Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Inte superskadad, får bara inte anstränga mig nåt och så gör det lite ont. Jobbar från marken några dagar i veckan utan några problem.
Han har inget problem med stress generellt i passen längre, har varit några dagar (typ tre dagar) av två veckors ridande som varit spänd, men det kommer generellt när man kräver mer jobbande av honom.
Att länga och slappna av är inga problem även mitt i som han ser ut på sista bilderna som du kollade på, det kan man tack och lova göra mitt i passet flera gånger och då slappnar han av bra även om man bara länger lite. Eller sänker kraven, typ låter honom skuta ut en bog eller inte kräva aktivitet bakifrån just när han tycker det är jobbigt.

Problemet är när man kräver att han jobbar, oavsett om det är högre form eller om det är jobbigare saker fast i mer unghäst form.

Idag kom det verkligen fram, började trixa redan i början med att inte vilja göra halt vettigt (alltså ta den hjälpen och acceptera. Dock har just det lite med bett att göra också.)
Sen var det inga problem, travade fram lite i uppvärmning, jobbade på bra i mellanhög form utan attityd.
Sen lite galoppjobb heller inga problem men hepp hopp när man skulle flytta sig för höger skänkel ihop med lite höger ställning...ojoj då vart det attityd till max.
För det är jobbigt (höger bak är hans jobbiga, han har absolut inte ont dock men det är ju jobbigt liksom. Han testar när jag jobbar vid hand också i det varvet fast det har jag jobbat igenom så många gånger nu men just i ridningen behövs det..jobbas igenom helt enkelt)
Så det vart ett giraff huvud lite här o där, upp och ner (mest upp...han blir för stark för mig i det läget så jag brukar ha martingal så han inte nockar mig men tränaren är lite snabbare att få kontroll så då behövs inte)
Och rusa uppåt i galopp a 'la "jag är superhet och satsar mot ett hinder och slår med huvet som en idiot för jag inte gillar när jag måste jobba och hon inte slutar" typ sån trevlig galopp haha.

Han kan vara jäkligt envis när han känner för det, om han bara hade tagit och accepterat skänkeln så hade han inte fått så jobbigt pass idag men men...det är ju en grundförutsättning så det får han bara ta faktiskt. jag vet ju att om han är på rätt humör så gör han ju det också, så det är bara attityd.
Han är ju lite sådär att han vill bara jobba när det passar honom. Vilket jag kan förstå, men så är ju inte livet.

Så idag hade vi inga bra bilder direkt, får väl se om jag hittar nån när jag kollat igenom dom mer. Det var mest öron bakåt haha. Lille plutten.

Senast ändrad av en moderator:

Sur liten Lorre...

Lite gladare (fick slappa nåt varv där och på volt, tränar på att följa handen om ni undrar över varför innerhanden är där, den blir en ledande hand när det blir volt precis inom några meter)

Bara talar om att jag och Sawanna varit på kurs igen och det var så roligt. Har inte ridit för denna tränaren på 2,5 år så det blev dubbelt så roligt att träffa honom igen. Om jag har några bilder så kan jag ju dela med mig lite, men är inte säker. Blev filmad för första gången på flera år och det är ju väldigt bra att titta på, men så nedtryckta som många blir av att lägga ut sina filmer här så tror jag inte jag delar med mig av dem. (tyvärr. synd att det är så)
Kan för övrigt berätta att på teoripasset pratade vi halvhalter. Det kan ju vara intressant att veta för dem som hävdar att vi AR-ryttare inte rider halvhalter.
Hur som helst. Roligt var det i alla fall!!

lite halvt knapplan sadar....

men ville bara saga at er har pa ARsidan att...

ni ar en inspirationskalla! Jag ar har o snokar med jamna mellanrum, kikar pa bilder o filmer o njuter av vad jag ser... :) har sa smatt borjat damma av min gamla avdankade dressyr, da ar det helt udnerbart inspirerande att vara har och kika, se era vackra hastar, hur ni utvecklas och hur vissa av er verkar vara dar jag hoppas att jag en dag ar (innan jag fyller 95 da va..)

Och... ett jattetack for bilderna pa ridkjolar/kappor... har forsokt fundera ut vad jag skulle ha pa mig i vinter i ridhuset for att inte kasa omkring som en arta i en tvalkopp (min overall ar HAL i dressyrsadeln..) sa projekt: ridkjol i ull paborjas snart...

ater igen: TACK for att ni delar med er av bilder och filmer och tankar har *bugar*

Oh vad roligt för dig! Visst är det kul när man inte träffats på länge, för oftast (förhoppnigsvis haha) så har man ju ändå gått framåt lite nånstans, och det märks ju alltid då :)
Om inte annat så är det ju alltid givande med en bra tränare, oavsett hur sällan. Hellre bra och sällan än tvärt om.
Jag vart ockås filmad några veckor sedan när jag red på Lorris (lycka!) och det var ultranyttigt!
Det jag trodde var värst var inte alls så farligt (typ att jag har så svårt att sitta på hans stora gångarter, fast det har min tränare med haha) och jag som tyckte jag red på i lite bättre tempo, men nepp...det var totalt undertempo så...skitnyttigt!
Förstår varför du inte lägger ut det här dock, det vågar inte jag heller haha. Knappt att man vågar bilder haha.
*skrattar ang. halvhalter, det är ju så absurt*

KL
Bewildered: kul att du tycker om oss här :) du får så gärna snoka runt ;) (eller mer såklart)

Kul med träning! Det måste ju ha hunnit hända en hel del för er på de 2½ åren sen sist för den tränaren! Kul att visa upp, förutom nöjet att få ny inspiration och synpunkter! ;)

Synd att du inte vågar lägga in videoklipp för det hade verkligen varit jättekul att se, men jag förstår dig (och tänker ju likadant själv). Sen sist då jag nästan fick anorexia å kusens vägnar vågar jag inte ens lägga in några bilder! :p Fast iofs lär det väl inte kunna bli värre när det fortfarande är folk som fäller kommentarer om att han är tjock.

Instämmer med -moa-, du är välkommen att snoka hur mycket du vill! :)

Jag brukar också skumma igenom bilder och inlägg när jag vill ha inspiration, även om det är lite trögt med inlägg från min sida ibland!

Ja detta har väl inte så mycket med AR att göra men ändå. Jag är ledsen, stressad och nervös... Fick hem min Svarta fara från inridningen där jag ridit henne två gånger och hon kändes jättefin. När hon sedan kom hem var hon som förbytt. När jag skulle rida blev hon helt tokig och stegrade sig och sedan drog hon iväg i vilda bocksprång så jag ramlade såklart av och fick hjärnskakning, rejäla invändiga blåmärken i höften och högerarmen är lite slö :cry:
Hon stegrade sig och gick över efter att jag ramlat av, men ramlade inte rakt på sadel utan mer på sidan.

Tjejen som red in henne kom hit dagen efter och red det tog 15 minuter innan hon kunde komma upp på henne och hon sa även hon att hästen är helt som förbytt :( Hetsig och konstig.
Gången efter hon red gick allt jättebra och hon fick både en fin trav och en fin galopp. Men nu sist när hon var ute var Hästen som förbytt igen och slet sig stegrade och var helt tokig så hon hade inte ens en chans att kunna sitta upp.

Jag vet inte vad jag ska göra! Jag mår illa och kan knappt inte sova för jag är så uppstressad över hela situationen.
Pratade med en mycket hästkunnig person igår och han trodde det kunde vara så att hon förknippar blåsten (sista gången tjejen skulle rida blåste det rejält och det gjorde det även när jag ramlade av) med att hon gick över då den där gången...

Visst jag räknade med bakslag på en unghäst men detta? Nä det trodde jag inte skulle hända. Så nu funderar jag på att sälja min älskade häst och sluta rida helt. Jag kommer aldrig våga sitta upp igen inte på henne iallafall.
Jag känner mig så eländig vill ju inte sälja min häst utan få det att fungera men hur ska jag kunna få det att fungera när jag blir så nervös så jag nästan spyr när jag bara tänker på att sitta upp igen :cry:

Vad tråkigt att det gått som det gått för er! Jättetrist!

Jag tycker nog dock inte att blåsten borde trigga så stora reaktioner i en i övrigt lugn och frisk unghäst.

Är ni säkra på att den inte har ont någonstans? Eller kanske har sadeltvång?

Hur gör ni då ni ska rida? Har du vana av att rida in hästar?

Förstår att det måste vara jättejobbigt! Jag var jätterädd för min första häst under ganska lång tid. Idag vet jag inte om jag hade fortsatt. Men jag gjorde det då iaf. Och idag nästan 18 år senare har jag fortfarande kvar honom. Han är mitt lilla hjärta. Och idag känner jag mig helt trygg på honom i alla situationer. Men det var en jobbig tid ett tag. Så jag förstår verkligen känslan.

Hoppas det löser sig!

Om du har råd så skulle jag leta reda på en riktigt duktig och meriterad beridare. Vissa AR-tränare t ex tar emot hästar för tillridning (och då har dom ju ofta många elever som referenser menar jag).
Så slipper DU ta dig an problemet, låter ju inte riktigt som att tjejen som red in hästen klarar av det heller.

Jättetråkig historia, hoppas det löser sig!

Ja filmer är verkligen nyttigt att titta på. Roligt var att det såg bättre ut än det kändes när vi tex tränade samlingen. Väldigt bra att se så jag kan koppla min känsla till det.
Ska se om det blev någon bild från träningarna, men annars kan man väl ta ut enstaka bilder ur en film också? (är ingen fena på detta. Hur gör man då?)

Senast ändrad:

Ja det har hänt en del, framförallt med galoppen. Den var roligt att få visa. Han är så bra att få mig att tänka utanför ramarna också så nu har jag fler "verktyg i verktygslådan". Han vidgar verkligen mitt sätt att tänka och träna. Nu har jag jättebra tränare på hemmaplan, men de har ju samma röda tråd i träningen och lägger fokus på lite olika saker så helheten blir så bra. Hoppas han kommer tillbaka så jag kan rida för honom någon gång om året i alla fall.

lite halvt knapplan sadar....

men ville bara saga at er har pa ARsidan att...

ni ar en inspirationskalla! Jag ar har o snokar med jamna mellanrum, kikar pa bilder o filmer o njuter av vad jag ser... :) har sa smatt borjat damma av min gamla avdankade dressyr, da ar det helt udnerbart inspirerande att vara har och kika, se era vackra hastar, hur ni utvecklas och hur vissa av er verkar vara dar jag hoppas att jag en dag ar (innan jag fyller 95 da va..)

Och... ett jattetack for bilderna pa ridkjolar/kappor... har forsokt fundera ut vad jag skulle ha pa mig i vinter i ridhuset for att inte kasa omkring som en arta i en tvalkopp (min overall ar HAL i dressyrsadeln..) sa projekt: ridkjol i ull paborjas snart...

ater igen: TACK for att ni delar med er av bilder och filmer och tankar har *bugar*

Oj vilka värmande och uppmuntrande ord. Vad trevligt med ett så positivt inlägg!! Du är ett föredöme!:laugh:

och Totola
Ja det känns lite skrämmande allting just nu. Men på Lördag får jag forhoppningsvis lite mer hjälp utifrån. En herre som ska vara mycket duktig på att lösa problem åt ekipage och se vad kanske ingen annan sett. Hoppas verkligen han kan hjälpa mig för jag vill verkligen inte ge upp även om jag känner mig ganska knäckt just nu.
Pengarna som jag skulle lägga på henne är slut för längesen nu hoppas jag på snälla föräldrar och snäll sambo på att rädda mig och min älskade häst från denhär dumma situationen.
Har aldrig träffat på en häst som jag inte kunnat lära mig rida så det vore ju konstigt om min drömhäst vore den första jag inte ska klara av.

Just nu undertiden jag har ridförbud så är det mycket markträning, träna på att stå stilla och att hon ska behålla fokusen på mig.
Jag har fått lite olika naturpreparat som ska lugna mig och det verkar fungera hitills så imorrn ska jag prova dom ihop med hästen, om allt faller på plats så tänkte jag försöka hänga på henne och kanske bara sitta upp och av direkt igen. Jag måste ju lösa det här kan ju inter vara beroende av andra

Det är jättekul när det är åt det hållet! Alltså att det gör sig bättre på film än man inbillade sig att det kändes! :p

Så är det ofta för mig, fast det har nog mycket att göra med att man höjer sina krav hela tiden för vad som känns "bra" och att man hakar upp sig på alla detaljer man fortfarande har svårt för, även om de blivit bättre! ;) Medans på ett videoklipp kan man med ögat se helhetsintrycket och gotta sig åt den fina traven t ex! :D

Nu har jag för övrigt fångat TVÅ galoppfattningar på videoklipp! :banana: Haha, så skulle vi inte komma ett uns längre så skulle jag ändå ha bevis på att vi till slut fått till galopp! :devil: Det satt hårt inne, och ändå så känns det så rätt att det blev just nu i utbildningsfasen snarare än för 1-2 år sedan.

_Yggdrasil_
Hoppas han kan hjälpa er med problemet. Annars skulle man ju faktiskt kunna låta hästen skrota i hagen några månader-något halvår tills man sparat ihop pengar. Jag brukar tänka som så att stallhyra och käk hade jag ju ändå betalat, och resor till och från stallet. Så för egen del hade det nog "bara" rört sig om ca 3000:-/månad i träningskostnader utöver det jag ändå betalar (och då räknar jag med 900:- bara för att få behålla boxplatsen under tiden), dom pengarna kan ju hästen dessutom stiga i värde om tränaren lyckas bra, jämfört med värdet den skulle ha just nu om man ger upp eller allmänt inte lyckas lösa problemet.
Tror knappast det kommer bli värre om hästen får stå, snarare kanske det inte är lika färskt och traumatiskt för hästen när man väl sätter igång igen.

Förstår att det ser grått ut nu, men det blir säkert bra ska du se! :) Håll huvudet klart!

Oj vad tråkigt att det gått som det gjort, men hoppas det löser sig.
Ofta blir det ju inte exakt som man tänkt sig, men å andra sidan är det dom man lär sig så mycket av i slut ändan om man orkar ha kvar dom :)

KL
Idag äntligen så var det en trevlig bra dag igen.
Mr attityd har besämt att man visst kan acceptera att flytta sig för skänkel så han gick bara emot typ två gånger på hela passet.
Och dessutom har vi äntligen hittat ett bett som han gillar och går bra på, ett Sprenger Dynamic RS.
Wohoo!
Var mjuk fin och nöjd direkt från start. Tränare som rider fortfarande (det var tortyr att inte kunna rida idag känner jag, han gick så bra. Hoppas att kunna börja själv lite smått nästa vecka och på lördag är det lite hoppning som gäller så det blir spännande!)
Det var i stil med såhär

viktigt att kolla att ha bär sig ärligt (och berömma såkalrt!)

till och med halterna börjar bli lite halvvettiga, han vill alltid stå hemskt ojämt

Hoppas verkligen du kan få hjälp med hästen. Jag vet iaf ett par st som jag tror kan ta emot sådan häst hemma. Men det kostar väl en del och ligger väl dessvärre en bra bit från dig.

Idag red jag barbacka på min gamla älskling och förundrades över hur snäll och go han blivit. Han är så himla lydig och litar så enormt på mig nu för tiden. Det är en fantastisk känsla spec när man tänker tillbaks på hur mycket tårar, rädsla, ilska och ångest som varit genom åren.
Han lyckades också charma till sig ett paket morotsgodsar från vår foderleverantör. "Är man så gammal ska man fasen ha en present!" sa leverantören och sprang ut i belen och hämtade Zebs lilla paket.:love:
Han sa också att han verkade himla snäll. Det känns så kul att höra nu. Hästen som aldrig skulle kunna bli hanterbar ens är idag mångas favorit just för att han är så snäll.

Lillkillen tömkördes på en kladdig utebana iom att båda ridhusen var bokade. Åh, han ser ut som en lite köttbulle min prins. Han ser ut som en köttbulle med bra gång. Haha.. Så rör sig inte mina Mamma Scans i stekpannan vill jag lova.
Han är för rolig! Han stalkar mig överallt om han är lös. Och när jag mockar till andra hästen eller fixar med någon häst eller saker på gången står han och glor exakt hela tiden. Han har fattat att jag är hans människa. Och han vill ha uppmärksamhet heeela tiden. Det är knappt så han blinkar. Han måste ju lyfta huvudet för att se över boxväggen. Men likväl står han där och glor varje gång man kollar dit. Det är snudd på sjukt. Men han är ju så söt!

Idag hade vi möte med dressyrsektionen i vårt stall med. Det är väl inte så AR-igt. Men det var roligt och gav inspiration. Vi ska försöka få dit mina tränare på clinic någon helg(ridlektioner, uppvisning, arbete för hand i träns eller longreins och teori ev). Och så fixar de som driver gårdens konference/etc middag och vinprovning på kvällen då.
Jag ska också prata med min Equiterapeut om hon kan komma och ha föredrag om hälsosam ridning/träning och skadeförebyggande etc för oss.
Och så skulle vi ha lite teori kring programridning, clinics för andra stora namn och sitsträning etc.
Har ni fler tips på roliga saker vi kan ha kurser i?
Vi har haft renodlad sitsteori med Birthe V och vi har haft mental träning för en ridtränare.

haha jag gillar jämt att läsa dina inlägg, dom är så målande och roliga :)
Köttbulle: hahaha
Visst är det underbart när allt jobb man lägger visar sig, jag vet att en av mina tränare som inte hade träffat Lorre innan sa i somras att "men han är ju jätte lugn och lyhörd, jag fattar inte varför du tycker han är en stresshäst" och jag vart så glad eftersom det var exakt det jag hade jobbat galet hårt på att få honom att vara (han brukade vara totalt mentalt avstängd och bara explodera sådär som dom gör ni vet...stressa för allt och sen bara poff så flög han iväg eller reste sig lite här o där)
Och nu häromdagen hörde jag från den andra som rider honom att "han är så stencool, han är ju hur pålitlig som helst" :D Trots duvor som flyger i taken och saker. (fast...han är inte så stencool, allt det tar är att nån ens går bakom sargen så blir han livrädd haha men det är nästa sak att jobba på nu när duvorna är avklarade)

Personliga hästar är ju dom bästa, som du säger när dom fattar vem man är så är det underbart!
Min gnäggar när han hör min röst i stallet *love*

Ok det här hade ju verkligen inget med AR att göra men men...det kanske går ändå...

Ja jag har två sista utvägar kvar innan det blir till att ge upp för nu och ge Svarta Faran vila över vintern.
Vet inte om man får skriva namn på tränaren men han som ska komma ut och titta på henne imorrn heter S. Spak. Hoppas verkligen han kan komma på vad det är för fel. Jag har börjat fundera mer och mer på sadeltvång... Hon blir väldigt spänd när man lägger på sadel och hon vill ju absolut inte stå still vid uppsittning.
Just nu har hon en syntet sadel i lägre budget klassen och den har även kanat fram endel det sista så det kan ju faktiskt vara det.
Har ju en ST Espaniola men vet inte om det är så smart att slänga på den på en unghäst? Den hade jag när jag flög av och då drog jag sadelgjorden rejält... Så allt kan ju faktiskt vara mitt fel...:cry:

Jobbigt att sitta och analysera allt bort och fram hela tiden... Men jag trodde ju verkligen att jag till våren skulle kunna fara till Hällekis på min första AR träning men just nu känns det avlägset:(

Man ska vara glad :) Livet blir mycket trevligare sa! *sprider lite karlek och varme i form av the och banankaka med kanel runt forumet*

Yggdrasil, SA avlagset behover det inte vara.. inte ge upp! Ge Herr Spak en mojlighet att gora vad han gor, gar han bet finns det andra mycket skickliga. Men tankte skanka dig en stor fet peppkram sa har pa morron kvisten.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 200
Senast: lizzie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 687
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 411
Senast: Emtherlia
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 122
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka