Snack & Uppdateringstråd nr17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

*KL*

I fredags kväll fick jag ringa ut veterinären till Fengur...

När jag skulle natta hästarna fick jag en chock! Fengurs vänstar framben var jättetjockt och svullet! Har aldrig sett något liknande :eek: Det var svullet ända från nedanför bogen och ner till hoven.

Han hade även ett litet sår på insidan benet ovanför kastanjen som det kom var ur. Veterinärens och vår teori är att han haft någon liten sticka i benet som inte jag märkt och sen har det blivit infekterat i lyfmerna.

Han går nu på penicillin och antiimflammatoriskt. Behöver som tur var ingen boxvila utan kan gå ute ihop med Laukur. Såret ska tvättas noga varje morgon och kväll.

Svullnaden har gått ner jättemycket och man kan känna senorna över kotan nu. Han verkar inte ha lika ont längre heller för han står still när man spolar och tvättar såret :)

Lilla plutthästen min! Hoppas dt fortsätter åt rätt håll så han slipper en massa mediciner!

KL.
Köpte ett Globus tredelat eggbett från en tjej i Sverige, och fick dem i posten idag. Är rätt överraskad hur litet bettet verkar vara, "ringarna" känns otroligt små och delarna som ligger i munnen verkar rätt smala. Men får väl bedöma när jag kommer åt att rida med bettet.

Vad kul :) Blir det den hästen nu då? ;)

Det lutar starkt åt att det blir den här tjejen! Gillade henne, jättecharmig och riktigt SÖT häst! Verkar vara bra huvud på henne! Om det blir hon så tänkte jag jobba mkt från marken i nån månad, för att sen, om hon verkar redo sitta upp lite o rida. Stallägaren tyckte det var lite dumt att ta ett isisto, för de har haft ett isissto förut som inte trivdes i flocken, gillade inte att gå med "vanliga" hästar. Det känns ju som ett orosmoment..

Elina, vad roligt! När får vi se bilder?!

Em76; vad tråkigt!! Finns det fler "på kö"? Varför säljer ni egentligen? Inte riktigt läst det nånstans tror jag..

Ingen kö. Tre svar på hästnetannonsen (noll på bukefalosannonsen) men inget kvarstående intresse. De som var här i lördags hade blivit tipsade av E Ö (tränare).
För att vi (särskilt mamma) vill bli hästfria efter över 15 år med egna hästar. Jag vill flytta från Nydala. Att jag saknar körkort gör det besvärligare för mig att ha häst utan mamma.

Kontakter är bra! Det är ju svårt överlag att sälja nu verkar det som! Ja det är svårt att ha häst utan körkort, inte ofta man kan ta sig med kommunala medel, eller gå till stallet. Hoppas ni hittar nån riktigt bra person!

Knapplån

Kolla in min lilla tjeja! Idag har hon för första gången jag sett iaf travat!
vackratrvarmeyja.jpg

vcrameyjatrv.jpg

Men tölt(eller gris mestadels) är ju det hon valt hitintills...
meyjatlt.jpg

Men ibland fastnar man för en specifik individ och då brukar det inte spela någon roll om man kan hitta en "likvärdig" på närmare håll :)

Nej det är självklart! Jag har ju själv en import :) Men som sagt "i många fall" tycker jag att det är många onödiga importer som görs, men absolut inte i alla hur "normal", "medioker", och "vanlig" än hästen är kan den ju vara speciell för någon.

KL.
Köpte ett Globus tredelat eggbett från en tjej i Sverige, och fick dem i posten idag. Är rätt överraskad hur litet bettet verkar vara, "ringarna" känns otroligt små och delarna som ligger i munnen verkar rätt smala. Men får väl bedöma när jag kommer åt att rida med bettet.

Åååh, ett sånt har jag, det är ett tredelat bridong! Jättefint verkligen, köpte det hos tandläkaren som hade massa bett som jag fick hjälp att prova. Godi trivdes jättebra med det, för han hade så liten mun men så himla stooooor tunga. Så då var det perfekt med ett litet och tunt bett, och de små bettringarna passade honom perfekt, lite konstigt egentligen att ringarna annars ofta är lika stora på ett 15.5 bett som på ett 9.5 bett, det blir ju gigantiska ringar på småttingarna.

Hoppas din snygging gillar det! :)

Det tänkte jag också på. Men, är bridong bett skarpare än vanligt tredelat? Brukar inte smalare bett vara det? :confused:

Får väl hoppas på att han trivs med det, annars har jag ett onödigt bett liggandes i hyllan. :p

Vad tråkigt att ingen nappar, men jag har förstått att det är svåra tider att sälja häst nu, så du är inte ensam även om det kanske inte är någon tröst.

Håller tummarna att rätt köpare hittar honom snart!

Nja, jag tycker inte det blir så skarpt ändå, mellandelen är ju likadan, och det som är i mingipan är inte hellre någon skillnad direkt, utan det är ju mer att det är smalare däremellan. Och det ger ju inte lika mycket tryck, utan det är ju den runda mittendelen och "ändarna" som har mest kontakt med känsliga områden.

Jag har i alla fall aldrig tänkt på det som särskilt skarpt, just eftersom de delar som har kontakt är runda och mjuka, men det beror väl på hur hårt man drar. Om man tar i ordentligt så inverkar ju såklart även de tunnare delarna, men då spelar det nog ingen roll för då är det ju inte "milt" längre oavsett vilkten bett som finns i munnen.

Jag tycker snarare att han blivit mjukare i munnen, han kan verkligen suga på detta bettet eftersom det faktiskt får bättre plats. Han gillade det verkligen och hade jättefint sug/stöd i bettet. Jämfört med ett annat tredelat jag hade som var normaltjockt, det skummade han aldrig med och var mycket mer orolig/tjafsig i munnen, troligtvis för att han inte riktigt kunde slappna av eftersom det tryckte för mycket på tungan.

Det gäller nog bara att prova, beror nog helt på hur hästens mun ser ut.

GRATTIS!!!! Kul med ny häst :)

Tack!! Det är verkligen jätteroligt! :D Lite nervöst inför besiktningen imorgon, tänkt om det är något fel, :o Hoppas inte, för jag vill så gärna ha henne kvar hos mig.

Tränade lite med henne lös i paddocken, vi gick runt lite och tränade på att stanna, stå stilla och komma på inkallning. Gick jättebra, hon är så duktig! :love:
Hon hittade en ny liten kompis också, Ros på andra sidan vägen. Sol och Ros :p så himla gulligt. Hon sprang och mallade sig lite med sin fina trav och riktigt visade upp sig. Jag är så himla förtjust i den lilla Solen :love:

Spenderade halva dagen med att sitta och ringa runt massa telefonsamtal, fixa med försäkring och annat sånt tråk. Jag ville ju bara åka ut och klappa på min fina lilla häst!! :love:

Googlade lite om bettet och läste några bukediskussioner just ang. ifall det blir skarpare eller mildare. Kommentarerna om att smalare bett passar bättre in i hästens mun, som aldrig designats för att ha ett bett i sig, tyckte jag att lät rätt vettiga så nu skall jag hoppas på att Bloffe gillar bettet! :)
Han har också varit lite tjafsig och ostadig i munnen, hoppas detta bett funkar.

Förr har han ridits med Mylers men det ger honom skavsår och dessutom tycker jag de är helt för höga med tanke på hur låg mun islandshästen har...? Suck och stön med bett, varför skall det finnas så många alternativ. :p

Vad söt hon är!
Jag såg Rodi trava först när han var 3 år, och då bara ett par steg.

Jo men precis. Det var den förklaringen jag fick av tandläkaren, och Godi var tydligen extrem. Hon hade svårt att jobba med tanden som hade en hake även när hon höll undan tungan, fick hålla undan den ordentligt och ändå var den så stor att den nästan var i vägen.
Och så en liten mun på det, inte lätt att få plats med bett där inte.

Och som sagt, han verkade verkligen gilla det. Jag hade ändå några olika att byta med, för att få lite variation. Men det var detta han gillade klart bäst. De andra dök för variation, speciellt det raka dög när vi red själva och han inte blev så distraherad av andra utan lyssnade mer på mig, för då krävdes inte mycket alls från bettet, räckte gott med sits och röst. Men skulle det vara mer finlir så blev det favvobettet, lättare att ge små signaler just där det behövdes, det raka blir ju lite mer cykelstyre.

Svullnaden hade gått ner ännu mer igår när jag tog in hästarna. Det var sista dagen med antiinflammatoriskt igår och idag är sista med penicillin.

När jag var ute och tvätta Fengurs ben i morse hade det knappt varat nåt alls! Vi har lyckats få ur det mesta, måste vara en lättnad för Fengur när trycket släpper.

Dom får stå inne nån natt till sen ska dom få vara ute dygnet runt igen. Svullnaden går upp lite, lite när han står i boxen.

Jaja, en liten uppdatering från oss....

Tänk att ett så litet sår kan göra så stor skada. Hoppas att svullnaden fortsätter gå ner fint så ni slipper mera medicin.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
2 990
Senast: LenaH
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 624
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
57 58 59
Svar
1 169
· Visningar
61 281
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 011
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka