Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17
Här händer det grejer, imorgon opereras Kná, och det känns bra men lite läskigt. I bästa fall är konvalescensen bara 1-2v. Worst case scenario är att de råkar skada något i leden när de gräver efter taggen. Men man får tänka positivt. På Täby Galopp lär de vara duktiga, och vana vid svårare operationer än så.
Jag är mycket fundersam kring vad jag ska göra med henne i framtiden. Jag ska börja plugga (igen!) i höst och vet av erfarenhet att det är rätt tufft att hinna med – och ha råd med – EN häst, och nu har jag ju två. (Spá vill jag ha där jag är) Så jag har lite olika tankar. Jag vill helst inte bli av med Kná för gott, ekonomin kommer ju förr eller senare att lösa sig. Men oavsett hur billigt jag kan ackordera in henne under tiden jag pluggar så kostar hon ju en del i drift, man kommer aldrig under 1000kr för verkning/ foder/ lösdrift+ försäkring och vaccination och sådant, det blir snarare runt 1500kr, minst.
Sälja känns bra ur ekonomisk synpunkt, men plågsamt ur emotionell synpunkt. Dessutom är hon ju inte riktigt säljbar på ett tag framöver. Ställa av på vila är inte en jättebra lösning eftersom hon behöver röra på sig.
Jag börjar fundera på om inte att lämna bort på foder kan vara en lösning. Med tanke på hur få islandshästar som lämnas ut på foder borde jag kunna välja och vraka bland de tilltänkta fodervärdarna, och kanske hitta någon bland bekantas bekanta. Hon är ju väldigt grön, så mycket kan gå snett, men visst borde det finnas kloka fodervärdar som klarar av det. När jag var hästlös funderade jag på att låna en oinriden eller grundriden unghäst för att vidareutbilda eftersom jag tycker att det är roligt. Det är en risk att låna ut henne på foder, det förstår jag, men det kan också vara en möjlighet som gör att jag i längden kan ha henne kvar. Självklart ska hon ingenstans innan hon är rehabiliterad efter operationen.
Är det någon av er som har positiva erfarenheter av att låna ut en unghäst på foder?
En liten liten slånbärstagg orsakar denna svullnad som ska opereras.
Den här söta varelsen springer efter och gnäggar när jag hämtar Spá i hagen. Ikväll ska hon badas och tvättas med Hibiscrub inför operationen. Hoppas verkligen att det går smidigt att avlägsna taggen så att de inte behöver gräva runt så mycket.