Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17
Ja, det är helt otroligt! Men det ser ut att gå bra och han är lika pigg och glad som vanligt
Ja, det är helt otroligt! Men det ser ut att gå bra och han är lika pigg och glad som vanligt
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har testat 4 hästar. 2 som inte var något för mig alls. En som jag gillade rent personligt och ridmässigt, men det var en del runt om som inte känns bra, så jag ska fundera lite. Sen var det en jag gillade, verkligen jättefin och supertrevig! Tölten behövde befästas mer bara och det kommer jag behöva hjälp med. Säljaren har jag lite kontakt genom en gemensam vän, så jag litar på henne, men det känns ju ändå lite osäkert att veta om tölten kommer och hur den blir, hur lång tid det tar osv. Jag tror verkligen att det kommer bli bra, men jag ska testa en till imorgon och se om jag får lite klarhet i beslutet.
Det som gör att jag är lite osäker (förutom tölten som jag i och för sig ändå inte tror ska vara något problem) är exemrisken (importerades i vintras). Hon hade inte visat något, men man ska ju ändå förebygga ett par år för att ge dem bästa möjliga förutsättning.
Där jag bor nu är väldigt bra knottmarker, de andra med exemhästar klarar det med bara täcke. Så förhoppningsvis kommer det inte vara några problem om man förebygger bra, men risken finns ju ändå.
Imorgon ska jag åka och testa några till, nu känner jag ändå att jag fått lite bättre koll på vad jag vill ha och inte vill ha. Så det är betydligt lättare att utesluta det som jag inte vill ha.
Har dock börjat tänka om på vissa plan, exem till exempel skulle jag absolut inte ha, och nu överväger jag en islandsfödd som även om hon inte har exem så ska hon behandlas som att hon hade det i några år framöver. Verkade inte vara så himla mycket jobb ändå, men tänkt om det blir exem ändå. Det vill jag inte ha.
Klart det är det! Men risken är ju faktiskt betydligt mindre. Jag själv ycker hur som helst att vi borde leta mer bland våra svenska hästar istället för att importera i första hand!
Jag tycker det är fint hur du sitter och idiotförklarar folk och samtidigt tror att risken är densamma oavsett om avkomman är svenskfödd eller direktimporterad. Kanske vore det en idé att läsa på lite innan du uttalar dig så tarvligt?
känns det ok med hästen som fick somna in nu?var du med eller lämnade det åt stallägaren?
har funderat på det, är så svårt OM man den dagen det blir aktuellt ska vara med vid avlivningen eller inte
Trist när det blir sådär! Dax o prova nåt annat sätt kanske?