Snack & Uppdateringstråd nr17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Du har tid att leta nu, så nöj dig inte med vad som helst! :) Leta tills du hittar DET i DEN där speciella hästen som du verkligen inte kan släppa. Och du har mycket hästar att kolla igenom, passa på att leta bland några av våra utmärkta svenska/nordiska hästar så slipper du exemet!

Tilläggas bör ju dock att det inte är säkert att man slipper eksem bara för att man köper svenskfött. Nu är ju risken betydligt lägre, men det är något man behöver vara beredd på oavsett härkomst anser jag.

Visst finns risken även bland svenskfödda, vi har två svenskfödda i vårat stall som har/har haft exem. Den ena är 6 och hade det hos förra ägare, nu har han inga som helst problem, han hade täcke i början med har gått utan när vädret varit bra och inte visat något alls. Den andra är en 2-åring som visat lite för första gången nu i sommar när han flyttade hit.

Jag tvekar lite ang. exemet och tölten. Men framförallt så är det magkänslan. När jag var där och red henne så tyckte jag att hon kändes jättefin, men efteråt så har jag liksom inte det där bubblet i magen som jag haft när jag provat andra jag gillat (men som jag valt bort av andra anledningar).

Jag ska prova minst en till idag, jag hoppas verkligen att det blir lite klarare för varje häst jag rider. Antingen så kommer jag nog att tänka tillbaka på den jag gillade bäst, eller så inser jag att ingen är det jag letat efter och då är det bara att kolla vidare. Jag har ingen brådska, jag har blivit erbjuden att ta den unga hästen i stallet på foder så länge han finns kvar om jag vill, så jag har ju tid att tänka och leta utan att vara helt hästlös.

Lite synd bara att jag inte har typ 2-3 veckor sammanhängande ledighet som jag kan kolla intensivt på ALLT! Nu åkte vi upp i landet två dagar och hann bara med 4. Det fanns massor med hästar där uppe som jag skulle vilja kolla på. Hoppas jag får en ny chans efter VM.

Magkänslan är ju vad man ska gå på i sådana här situationer så jag tycker du gör rätt som letar vidare i så fall :) Det finns ju mängder med hästar till salu just nu och det är verkligen köparens marknad så jag tror absolut du kommer hitta hästen med stort H bara du inte har för bråttom :)

Själv borde jag sluta sitta och kika på annonser för skojs skull, det dyker hela tiden upp hästar som gärna hade fått flytta hem till mig om jag bara hade haft några miljoner extra på kontot :p

Bubblet måste finnas, det är viktigt!

Priserna är ju så löjligt låga nu så man har råd att vara kräsen. ;)

Först och främst var ärlig mot dig själv.. vad vill DU göra med en häst??
Vill du tävla och träna och utvecklas redan nu?
Ja då är ju alla erbjudanden om unghästar eller outbildade hästar borta påen gång.
Vill du rida in själv och ja göra allt själv så kolla bara på unghästar.

Men om du vill tävla och utvecklas nu på en gång är det fel att ta en häst som är ung eller inte kan något.

Exemrisken kan amn inte hålla på och tänka för då kan man inte köpa en islandshäst alls om man ska tänka så!

Utan köp en exemfri häst.. får den exem så får den det och det är inge man kan gå runt och oroa sig för. Visst kan man försöka avlasta hästen mot mygg om den är född på island genom att ha flugtäcke och inte ha den ute 18-22 om kvällarna alt ta in redan vid 16 och ha den installad under sommaren.

Men mer än så skall man inte behöva göra tycker jag på en icke exemhäst
Nog om de
Men som sagt gå på din magkänsla ... leta länge låt de ta några månader prova massa olika hästar=)

Jorunn hittade jag efter år av sökande=)

Klart det är det! Men risken är ju faktiskt betydligt mindre. Jag själv ycker hur som helst att vi borde leta mer bland våra svenska hästar istället för att importera i första hand! :)

Gletta, vårat sto på 16 år, som gett oss 10 avkommor, alltid varit lätt att få dräktig och aldrig krånglat, har varit nere i skåne på betäckning i 2 månader utan att visa någon brunst.
Tanken var att betäcka henne med Gaukur, hon har provats varannan dag, men har varit riktigt arg och nästan velat döda honom.
Veterinären har kollat henne och det var inget fel, bara ingen brunst. Hon har fått 3 sprutor för att komma igång utan resultat.
Har även provat att byta hingst till Hörgull och hon har gått med honom i ca 3 veckor nu, inget som hänt
Så igår bestämde jag och morfar att vi åker ner och hämtar henne idag, när vi kommer ner till Skåne står hon med Hörgull, kelar och är BRUNSTIG!!
Jäkla märr! Så det blev ett språng med Hörgull och nu håller vi tummarna för att det inte krävdes mer denna gången.:banana:
223007_10150724398980104_738540103_19848122_1610845_n.jpg

Hörgull

215062_10150724399160104_738540103_19848126_3029824_n.jpg

Hörgull-avkomma på Pilekull
206187_10150724399410104_738540103_19848129_341194_n.jpg

KL

Jag tror jag är käääääääääär:love::love::love::love:

Jag tror nog banne mig det är det här som kallas ödet!

Jag skulle ju upp och prova en 4-årig vallack idag, han var assnygg och kan verkligen bli en grym häst! Naturtöltare och kanonexteriör!!
Hade jag haft massa pengar hade jag köpt honom och lämnat honom på utbildning hos tränaren här hemma.

Men... i dagsläget ingenting för mig.

Såhär var det:
Jag skulle ju åka upp och kolla på den dära då, och så tänkte jag att jag skulle passa på och kolla på en till på vägen upp, men jag hittade inte den som jag hade sett på annons innan. Typiskt! Var lite stressad. Gjorde en snabb sökning på hästar i det området, hittade en annons på en hingst där det stod att de hade andra hästar också, i olika ålder och prisklass. Det låg på vägen upp, så jag ringde. Ingen svarade, så jag kollade vidare och ringde på en annan, de kunde först på måndag. Nähä tänkte jag då får jag väl åka åt andra hållet, och precis när jag sitter och slår in det numret (åt andra hållet då) så ringer de med hingstannonsen upp.
Hon frågade vad jag sökte och hon sa att hon hade en häst som passade in på vad jag sökte, men som inte passade med prisklassen, och hon hade hästar i min prisklass som inte var det jag sökte. Jag kom inte ihåg om hon sa 60 eller 70, så jag frågade om hon sa 60 (tänkte att man kanske kan pruta till 50 som är lite mer vad jag hade tänkt mig) och hon sa att tja det går kanske att pruta till 60.

Äsch va fasen tänker jag, jag ska ju ändå åka där förbi!

När jag får vägbeskrivning visar det sig att det är vid det stallet som Godi stod i förr, innan han kom till mig! :eek: Jaha! Säger jag, Där stod min gamling innan! :D

Så vi åker upp och det verkade bara vara så himla bra, hon är precis allt som jag har letat efter! Och jag kunde inte komma på något enda negativt!
Ju mer jag tänker desto mer övertygad blir jag.

Kompisen som är duktig på hästar ska följa med tillbaka på söndag, och då tar vi med oss släpet!!! :banana::D:banana:

Ja det är klart att vi skall kolla bland våra egna avkommer först eller egenuppfödda svenska hästar. Det tråkliga med sverige är att alla bra häsatr säljes utomlans inte bara inom islandshästar utom inom alla raser.
Inom hbl så såldes nästan alla Gaspari avkommer sedan stod man där en dag och kliade sig i huvudet och hade knappt några hästar efter hingsten kvar i landet. Ett stort misstag som svensk hbl aveln gjorde som de själva erkänt.

Jag tycker vi gör likadant inom denna ras många fina hingstar som gör enormt ifrån sig på s tävlingsbanan och ser så otroligt vackra ut och har fina poäng extriört.. som sedan försvinner utomlans.
Så skall man då ha bra superhingstar får man ju ta och leta utomlans eller köpa föl ifrån utlänska uppfödare som har dessa köta bra hingstarna!

Sen visst kan man förstå ägare som får 3 ggr så mer för sin häst utomlans än här i sverige att de säljer utomlans. Men det är synd ändå tycker jag!

Jag hoppas inte min valda hingst hinner säljas iallafall utomlans tills Jorunn skall komma! Då får jag panik haha. Jag har ju letat i eeevigheter efter en passande hingst.

Exemrisken kan amn inte hålla på och tänka för då kan man inte köpa en islandshäst alls om man ska tänka så!

Varför då? Då borde man i så fall inte köpa häst alls. Alla hästar kan få eksem (och andra sjukdomar) så i såfall ska man nog inte ha häst alls. I min värld är det skillnad om hästen löper en 40-70% risk att få eksem (varierar lite beroende på hur man räknar) som är risken för att en import utvecklar eksem och kanske någon/några enstaka procent som jag gissar (på goda grunder) är risken för att en svenskfödd vuxen häst får eksem.

Jag undrar mest varför du anser det överflödigt att minimera risken för eksem? Gäller det samma andra sjukdomar såsom spatt?

Åh, det känns lite i hjärterötterna när man läser det där! Tycker inte du verkar ett dugg petig!

JIPPI!!! Nu kan jag äntligen gå med i alla islandshäst trådar =)

jag har nu efter ett bra tags häst letande hittat min blivande häst =)

Jag ville ha ett brunt sto som va ridbar å snäll å lugn..
Men så åkte vi å kollade på en häst förra helgen som är
ett fux sto, ej ridbar just nu snäll men väldigt nervös å skygg..

De e en sån häst som man verkligen behöver jobba med för å få en bra
relation till.. Hon är mkt skygg för nya männsikor men en helt underbar liten häst när man väl vunnit hennes förtroende så jag tror detta kan bli bra =)

Hon är en islandsimport född 2003. fux och strax över 140 cm =)

Ska lägga handpenning på henne snart å i okt/nov kommer hon hem =) LÄNGTAR SÅÅÅÅÅ =)

tror bestämt att det är du som skulle komma och titta på min valack på måndag men du verkar kanske redan hittat din drömhäst?grattis i så fall!:)

Frosti?

Ja, vi får väl se hur det går. Jag hör av mig så snart jag vet hur det går på söndag, blir det inte hon så kommer jag gärna och kollar på din fina! Det är så himla svårt att bestämma sig, finns ju så himla många fina man vill kolla på, men om allt känns bra på söndag så är mitt letande slut. :love:

Vi hörs! :)

Vad trevligt att "träffas" här :)

Smälte lite när jag såg bilderna, om de gör honom rättvisa tror jag inte du kommer få några problem att hitta ett bra hem till honom, både hoppas och inte hoppas på att få komma och träffa honom.

Det är farligt att leta häst, man blir lätt lockad att fortsätta leta, för tänk om man hittar någon som är ännu lite bättre. Men jag kör på kompisens råd, när man hittar en som känns bra så sluta leta! Det finns ju alltid jättemånga fina hästar, blir bara jobbigt om man tvingas välja mellan flera.

ja han är väldigt härlig häst på alla sätt!:) men önskar dig lycka till på söndag!:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
2 981
Senast: LenaH
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 599
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
56 57 58
Svar
1 144
· Visningar
59 797
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 009
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka