Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Det är nog ofta såna som inte kan använda det på rätt sätt utan får "tiggiga" hästar (eller är rädd för det, av ungefär samma anledning) som tycker det är fusk! :P Själv tycker jag iofs det är fusk i vissa situationer, men då vet man nog med sig att det hade funnits mer grundliga och hållbara metoder, även inom klicker, än just det man gjorde. Ex. ger upp med att få hästen gå igenom det läskiga vattnet, mutar hästen att gå fram med en godis :angel: vid tidsbrist.

Under sommaren har jag haft mycket nytta av godismutor. Haha, vilket man kan tycka vad man vill om, men när man ska få en pålle som har fobi för vatten öht att gå med på att bli spolad i ögat, eller klämd på en stor svullen varböld för att pressa ur var, då är det bra att ha godis som belöning och motivation. :crazy:
Annars hade jag aldrig klarat av att sköta ögat själv när han hade fått inflammation och sår på hornhinnan.

Godismutor kan absolut ha sin plats i akut problemlösning, men klickerträningen är godismutans motsats ;)

Ja såklart! Inte alls samma sak. (Själv kör jag oftast med "omvänd muta" dvs jag får hästen att göra det jag ville, därefter belöning, vilket hästen lär sig och förr eller senare börjar sträva emot. Förutom vid enstaka undantag som att locka hästen över vattnet.)

Klicker kan jag dock också tänka mig som "fusk" om det innebär att man lär in något som egentligen är ett kvitto på något, men lärs in mer mekaniskt som ett trick. Fast då är det som sagt inte klickerträningen i sig som är fusket utan hur man nyttjat det.

Fast varför skulle det vara fusk att kunna belöna med bra timing? Jag har aldrig sett nån träna tramp(akademiskt) utan att belöna hästen väldigt tätt i början. Ibland med eftergift och lång och låg, ibland med morotsbit. Varför är det då fusk att klicka när man får precis rätt svar på belastningssitsen och på så vis visa hästen exakt vad det är man menar med hjälpen? På fyra repetitioner med klicker får man otroligt mycket högre kvalitet på rörelsen än på fyra repetitioner med enbart eftergift. Dessutom får man en häst som svarar enormt snabbt på hjälperna, och bjuder till lite extra.

Då menar jag rörelser som svar på hjälper, inte rörelser shejpade från scratch, de blir väldigt sällan av någon högre kvalitet.

*doh*

Nu inser jag ju att det var precis det du sa!

Man ska inte sitta på forum mitt i nätterna, det blir så dumma missförstånd då!:D

Haha, det är lugnt! ;)
Jag borde nog göra detsamma, har varit en konstig trend på sistone att tolka mina inlägg precis tvärtemot det jag skrivit... Vilket ju lär bero på något! :p

kl

Nu är jag och Goliath hemkomna från vår helg i Grangärde, rätt trötta men nöjda båda två tror jag :) Eftersom jag inte kommer orka skriva samma sak 7 gånger får det bli en länk till min blogg med bilder och filmer vid ett senare tillfälle. Kan iaf sammanfatta det hela med att jag är så imponerad av hur min lilla häst skött sig. Han har kunnat stå i en box utan mellangaller ett helt dygn med okända hästar och gått i ridhus för första gången och även gått rakt på transporten både dit och hem. Bara detta gör att han är värd en eloge!

Själva ridningen har gått från klarhet till klarhet. Första passet på lördagen var mest en rek på hur långt vi kommit och vi fick beröm för ett fint grundarbete. Arbetet från marken satt, böjningen var helt ok, sökningen rätt ok, skolor på rakt spår har han förstått. Sen höll han så klart på att gnägga och stressa upp sig några gånger men fogade sig. Andra passet fokuserade mer på att placera bakbenen och framförallt genom slutan, även på volt vilket var rätt svårt. Gjorde några travövergångar och Goliath hade samlat på sig massor av energi från allt stillastående och var riktigt taggad och svårdämpad. Fick ändå ut en hel del nyttigt av det, som att bara strunta i att han stökar runt i protest när han inte ville göra halt- han får stöka bäst han vill men ska ändå utföra uppgiften. Och när han var uppstressad i skritten på volt handlade det om att bara tänka slowmotion och få honom att coola ner och hitta takten. Tredje passet idag var en fin kombination av de båda tidigare där det fanns energi men han hade ro att lyssna bättre och vi fick till lite sluta på volt, det lossnade mycket i traven och han kändes allmänt "med".

Så vår läxa är att dämpa energin för att få en lugn och stabil takt, få igenom hjälpen så att han förstår vad min ytterskänkel menar i slutan, jobba på sökningen i skolorna, göra travövergångar, samla-länga traven och sen även här kunna placera bakbenen så att han inte trycker utåt på volten. Känner mig riktigt taggad!

Va kul att höra!

kl

Med mina hästisar går det fint :) Pink är inte längre halt efter "vrickningen" han fick sist och nu ska jag börja sätta igång han igen :laugh:

och med teddy går det fint! Idag kändes det som vi tog ett steg framåt också :)

Här är en bild på mina söta hästisar :)

10521_1282164646.jpg

Kul att han var så duktig! :) Låter som att ni fått bra med hemläxor att jobba vidare med också!

Ja, och det som känns bäst är att det han kommenterade och tipsade om är mycket det som jag och min tränare sett och tänkt oss i utbildningsväg. Känns bra att vara på rätt spår, så att säga :) Vi fick också beröm för ett fint grundarbete och CD tyckte att Goliath lärde sig snabbt och hade goda förutsättningar för att bli riktigt fin!

kl

Får väl lägga in ett till filmklipp ....nu från vårt första pass. Som CD säger har vi små delar, t.ex. några steg i öppna och sluta men ännu ingen helhet. Pga rejäla sågningar i en annan tråd här på buke vill jag bara säga att jag hoppas ni förstår att jag inte utger mig för att ha kommit alls långt och att jag och Goliath har väldigt mycket grundjobb kvar. Men jag är ändå stolt över att vi får till en liten liten bit i taget, någonstans lär man börja och när man lär sig kan det inte se så perfekt ut.

http://www.youtube.com/watch?v=bMWDvAE8aao

Kul att du delar med dig! :) Det roligaste är ju att det verkligen har gått framåt. Det är massor kvar att jobba på - men när är det inte det? :devil: Man får ju gå ifrån utgångsläget!

Lite spontant så skulle det vara spännande att se hur det ser ut om du skulle experimentera med att ändra ditt fokus. Till att vara "stilla" och kompensera för hästens rörlighet/vinglighet, samtidigt som man tänker att man verkligen är i nuet i varje liten millisekund av steget. Känner efter hur hästen rör sig. Övar att sitta med, lite motsägelsefullt sådär..

Märkte det på min egen pålle som kan bli lite hastig och inte riktigt får ut max av rörelserna (sjunker inte i steget t ex, har dock börjat göra det nu) att det blev stor skillnad när en ryttare satt upp som var duktigare på att "vara i nuet", starkare och stadigare i sitsen, och hade mer is i magen till att guida men sen sitta kvar och vara med hela tiden i rörelsen. Mycket mentalt. Om det går att förstå den förklaringen.. :angel:

Vad kul att du faktiskt ser våra pyttiga framsteg, men de är ju ändock framsteg som sagt :)

Lite kul att du skriver om det här med att vara stilla, för just ikväll förstår jag precis vad du menar :) Tidigare har jag kunnat känna att jag skulle vilja bli "stilla" och konservera känslan i ridningen samtidigt som hästen fortsätter på rätt sätt på egen hand. Millisekunden efteråt har jag fått inverka på Goliath iaf eftersom han tappat iväg ett ben eller böjningen osv. Men ikväll hade en liten polett trillat ner på pållen för i två steg (hehe) kunde jag sitta helt stilla utan att varken ta eller ge och G fortsatte korrekt på egen hand. Handlade om millimetrar hit eller dit om jag faktiskt hade rört mig för då hade jag förstört det. Och det var en aha-upplevelse för mig också eftersom man förstått att god ridning är att göra så lite som möjligt, men det är ett stort stort steg att faktiskt få den känslan.

Det hände även två andra positiva saker under kvällens pass. För det första så tog Goliath sluta på volt på första försöket, så svårt var det :) Och för det andra fick vi några underbara steg i vänster öppna på rakt spår där jag lösgjorde på tygeln och han nu även sökte sig nedåt framåt samtidigt som han höll kvar öppnan. För det är ju så roligt att rida!!!

Vilket sammanträffande! :D Ja, jag tror det är en svår grej att förklara om man inte kännt iaf på ett ungefär hur det känns. Man kan ju tycka att man är "stilla" men inte riktigt förstå innebörden av det, för att man inte kommit till den "stillhet" som ger effekt...
Nu är det ju mycket för er att hålla reda på, och det blir ju lättare och lättare även för ryttaren ju bättre skolad och jämn pållen blir. Men tanken är ju att man genom att vara så "stilla" och "med i nuet" som möjligt, desto lättare blir det för hästen. Men GRYMT svårt att sitta kvar, eftersom det är så små marginaler man balanserar på, och eftersom hästarna rätt snabbt kan glida iväg åt något håll när de tycker det blir bekvämare/lättare/gamla reflexer sätter in, så man liksom får lära sig kompensera för hästen också och inte flyttas med, utan sitta kvar i det man gör. Som sagt - toksvårt! :angel:

Kul att det fortsätter gå framåt! :) För mig brukar det alltid vara så, passen nr. 2-3 (kanske fler om jag har tur) efter kurserna brukar en massa plötsligt trilla på plats! :banana: Tar ett tag att smälta det kanske.

Fina killar!
Vad skönt att Pink mår bättre nu :)

KL
Jag är ju lite tyst här för inget händer direkt just nu, men Lorre har fått ett nytt stall som jag tror passar honom och hans stress och mage bättre, flyttade precis idag och han tog det i väldigt lugn takt så det verkar lovande. Lugnaste jag sett honom på ett tag faktiskt i en box så håller tummarna att magen blir bra nu med.

I övrigt så är det ju..lugnt haha. (vi leker från marken med handukar och presseningar och sånt tills vi kan träna mer dressyrigt)

Men roligt att det verkar gå frammåt för alla andra här :)

kl

Igår blev det träning för min "hemma-tränare" och jag tror minsann att någon hade smusslat ner något lugnande i Goliaths krubba för han var förvånansvärt cool och inlyssnande. Inget stressande och släng med huvudet! Framstegen fortsätter än så länge och i skolorna blir det nu istället för mycket istället för lite, som det varit tidigare. Hamnade på fyra spår väldigt många gånger igår så nu får vi försöka dra ner på hjälperna och hitta ett stabilt mellanläge. Testade också på byten mellan skolorna på medellinjen...vänster böjning-vänster öppna-sitt om till höger sluta- höger böjning-höger öppna- vänster sluta osv... Väldigt vingligt men det gick ändå över förväntan att sitta om till den nya böjningen. Traven går också framåt, får jobba på att fånga in med sluta-tänk, behålla böjningen och sen måste jag börja våga släppa framåt-nedåt mer nu när han orkar hålla tempot själv mer och mer. Men oj så nöjd jag är med honom!

Min tränare hade även med sig sin ST Espaniola igår som jag fick provrida i. Vilken skillnad i stabilitet i jämförelse med min Chezz! Tror sadeln var ett stort plus för oss i traven igår eftersom jag inte tappade balansen lika mycket och störde Goliath mindre. Ni kan ju aldrig gissa vad jag sparar till nu...;)

En liten film:
http://www.youtube.com/watch?v=IknM2p0UAjw

63456_1282155215.jpg

Nu äntligen är Pink inte halt längre(vilken värdelös sommar!) så nu är båda mina hästar pågång!
Eller ja, Pink sätts igång och teddy kan ju inte så mycket än, men nu är vi äntligen påväg åt rätt håll!

Nu den 4-5 sept blir det Bentkurs i hällekis och förhoppningsvis massa inspiration! Min bästa vän ska göra väpnarprov (2 andra ska det också) och sen tar jag med henne hem till mina finkameler så blir det massa bilder!

Så nu har jag två grymt bra veckor framför mig!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 197
Senast: lizzie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 681
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 410
Senast: Emtherlia
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 122
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?