Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Du tror inte det löser sig själv om ni hittar bättre balans? Det gjorde det för mig. :) (inte permanent, men nu vet jag ju iaf hur vi ska backa tillbaka om det råkar bli lite mycket ös framåt en dag! ;) )
Sen måste såklart jag öva för att bli så stabil som möjligt så jag inte sabbar ändå när man väl hittat till balansen, och man får underhålla för att förbättra mer och mer successivt.
Men det är enormt vad mycket lättare kusen har att dels hålla nosen framme (inte krull-ihop) och dels hålla ihop sig i traven, tack vare att balansen har blivit bättre! :banana:

Man får ju skräddarsy det efter sin egen häst, men ett par övningar som gjort stor skillnad för mig är att korta-länga skritten (tills man till slut får till skolskritt) och göra övergångar i samband med det när man har som bäst hållning. Typ: korta-länga lite- korta - trav. Och att öva flytta inåt/utåt på volt i första hand bara för sitsen, många växlingar så hästen behöver lära sig balansera upp med hjälp av bakbenen. Överhuvudtaget att hela tiden aktivera hästen, inte raksträckor i traven för då brukar farten snabbt gå upp! :p

Hursomhelst, lycka till! :)

Japp alltså han var så redan när jag köpte honom, jättestressad, tunn som tusan, lite okänd historia men vet att han varit omkring lite rån tyskland till holland till hit (i försäljningsstall även att det är ett trevligt ett så är det ju inte som att man har en egen ägare liksom)

Sen vart han skadad efter en vecka (ren otur, sträckte sig i knäled baktill) och fick stå på väldigt tråkig boxvila i 4 månader :( men det fanns inget val om han skulle läka.

Inte konstigt att han var svår att sätta igång liksom...inte hans fel...och sen var han igång ett par månader men trivdes inte helt i stallet och fick magproblem pga. antagligen flera anledningar (och kanske hade det från början, svårt att veta).

Men han är värd alla problem för han är en dröm att rida när han lyssnar, och dessutom är han verkligen en supermysig häst som person, extremt tillgiven och social och mild och bara underbar (älskar honom rejält!)

Jag fick några halvvettiga bilder från idag när en av mina tränare red honom.

Var snälla för han har noll ork (inte så lustigt) och det innebar att galoppen föll ihop ganska snabbt och traven är det han har svårast att orka i så han börjar takta, sega och gå bakom lod för att smita undan.
Vi pressade lite mer än vad jag skulle göra på ett pass för att få reda på vart han ligger och reagerar.
Han har ju fortfarande problem med bett men det verkar ha blivit mycekt bättre även om han kan vara lite svår att få att söka riktigt bra/ följa handen.

Men överlag är jag jätteglad för han skötte sig bra!
Nu verkar han ha hittat sig själv igen, och är hästen jag köpte! :D

Och just det...ehem vi upptäckte efteråt att man visst hade behövt spänna nåt hål till på sadelgjorden för den gled fram! (men han har blivit så tjock så det kändes som det var ok och jag var så fokuserad på själva hästen att jag inte täknte på det förrän vi var klara...oops)

(hopptränare som rider)

Du tror inte det löser sig själv om ni hittar bättre balans? Det gjorde det för mig. :) (inte permanent, men nu vet jag ju iaf hur vi ska backa tillbaka om det råkar bli lite mycket ös framåt en dag! ;) )
Sen måste såklart jag öva för att bli så stabil som möjligt så jag inte sabbar ändå när man väl hittat till balansen, och man får underhålla för att förbättra mer och mer successivt.
Men det är enormt vad mycket lättare kusen har att dels hålla nosen framme (inte krull-ihop) och dels hålla ihop sig i traven, tack vare att balansen har blivit bättre! :banana:

Man får ju skräddarsy det efter sin egen häst, men ett par övningar som gjort stor skillnad för mig är att korta-länga skritten (tills man till slut får till skolskritt) och göra övergångar i samband med det när man har som bäst hållning. Typ: korta-länga lite- korta - trav. Och att öva flytta inåt/utåt på volt i första hand bara för sitsen, många växlingar så hästen behöver lära sig balansera upp med hjälp av bakbenen. Överhuvudtaget att hela tiden aktivera hästen, inte raksträckor i traven för då brukar farten snabbt gå upp! :p

Hursomhelst, lycka till! :)

jo visst är det nog en balansfråga, men tycker nog att vi har "fallit" tillbaka en del, vet inte riktigt vad det beror på...Han har ju blivit eneormt mkt starkare för nu klarar han att koppla på sina bakben på ett helt annat sätt och då klarar han hålla takt o tempo samt att han blir mjuk som smör att sitta på, men det är ffa det här vi har tappat den senaste tiden o det mesta känns hopplöst...Han är undersökt o det finns inget konstigt kroppsligt. Men det roliga är att nu kan jag rida raksträckorna ute på vägen o få en sökning framåt/neråt med en rygg o bakben som är med (korta stunder dock) och inne på banan funkar det desto sämre, det har lixom bytt

Jag skrev ett långt svar i andra tråden också, om du orkar läsa! :p
Det är ju lurigt det där för det kan vara små detaljer som vi som människor ändå har svårt att fatta förrän man väl står där med facit i hand tycker jag.
Om jag t ex ridit med en annan sadel (som var bra för mig och passade på hästen, men jag tror han fick klaustrofobi i bogarna typ jämfört med den han hade innan) så blev det sprutt iväg och noll balans i jämförelse. I nuvarande sadeln är det så känsligt så rider jag med helskodda lite stela ridbyxor i kombination med ridstövlar, eller rider med att hål för korta läder, då blir min inverkan tydligen för spänd/stel så kusen spruttar på och blir svårmanövrerad pga det. Om den är några dagar för sent verkad utifrån hans syn på det hela så får den mycket svårare att bära/balansera osv. Även om det är jättesmå detaljer tycker man så tycker kuse att det gör jättestor skillnad :angel: Förutom det ridmässiga då, där detaljerna bevisligen kan göra stor skillnad...

Gäller *host* "bara" att hitta alla viktiga komponenter för ens egen häst! :devil:

Kan det vara så att hästen blir störd när du ber om böjning/ställning men lättare kommer till balans (och släppa ut halsen) om man försöker samla lite på rakt spår och den får gå lite snett, utifrån sin bekvämare/tryggare zon? Då kan man ju försöka släppa på kraven på böjning/ställning även när man rider på banan, periodvis iaf, och försöka hitta samma där innan man går vidare till att försöka få bättre ställning/böjning (eller övar både och parallellt, men i olika övningar, låter hästen vara mer fri från petigheter vid balanskrävande moment).
Eller kan det kanske vara att den har lättare att skjuta på och söka sig framåt/nedåt när det inte gör något att den inte riktigt är i balans? Då kanske man tvärtom får bli lite mer krävande vid uteritterna på rakt spår! :p

Nu börjar det hända saker :)
Idag gick han betydligt bättre än igår, mer balanserat, inte bakom lod och undvek inte handen.

Typ såhär kan det se ut då

ps: hopptränare som rider, jag är helt sjuk :S men ska försöka orka lite i morgon utan att hosta ihjäl mig på hästryggen. Blö.

Vad kul att det går framåt! Man blir ju nästan sugen på att rida "riktig" häst när man ser din ;)

kl
Hos oss går det också framåt gällande traven. Har jobbat mycket för hand ett tag med longeringen och nu börjar han kunna slappna av längre och längre bitar, håller även huvudet nere i övergångarna till trav så jag är riktigt stolt över honom. Sen ska vi börja få till den där riktiga sökningen så att han inte hamnar för lågt med huvudet, men vi tar en sak i sänder :)

kl

Jag fortsätter på samma spår....för idag hände det! Körde ett uppsuttet pass med fina skolor på volten, diagonalsluta, samla-länga skritten....och så trav. Plötsligt har allt jobb från marken lönat sig för Goliath behöll själv en lugn och stabil travtakt med sökning nedåt-framåt. Istället för att hamna i ett lite för framåtlutat läge med min överkropp som fått kompensera för taktmissarna, kunde jag börja räta på mig och bara finnas till. De gånger vi började tappa böjning och kana utåt på volten kunde jag lätt räta upp oss igen och fånga in på ytterskänkeln. Vänstervarvet var som vanligt lite tuffare, men det gick riktigt fint där också. Prövade att samla några steg och även om det krävde mer energi så fick vi några trevliga steg. Framförallt visade det sig att jobbet kring stressen med trav gett utdelning för Goliath försökte inte öka och kunde dessutom gå ner till halt direkt efter och vara lugn i den. Är så himla stolt över honom!

Vad kul att det börjar ge effekt med allt jobb du lägger ner :)
Jag är lite likadan haha, Lorre taktar i traven om man inte rider honom fram rejält, han försöker slippa jobba och han är så stor i gången från vad jag är van vid så jag tappar balansen nästan då, och hej hopp öfrsvinner min uppräta sits :/

Du får se till att ha nån att ta bilder!

Ja det är riktigt lurigt det där, speciellt när de växlar mellan långa och korta kliv! Men ack så kul och framförallt intressant det är när det går framåt och man får ännu en pusselbit på plats. Känner det som att jag från allra första början hade en häst med en framdel och en bakdel, nu har jag plötsligt en häst med måånga fler delar som faktiskt går att påverka och så smått börjar gå att sätta ihop tillsammans.

Det är ju nästan synd att förstöra känslan med bilder ;) Får väl se om jag kan hota någon till att fota snart!

kl

50910_1287408157.jpg

Nu var det ett tag sen jag uppdaterade :)

Teddy har fått vila lite från ridningen, 3 veckor nu så jag tänkte att jag skulle börja träna han nu igen :)
Pink har också fått vila ganska mycket, han är vansinnigt pigg iaf, jag red han igår och han är verkligen en sprattelmästare!

Men nu ska det sätas igång att tränas! och jag hoppas på lite nya bilder snart :D

Vad mums han ser ut!
Tycker han ser finare ut varneda gång du lägger ut foton :)

Piggelin hästar är väl kul ;) haha Lorre bockade som en idiot när jag släppte honom lös häromdagen, trodde han var trött så skulle få vilodag men oj vad fel jag hade! Tur att jag inte satt på säger jag bara :o hehe

Jamen visst e han söt! fast denna är för en månad sen, nu e han liiiiite lockigare! :D

haha jo till en viss gräns, Pink va helt vild, fast ja, han e alltid snäll och jag skrattar ju så fort han gör nånting så då fortsätter han ju och gör det värre ch värre hela tiden XD
Men som du säger hellre pigg än lat!
haha du får va framme med kameran nästa gång så vi andra får se hans härliga bockningar! XD

Sötisen börjar bli riktigt ståtlig!

kl
Igår sökte sig G nedåt-framåt även ute i skogen under traven trots att matte satt barbacka på och försökte att inte kana på sniskan. Duktiga hästen!

Nu är det bara några timmar kvar innan jag slutar jobbet och styr bilen ner till Hällekis och CDs clinics, bara som fotfolk men ack så roligt ändå!!

visst gör han! Kan berätta också att jag red han i förrgår efter 3 veckors vila och han va skitduktig!

Åh va kul att det gick så bra i skogen också!
Men va skojsigt! jag hade gärna tittat också :D Men jag kommer nästa helg och hälsar på istället :) hihi

Åh, då sfk du se Tina göra en riktig bockning med min "stallägare" aka granne.. Hade gärna se det jag med! :D Hörde att CD körde ett annat upplägg på dagen, ångrar nästan att jag inte anmälde mig ändå! Men det får bli trick/hanterings träning för Rö imorgon istället. Vet bara inte vilken häst jag ska ta med än..

Zahlo: Han ser ju faktiskt riktigt fin ut! ;) Jag tror att han kommer bli en stjärna! Hur många gångarter har han?

Och en liten uppdatering från mig och prinsen, i tisdagskväll när det blåste så mycket och jag kände mig otroligt osugen på att jobba Skip så tänkte jag att jag kan ju testa att jobba lite för hand igen, BB gav mig ju lite tips senast han var på kullen. Och det var precis som det har mognat fram hos Skip, han gjorde slutorna utan problem så som BB visade mig senast, sen tänkte ja g att jag bara skulle testa och se om vi kunde få till halva steg för hand, det har jag verkligen varit hopplöst, men vips så stod han där i en klockren piaff istället med en väldigt stolt och glad matte bredvid sig.. Fortsatte att testa övergångar halt-piaff-halt, skritt-piaff-skritt, och visst det var inte klockrena övergångar men helt klart mer än godkänt för att vara första gången för hand! Han passade även på att testa lite levad ansatser, och fyrtaktsgalopp!
Gissa om han hade en Sara som sken som solen bredvid sig! :love:

Jag har varit borta lite i veckan så idag tänkte jag att jag skulle testa samma sak på ryggen och oj, jag tror att skip har tagit sina första fina rena skolgaloppssprång, men oj vad svårt det är att känna om det är rätt galopp! :crazy:

oj, här svamlar jag på, men jag är så otroligt glad och stolt över min lilla ponny! :bow:

Ja visst e han fin :D Jag hoppas han blir en liten stjärna :D Som tur är töltar han inte omkring naturligt i hagen och så, men han tar lätt till nån mellangångart när han spänner sig, men det har redan blivit mycket bättre så jag e jätteglad :D

Va kul att det gick så bra på de senaste passen för dig o skippen :D

Vad fin han är! Han har sånt sympatiskt uttryck också!:love:

Min yngling får vila en hel del varvat med träningen nu. Han verkar vara inne i en växtperiod igen samtidigt som han fäller. Samt att han släppts ihop med andra hästar i mindre hage än i somras. Den högsta hästen positionerar honom väldigt mkt nu. Och lille Tino får verkligen tänka på hur han ska uppföra sig dagarna i ända. Han är helslut när han kommer in. Idag verkade han dock liiite piggare igen. Vi löslongerade i ett av ridhusen. Han är så rolig iom att han verkligen härmar ens kroppsspråk. Idag travade vi någon ur dressyrsynpunkt rätt vidrig balanstrav ihop, gjorde travökningar och galoppfräs.
Förut gick han inte att ha lös där inne. Då fräste han till så han gick omkull om ngt lät eller han inbillade sig att något lät. Men han är lite coolare nu och har fått bättre balans.
Jag blir dock lite avis på att Teddy är så cool redan nu. Det märks verkligen skillnad i temperament på olika hästar. ;)
Tino är lite mer i gasen ofta. Och då blir det lite explotioner ibland.:P
Speciellt iom att sadeltvång är inblandat.
Men han är fantastiskt rar! Och han har fäst sig väldigt vid både mig och sin gamle "storebror". Det är himla kul!:love:

Gammelgubben är lite stel iom att jag inte dressyrridit honom så mkt. Jag har ridit honom i full rulle i skogen som rastmaskin åt unghästen som jag haft som handhäst. Då har han mest fått gå rak och i för stum form. Så hans hals är lite stel. Han vill böja av framför manken istället för att ställa i ena varvet. Idag masserade och stretchade jag innan jag red. Och vilken skillnad! Nu ska jag ge mig på det där ett tag med massage, stretch och triggerpunkter innan ridning. Så kanske det släpper fortare. Men ridningen släpper det efter ett mördarpass. Men roligare att kunna rida på riktigt från start. Han släpper till en renare takt om han är loss i halsen också. Han kan runda den bättre framför manken. Idag var han riktigt duktig!
Och jag uppskattar hans relativa lugn och faktiskt rätt otroliga lydighet så mkt mer nu när jag sitter på unghästen också. Han har ingen som helst gång och mycket svårare att utföra saker av naturen. Men han är lydig och välskolad. Man kan rida ut och fräsa på hur som helst, hoppa terräng, rejsa och klättra vad som och hur som utan att någonsin behöva oroa sig för att åka av. Jag känner mig trygg barbacka i grimma på den gamle busen.
Och det är fantastiskt att han snart fyller 28 och är helt fräsch.
Mammans gamla hjärta!:love:

ja men visst har han :)

haha men du, Teddypojken e nog av helt annat temperament än din lilla Tino ;) Min är mer coollugn för det mesta, men e rädd för massa konstiga saker men han sticker inte iväg(förutom den gången han bockade av mig haha) och även när han stått tre veckor och man ska hoppa upp, han visar inte sig det minsta pigg, han bara gör som vanligt XD Men å andra sidan kanske han får ett panik-bockryck helt oväntat XD fast det har tack o lov bara hänt en gång :D

Men jag som är så nyfiken på din nya! När får vi se bilder på han? och gammelmannen också?
Skönt att han är helt fräsch i den åldern! det hoppas jag att mina är sen också :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 199
Senast: lizzie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 686
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 411
Senast: Emtherlia
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 122
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka