Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Nu vet jag inte riktigt om du syftar på vad jag gjorde när jag fick nödbromsa hästen med ett vad som tydligen kallas för one rein stop när han bestämde sig för att inte lyssna på mig alls...?? Vikt och sits är vad jag rider min häst på också när han går som han brukar.

Senast ändrad:

Jag tkr det är synd att inte fler tränare lägger ner ett par månader på att lära sina elever sitta mitt över hästen, för i det finns magi inbyggt! :laugh:

Min tränare, alltså den som jag ridit mest för på senare år, lägger också väldigt stor vikt vid det. En övning för att hitta balans och tyngdpunkt (både i ryttare och häst) är en av de vanligaste övningarna vi brukar få börja med på träningarna för att sen ha ett utgångsläge att jobba vidare från.
Bara så du inte får för dig att AR-tränare i allmänhet tänker annorlunda på den biten! ;)

som exempel just nu kan du gå in i bildtråden och läsa kommentar och diskussion där. Varken tränare eller kommentator inom skolan har premierat det. i övrigt har det illustrerats flertalet gånger på forumet. jag har helt klart bilden utöver det, att AR inte premierar ridning på yttertygel, inte tygel särskilt mycket rent ö.h.t.

Jag har aldrig i.o.f sett dig rida så, utifrån de bilder du visat, vare sig förböjd eller väldigt slackt tygelmässigt,så det finns kanske olika skolor inom skolan?

Är det så att du pratar om en annan TYP av användning av yttertygeln tro?
För att yttertygeln är viktig inom AR skriver nog de allra flesta AR-ryttare under på.
Men däremot vill man ju inte "ta" kontakt eller stöd i yttertygeln. Utan tänker att mer grovjobb behöver göras bakifrån och lösgörande först, sen kommer sökningen av sig själv och DÅ kan man ta upp jobbet med yttertygeln, innan dess har du i princip inget att rida på i yttern. Enligt den filosofin, kanske ska tilläggas.
Förutom just i fallet om hela halsen viks, då vill de flesta tränare att man ska förstärka att ta tillbaka halsen i ytter, men de flesta försöker vara försiktiga med att det inte blir en kontakt hästen kan ta stöd av eller korta upp resten av yttersidan av, alltså ett ganska lätt och ffa kortvarigt tygeltag isåfall.

Men det är ju svårt, AR-ridningen är väldigt blottande. Just för att du ser dom där små bristerna på ett helt annat sätt när man inte kan "ta" en ram t ex på ytter. Det blir jobbigt tydligt då om hästen inte söker sig mot yttertygeln! :p

Samtidigt vill man rida på en liten volt för att genom den böjningen lära hästen att träda in med innebak närmare tyndpunkten. Och då tänker jag såhär, eftersom jag aldrig rider mer än kanske ett-två varv åt samma håll på en volt tränar jag ju hästen i korta etapper att börja bära vikt på ett bakben i taget. Man gör det inte för tufft för hästen i långa perioder. Och eftersom min häst klarar av att gå på stor volt med bibehållen böjning måste jag ju börjar be om lite mer för att så småningom få lite mer styrka. En mindre volt gör ju också i detta läget att hästen inte kan rusa på framåt utan måste lugna ner sig och tänka på hur den ska placera sin kropp. Därtill tränar jag ett bakben i taget genom skolorna både på rakt och som vi nu börjat med - på böjt spår.

Här går åsikterna isär.
Iofs så skriver du ju nu att du måste gå vidare från den stora volten och träna den lilla, men du skriver också att du tränar den lilla volten för att lära in den stora. Och personligen tycker jag snarare man triggar till fel teknik när man börjar ska lära in den på den lilla (och alltså även min tränare, så även om det inte är generellt inom AR så finns det olika åsikter inom disciplinen isf).
För att det är väldigt lätt hänt att hästen börjar skjuta ut bakdelen när den egentligen inte är redo för den böjningen, skjuta ifrån med innerbak istället för att bära, eller att man måste vara så övertydlig och krävande ur hästens synvinkel att den tycker böjningen blir pest och pina. (Been there, done that! ;) )
För ärligt talat så den/de enda jag hittills sett klara av det konststycket har ridit så mycket korrigeringsridning när hästarna försöker slinka iväg för att de inte orkar att hästarna blivit väldigt anti.

Jag skulle hellre ha börjat med lite större böjning och lite balansövningar och fokuserat på det först, och vara hyfsat liberal när man börjar med den större böjningen - att vägen/rörelsen är viktigare än att böjningen håller sig i rätt grad, minska böjningen vid behov, eller minska på kraven för böjning stundvis beroende på vad man lägger fokuset på just då, i just den övningen.

***Knapplån***

Den här tråden heter Snacktråd för AR-frälsta! Det är här vi som rider AR ska kunna diskutera vårt intresse med varandra utan att behöva få kritik från de som inte gillar AR.
Tänk på detta i fortsättningen! Tråden är på god väg att spåra ur nu.

Immer
Moderator för Klassisk Ridkonst

KL

Jag rider bland annat för en AR riddare, välkänd och någon jag tycker ger mycket för vad jag vill åstakomma, även om jag i huvudsak har en annan tränare (russinplockare som jag är)

Jag är en "yttertygel" skolad tjej i grunden, MEN efter att ha diskuterat med denna AR tränare så fick jag en liten aha upplevelse.

I dennes fall är det inte att man inte ser det potenciellt positiva i yttertygeln, den är lika viktig, poängen var att inte låta hästen lägga sig där (vilket jag tidigare tyckte var ok, att ta LITE stöd när den inte kanske orkar etc.)
Vad jag uppfattade, och håller med om, var att man rider på inner på det sättet att man inte låter hästen stödja sig massa på ytter.
Det betyder inte att den får stödja sig massor på inner eller att man sitter och håller fast där på något som helst sätt, det handlar mer om att träns på ett annat sätt -att jobba mer på att hästen ska bära sig själv istället för att behöva ta stöd på ytter.

Om hästen inte klarar att ridas i tex. trav utan att behöva det stödet konstant, då jobbar man inte i trav helt enkelt.
Om hästen tappar lite i tex. trav, några steg, istället för att låta den stödja på ytter så får den hitta balansen (och därmed styrkan) själv igen utan att ha en stark yttertygel att hänga på = blir starkare och hittar sin egen balans bättre, även om det är jobbigare.
Som jag uppfattade det så är det mer som att rida som man vanligtvis gör, fast att ta bort lite mer av yttertygeln helt enkelt.
Vilket passar min typ av ridning perfekt eftersom jag eftersträvar att mina hästar inte ska behöva ta stöd i någon tygel, och att jag rider dom enbart med sitsen.
Man kan se det lite samma sak som när man lättar inner just för att kolla att hästen inte är på där och fuskar.
Det är samma med s.k stöd i yttertygeln, man vill inte ha något stöd där i det tänket, utan hästen ska ju bära sig själv.
Kontakt är dock en annan sak men det är ju den eviga diskussionen så det ska jag inte gå in på (och vill inte haha) men för MIG (och ingen behöver tycka samma alls men så att det inte blir missförstånd vad jag menar) så är lagom kontakt tyngden av tygeln eller maximalt en extremt mjuk "bett stöd" men då ska man kunna hålla det med ett finger utan att tyglarna åker ur handen.
Allt annat är för hårt för mig om det är mer än en secunds korrigering. (att "ta" i hästen är ok men att ha den där jämt är inget jag strävar efter)

Jag förstår inte varför det jämt blir att folk kommer in i den här tråden och ska ifrågasätta, hacka o.s.v.?
Det här är ju en snacktråd kan det inte få vara det?
Anledningen till att jag ens försvarade nu så att säga är ju just för att man till viss del vill..förklara/ försvara, vilket man itne ska behöva göra i denna tråd.
Tråkigt, och återkommande.

Nästan så man borde ha en "members only" snack tråd haha men det är ju lite emot conceptet forum såkllart men å andra sidan skulle det bara vara folk som inte skapar trådhaveri då, för då kan man ju ta bort tillgång för de som itne håller sig till relgerna upprepade gånger.
Eller är det ett regelbrott att ens spekulera om sånt? hmm...ber om ursäkt i sånna fall.

Jag är iallafal nöjd med hur min kill lägger på sig, äntligen!
Och magen är normal igen och inte svullen.

Och han börjar t.o.m. fylla ut sin lååånga hals lite :)

Och snart ska vi äntligen börja rida igen...längtar rejält!
Tills dess har jag tyvärr inga roliga bilder :p

Senast ändrad av en moderator:

I get your point :) Ska fundera vidare...

kl
Idag har jag och Goliath iaf tränat på att använda sits och förande tygeltag i vägvalet när jag hoppade upp barbacka med repgrimma och red över våra "hinder" i den toleransbana jag byggt upp. Kliva på presenning, lastpall, smal "bro", under plastbandsgardin och genom ett L. Sånt är han så cool med, han gillar verkligen att tänka, göra annorlunda saker och köra avskalat från utrustning.

Passar på att säga grattis till Moa, förstår att du längtar efter att rida igen :)

kl.

här kommer en liten uppdatering från mig och Skip, det var nog länge sen sist..

Vet inte om jag skrev något om att BB kursen slutade med en häst med bandage efter en hovböld = lite markarbete var allt vi klarade av..

MEN, nu är det nya tag i oss, vi har flyttat ut och bott in oss i vårt nya hem, båda trivs väldigt bra.. och även lilla simson verkar tycka att livet är helt ok. :laugh:

Skippen har börjat gå ner i vikt vilket gör allt mycket enklare för oss, nu når han liksom in med bakhovarna under magen.. De halva stegen och piaffen går lättare igen, de som inte har funkat på hela sommaren.. Så himla skönt..

Just nu jobbar vi mycket med samling skritt till samling trav till samling galopp tillbaka till samling trav.. Sista övergången var det BB som gav mig i våras, nu börjar vi få till det, oftare. ;) Började ge Skip lite havre nu i helgen för att han har varit så loj o rida, det har liksom inte funnits någon grundenergi, men idag var det en helt annan häst att sitta på! Så härligt, han bjöd till med mycket energi och vilja.. Det är visst dagar som denna som man lever länge på har jag hört.. ;)

Oh vad kul det lät, jag gillar ockås att hitta på sånna saker fast lorre tycker inte nåt är så speciellt konstigt så jag msåte hitta mer utmanande saker hihi.
Förutom duvorna på ridhustaket, det är vad vi jobbar på just nu haha.
Tack så mcyekt förresten för tanken :)

Sånt borde man göra oftare! :p Själv försöker jag att aldrig överdriva träning av något slag för att kusen är lite som han är, haha, så miljöträning för oss brukar bestå av mycket lindrigare saker i lagom dos! ;)
Men just att göra något annorlunda borde man bli mer kreativ med! *host*

*kl*
Själv var jag på träning i Lördags, där fick vi prova på ett lite roligt tänk som jag ska försöka praktisera mer hemmavid!
Att jag skulle låtsas att tränaren var fienden som jag skulle pricka in mig på och senare följa efter, detta som lite klurigt knep från tränarens sida för att jag skulle få till piruetterna och diagonalslutorna tror jag för vips gick det mycket bättre! :angel: Tror jag blev tydligare mot hästen med position och vikt, blev mer logiskt liksom.

Det gick f ö jättebra på träningen, Tabben var riktigt GULD! Som att vi skärpte till oss 10 snäpp när vi kom till träningen, eller att vi hade sån tur att allt vi hade tränat på lyckades smälta samman till något vettigt precis lagom till träningen!
Såna gånger är det roligt att rida! :love:

suberdoo:

Men gud vad tråkigt med bb-kursen! =/ Dålig tajming av Skippen tycker jag!

Så där som du upplever med magen ivägen tycker jag det blir med hovarna ivägen! :p Märks så grymt stor skillnad om kusen är hyfsat nyverkad mot om det gått några dagar för länge. Som att kusen inte kan vinkla bakbenen längre när fötterna är ivägen.. Kanske funkar likadant då med magen? :D

KL

På senaste träningen så övade både jag och sambon på långa tyglar för första gången. Det gick jättebra och hästen älskade den träningsformen. :laugh: Så, är det någon som vet om det finns nån litteratur med övningar på långa tyglar, eller nån instruktionsvideo?

Vi måste hitta lite alternativa övningssätt när bebis är i antågande. ;)

Vad synd för er! Visst skulle du ha ridit upp för BB den gången?? Eller blandar jag ihop dig med nån annan nu...? Kul med tightare mage! Jag tror min Goliath gjort tvärtom, han var snygg i somras men nu har vi börjat med begränsad fri tillgång och pållen äter som en galning. Hoppas att han inom en snar framtid inser att käket finns kvar :)

-moa-: Jag har lite samma problem som dig, måste hitta på krångligare saker och tänkte även lägga in lite trav i övningarna för att G ska känna sig utmanad och "med".

Totola: Eftersom jag inte träffat din pålle IRL ska jag inte uttala mig, men en tanke är ju att hästarna oftast klarar så mkt mer än man tror bara man ger dem tid att acceptera och vänja sig... :) Kul att det gick så bra på träningen! Måste in o läsa din blogg direkt :) Såg ju att du inte tyckte att ni hade tränat sådär fasligt mycket inför kursen. Alltid roligt att bli positivt överraskad!

Ewa-Lena: Långa tyglar skulle jag också kunna tänka mig jobba med. Är rätt säker på att det både finns bra litteratur och bra video om det, såg det sistnämnda nån gån men kommer inte ihåg vad den hette och vem som gjort den... Kan spåna lite kanske....

Hej alla:)
Nu tänkte jag, efter några om och men försöka vara med på en liten kant i den här tråden. Jag har min egen lilla Linus som är en mkt stabil och självständig herre av rasen nordsvensk kallblodstravare. Från att ha varit något av en explosiv bomb så har han de senaste åren lugnat ner sig och blivit min guldklimp:love: En hel del tack vare att vi började med AR då det passade mig och hästen perfekt.
Fast just nu vet jag knappt om jag och min lille gris kan räkna oss som ngt AR-ekipage längre då vi inte tränar så vansinnigt mkt för tillfället. Tyckte att han tappade bjudningen när vi tränade på banan så nu kör vi på skogsdressyr istället:) Det blir lite öppnor och slutor på grusvägarna åxå kanske lite kringelikrok runt träden för att få ngn volt där vi försöker få till lite böjning och att han ska följa tygeln. Funkar alldeles utmärkt just nu så varför överge ett vinnande koncept! Men nu vill jag ha lite inspiration och kanske lite tips då och då så jag återkommer säkert fler ggr här i tråden!

Så du läser i bloggen ibland? Kul! :D
Egentligen har vi tränat tokmycket, sen förra träningen, bara att det blivit så mycket olika i omgångar att vi knappt hade tränat på hemläxorna på slutet utan en massa annat! :p Men det blev ju riktigt bra till slut när man satte ihop alla pusselbitar vi övat på. typ: samling, rakriktning, galopp, balans, sits.

Ewa-Lena: *nyfiken i en strut* var det på den kursen det var med shettisar på long reining? Tränaren höll på att berätta något om det men kom av sig mitt i meningen, men jag misstänkte att det kanske var henne du tränade för? :)

Välkommen hit, kära vän ;)

kl
Ikväll gick det BRA! Jobbade med traven från marken och Goliath höll framåt-nedåt så gott som hela tiden på egen hand samtidigt som han verkligen tog det lugnt och svingade igenom. Tydligen har det ändå hänt en del...! Gjorde sen travövergångar vid hand på volt där jag noggrannt visade honom vart huvudet ska befinna sig (inte uppe i lala-land alltså) när han startar traven. Nyttigt för honom också att faktiskt gå ner till en lugn skritt i rätt form mellan övergångarna eftersom han gärna taktar och stressar iväg. Tyckte att jag hade lite lättare att påverka honom från marken på det här sättet. Fick iaf till några riktigt trevliga övergångar där han bibehöll formen.

Sen satt jag upp barbacka en stund och bara böjde lätt med kapsonen på volt. Ökade-minskade storleken på volten och kände hur fint han reagerade på sluta-korrigeringarna när han ville flyta iväg utåt och tappa riktning och böjning. Stolt över min lilla häst idag!

Jaja...du vet vad jag antyder iaf. "Rätt" form för oss- just nu, om det passar fröken bättre? ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 199
Senast: lizzie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 685
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 411
Senast: Emtherlia
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 122
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka