Snack & Uppdateringstråd nr17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Islandshästen Vägen till framgång med hästen som partner Magnús Skúlason-metoden.

Islandshästen Vägen till framgång med hästen som partner Magnús Skúlason-metoden.

Är boken bra?
Jag har lite svårt för Magnús sedan VM 2005. Han är säkerligen en bra ryttare och hästtränare men han sjönk rejält i mina ögon dessvärre....

Så du är alltså en av de som avlar på eksemhäst?
Jag tycker faktiskt inte det spelar någon roll om den är importerad, svenskfödd eller vad den är för man avlar helt enkelt inte på ärftliga sjukdommar som kan orsaka lidande och t.o.m avlivning men det är så som jag resonerar faktiskt tror inte jag är den enda.

Eksem går att dölja så jag tror det är många fler som avlar på eksemhingstar än man tror!?? Undrar hur många importhingstar som står ute en sväng mitt på dan å sen inne i en box?? som säkerligen skulle få exem om dom gick ute som en vanlig häst.. :confused:

Grattis till hästköpet Elina!

Vad hände då?
Jag antar att Jonaz syftar på när han inte fick in sin häst i startboxen inför ett passlöp, vilket ledde till att en annan häst fick starta ensam. (Det är svårare att få bra fart då) Vilket ledde till en het debatt kring huruvida han medvetet lät bli att gå in i boxen, eller om det var som han själv ansåg, att hästen tvekade och han inte ville tvinga in honom eftersom han redan gjort ett riktigt bra löp tidigare och inte ville skada hästens förtroende för honom. (Om jag minns rätt)

Jag har ingen aning, men vill ju tro gott om folk och väljer att hellre fria än fälla tills motsatsen är bevisad, och just detta är svårt att bevisa åt endera hållet.

Grattis till nya hästen och STORT lycka till!!

Finns det någon bra bok som tar upp islandshästens grundutbildning? OM jag nu tar den här hästen jag hoppas tänkte jag att det kan vara bra att ha en bok med lite bra idder för övningar mm, vad som är viktigt att de kan mm. Man har ju ideer själv, men jag är bokmal och älskar att läsa!

Reiner Klimkes bok Unghästen gillar jag. :-) Inte specifikt islandshäst, men ändå nyttig.

Eksem går att dölja så jag tror det är många fler som avlar på eksemhingstar än man tror!?? Undrar hur många importhingstar som står ute en sväng mitt på dan å sen inne i en box?? som säkerligen skulle få exem om dom gick ute som en vanlig häst.. :confused:

Det är så sjukt så man blir bara så förbannad:devil: vill vi inte avla fram friska och starka hästar??? vad tänker folk med egentligen...

folk tänker troligen enbart på pengar de tänker inte på de stackars fölen som riskerar ett helt liv av lidande och svårt kliande:cry: jag lider med hästarna.

Flertalet av de avlande islandshingstar jag känner till skulle direkt visa exemsymptom om man tog av täcket och lät dem gå ute! Som sagt, exemtendenser går ju på de flesta att dölja så pass att det aldrig syns men blossar upp direkt om de bara får en chans att klia.

KL*

Hnokki har fått vila nästan en vecka nu...I slutet av förra veckan hade massa annat att ta itu med så jag ej hann rida, i helgen var jag bara där för morgonutsläpp och borstade av honom, och nu har jag varit sjuk och bortrest. Har en känsla av att jag kommer sitta på ett monster imorgon...

Det brukar väl vara så efter vila ;)
Ibland kan jag även tycka att dom går lite bättre när dom fått vila.

KL
Aleiga ultraljudades idag och hon är dräktig med Magnus fra Moselundgård :D (en Alfur-son)

KL.
Som en evig optimist tycker jag mig glimta en skymt av ljus i tunneln ang. att ta Ófeigur på foder. Har redan kollat på några annonser om billigare stallplatser och talat med några bekanta som kanske skulle vilja bli sponsorer, vilket skulle underlätta det hela en hel del.

För tillfället känns det som om allt kommer reda ut sig, det måste det helt enkelt göra. :) Kan inte tänka mig ett liv utan Bloffe mera, ödet har nog något planerat för oss två.

283425_2262357366851_1485960875_2617223_5746560_n.jpg

Senast ändrad:

Det brukar väl vara så efter vila ;)
Ibland kan jag även tycka att dom går lite bättre när dom fått vila.

KL
Aleiga ultraljudades idag och hon är dräktig med Magnus fra Moselundgård :D (en Alfur-son)

Ja, om man har en normal häst brukar de kanske må bra av lite vila. Om man har en jag-tycker-det-är-kul-att-springa-så-fort-jag-kan-tills-jag-stupar-Hnokki så är det rent självmord:p

Kul med dräktigheten! :)

Jag antar att Jonaz syftar på när han inte fick in sin häst i startboxen inför ett passlöp, vilket ledde till att en annan häst fick starta ensam. (Det är svårare att få bra fart då) Vilket ledde till en het debatt kring huruvida han medvetet lät bli att gå in i boxen, eller om det var som han själv ansåg, att hästen tvekade och han inte ville tvinga in honom eftersom han redan gjort ett riktigt bra löp tidigare och inte ville skada hästens förtroende för honom. (Om jag minns rätt)

Jag har ingen aning, men vill ju tro gott om folk och väljer att hellre fria än fälla tills motsatsen är bevisad, och just detta är svårt att bevisa åt endera hållet.

Stämmer bra.
Jag såg det hela på plats och kan inte annat än hålla det för osannolikt att en så väl tränad och meriterad häst som Mjölnir inte skulle gå in i boxen just det löpet när de har snabbaste tiden och Magnus Lindkvist och Thór har näst snabbaste och detta är sista heatet på VM.
Jag tror att guldet lockade lite för mycket. Jag anser dock att det blev dyrköpt.

Jag anser bara att fairplay ska föras och att man ska vinna för att man faktiskt är bäst.

Jag ska väl tillägga att detta är min åsikt.

Vilket ledde till en het debatt kring huruvida han medvetet lät bli att gå in i boxen, eller om det var som han själv ansåg, att hästen tvekade och han inte ville tvinga in honom eftersom han redan gjort ett riktigt bra löp tidigare och inte ville skada hästens förtroende för honom. (Om jag minns rätt)
.

När man tittar på videon från 2005, när han skall gå in i boxen, så skänklar han repetitivt på precis samma sätt som westernryttare gör när de backar sina hästar. De lixom "viftar" med underskänkel ut o in från magen och då backar hästen... Ser ju hyfsat misstänkt ut tyvärr eftersom hästen backar direkt när han börjar vifta... Det är väldigt lätt att lära en häst detta.

Jag menar inte på något sätt att säga emot dig, utan jag ville bara skriva det jag har sett utifrån mina gamla westernkunskaper. Jag hör således till skaran som tror att han medvetet inte fick in hästen...

Tack för tipset! Ska se om jag hitta den! Ska även kika på "Unghästen"! Vill gärna dock egentligen ha en bok att "följa" så att säga.. Om man nu ska följa nån bok alls.. Jag inser att jag måste hitta en röd tråd genom hästens utbildning, vilket jag kan ha lite svårt för. Känns bra om det ändå är en islandsinriktad bok, tror det kan vara en fördel..

Grattis till nya hästen och STORT lycka till!!

Finns det någon bra bok som tar upp islandshästens grundutbildning? OM jag nu tar den här hästen jag hoppas tänkte jag att det kan vara bra att ha en bok med lite bra idder för övningar mm, vad som är viktigt att de kan mm. Man har ju ideer själv, men jag är bokmal och älskar att läsa!

Tack!!

Jag har inte läst så många, men jag läste Jens Fredricsons "utbildning av den unga hästen" för ett tag sen och jag tycker det finns en hel del bra i den. Framförallt så är det väldigt bra layout (ica förlag) och det är bra förklarat och inga konstigheter. Tydligt och mycket bilder.

Den är ju riktad främst mot hopp och dressyr, men jag tycker det finns mycket matnyttigt i själva grunden. Som med allt så får man ju plocka russinen ur kakan.

Finns nog ingen tvekan om hur glad du är över detta köp, du ser super lycklig ut! ;)

Hästen ser jätte mysig ut!

Jag lämnar också en liten uppdatering, var och tittade på våra telningar idag så det blir två enkla kort.

100_1069.jpg

100_1060-Kopia.jpg

Det var kul att träffa dom.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
2 997
Senast: LenaH
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 633
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
57 58 59
Svar
1 177
· Visningar
61 746
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 011
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka