Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Min pappa är som du. Så jag förstår inte...Brevbäraren?:angel:
Fast jag har fått hans knotiga knän. Så det är rätt givet att vi är släkt iaf. :p

Ja, det är märkligt det där med arv. Min pappa var som jag, han frös aldrig utom ifall han någon enstaka gång var sjuk. Min son fryser aldrig heller.
Så i vårt fall är det i rakt nedstigande led när det gäller det.
Däremot fick brevbäraren skulden för mina mörka ögon :D

Jag blir avundsjuk. När jag var yngre (barn/tonåring) frös jag heller aldrig. Nu fryser jag så fort jag är stilla. Så länge jag håller igång går det bra, men inte när jag är stilla ett tag. Jag har blivit en riktig fryslort. Rida ett dressyrpass brukar aldrig vara några problem. Då kommer fingrarna igång efter en stund, men en skrittur ute i skogen blir rena pinan.

Åh, nu har lille pälsklings feber gått ned 1.2 grader från igår kväll. Och han har ätit bättre!
Hoppas hoppas att det håller i sig så jag får sova i min egen säng imorgon. Jag är så galet trött!

Håller tummarna att det fortsätter bra! Jobbigt att inte kunna sova vettigt din stackare.

KL
Nu har stackars Lorre fått hematomer på båda sidorna av halsen från all sprutning :( (kunnig veterinär men det kan ju lätt bli ändå såhär mot slutet av kuren) så vi fick avbryta idag på dag 7, egentligen skulle det vara 10 så får hoppas han blir frisk från bakterierna i luftvägarna ändå så man slipper spruta mer. Han tycker inte sprutor är en höjdare numera :/
Han är så ynklig min stackare, frusen och uttråkad.
I morgon ska han få massage och så ska jag ta med nåt kul att ha i boxen åt honom (förutom massa mat då haha som han alltid har)
Och hoppas kunna börjar rida lite lite lugnt i helgen...får väl se hur det går.

Känns så segt just nu, jäkla kyla, inga broddar och hematomer och skit. Blä.
Har inkönt ett par säkerhets stigbyglar (freejump) så jag kan rida med typ snowjoggers utan större risk att fastna haha, det lär ju se uderbart snyggt ut ;)

Stackars Lorre! Ja, de kan ju lätt få så. När Zebbe sprutades för kvarka för en herrans massa år sedan fick han liknande. Han avskydde sprutorna, förståeligt nog.
Tino fick tack och lov inte så nu när han sprutades när tungan blev avbiten en snutt av.

På tal om Tino så har hans feber gått ner ännu lite mer. Han äter bra och ser piggare ut. Så jag har gott hopp om att få komma hem inatt. Hurra!
Så skönt att se att det lilla livet börjar komma tillbaks.:love:

Pratade med en vet som var här igår. Hon tyckte man skulle avvakta med att utlysa karantän. En häst skickades till en isolerad del av Ulltuna med kolik igår. Antar att den iaf kommer tas prover på för salmonella etc. Så då får vi kanske reda på mer om vad som varit här. Det är ju dock möjligt att den bara hade vanlig kolik och feber pga den.

Hon sa att hästar inte har ngt virus som ger magsjuka. Så isf är det något annat.

Tillbaks till Lorre igen.. Hälsa honom att han ska krya på sig!
Och fy faaasen vad kallt vi har nu! Det var -21 när jag skulle morgonfodra strax innan 07. Brrr!

Oh vad roligt att han börjar må bättre! :) Man blir ju helt fel när dom är sjuka eller nåt sådär som man oroar sig för.
Håller tummarna för att du får sova i din egen säng då inatt.

Hmm ok intressant, det har ju varit så mycket prat om att det går nåt just magvirus för hästar tycker jag, flera i vårat stall har varit lite luriga i magen fast jag tror det varit kolik och på en del "bara" stress, då dom har varit stresshästar som triggats av ett par andra som stått på boxvila.
Blir lite kaskade effekt ju sådär när en börjar stressa tyvärr, om dom har varit så tidigare liksom.

Ush ja, här var -24 i morse, jag är ganska orolig för att han står och är kall men ska dit snart och ta in. Nu när kylan slagit tills å snabbt så får jag köpa ett IKEA täcke åt honom som förstärkning, hittar inga hästtäcken tjocka nog :(
Han är så jäkla frusen av sig, stod med 700g och halstäcke igår -10, sol vindstilla grovfoder och ändå var han nästan kall. Nu är det -14 så hoppas han ändå är ok, häromdagen så skakade han av kyla och var riktigt kall under :(
FAst han var såhär förra året med tyvärr, har haft vet ute både då och nu och emellan (vet. är vän) och han säger att jag inte är galen som tror han fryser, han gör verkligen det. Så...denna lilla hästen har spräckt alla mina fördomar om att det inte finns sånna hästar som är friska och SÅ frusna. (förra året var han inte sjuk, dock halt, men var ju lika frusen innan skadan men var ju lättare att hantera kyla när han stod inne hela vintern)

Ser fram emot att börja rida igen, även om det kanske bara blir lite skritt och trav. Och så hoppas jag att det vi tränat upp nu med attityd och lydighet inte gått bakåt på två veckor av inte rida...det vore lite trist. Fast är ju ett bra test iof, för att se om det "går" att ha honom lite down time såhär och ändå sätta sig på honom sen.
Och...min dressyrsadel borde komma den här vekcan :D äntligen!
Har väntat på den sedan mars! Så jag kanske kan börja dressyra lite mer snart haha, jag älskar min hoppsadel men inte till att rida dressyr i hihi

Men oj vad skumt att han är så frusen av sig!
Funderat på Back on track? Det är något jag själv undviker att ha på ryggen/som täcke för att jag tycker det borde bli för varmt på hästen! :p

Men alltså, är det bara jag som inte upplever Back on track som varmt? Har själv en tröja, och den är inte varmare än någon annan tröja. Inte knäskyddet heller.

Då tror jag mer på ylle. Fördelen med ett ylletäcke framför termo är inte bara att yllet är varmt, utan att det smiter åt lite mer om kroppen också. Termotäcken kan ju vara lite styva, och då kommer de kalla vindarna lättare åt om framför allt baken.

Jag kan också tipsa om att försöka hålla hästens ben varma. Min shettis har aldrig frusit så mycket som den vintern jag helklippte benen. Det gick åt flera lager täcken för att kompensera värmeförlusten från benen och jag fick sätta in extra värme i stallet. Så sedan dess har han fått ha hippieben!

Jag upplever inte heller BoT som varmt , men det skall det väl egentligen inte heller vara om jag fattat det rätt ? Utan det skall vara temperaturreglerande, alltså aldrig varken varmt eller kallt?

Min hästar har oxå hippieben, ett tag klippte jag precis till nedanför carpus så det såg ut som dom hade moonboots på sig :D Men nu helklipper jag inte längre utan lämnar ett täcke på ryggen och då kan dom lika gärna ha benen kvar oxå.

Om jag har fattat saken rätt så ska BoT innehålla keramiskt nånting som ska reflektera in värme på djupet in i kroppen. Och hur man ska kunna göra det utan att höja yttemperaturen vet inte jag. Det är väl magiskt och kinesiskt på något vis. :D

Jag slår också ett slag för ylletäcken! Mina har ylle under thermo och därefter fodrade utetäcken just nu. Yllet värmer bra, formar sig runt hästen och släpper igenom ev fukt.

Den ena av mina är ju gammal och får inte bli kall och stel. Och den andra är ju ung, tunnhårig, tunnhudad och en fryslort.

Jag tycker Horsewares thermotäcken är bra. De är lätta och varma och andas.

Vad kul med ny sadel. Vad är det för någon?

Hoppas du får rida snart!
Jag ser verkligen fram emot att få göra det själv.
Men jag ska uppsöka min kiropraktor/sjukgymnast innan. Jag är sned och låst som jag vet inte vad efter de här nätterna på soffan. Jag har bara ridit ponnyn i fältsits små rundor nu.
Men sen jäklar ska jag rida.

Tinos feber är snudd på borta nu. Och han äter rätt ok. Så han är nog frisk imorgon eller övermorgon. Inatt sover jag ääääntligen hemma!
Halleluja!
Åh, jag ska lägga mig i ett bad och bara njuta. Jag ska bli varm för första gången på några dygn. Underbart!

Givetvis är det magiskt! Självaste Gandalf har nog varit framme. :P

Nej, men det är ju någon form av keramiskt pulver som reflekterar kroppsvärmen. Det värmer väl egentligen inte mer än andra material som reflekterar värmen.

Jag snodde min häst BOT-ryggpad innan den använts under en lång bilresa. Och visst var jag varm om ryggen. Men det hade jag väl varit med typ sån folie som reflekterar värme med.

Och som du säger måste man ju ha någon kroppsvärme att reflektera och ett väl isolerande ytterskal som värmer på andra sidan för att inte kyla ned ytterskalet och få typ kallras. Det är väl liksom som hus med taskigt isolerade väggar annars. Då kan man ju brassa på värmen hur mycket som helst. En del kommer slinka ut om det inte finns isolering.

Skönt att det går åt rätt håll. Det har väl varit tuffa nätter för dig. (och hästen)

i förra hela delen av mitt liv har jag frusit ihjäl vid tanken på att rida eller vara i stall.. Har alltså frusit ihjäl flera ggr i veckan under åren och på slutet varenda dag, men så som en underbar bieffekt då jag började käka levaxin, fick jag blodcirulation igen!! Wow!! Att kunna rida länge i 20 minus i tunna skinnhandskar, och inte frysa!! Kunna dra fruset silage utan att gråta av värk i stelfrusna fingrar! Lever livet numera! :D

Viljen dröm. Det kan verkligen inte jag. (rida i 20 mius i tunna handskar)
Däremot insåg jag häromdagen att mitt låga blodtryck (som är positivt annars) förmodligen gör mig mera frusen när jag är stilla. När jag är igång och rör mig fryser jag ju inte.

kl

Japp här är det också kallt, vi stackae är inte vana på västkusten, annars brukar vi ha pissregn och lera am tills slutet av april, men nu har vi haft nästan 10 minus jättelänge, väldigt ovanligt! däremot har vi typ 5 cm snö, hall kan vi inte får iaf 3 dm??

Med hästarna går det bra, jag har fått er motivation för att träna nu och det är udnerbart att ha två friska hästar att träna med!
De sköter sig jättebra!

Här får ni se några bilder :)
eee8.jpg

eee9.jpg

eee12.jpg

eee22.jpg

eee23.jpg

eee25.jpg

Vilka härliga motivationsbilder!! Man brukar ju prata om att ögonblicksbilder kan dra ner intrycket och inte alltid ge rätt bild av ridningen. Men om det ser ut sådär på dina enstaka foton är det ganska lätt att räkna ut hur bra det ser ut i verkligheten också :)

kl
Här har vi fått problem med vänsterböjningen, mer än vanligt kanske jag ska tillägga. Sista träningen var Goliath inte alls med på noterna och jag märker att slutan heller inte är som den ska. Som jag nog har skrivit innan så tänker jag lägga mycket jobb på markarbetet, blir det inte bättre får jag kolla upp det. Möjligtvis har han gått och sträckt sig eller halkat till i hagen, för innan skorna åkte av gick han med sko och brodd utan snösula och fick snöstyltor. Svårt att själv göra något åt när man inte är utbildad att plocka av skor och hovis inte har tid... Sååå, skritt är väl det som gäller med inslag av övergångar till trav och galopp.

Märkte också igår kväll när jag skrittade ett pass på banan att jag slarvar med att få honom att verkligen bära sig själv och inte falla ut/in. Fick till några riktigt fina steg i varje varv och fick mig en påminnelse om hur det ska kännas. Attans att man inte alltid ligger på topp och rider perfekt :)

+bigganl
Tack!
hehe njae det e väl inte perfekt alltid, långt ifrån och jag ser ju mång fel på bilderna också haha :D och som du sa bigganl, man hade ju tröttnat om det alltid gick jättebra ;)

Underbara bilder! :love:

Måste ju vara perfekt med bara 5cm snö? Annars kan ni få lite av oss, så mycket som det har snöat idag så har vi nog snart en halvmeter. ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 200
Senast: lizzie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 687
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 411
Senast: Emtherlia
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 122
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka