Sv: Snacktråd för AR-frälsta!
KL
Jag rider bland annat för en AR riddare, välkänd och någon jag tycker ger mycket för vad jag vill åstakomma, även om jag i huvudsak har en annan tränare (russinplockare som jag är)
Jag är en "yttertygel" skolad tjej i grunden, MEN efter att ha diskuterat med denna AR tränare så fick jag en liten aha upplevelse.
I dennes fall är det inte att man inte ser det potenciellt positiva i yttertygeln, den är lika viktig, poängen var att inte låta hästen lägga sig där (vilket jag tidigare tyckte var ok, att ta LITE stöd när den inte kanske orkar etc.)
Vad jag uppfattade, och håller med om, var att man rider på inner på det sättet att man inte låter hästen stödja sig massa på ytter.
Det betyder inte att den får stödja sig massor på inner eller att man sitter och håller fast där på något som helst sätt, det handlar mer om att träns på ett annat sätt -att jobba mer på att hästen ska bära sig själv istället för att behöva ta stöd på ytter.
Om hästen inte klarar att ridas i tex. trav utan att behöva det stödet konstant, då jobbar man inte i trav helt enkelt.
Om hästen tappar lite i tex. trav, några steg, istället för att låta den stödja på ytter så får den hitta balansen (och därmed styrkan) själv igen utan att ha en stark yttertygel att hänga på = blir starkare och hittar sin egen balans bättre, även om det är jobbigare.
Som jag uppfattade det så är det mer som att rida som man vanligtvis gör, fast att ta bort lite mer av yttertygeln helt enkelt.
Vilket passar min typ av ridning perfekt eftersom jag eftersträvar att mina hästar inte ska behöva ta stöd i någon tygel, och att jag rider dom enbart med sitsen.
Man kan se det lite samma sak som när man lättar inner just för att kolla att hästen inte är på där och fuskar.
Det är samma med s.k stöd i yttertygeln, man vill inte ha något stöd där i det tänket, utan hästen ska ju bära sig själv.
Kontakt är dock en annan sak men det är ju den eviga diskussionen så det ska jag inte gå in på (och vill inte haha) men för MIG (och ingen behöver tycka samma alls men så att det inte blir missförstånd vad jag menar) så är lagom kontakt tyngden av tygeln eller maximalt en extremt mjuk "bett stöd" men då ska man kunna hålla det med ett finger utan att tyglarna åker ur handen.
Allt annat är för hårt för mig om det är mer än en secunds korrigering. (att "ta" i hästen är ok men att ha den där jämt är inget jag strävar efter)
Jag förstår inte varför det jämt blir att folk kommer in i den här tråden och ska ifrågasätta, hacka o.s.v.?
Det här är ju en snacktråd kan det inte få vara det?
Anledningen till att jag ens försvarade nu så att säga är ju just för att man till viss del vill..förklara/ försvara, vilket man itne ska behöva göra i denna tråd.
Tråkigt, och återkommande.
Nästan så man borde ha en "members only" snack tråd haha men det är ju lite emot conceptet forum såkllart men å andra sidan skulle det bara vara folk som inte skapar trådhaveri då, för då kan man ju ta bort tillgång för de som itne håller sig till relgerna upprepade gånger.
Eller är det ett regelbrott att ens spekulera om sånt? hmm...ber om ursäkt i sånna fall.
Jag är iallafal nöjd med hur min kill lägger på sig, äntligen!
Och magen är normal igen och inte svullen.
Och han börjar t.o.m. fylla ut sin lååånga hals lite
Och snart ska vi äntligen börja rida igen...längtar rejält!
Tills dess har jag tyvärr inga roliga bilder