera lite! Min lillskrot är sjuk.:cry:

Han har varit hängig någon dag, lös i magen och inte ätit upp exakt allt i boxen. Han dammsuger varenda strå annars. Ingen feber hade han igår.
Idag hade någon råkat släppa ut honom i hans supertunna sommarregntäcke. Som tur var hade han ett inne-thermo under. Men han skakade då jag kom vid lunch.
Tempade då och ingen feber. Men nu för en liten stund sen tempade jag igen. Och nu hade han ganska hög feber. Pratade med vet som sa att han inte ska lämnas en hel natt om febern stiger eller om han börjar få kolik-symptom. Så nu är jag hemma på blixtvisit för att hämta hundar, mat och dator. Sen tillbaks till stallet för en natts vaka. Vet tyckte inte hon behövde komma ut iom att han dricker bra och inte verkar uttorkad. Hon ringde och rådfrågade en kollega med. Men finns per tel iaf hela natten. Skönt!
Som tur är så får jag ligga i våra stallägares Polo-bar. Det är uppvärmt, finns bra kök, toa och bla en soffa som jag kan ligga och sova i mellan varven.
Hade jag behövt spendera hela natten i stallet hade jag nog frusit ihjäl iom att jag själv är dålig nu.

Stackars min lilla Tino! Håll tummarna för att han blir frisk fort, lilla hjärtat! Han ser så ynklig ut.

Hua! Stackars er, skickar mångder med krya på er kramar till er!

Haha, ja det hade säkert gått jättebra hos BB, om vi nu hade kommit längre än 3 mil hemifrån.. Snökaoset stoppade vår resa..
Vare sig jag eller min tränare tyckte att det var värt att riskera våra guldklimpar för en veckas träning..

Men jag har skickat iväg ett mail till BB och hoppas på att jag får komma ner en annan gång, på andra sidan den här vintern..

Imorgon ska jag åka o hämta hem Skippen från kullen, efter sista passet i ridhus innan vintern. För denna vintern ska vi ha en riktig vintervila med bara en massa bus i skogen och inga höga krav. Ska bli skönt det med!

*OT* Tuaphua, se till att ni håller lite koll på övriga hästar i stallet och kanske isolerar det om fler blir dåliga. Vi har i vårt stall (Uppsala) magsjuka med feber som går bland hästarna. De blir lösa i magen och får en febertopp, några har visat lite koliksymtom också. Väldigt smittsamt!

Oj, det låter inte roligt. Hoppas allt går bra. Du kan väl uppdatera så vi får höra hur det går?

Laddar just nu för att gå ut och rida en tur i skogen. Det är -14 grader och blåser. Jag kommer att frysa om fingrarna som 17. Jag har provat ta mig f-n allt jag hittat, (nja nästan) men fingrarna fryser ihop ändå. Grrr. Om någon har bra tips på varma vintervantar som inte är för klumpiga (rider oftast med dubbla tyglar) så skriv gärna.
Köpte ett par Tegera vintervantar som skulle vara jättevarma enligt butiken. Inte då. De är så stela att jag inte känner tyglarna ordentligt och mina fingrar fryser lika mycket som vanligt.

Senast ändrad:

Jag inser mer och mer att jag är lyckligt lottad.
Jag fryser nästan aldrig, och vantar brukar jag ha på mig en eller två gånger per år när jag rider (men alltid när jag kör med snöslungan, dock).
Mössa äger jag ingen öht.

Väderelände! Trist att ni inte kom iväg, men vem vill köra i snöstorm ända ner till Danmark?! Bättre lycka nästa gång helt enkelt :)

Bigganl: Jag lyssnar med stora öron :)

Förra helgen lyckades jag ramla o fixa ett snyggt jack i skallen med tillhörande stygn och hjärnskakning så nu har vi bara vilat oss i form..

Men snälla, nu får du börja vara lite försiktig med ditt stackars huvud, minns något om en kofot i somras :p

Vanna har också varit sin vana trogen och blivit sparkad igen men vi vill gärna att du har kvar huvudet så du kan hjälpa oss när hon blivit bra :D

Usch då, hur har det gått? Har febern gått ner? :(

suberdoo: gaah nu igen? haha det blir mycket uppskjutet för dig tror jag! :p vi norrlänningar (läs: jag) brukar iofs veta på förhand att man inte åker iväg mitt i vintern! ;)

Bigganl: Är nästan bara thermo-trefingersvantar som gäller när det är riktigt kallt, tyvärr.
Själv har jag ett motto som säger att jag ALDRIG rider dressyr med ridvantar, och i stallet kör jag fortfarande på fleece-vantar (fast lite tjockare variant, inte lika kalla som vanliga fleecevantar och de blir inte lika snabbt genomblöta) och ifjol red jag utan ända ner till -24 grader (visserligen i ridhus, men det är mycket högre luftfuktighet i ridhuset och oisolerat = känns snarare som -35). Jag är väldigt frusen av mig, så i övrigt är jag påbyltad med rånarluva under hjälmen, underställ och dubbla jackor och thermobyxor. Brukar värma mig på hästens hals emellanåt! ;)
OM jag ger upp och inser att jag måste ha vantar då kör jag uteritt och trefingers-thermovantar. För då brukar det som sagt vara det enda som duger.

Men snälla, nu får du börja vara lite försiktig med ditt stackars huvud, minns något om en kofot i somras :p

Vanna har också varit sin vana trogen och blivit sparkad igen men vi vill gärna att du har kvar huvudet så du kan hjälpa oss när hon blivit bra :D

haha, ja.. det är nästan så jag tänkte det jag med.. ;)

Men gumsan då! När hände det? ja, självklart hjälper jag er! Hur har det fungerat med hackamoret sen senast?

suberdoo: gaah nu igen? haha det blir mycket uppskjutet för dig tror jag! :p vi norrlänningar (läs: jag) brukar iofs veta på förhand att man inte åker iväg mitt i vintern! ;)

Haha, japp.. Det är nästan så att jag tror att det inte är meningen att vi ska rida för BB..
Jo jag vet ju också det här med vädret, men här nere i söder brukar det inte vara snö innan det ens är december.. :P
Vi får se om jag får möjlighet att åka ner till honom nästa år istället..

Det funkade super med hacket veckan efter vår senaste lektion. Men sen hade hon plötsligt ett knä som var dubbelt så stort som det andra :eek:

Åkte till Skara och kollade och inget hittades, varken på röntgen eller ultraljud och det var ju bra, dock lyckades hon som rakade benet komma åt det då jättelilla såret som var efter smällen och göra det större och några dagar efter började det se rätt taskigt ut och svullnaden steg igen :mad:

Men nu har vi ridit ett par gånger i skogen och hon verkar helt ok, men det är lurigt med sår när det är så här kallt så hon står inne på nätterna, räknar med att det kommer ta ett tag innan det läker helt...

Måste nog ta oss till ridhus om det ska bli nåt ordentligt jobbat, ridbanan är igensnöad och i skogen är det jätteroooligt så det är svårt att göra nåt utom att styra, Vannis förstår inte alls varför man ska gå på vägen, det är mycket mer spännande att dra rätt ut bland träden :angel:

Bigganl: Är nästan bara thermo-trefingersvantar som gäller när det är riktigt kallt, tyvärr.
Jag har ett par från Jacson. De värmer något bättre, men är så himla klumpiga. finns inga sådana som är hyfsat smidiga?
Själv har jag ett motto som säger att jag ALDRIG rider dressyr med ridvantar, och i stallet kör jag fortfarande på fleece-vantar (fast lite tjockare variant, inte lika kalla som vanliga fleecevantar och de blir inte lika snabbt genomblöta) och ifjol red jag utan ända ner till -24 grader
Jag har fleecevantar som är tjockfodrade och som funkar rätt bra till ett par minus. Sen går det inte. fördelen med dem är att man kan blåsa liv i fingrarna igen. När det är skinn i vantarna kan man ju inte ens det.
I overall, hjälmluva, halsduk och med bra kängor på fötterna håller jag resten av kroppen varm, men det är just de eländiga fingrarna som stället till det.

Ja som sagt, fleecevantarna använder jag bara i stallet, och oftast är jag ju då inne, utom om man är ute på lon och packar hö eller släpar in och ut hästar. :p

Kan inte hjälpa dig där tyvärr. Det är just kroppsvärmen av att ha alla fingrar ihop jag tycker brukar vara det enda som funkar. Thermohandskar med vanliga fingrar finns ju också som ridvantar men jag tycker inte det funkar så bra utan blir bara mer klumpigt än andra lättare fodrade vantar.

Så gott som året runt använder jag vantar från Craft. Den heter Thermal Run Glove och är avsedd för folk som är ute och springer. De är ganska svåra att få tag på; själv köper jag genom alla mina släktingar som springer orientering.

Vantarna är jättesmidiga och fungerar både när man mockar, gör iordning mat, leder hästar, rider, longerar etc. Torkar ganska snabbt om man råkar att bli lite våt när man fyller vattenhinkar etc

Nej stackarn! Håller tummarna att han vid det här laget mår bättre!?

KL
Lorre är också lite halvkrasslig, tror det är från allt pencillin, fast å andra sidan så gör det ju honom bättre på det stora hela, nu har han börjat hosta ut skiten så det är ju positivt, typ.
Men han är så frusen av sig så nu med snöstormar och -10 på dagen så är det inte så trelvigt för varken honom eller mig (jag har såklart lyckats få magsjuka nu när jag precis har blivit hyfsat bra från lunginflammationen. Såklart...varför inte nu när jag får allt på en gång haha)

Så både Lorre och jag känner oss lite...tråkiga haha, men hoppas att alla här har det trevligare och kollar även om jag inte skriver så mycket direkt just nu.

Jag hörde idag att fler hästar i stallarna på gården har blivit väldigt lösa i magen. Ingen annan verkar ha feber än. Men vi håller koll på samtliga. Och om det måste bli karantän så blir det så. Stallägaren är väl informerad om min häst. Vi möts ju trots allt en hel del just nu. :P

KL

Jag är kvar här en natt till iaf. Idag hade febern gått ned en halv grad. Lilla livet såg mycket piggare ut. Han ville verkligen ut. Så jag pälsade på honom massor och slängde ut honom en timme eller så iaf. Han ville inte riktigt äta. Dock mer än förut iaf.
Efter han kom in var han trött igen. Men sov och åt sen en del.
Tempen stod stilla under dagen. Nu på kvällen så hade den stigit marginellt. Men det är ju normalt till kvällen. Han verkade dock mycket piggare och riktigt attackerade höpåsen till kvällen. Det som kommit ut under kvällen verkade också lite fastare i konsistensen.
Han brukar gå på hösilage. Men får nu hälften hö. Och inget kraftfoder och bara lite betforvatten istället för riktig betfor. Han får också probiotika och jäst och saltstenen uttagen och ersatt med lite salt i portion. Tycker redan han fallit ur. Usch!

Tyvärr blev gammelgubben jättelös i magen nu på kvällen. Så jag hoppas att inte han åkt på samma.

Jag orkar inte många nätter till med ut varannan tim och kolla att han mår ok.
Och jag vill hem till min dubbelsäng med tempurmadrass! Nu ligger jag och två små hundar på en 2-sitsig soffa. Skitbra för min whiplash och skadade rygg. ;)
Jag är dock galet glad för min elfilt som jag tog med! Och glad att jag ikväll fick internet utkört!:love:

I handsdebatten så slår jag ett slag för Roeckls fleecefodrade handskar. Man får bra grepp, kan glida i tygeln om man vill iaf och de är varma. För att vara flerfingervantar vill säga. Det enda man möjligen inte fryser i ens som iskall Tuaphua är väl dubbla lager av vanliga vantar och sen tumvantar. Men då kan inte jag rida så värst bra. Spec inte med handhäst. ;)

:O Jag är dödligt avis på dig! Spec nu när jag är sjuk. Jag har järnbrist och antagligen någon form av hormonbrist och fryser konstant. Jag vaknar hemma under dubbla täcken och skakar så jag knappt kan stå i duschen.

Nu sitter jag och drar mig för att gå ut i stallet. Usch! Jag haaaatar vintern!

Min pappa är som du. Så jag förstår inte...Brevbäraren?:angel:
Fast jag har fått hans knotiga knän. Så det är rätt givet att vi är släkt iaf. :p

Moa: Krya på dig! Alltid är det väl något vad?

Tuaphua: Hoppas att dina hästar kryar på sig fort!

*kl*
Apropå varma vantar, jag vet att jag har sett en annons i en travtidning om handskar med uppvärmning i, alltså någon form av eluppvärmning. Just nu hittar jag dock inte tidningen med annonsen, så jag googlade lite. Hittade inte det jag sökte, men hittade istället handskar från Thermotic, vilka låter väldigt bra.
Googla på Thermotic så hittar ni det.

:D
Jag googlade lite till. Tidaholmsvagnar är återförsäljare till ett märke som heter EquiPlus, och som gör eluppvärmda handskar för ryttare. Det var fortfarande inte det jag såg en annons om, men close enough kanske?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 200
Senast: lizzie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 687
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 411
Senast: Emtherlia
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 122
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka