Snack & Uppdateringstråd nr17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

*kl*

:love:

IMG_0287.jpg

IMG_0401.jpg

IMG_0330.jpg

IMG_0426.jpg

Filipus är verkligen pigg, glad och han blir så flott när han "showar" loss i hagen. :d

Idag efter han hade busat omkring skrittade jag ut barbacka på honom. Behövde inte ens hålla i tyglarna, han lyssnade på mina vikthjälper så bra så! Alltså, den här hästen är underbar! :love:

*kl*

Jag har dumpat priset till 5k på gamlingen och nu haglar intressenterna. Viktigt för mig att hitta rätt, vissa är bara ute efter en billig häst. Men flera är vettiga så jag hoppas att jag hittar ett hem som känns bra att sälja till. Kommer en kvinna och kikar ikväll. :laugh:

30182_10150193777345596_881245595_12433099_1385942_n.jpg

30182_10150193778560596_881245595_12433202_4578352_n.jpg

Världens finaste. :love:

Haha ja så igår ramlade jag av Hnokki för första gången, två gånger! :p

Vi hade åter igen en långtur i skogen barbacka. Denna gången var vägvalet inte så bra dock...Red åt samma håll som sist, men tänkte försöka komma upp på ett berg och rida runt någonstans. Inga av vägarna upp var direkt bra, men vi tänkte att om vi väl kommer upp så borde det ju finnas några små stigar man kan följa sen. Men det gjorde det ej...En bit upp i skogen var det helkonstig natur, stora stenblock på marken, väldigt öppen mark, och gräs som var typ 3m högt. Kändes som nått ur Jurassic Park! Där uppe irrade vi runt i dryga timmen och försökte ta oss ner. Hoppade tillslut av och gick i det blöta gräset.

Här skedde den första avramligen föresten, när vi red upp för berget. Hnokki fick här för sig att avvika från stigen och istället gå en mycket brantare väg vilket gjorde att jag graciöst gled av hela vägen och ställde mig förvånat på fötterna:p

När vi väl var nere testade vi några småvägar till, men hittade inget optimalt och begav oss hem i skymningen. Vi såg dock en trädgårdstomte i skogen:eek:

På hemvägen stannade vi till och plockde hallon från en buske. Jag plockade en kvist som jag satt och smaskade av. Ville vara snäll och erbjuda Hnokki det sista hallonet, men det var visst inte så uppskattat så han flög åt ena hållet och jag åt andra - avramling nummer två :D

Här händer det grejer, imorgon opereras Kná, och det känns bra men lite läskigt. I bästa fall är konvalescensen bara 1-2v. Worst case scenario är att de råkar skada något i leden när de gräver efter taggen. Men man får tänka positivt. På Täby Galopp lär de vara duktiga, och vana vid svårare operationer än så.

Jag är mycket fundersam kring vad jag ska göra med henne i framtiden. Jag ska börja plugga (igen!) i höst och vet av erfarenhet att det är rätt tufft att hinna med – och ha råd med – EN häst, och nu har jag ju två. (Spá vill jag ha där jag är) Så jag har lite olika tankar. Jag vill helst inte bli av med Kná för gott, ekonomin kommer ju förr eller senare att lösa sig. Men oavsett hur billigt jag kan ackordera in henne under tiden jag pluggar så kostar hon ju en del i drift, man kommer aldrig under 1000kr för verkning/ foder/ lösdrift+ försäkring och vaccination och sådant, det blir snarare runt 1500kr, minst.

Sälja känns bra ur ekonomisk synpunkt, men plågsamt ur emotionell synpunkt. Dessutom är hon ju inte riktigt säljbar på ett tag framöver. Ställa av på vila är inte en jättebra lösning eftersom hon behöver röra på sig.

Jag börjar fundera på om inte att lämna bort på foder kan vara en lösning. Med tanke på hur få islandshästar som lämnas ut på foder borde jag kunna välja och vraka bland de tilltänkta fodervärdarna, och kanske hitta någon bland bekantas bekanta. Hon är ju väldigt grön, så mycket kan gå snett, men visst borde det finnas kloka fodervärdar som klarar av det. När jag var hästlös funderade jag på att låna en oinriden eller grundriden unghäst för att vidareutbilda eftersom jag tycker att det är roligt. Det är en risk att låna ut henne på foder, det förstår jag, men det kan också vara en möjlighet som gör att jag i längden kan ha henne kvar. Självklart ska hon ingenstans innan hon är rehabiliterad efter operationen.

Är det någon av er som har positiva erfarenheter av att låna ut en unghäst på foder?

En liten liten slånbärstagg orsakar denna svullnad som ska opereras.
knasbenjuli_11.jpg

knagrind_juli_11.jpg

Den här söta varelsen springer efter och gnäggar när jag hämtar Spá i hagen. Ikväll ska hon badas och tvättas med Hibiscrub inför operationen. Hoppas verkligen att det går smidigt att avlägsna taggen så att de inte behöver gräva runt så mycket.

De är supertrevliga på Täby Galopp!
Håller alla tummar att Knás OP går bra!

*kl*
Kolla här då!
Första gången utan bandage och ingen överkotning.
(jag har blivit grym på att gå baklänges)
http://youtu.be/5Ks_C-VJyJw

Tack!
Vilken förbättring! Hoppas att det fortsätter lika positivt nu.

Håller tummarna, det går säkert jättebra :-) Ja på Täby är de sjukt duktiga, min häst opererades där förra sommaren (griffelbensbrott) och det gick hur bra som helst. Men visst är man lite nervös, jag var mest nervös just för att de måste söva och lägga de ner.

Tror det finns många duktiga människor som kan fungera fint som en fodervärd och utbilda henne medan du inte kan. Synd att behöva sälja, speciellt när man vet med sig att man är lite "fattigare" bara ett tag.

OJ! Vilka framsteg!

Förstår inte hur du lyckats ta dig igenom detta, själv har man ju nästan tappat hoppet och då har ju min häst inte haft lika stora problem som din. Men ändå, sårskador, förstorade lymkörtlar och benbrott har gjort att jag under de två senaste åren fortfarande inte kommit särskilt långt med henne...

Man fortsätter ju ändå och gör det man måste göra för hästens skull men gud så tungt det är. Och då blir jag väldigt impad av dig och ditt jobb. Kul att se att hon ju går helt själv utan bandage :bump:

måste ju få presentera mitt nya sto :)
Mitt efterlängtade Bukskäck sto.......!!!

Skelfing frá Skriðulandi
f: 2001
e: Aegir frá Móbergi
u: Baddý fra Brúnastöðum

IMG_1953.JPG

IMG_0996.JPG

IMG_1093.JPG

IMG_1973.JPG

IMG_1656.JPG

ursäkta bildbomb :banana:

Knapplån!

Idag var första riddagen efter ET.. vi skrittade ut i 20 minuter bara och jösses vilken skillnad nu var hon ledig och tog i när vi skrittade och "gungade" så där skönt med baken som hon brukar göra=)

Nu är det medryttarens dagar Tis-Fredag då jag kommer jobba monsterpass 0640-21:00

KL

Ikväll tog jag farväl av Godi. :cry:

Syrran kom ut en stund och vi gick bort till en fin äng och satt där länge medan Godi gick runt oss och betade det långa, goda gräset och några blåklockor som tydligen var goda.

Beslutade mig för att inte åka ut imorgon bitti innan de kommer, var så otroligt jobbigt att åka därifrån så jag är rädd att jag inte kommer därifrån innan det är dags. Kändes bättre att lämna honom nu när vi fick gott om tid på oss och en mysig stund tillsammans.

Finner inte ord för saknaden av mig ängel
32297930.jpg

Jag tänker på dig. Det är hemskt, men jag tror att du gjort rätt val.

Styrkekram.

Massa, massa styrkekramar til dig. Har tänkt på er en hel del idag.

Sitter och gråter hit bara av att läsa dina ord, sörjer verkligen med dig! :(
Massvis med styrkekramar.

Hugger sista knapp.

Vad fina ni är allihopa! Tack, ni ska veta att det värmer!

Känns fortfarande helt overkligt, nu sen jag bokade tiden har det kännts jobbigt när jag varit hemma men lugnt och tryggt när jag varit hos honom. Ikväll var det tvärt om, ville bara åka till honom och vara med honom hela dagen, fick tagit massa fina kort och filmat lite. Men sen på kvällen, precis när jag körde in på stallplanen ringde syrran och när hon frågade vilken dag det var bestämt så bara brast det. Svarade mellan tårarna att det är imorgon, så hon kom ut och gjorde oss sällskap. Kändes skönt att ha någon med sig som varit med hela vägen så att säga. Det var genom hennes sköthäst som jag först kom i kontakt med Godi och vi har ridit ihop i många år. Så vi skrattade och grät om vartannat där på ängen, bland annat när Godi bajsade på hennes tröja, haha! :rofl:

Kommer bli tomt, jag hoppas verkligen att alla foton och filmer ska vara tillräckligt för att minnas honom. Men minnena har ju en förmåga att blekna med tiden, men på ett eller annat sätt kommer han alltid finnas med mig. :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
2 970
Senast: LenaH
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 589
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
55 56 57
Svar
1 137
· Visningar
59 259
Senast: Bexzor
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 007
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka