Snack & Uppdateringstråd nr17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Ja, det är helt otroligt! Men det ser ut att gå bra och han är lika pigg och glad som vanligt :)

Det underlättar verkligen när de själva mår bra. Oftast är det ju bara bra att de rör på sig också så att de får igång cirkulationen och driver ut skiten.

Jag har testat 4 hästar. 2 som inte var något för mig alls. En som jag gillade rent personligt och ridmässigt, men det var en del runt om som inte känns bra, så jag ska fundera lite. Sen var det en jag gillade, verkligen jättefin och supertrevig! Tölten behövde befästas mer bara och det kommer jag behöva hjälp med. Säljaren har jag lite kontakt genom en gemensam vän, så jag litar på henne, men det känns ju ändå lite osäkert att veta om tölten kommer och hur den blir, hur lång tid det tar osv. Jag tror verkligen att det kommer bli bra, men jag ska testa en till imorgon och se om jag får lite klarhet i beslutet.

Det som gör att jag är lite osäker (förutom tölten som jag i och för sig ändå inte tror ska vara något problem) är exemrisken (importerades i vintras). Hon hade inte visat något, men man ska ju ändå förebygga ett par år för att ge dem bästa möjliga förutsättning.
Där jag bor nu är väldigt bra knottmarker, de andra med exemhästar klarar det med bara täcke. Så förhoppningsvis kommer det inte vara några problem om man förebygger bra, men risken finns ju ändå.

Imorgon ska jag åka och testa några till, nu känner jag ändå att jag fått lite bättre koll på vad jag vill ha och inte vill ha. Så det är betydligt lättare att utesluta det som jag inte vill ha.
Har dock börjat tänka om på vissa plan, exem till exempel skulle jag absolut inte ha, och nu överväger jag en islandsfödd som även om hon inte har exem så ska hon behandlas som att hon hade det i några år framöver. Verkade inte vara så himla mycket jobb ändå, men tänkt om det blir exem ändå. Det vill jag inte ha.

ett råd
leta efter friska hästar med bra exteriör(för att hålla i längden + minimera spattrisken), hör dig för noga hur stammen ser ut om någon i hästens släkt haft spatt/eksem eller andra sjukdommar eftersom det är ärftligt och inget man vill ha.

se inte på priset spara lite till om det krävs för att få en frisk häst.

leta efter en häst som kompletterar dig, dvs mycket tölt även om den kanske inte är töltsatt så skall den ha mkt tölt i sig det är INTE lätt med hästar med dåligt anlag för tölt om man själv inte riktigt klarar av det så bra, då SKA man ha lätttöltade hästar.

jag har köpt unga hästar med mkt tölt/välsepererade och bra gångarter och med hållbar exterör, jag tar hellre hjälp i så fall med att töltsätta om det skulle behövas än köper en "läromästare" för när de kommit upp emot en 15-16år det är då skadorna efter år av tävling/träning(tyvärr även spatt dyker ju upp lite senare och då har man inte haft chans att ev påverka hur hästen har tränats för det kan ju påverka spattutvecklingen) börjar dyka upp och det är tyvärr det som den nya ägaren kan ha oturen att köpa sig.

om vi pratar om pengar alltså, för har man pengar kan man ju köpa sig en oförstörd men utbildad 8-10åring det är ju det optimala om man vill ha en "läromästare".

känns det ok med hästen som fick somna in nu?:cry:var du med eller lämnade det åt stallägaren?
har funderat på det, är så svårt OM man den dagen det blir aktuellt ska vara med vid avlivningen eller inte:cry:

Klart det är det! Men risken är ju faktiskt betydligt mindre. Jag själv ycker hur som helst att vi borde leta mer bland våra svenska hästar istället för att importera i första hand! :)

Jag håller med men jag gillar islänningarnas sätt att avla, de sparar inte på klena/sjuka individet och avlar på som vissa människor i sverige gör tyvärr(ston) finns ju många idioter rent ut sagt som medvetet sitter och avlar på eksemston när de VET att eksem är ärftligt:crazy: sånt blir jag förbannad på och det gynnar inte aveln någonstans, finns t.o.m folk som avlar på ston som "fått en skada som läkt" det är stor skillnad på skada o skada men är det en förslitningsskada/skada som tyder på svaghet så ska man inte avla eller om de har dåligt lynne så de i vissa fall inte ens går att rida på:crazy:.

men det finns många bra avlare med sån tur är och jag tror att man helst skall leta efter individer där föräldrarna med är svenskfödda för att vara än mer säker.

jag tror att man skall inte luras av att individen är svenskfödd om föräldrarna är från island för då tror jag faktiskt risken för eksem inte är så mkt mindre än om de är importerade från island.

*KL*

Fick nyss ett sms om att mitt nya Kimblewickbett kommit! Kan inte prova det på Fengur direkt eftersom han är skadad, får vänta ett par veckor :)

Ska bli spännande och se hur han fungerar på ett sådant bett. Förhoppningsvis kan jag rida mycket mjukare med mindre hjälper än tidigare. Har blivit bortskämd med en superkänslig och lydig unghäst så det är jättejobbigt att rida Fengur sen :angel:

Jag tycker det är fint hur du sitter och idiotförklarar folk och samtidigt tror att risken är densamma oavsett om avkomman är svenskfödd eller direktimporterad. Kanske vore det en idé att läsa på lite innan du uttalar dig så tarvligt?

Jag tycker det är fint hur du sitter och idiotförklarar folk och samtidigt tror att risken är densamma oavsett om avkomman är svenskfödd eller direktimporterad. Kanske vore det en idé att läsa på lite innan du uttalar dig så tarvligt?

Så du är alltså en av de som avlar på eksemhäst?
Jag tycker faktiskt inte det spelar någon roll om den är importerad, svenskfödd eller vad den är för man avlar helt enkelt inte på ärftliga sjukdommar som kan orsaka lidande och t.o.m avlivning men det är så som jag resonerar faktiskt tror inte jag är den enda.

Det gick inte alls bra idag, Rósa och jag jobbar med tölten, men av någon anledning går det sämre ju mer vi jobbar, känns det som i alla fall... Jag har inte lyckats hitta knappen, helt enkelt och både hästen och jag är så förbannat envisa :p

Trist när det blir sådär! Dax o prova nåt annat sätt kanske?

Jag har varit o tittat på islandsstoet igen jag är sugen på att ta på foder. Blev ju inte mindre förtjust idag direkt! Lärt sig en hel del redan, är jättemysig o pyssla med, personlig på ngt vis. Borstar man på tex bringar får hon lååång mule för det är så skönt! Så rart! Tränade idag att lyssna lite på bettet. samt att gå undan tryck. En gång stog hon med mulen nästan vid mina fötter och bara stog, kändes som hon litade på mig. Plutt! men tyvärr verkar stallägaren inte så glad i att jag planerar ett sto.. Får se om jag kan "övertala". Annrs hade samma människa en 3 årsvalack, typ ohanterad, islandsimport tyvärr.. Får väl se!

känns det ok med hästen som fick somna in nu?:cry:var du med eller lämnade det åt stallägaren?
har funderat på det, är så svårt OM man den dagen det blir aktuellt ska vara med vid avlivningen eller inte:cry:

Ville inte kopiera hela texten, då blir nog inlägger för långt, men svarar även på det som du skrev tidigare om att leta häst:

Jag har redan köpt en häst, det blev en Sòl! :love: Hon är efter Baldur från Wänedal och mamman är efter Orri (min dator kan inte de isländska bokstäverna, så jag bryr mig inte om att skriva ut hela namnet)
Hon gick igenom besiktningen idag, så nu är allt klart, ska lämna in papper och så bara.

Hon är 5 år och verkligen precis det jag letat efter. Min sladd till mobilen ligger i nån av alla mina flyttlådor, så tyvärr har jag inga bilder att bjuda på idag.

Känns så himla kul verkligen! På fredag ska vi ut på premiärturen, har tränat lite med henne i paddocken än så länge, så hon får göra sig lite hemmastadd innan vi ger oss ut. Dessutom måste hon få träffa hovslagaren.

Ang. priset så blev det faktiskt det dubbla mot vad jag hade tänkt mig från början :angel: men det är det helt klart värt. Jag tror att hon kommer bli riktigt fin och hon är så himla trevlig och positiv! :love:

En annan lite rolig sak, hon kommer från samma ställe nästan som Godi, han stod i stallet jämte. Hittade henne helt av en slump och det var verkligen inte planerat att jag skulle kolla på henne. Ringde bara på en annons som låg på vägen till en annan häst jag skulle kolla på, för två andra hästar jag skulle kolla på hade redan blivit sålda. Så då ringde jag på annonsen där det stod att de hade flera hästar till salu, och hon hade en som hon sa stämde på vad jag sökte, men inte i min prisklass. Jag virrade till det lite med vad hon sa för pris och trodde inte det skiljde så mycket, så jag åkte och kollade ändå och det kändes bara helt rätt!! Helt klart värt de extra kronorna. :)

Svar på din fråga om Godi så var jag inte med, tvekade in i det sista. På måndagkvällen kom syrran ut till stallet och vi gick bort till en äng där han fick gå och beta och vi satt och pratade och grät och skrattade. Jag bestämde mig för att inte åka ut till stallet alls på morgonen innan de kom. Det var så svårt att slita sig och gå därifrån kvällen innan, och vi hade det så fint så jag ville inte riskera att behöva skynda mig därifrån och möta dem på vägen. Har pratat med flera som säger att de aldrig kommer vara med om det igen, för de vill inte minnas den bilden av sina hästar. Även om det inte är så himla dramatiskt egentligen så är det inte det man vill minnas, när de faller ihop. Så jag bestämde mig ganska snabbt för att inte vara med. Även om jag såklart tvekade, för en del vill ju ändå vara där och följa honom in i det sista.
Känns faktiskt jättebra såhär efteråt. Stor lättnad.

Senast ändrad:

Grattis till nya hästen och STORT lycka till!!

Finns det någon bra bok som tar upp islandshästens grundutbildning? OM jag nu tar den här hästen jag hoppas tänkte jag att det kan vara bra att ha en bok med lite bra idder för övningar mm, vad som är viktigt att de kan mm. Man har ju ideer själv, men jag är bokmal och älskar att läsa!

Trist när det blir sådär! Dax o prova nåt annat sätt kanske?

Nej det är riktigt trist, så något nytt sätt måste vi allt testa. Fick förslag på bloggen så jag är inte helt rådlös nu i alla fall :)

Lycka till med foderhästletandet!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
2 990
Senast: LenaH
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 624
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
57 58 59
Svar
1 169
· Visningar
61 282
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 011
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka