Snack & Uppdateringstråd nr17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Kl

snyggetrans.jpg

Vilket läckert träns! :love:

*kl*

Semestern börjar gå mot sitt slut (börjar jobba på måndag igen) och Gná är såld och levererad till sitt nya hem.
Gná bor numera i Finland och kommer få det otroligt bra!

De här 3 åren med henne har varit väldigt lärorika och jag älskar henne verkligen så det kändes verkligen att ge henne en sista kram i lördags och åka därifrån.

Gná och jag i maj:
main.php

main.php

vi leker en av de sista gångerna jag red henne:
main.php

main.php

tack den här tiden Älskling:
main.php

I höst får jag tillbaka min Tindra av fodervärden och om ett år kommer lilleman hem!

/Malin

Den sista bilden var verkligen fin! Hoppas hon kommer trivas på andra sidan Östersjön :)

fy vad tråkigt att läsa men jag tycker med det är ett moget beslut...men alltid lika hemskt:(

uppdatering.

häromdagen satt jag upp på Glampi för första gången och skrittade med ledhjälp(min sambo ute i skogen) en bit, Glampi är så otroligt snäll och duktig, lugn men samtidigt väldigt pigg och vaken.

Grannen har ett islandssto och en dag gick vi och hälsade på henne(utanför hagen) han betedde sig utmärkt, grannen har även kommit in i trädgården vid vår stuga så glampi kan se henne men han regerar knappt inte heller Romeo.

Thengill och jag har börjat rida tillsammans med ett annat ekipage(islandshäst)(grannen) nu under tiden jag har hästarna i sommarstugen och det var så länge sen vi red ihop med någon annan så det här hänt massor, jag har ju suttit och varit hemmablind nu senaste tiden så har fått lite pepp av den duktiga fd dressyr ryttaren.
Thengill går skitbra nu och bygger styrka mer och mer han har väldigt smal med och jag ser det speciellt över ryggen så har den aldrig sett ut helt otroligt.

Han får rätt mkt mat nu med men lägger inte alls på sig som han gjorde förr, det verkar som att jag fått bort alla de envisa fettreserverna nu och nu verkar han inte lägga på sig lika lätt utan dem.

Romeo tar det lungt och chillar. Men han har fortfarande delvis sin vinterpäls kvar någon som vet varför?
Den sitter stenhårt, de har inte mask och vad jag vet har de inte brist på något men något måste det ju vara?
kan det vara protein brist i så fall? man har ju alltid hört b-vitamin förut men funkar det?
han är lite mer bukig i år tycker jag innan har han varit så slimmad varje sommar och musklad även om han inte motionerats så mkt(förvisso mkt mer då än i år). han är inte fet utan man känner revbenen lätt.

Senast ändrad:

Kul att det går frammåt med Glampi! Proteinbrist kan mycket väl vara svaret vid sen pälssättning. Oftast syns ju proteinbrist inte förrn väldigt sent så att säga, likaså tar det lång tid för kroppen att åter igen bygga upp sig efter ett högre proteinintag. B-vit-brist är ju tydligen egentligen väldigt ovanligt då det krävs en väldigt dåligt fungerande mage/tarm för att bristen i regel skall infinna sig.

Är det bara min häst som tydligen har världens bullkinder? Tycker inte att nått bett med stänger passar honom, de trycker bara in i kinderna:crazy: Har ett pelham som annars ligger väldigt fint i munnen på honom, men får väl se om det går att vinkla ut stängerna lite grann.

Red ett riktigt dressyrpass på banan idag, och Hnokki var SÅ DUKTIG! Han var väldigt mjuk och fin, lyssnade bra på förhållningarna ordentligt och samlade sig lätt. Är så nöjd över min installation av min travknapp också, den fungerar till 100% :D

Vill du installera en travknapp på Rodi?

I dag har jag sett Skuggi riden! skriver mer om honom i 07ornas tråd.

Jag på Urd och Åsa på Skuggi
EUrdSkuggi.jpg

Knapplån: Knás ben opererades i tisdags och det verkar ha gått bra, men igår fick hon kolik, och idag svinhög feber (40,3°C) Så det har varit mycket passande, pysslande och veterinärbesök. Jag är jättestolt över att jag idag körde in och tillbaka alldeles själv till kliniken. :-) Intet ont som inte har något gott med sig, jag och Kná får träna en hel del på transporterandet.

Igår klämde i jag i henne en mängd paraffinolja, veterinären gav smärtstillande, kramplösande och försökte slanga i henne vätska genom näsan, men hon vägrade svälja slangen. Så det gick inte så bra. Men det kan ha berott på att hon var irriterad i svalget efter att ha haft en tub där när hon var sövd. Jag fick tvångsmata henne med vatten, och det var inte så effektivt... Mycket promenerande på det nyopererade benet, men det ser ut att ha gått utmärkt. Vid fyra i natt kom första bajset. Men imorse hade hon knappt ätit eller druckit, inte bajsat mer och hade 39,3 i temp.

Mer olja, mer promenera, två bajshögar men 40,3 i feber! Fick åka in till kliniken som sagt och trycka i henne tio liter dropp. Men nu verkar magen funka, och hon både äter och dricker och är sitt vanliga ligist-jag. Hon ska få penicillin nu som säkerhetsåtgärd, febern tyder på att hon fått en virusinfektion som kan ha lösts ut när hon först sövdes i tisdags (i hela 1,5h) och sedan blev så klen igår.

Operationssåret ser jättefint ut och hon går mycket bra på benet. Vi ska tillbaka och ta stygnen om ungefär 2v. Och förhoppningsvis slipper vi fler besök dessförinnan. Men GUD vad trevliga och fina människor det är på ATG i Täby. :-)

Men! Vilken dummis!
Hoppas koliken fortsätter hålla sig borta och att hon får läka benet i lugn och ro nu!
Styrkekramar!

Ja koliken kommer nog inte tillbaka, förstoppning är tydligen rätt vanligt när de legat sövda en längre stund, och nu verkar det ha släppt helt. Han som opererade henne kom och klämde på benet och tyckte att det såg väldigt fint ut, och att hon går väldigt bra på det. Hon haltar knappt! Och stygnen tog ingen skada av att hon rört sig så mycket. Nu är hon inkvarterad i box igen. Hon får gå ut i sjukhage också när det är bra väder. Men det känns som om bara såret läker fint som planerat så kan man nog sätta igång henne hyfsat snart med lite tömkörningspromenader. :)

Självklart! Tar några veckor, men när den väl är installerad sitter den där för alltid. En knapp på sidan av manken, och vips du har trav för alltid :D

Skönt att op gick bra, och hoppas koliken håller sig på avstånd!!

Uppdatering från mig.. medryttaren har haft Journn nu sedan i Tsdags då jag jobbar monstervecka jobbar över då vi ligger efter på jobbet.. 15 timmar om dagen. TUR man har medryttare:love:

Fick hem mitt paket från Börjes idag jippie.. en massa gott och blandat vart de denna gång=)

Sedan har jag pratat lite med hingstägaren till den hingt jag valt ut till Jorunn nu..

Haleggur från Hyndevad vart det till slut efter mycket letande.

Han har gångarterna han har extriören och han har framförallt psyket som är så otroligt viktigt då jorunn är så skarp själv.

Tror det kan bli ett riktigt trevligt föl om man har tur...tanken är att spara fölet nu denna gång oavsätt vad det blir för kön.

Jorunn åker tidigt nästa vår till denna snygging så kan man tävla som planerat hela nästa år=)

Hittade precis ett resultat från island -99 när Hnokki tävlades i ungdoms B-flokk på 8.20! :d

Har precis bestämt mig för att inte tävla nu i höst. Det är ingen annan från stallet som skall åka, så jag känner att det blir alldeles för omständligt att hyra transport, låna dragbil, fixa körhjälp, åka ensam bla bla bla. Tränar på och satsar på nått kul i vår i stället!

Ja,Hinni är underbar! Riktigt duktig! Tog med min shettis på helgkurs i brist på annat, lärde mig massor på det oxå!

Vad spännande! Vad är det för häst du ska prova?

Jag har testat 4 hästar. 2 som inte var något för mig alls. En som jag gillade rent personligt och ridmässigt, men det var en del runt om som inte känns bra, så jag ska fundera lite. Sen var det en jag gillade, verkligen jättefin och supertrevig! Tölten behövde befästas mer bara och det kommer jag behöva hjälp med. Säljaren har jag lite kontakt genom en gemensam vän, så jag litar på henne, men det känns ju ändå lite osäkert att veta om tölten kommer och hur den blir, hur lång tid det tar osv. Jag tror verkligen att det kommer bli bra, men jag ska testa en till imorgon och se om jag får lite klarhet i beslutet.

Det som gör att jag är lite osäker (förutom tölten som jag i och för sig ändå inte tror ska vara något problem) är exemrisken (importerades i vintras). Hon hade inte visat något, men man ska ju ändå förebygga ett par år för att ge dem bästa möjliga förutsättning.
Där jag bor nu är väldigt bra knottmarker, de andra med exemhästar klarar det med bara täcke. Så förhoppningsvis kommer det inte vara några problem om man förebygger bra, men risken finns ju ändå.

Imorgon ska jag åka och testa några till, nu känner jag ändå att jag fått lite bättre koll på vad jag vill ha och inte vill ha. Så det är betydligt lättare att utesluta det som jag inte vill ha.
Har dock börjat tänka om på vissa plan, exem till exempel skulle jag absolut inte ha, och nu överväger jag en islandsfödd som även om hon inte har exem så ska hon behandlas som att hon hade det i några år framöver. Verkade inte vara så himla mycket jobb ändå, men tänkt om det blir exem ändå. Det vill jag inte ha.

Passa dig ang eksemet, du vet inte alls om det bryter ut när hon återigen byter miljö och man vet aldrig vad som fungerar från år till år. Om du redan nu tvekar så ska du backa för det är ett extrajobb som man måste göra varenda dag året runt för att hästen ska må bra ifall det utvecklas till eksem.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 072
Senast: LenaH
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 704
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
64 65 66
Svar
1 316
· Visningar
68 520
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 062
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Svamp?
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31