Snack & Uppdateringstråd nr17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Jaa, det är så himla spännande!!

Det känns bara mer och mer rätt, till skillnad från en av de andra jag övervägt som kändes bra när jag var där, men ju mer jag tänkte på det efteråt desto svårare var det att komma på vad det var jag gillade och desto större kändes de negativa sakerna.

Nu känns det bara bra och jag har fortfarande inte kommit på en enda negativ sak, trots mycket funderande. Till och med ägaren/säljaren känns toppen!! :D

Åh vad jag hoppas att det går bra imorgon. Jag ska jobba 10 timmar och sen åka direkt och hämta släp och kompis och åka upp. Jag kommer sitta som på nålar hela dagen, 10 timmar kommer kännas som en vecka!

har idag tittat på två foderhästar. En tinker o ett varmblod. Tinkern kan nog bli trevlig, men var idag suupertrött o seg! Till och med stannade en gång o parkerade! men coll som sjutton, skönt det iaf! han är 4 år och vilat helt i två månader, så svårt att få nån rättvis bild så. Varmblodet var ok, lagom framåt och så, men fick inte knas på hans ojämna gång, undrar om han var helt fräsch?!

Imorrn ska jag kolla på isisto, tror hon är typ 5 år, inriden i skritt o trav, men vilat sen dess, dvs sen i november.. Är tveksam till det här, om jag reder ut det, men vill gärna kolla ändå. sagt till ägaren att jag inte har direkt vana att utbilda isisar (eller nån annan ras heller för den delen) men är såklart villig att ta hjälp och lektioner. Så vi får se!

Givetvis finns ju den nödvändiga importen, tycker det är bra om de bästa hästarna ifrån alla övriga länder får ge sitt blod till en bra avel. Men det är otroligt många jag stött på vilkas deras första tanke är att importera en medelbra, "vanlig" häst från island när de skall ha nytt, och inte tänker alls att de kan finna en precis likadan i sverige. Det kan jag i många fall tycka är onödigt!

Men ibland fastnar man för en specifik individ och då brukar det inte spela någon roll om man kan hitta en "likvärdig" på närmare håll :)

Givetvis finns ju den nödvändiga importen, tycker det är bra om de bästa hästarna ifrån alla övriga länder får ge sitt blod till en bra avel. Men det är otroligt många jag stött på vilkas deras första tanke är att importera en medelbra, "vanlig" häst från island när de skall ha nytt, och inte tänker alls att de kan finna en precis likadan i sverige. Det kan jag i många fall tycka är onödigt!

Ja du vet att det är onödigt, jag vet också det och säkert många flera därtill. MEN sedan finns det några som tror sig göra det ultimata klippet när de köper en medioker häst från Island, vad man då inte har räknat in i sin analys är riskerna. En import som kostar 75000 kr på svensk mark, kan under 2-3 års tid ha reducerat sitt värde till under hälften och då enbart beroende på ren okunskap från köparen.:crazy:

Men ibland fastnar man för en specifik individ och då brukar det inte spela någon roll om man kan hitta en "likvärdig" på närmare håll :)

Ibland kan det löna sig även för hästen att tänka efter, iom att eksemrisken är så pass stor på importer så kanske man ska fundera på om man kan erbjuda denna individ ett bra liv utan ett kliande helvete. Fundera lite på hur hästen skulle tänka, tror du den uppskattar dig så mycket att den kan tänka sig att klia sig somrarna igenom eller?

Tja om man nu hittar sindrömhäst i norge, finsland danmanrk usa eller vart utanför islands man nu hittar sin häst så är den ju ine född på islands.. så jag menar=).. Dock blir det import vilket inte tilltalar mig då det är bökigt papper hit och papper hit och såvidare.
Jag tror importen från just island har ökat sedan deras ekonomi har störtat och det är otroligt billigt att köpa häst där.
Om ett föl på island skulle kosta 25 tusen som vissa här skulle alla som vill ha billiga hästar sluta köpa från island och börja leta här ist.
Men när man kan köpa ett fint föl där nu för 6000 och ha den gå där för 3000-6000om året så kommer folk som vill komma billigt undan köpa föl därifrån.
Det kostar 12000-24000 att ha på lösdrift/unghästdrift det tjänar man in på importkostnaden.
Sedan låter man om det är ett sto betäckas billigt på ön och vips får man 2 häsatr i 1.

Ja inte svårt att förstå varför importen har ökat tyvärr risken för exem verkar folk förtränga..
Lika väl de som avlar på sitt fina exemsto enligt mitt tycke spelar det ingen som helst roll om ett sto har gått VM och har 10:or på sin extriörbedömning om hon har exem skall hon ha avelsförbud. Samma gäller hingstar!

Men detta verkar vara mer acceptabelt vet ju massor här inne som avlar på sina exemston. Ston får man avla på som har exem utan att skämmas men nåde dig om du väljer en hingst som har exem.. då blir du halshuggen här på engång..Rätt intressant vilken inställning hästfolk kan ha ibland=)=)

Fast föl för 6000 kr handlar om egna gårshingstar, lägger man sedan till exportkostnaden så hamnar priset på ungefär samma som föl efter avelsbedömda hästar här i Sverige kostar.

Och för att följa tråden, så gör även jag en uppdatering.

Våra hästar går fn på bete, den ena med munkorg.:devil: I veckan är det tänkt att vi ska kolla våra unghäst och föl, måste se hur den nya artar sig.

Ja inte svårt att förstå varför importen har ökat tyvärr risken för exem verkar folk förtränga..
Lika väl de som avlar på sitt fina exemsto enligt mitt tycke spelar det ingen som helst roll om ett sto har gått VM och har 10:or på sin extriörbedömning om hon har exem skall hon ha avelsförbud. Samma gäller hingstar!

Men detta verkar vara mer acceptabelt vet ju massor här inne som avlar på sina exemston. Ston får man avla på som har exem utan att skämmas men nåde dig om du väljer en hingst som har exem.. då blir du halshuggen här på engång..Rätt intressant vilken inställning hästfolk kan ha ibland=)=)

Jag tror du har helt fel! Antingen är man nog helt för avel på eksemindivider eller så tror man inte på att det har med gener att göra alls - eller skiter i det och vill tjäna pengar, typ. Har svårt att tro att någon resonerar som du vill ha det till.

Jag tror på eksemfri avel.

Tja, en häst som får "ett kliande helvete" varje sommar bör man kanske överväga att låta få somna in, islandsfödd eller ej. Att en häst är islandsfödd och får eksem behöver inte betyda att den får ett helvete om sommaren. Många mår prima bara man sköter om eksemen på rätt sätt. Men sådant kan man inte veta i förväg och hästen kan ju få en massa andra fel också, oavsett var den är född. Spatt och bronkit är ju inte heller speciellt ovanligt inom rasen och kan drabba vilken individ som helst.

Min poäng är att man inte ska tänka "tänk om" alldeles för mycket.

Ja förutom eksem så har du ju importsjukan med bihängade luftvägsproblem. Bronkit hänger samman med dålig stallmiljö, så dit får väl kanske okunskapen räknas.:crazy:
Nej det behöver inte betyda ett helvete, men bara lite klåda är plågsamt nog i mina ögon. Dessutom är det så, att de som fn importerar eller i många fall så handlar det om första gångs köpare utan någon erfarenhet. Om du ens visste hur många sådana hästar jag har hjälp genom åren.

Senast ändrad:

Knapplån

varit och tittat på en till foderhäst! Islandssto, 6 år, riden i skritt o trav, men nu vilat sen dess sen i okt/nov. JÄTTEFIN tjej! Blivit ståendes pga av matte har ryggproblem och inte vågar rida en så grön häst, samt att hon inte har kunskapen att utbilda. Pigg och vaken tjej, tycktes ha nära till båda tölten och traven. Trots att hon var pigg o vaken var hon ändå cool. Kan bli en toppenhäst!! Tränade från marken länge o väl, avslutade med att sitta upp o skritta ca 1 varv runt ridbanan. Tog skänkeln bra, men gick emot bettet en hel del, så det får tränas på!

:love::love::love::love: Sól :love::love::love:

Har en lång telefonlista till imorgon, bland annat veterinär, hovslagare och tränare. Sen blir det väl att kolla upp försäkring och sånt också, har ingen aning om hur man gör men har söta rara stallkompisar som hjälper mig. :bow:

Jag håller med dig till stor del, men tänker man så, att ens lite klåda är "fel" mot hästen, så borde det väl vara synd om alla hästar på sommaren? Jag vet i alla fall att de hästar som går utan täcken häromkring nog lider mer än de som går med, även om de utan täcke inte har eksem så besväras de ju också av knott, mygg och flugor.

Jag är helt enkelt av åsikten att det inte är synd om eksemhästar som sköts och är symptomfria med den skötseln, de lever ju som vilken häst som helst även på sommaren. Sedan finns det individer som inte tycks bli hjälpa av någon behandling alls och dem är det verkligen synd om.

Att vara okunnig kan göra stor skada, inte minst med eksemhästar, men det gäller ju också alla andra koniska åkommor på alla hästar, inte bara importer med eksem.

Jag är helt enkelt av åsikten att det inte är synd om eksemhästar som sköts och är symptomfria med den skötseln, de lever ju som vilken häst som helst även på sommaren. Sedan finns det individer som inte tycks bli hjälpa av någon behandling alls och dem är det verkligen synd om.

Det är en väldigt liten procent av eksemhästarna som lever som vilken häst som helst då de flesta inte är helt symptomfria och för många av de symptomfria ingår installning och täcke stora delar av dygnet uppemot halva året. Visst gillar de sina täcken och har det tidvis skönare än kompisarna ute, men priset är ofta högt.

Ja, nu håller jag bara tummarna att allt går bra på besiktningen! Det känns verkligen så himla bra!! :D
Hoppsa de andra stona är snälla mot henne nu bara, vi ska vänta med att släppa ihop dem till efter besiktningen för säkerhets skull. Ska bli så himla roligt med en liten Sol!! :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
2 987
Senast: LenaH
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 616
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
56 57 58
Svar
1 154
· Visningar
60 541
Senast: Nordthor
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 009
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka