Snack & Uppdateringstråd nr17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

KL.
Ridning på plan med Bloffis igår, äntligen lite ridbilder på min snygging! :banana:

250068_2262355326800_1485960875_2617213_234713_n.jpg

229701_2262353566756_1485960875_2617207_5065510_n.jpg

283286_2262354446778_1485960875_2617211_4172436_n.jpg

282545_2262355526805_1485960875_2617214_2073748_n.jpg

263372_2262353966766_1485960875_2617209_7981288_n.jpg

282065_2262356486829_1485960875_2617219_3779262_n.jpg

Åh, det känns lite i hjärterötterna när man läser det där! Tycker inte du verkar ett dugg petig!

Älskar ju min lilla åsna så mycket att jag bara vill hennes bästa och är man hästägare så måste man vara petig med vem man lånar ut en häst till. Vill inte ha hem henne i det skicket hon var i när hon kom till mig, ingen häst förtjänar det.

*KL*

Idag tvättade jag damen och hon är tackade mig genom att lägga sig ner och rulla så fort hon kom ut i hagen. Tur att åsnan redan är grå och inte en skimmel ;)

Hade tänkt att longera henne med dubbla linor men det blåste isbjörnar och man kunde knappt stå upprätt så den delen hoppade jag över idag.

Det kommer fler dagar....

I dag kommer två personer och provrider Rodi. Hoppas vi slipper regn och särskilt åska.

Tack!
Tycker han är ännu vackrare nu då jag vänt hans man så den ligger på båda sidorna av halsen. Det är tredje gången jag försökt halvera manen, hoppas den nu förblir på båda sidorna. :crazy:

Duplo; håller med dig! :D

Öhhh *skrattar* nä du nu har du VERKLIIIIGEN missförstått mig jag har väl aldrig sagt att jag skiter i att minska exemrisken. Utan tvärtom;)
Jag gillar inte att man avlar på exemston eller hingstar tex och anser att vissa hästr man mött som har exem bör avlivas det är inte ett värdigt liv i vissa falljag sett där hästen har kliat av sig halva öronen så de har bara stumpar till öron:crazy:

Det jag menar är att man kan inte gå runt och vara hyperrädd för att köpa en islandshäst som är import bara för att den kan få exem...
En islandshäst född utanför islands oavsätt var löper också risk att få dock inte lika stor men den KAN få.
Hittar man drömhästen och den nu är import UTAN exem tycker jag inte man ska hoppa förbi hästen bara för den är islänsk född mer så jag menar:)

Och jag har däremot sagt att man enligt MIG skall behandla en import som OM den har exem.
Tex är det som att leka med "döden" genom att släppa ut dessa hästar på bete utan ett flugtäcke iallafall.
Utan man bör nog kanske ha dessa ute mellan 08-16 möjligen 18 tiden sedan får de står inne hela sommarperioden.
Och ist ha de på lösdrift vintertid om man nu vill ha sin häst på lösdrift!
Att man kanske får inse att köper man en import att man inte kanske ska ha denna hästen ute om natten eller kvällarna när det är som mest mygg.Och att man kanske får stå i ett stall med varm vatten så man kan tvätta hästen ofta för svett och skit vill mugg och knott ha en ren häst blir inte lika angripen av flygfän som en skitig med gammal svett på kroppen.

Jag söker alltid efter hästar här i sverige(oavsätt ras) för jag är för lat för att hålla på och köpa utomlans..
Det är en jäkla massa extra bök, dessutom har man ingen möjlighet att titta påhästen eller känna och kämma på hästen ja så vidare man inte åker till ön.. vilket i slutänden då skulle bli en mkt dyr häst!

Finns massa fina här eller iallafall i norden som är närmare=)

Jag har en svenskfödd men jag är endå petig med henne och tänker till när jag väljer stall.
Stallarna skall ha öppna ytor där det blåser vilket innebär lite mygg/knott.
Hon står inne om natten går inte på bete vilket jag tycker är bra dels är hon smal och fin denna sommar:D

Hon har inte ens behövt flughuva i år och jag sprayar henne knappt heller lite flugor finns det om benen ögonen rinner inte nada.
Denna sommar är en av de bästa för henne skillnaden är från detta år och de andra är att hon denna sommar står inne om natten.
Så även om hon inte har exem så märker jag skillnar ändå.
På att hon är mindre bubblig på bogen av stick och bett av mygg knott och broms som blir när de går ute dygnet runt på bete!

Så för en exemhäst kan jag tänka mig att skillnanden skulle vara ännu mer åt de possitiva hållet att stå inne om natten under sommaren och stå i ett stall där det blåser.

Nåväl de jag vill få fram är att islänskfödda som INTE har exem skall man inte vara rädda för att köpa om den nu är den man vill ha och har allt man söker.
För som sagt är amn så hyperrädd för exem skall man nog som du säger inte ens köpa en häst eftersom alla löper en risk att kunan få exem och andra sjukdomar med för den delen=)

Detta låter ju fantastiskt!!! Väntar med spänning på presentation av hästen sen :D

Att det finns otroligt många fina svenska hästar håller jag med om. Dock har jag aldrig upplevt att vår export av islänningarna varit så stor? Till vilket/vilka land menar du? Sverige är ju ett av de största islandsländerna här. Har snarare att vi tar in för mycket häst utifrån.

Att det finns otroligt många fina svenska hästar håller jag med om. Dock har jag aldrig upplevt att vår export av islänningarna varit så stor? Till vilket/vilka land menar du? Sverige är ju ett av de största islandsländerna här. Har snarare att vi tar in för mycket häst utifrån.

Jo ett par år så var Sverige dt land som importerade flest hästar, sedan tog Tyskland över. Hur det förhåller sig idag har jag inte en susning om, men exporten har minskat radikalt och det är bra egentligen. För de flesta köparna kan redan nu finna sin häst här i landet, och inte gå på dessa ulliga och gulliga importannonser med de rsiker som det kan innebära.

Men sedan tillkommer den nödvändiga importen, och den behöver ju inte nödvändigtvis ske från Islands alla gånger heller. De finns ju andra länder med framträdande avel, som man kan tänka sig hämta nytt blod ifrån.

Vi slapp regn och åska. De kom några timmar tidigare än jag räknat med så hästarna var kvar nere på betet vilket innebar en grässeg Rodi. Den islandshästvana ryttaren hittade traven ok, lite tölt blev det också men mest grisepass.

Nästa provridning är på tisdag, och på måndag kommer tränaren och rider honom.

Jag tittade inte åt importerna när jag letade häst (den typ av häst jag sökte finns det gott om i Sverige) just för eksemrisken. Menar att jag borde inte ha häst för jag ville minimera eksemrisken?

Senast ändrad:

Givetvis finns ju den nödvändiga importen, tycker det är bra om de bästa hästarna ifrån alla övriga länder får ge sitt blod till en bra avel. Men det är otroligt många jag stött på vilkas deras första tanke är att importera en medelbra, "vanlig" häst från island när de skall ha nytt, och inte tänker alls att de kan finna en precis likadan i sverige. Det kan jag i många fall tycka är onödigt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
2 987
Senast: LenaH
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 616
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
56 57 58
Svar
1 154
· Visningar
60 541
Senast: Nordthor
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 009
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka