Snack & Uppdateringstråd nr17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Vilken fantastiskt fin häst du skaffat! :) Och ett stort grattis till köpet!

*kl*
Det här gjorde vi nu ikväll:

:love:

(Jag tror dessutom att någon bytt ut min häst. Han har nämligen fått en så sjukt bra tölt, det har han inte haft tidigare. Han bara tickar på i tölten och det spelar ingen roll vilket tempo - den är helt ren i takten och helt underbar! :love:)

Flertalet av de avlande islandshingstar jag känner till skulle direkt visa exemsymptom om man tog av täcket och lät dem gå ute! Som sagt, exemtendenser går ju på de flesta att dölja så pass att det aldrig syns men blossar upp direkt om de bara får en chans att klia.

:bow:

Därför tycker jag det är lite luddigt med hela islandshäst aveln om man resonerar kring eksem...:confused:

Själv sitter jag å drömmer å kollar hingstar varje dag till mitt sto som man inte ens kan misstänka ha eksem bara för att jag stallar in henne på nätterna... :)

Verkar som om Hnokki och Ófeigur är som själsfränder! :D
Låter väldigt bekant. :p

Tror Hnokki och Ófeigur har en till självfrände, min Fengur :D Han passar precis in på REINs beskrivning om hur det är efter vila :devil:

Nu när han stått i 1 vecka pga såret och svullnade i benet och blev knappt riden pga av hökörning veckan innan och så kommer han få stå ännu 1 vecka, så kommer han vara hemsk!

Ja han är faktistk ball om man får säga så, hårfager förutom luggen som hans hagkompisar gått hårt åt. Men den lär väl växa om den får bli ifred, och sedan lite muskler på killen så blir det bra just nu så är han lite tunn.

Tog idag en premiärtur med lilla Solstrålen. Stallkompisen skulle rida en liten runda med sin superduperlugna pålle så vi följde med. Kom inte längre än till närmsta kohage och konstaterade att kossor är livsfarliga!!! :eek:

Hoppade runt och skakade som ett asplöv. Jag satt av och gick med henne men det gick inte så mycket bättre, var dock rätt glad att vara på marken när hon gjorde sina värsta hopp. Sen kom hingsten i stallet och red förbi och det blev bra draghjälp, hon gick väldigt tätt intill trygga klippan och hingsten red före.
Fick putta bort henne flera gånger för hon ville gärna gå PÅ mig när hon inte fick gå så fort hon ville. Vände en bit bort och red tillbaka samma väg. Då satt jag upp på henne igen och det gick mycket bättre.

Nu har hon äntligen fått en hagkompis hon trivs med, tanterna var dumma mot henne och jagade henne så fort hon kom i närheten, så nu går hon ihop med en av de snälla valackerna. I helgen kommer en till snäll gammal valack som ska få gå med dem. Känns bra.

Så nu inleds projekt koterapi, vi ska rida förbi kohagen varje dag, ingen annan stans, så förr eller senare lär hon vänja sig. Ska ha med oss trygga kompisar, förhoppningsvis går det bort ganska fort.
Hon behöver lite mer tid att landa också och bli trygg, både med mig och med den nya omgivningen. Tror det kommer bli bättre nu när hon har fått bra hagsällskap, så hon får nån som lugnar ner henne och som kan sysselsätta henne lite på dagarna.

Ska tillbaka ikväll och rida en liten stund i paddocken istället så hon får göra av med lite överskottsenergi.

Ny bild på Glampi tagen:)

img_4712_160177026.jpg
2010

img_10351_160177499.jpg
2011

någon skillnad?
Veterinären var ute idag och vaccinerade hästarna och enligt henne hade Glampi bäst hull av alla hästarna och hans hull var "det är precis så de ska se ut" så för mager är han nog inte;).

Tack, jag tycker absolut det är skillnad. Tycker han ser ut att ha mer "massa" nu. Har växt till sig lite va?

20285550_160180643.jpg

Hihi från denna bilden har han verkligen växt till sig iallafall;) kan inte förstå att han varit såhär liten och luddig hihi och nu har jag suttit på hans rygg, det är verkligen superhäftigt att få vara med från början.
Minns att på denna bilden var han 115cm hög hihi.

Ja han har växt några cm mellan bilderna 4 kanske 5cm tror jag han har växt var länge sen jag mätte han nu men han känns rätt mkt större.

img_11701_160181623.jpg

Mina älskade grabbar! Veterinären trodde Thengill var hingst idag;) han är superfin nu.

Är så lycklig som får äran att äga dessa underbara hästar!

hur stor är din häst då? vad har hon för stam?

Min högst oprofessionella mätning med måttband i hagen idag (skulle mäta runt benen för att köpa gummiboots eftersom hon gärna trampar sig själv) resulterade i 133 cm. Tror i och för sig att jag mätte lite för långt bak, har dålig koll på var man mäter så jag tog lite på ett ungefär bara. Men max 135-136 hade jag gissat så det kan nog ligga där runt.

Hon är efter Baldur från Wänedal, mamman minns jag inte namnet på just nu, men hon är efter Orri frá þúfu och skulle enligt hovslagaren som kände henne vara riktigt fin.

Min högst oprofessionella mätning med måttband i hagen idag (skulle mäta runt benen för att köpa gummiboots eftersom hon gärna trampar sig själv) resulterade i 133 cm. Tror i och för sig att jag mätte lite för långt bak, har dålig koll på var man mäter så jag tog lite på ett ungefär bara. Men max 135-136 hade jag gissat så det kan nog ligga där runt.

Hon är efter Baldur från Wänedal, mamman minns jag inte namnet på just nu, men hon är efter Orri frá þúfu och skulle enligt hovslagaren som kände henne vara riktigt fin.

Pappa Baldur är efter Orri. Baldur ägdes tidigare av Beckströms i Falkenberg.
Mamman är efter Erknar frå Sortehaug. Mamman finns på Raudhetta i Lindome.

Tror Hnokki och Ófeigur har en till självfrände, min Fengur :D Han passar precis in på REINs beskrivning om hur det är efter vila :devil:

Nu när han stått i 1 vecka pga såret och svullnade i benet och blev knappt riden pga av hökörning veckan innan och så kommer han få stå ännu 1 vecka, så kommer han vara hemsk!

Påminn mig isåfall om att jag aldrig skall rida tillsammans med er om Hnokki är pigg :D Det lär aldrig sluta bra haha.

KL*

Hnokki var som sagt PIGG idag, så skrittade en tur i skogen så han fick utlopp för energin genom att lyfta på fötterna istället. Skvattig som tusan var han dock, hoppade runt för varenda fågel, buske, och kvist som lät. Inte minst för sin egen skugga...

Rider faktiskt enbart barbacka nu. Jag som älskar min sadel så mycket, har helt fått kärleken (och balansen) tillbaka till den där nära känslan man får. Min rygg blir dessutom väldigt glad! Blir mer och mer sugen på att sälja bomsadeln och köpa en bomlös nu. Det är så mycket pengar som skall ut bara som jag inte har...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
2 997
Senast: LenaH
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 633
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
57 58 59
Svar
1 177
· Visningar
61 748
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 011
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka