Smycka hunden med örhängen

Sv: Smycka hunden med örhängen

Jag förstår inte ens hur man kan jämföra att göra hål i öronen på en hund med att chipmärka hundar.
Jag jämförde smärtan de känner, ingenting annat.

Varför förmänskliga dem och utsätta dem för saker för att vi tycker det är sött. Hur naturligt är det med öronhänge på en hund och vad har det för viktigt syfte? Är det för att folk ska kunna identifiera hunden om den kommer bort och se vem som är hundens ägare, så som chipet eller öronmärkningen gör? Nej tror knappast det. ?
Fast vi gör ju massor av saker med våra husdjur som inte är ett dugg naturligt, tex trimmar och klipper dem i olika frisyrer. Pudlar klipper man på ett visst sätt, schnauser på ett annat osv. Vi har våra hundar i koppel, det är inte ett dugg naturligt, men det är ett sätt för oss att hålla kolla på dem som ägodelar. Vi gör hela tiden massor med saker som inte är ett dugg naturliga för hunden, men ingen reagerar på det eftersom vi vant oss vid det.

Detta är hemskt! Hur kan man ens komma på den otroligt dumma tanken att pierca en hund? Människor är en sak, men djur... Detta är lika hemskt som kupering.
Jag tycker inte heller att man ska klä ut hundar i ex: sparkdräkter. Hur skönt är det egentligen att ha en snäv skinndräkt på sig? :S synd om hunden.
Om man har en hund som ex: whippet så förstår jag om den måste ha något på sig under vinter promenaderna, men inte inomhus.

Fast vi gör ju massor av saker med våra husdjur som inte är ett dugg naturligt, tex trimmar och klipper dem i olika frisyrer. Pudlar klipper man på ett visst sätt, schnauser på ett annat osv. Vi har våra hundar i koppel, det är inte ett dugg naturligt, men det är ett sätt för oss att hålla kolla på dem som ägodelar. Vi gör hela tiden massor med saker som inte är ett dugg naturliga för hunden, men ingen reagerar på det eftersom vi vant oss vid det.

Att jämföra att klippa hundar med att göra hål i öronen är ju också helt knäpp jämförelse tycker jag. Klippa görs många hundar för deras skull för att undvika hår i ögon , fukt osv. Ge mig fortfarande en anledning till varför vi gör hundarna en tjänst och gör hål i öronen? Sen att man klipper en hund för att det ska se snyggt ut tycker jag inte riktigt kan jämföras med hål i öronen. Det gör inte ont på hunden och många gånger görs det för praktiska syften.
Gör det ont att klippa en hund?

Jag jämförde smärtan de känner, ingenting annat.

Allt du säger är ganska så naturligt för våra hundar. För det har det fått lära sig från början. Sen skulle de inte göra sånt om de levde vilt. Men naturligt är det, för vi gör så med våra hundar och för dom är det inte konstigt.
Däremot skulle jag inte göra något som gör ont på mina hundar (tex hål i öronen) till något som ska vara naturligt.
Är ju som om man skulle säga att eftersom borstar min hund gång i veckan, så kan jag ta hål i örat på hunden 1 gång i veckan.
Borsta gör inte ont. Mina njuter då. Tror inte de skulle njuta av att få hål i öronen.
Plockar jag ner mina hundar helt (trimmar), så får de ligga på ett lakarn i soffan. Så sover dom och jag kan smygkika på tv.

Jag håller med om det du skrev. Du fick fram det bättre än mig hehe;)

Örontaturering på hund liksom olika typer av oronmärkning av olika djur är tillåtet därför att det anses ha en vettig funktion. vilken vettig funktion har dekorativ öronpiercing?
PL

Örontaturering på hund liksom olika typer av oronmärkning av olika djur är tillåtet därför att det anses ha en vettig funktion. vilken vettig funktion har dekorativ öronpiercing?
PL

Varför frågar du mig det när jag redan uttryckt min åsikt i debatten?
Jag ifrågasätter bara ditt citat så du kan gott svara på det utan att vara undvikande och ställa motfrågar. Endera har du ju en teori/vet eller inte?
Jag vet inte så jag frågar, varför blir du dryg då?
KL Enligt lagstiftningen är det olagligt med hål i öronen på hundar även om man inte kan visa på ett lidande.

Jag tolkar det som en morallag. När jag har gjort mina hål i öronen har det inte kännts ett minsta dugg. Jag vet ingen tjej som har gjort hål i öronen stom tyckt att det gjort ont. Diskussionen har ju även den varit uppe tidigare om "praktiskt lidande" eller lidande/obehag som gynnar människan. Då var du av en annan åsikt vilket gör mig nyfiken. Jag visste inte att du ändrat dig.

Hmm. Jag har/haft 15 piercingar på lite olika ställen på min kropp. Samtliga har medfört smärta. Vissa mer, andra mindre, men för att en piercing inte ska kännas (göra ont) alls så krävs det att man inte har någon känsel/smärtreceptorer i den kroppsdelen.

Jag svamlar om min uppfattning om saker och ting.

Hur mycket smärta kalvarna upplever vet du lika lite som jag. Jag kan ju dock tänka mig att det är ganska så ömt, det blir ändå ett rejält sår. Att rättfärdiga det med att de "inte verkar ha ont särskilt länge" känns ganska naivt.

Att märka dem vid födseln kanse är lättare för människan men är det verkligen bäst för kalven? Jag tror inte att speciellt många (svenskar) skulle komma på tanken att frysmärka ett nyfött föl eller chipmärka en sju dagar gammal valp.

Men som vanligt i djurinsdustrin så är det pengar och människans bekvämlighet som styr.. *suck*

Såret går ihop fort (och blöder knappt) och så som kalvarna är och buffar på en med hela huvudet redan dagen efter så kan det omöjligt göra så ont att det stör dem. Jag vet inte hur smärtkänslig du är, men för min del gör inte sår särskilt ont så fort skorpan lagt sig om det är i ett område där det inte slits upp hela tiden. Vidare ser jag det inte som någon större grej om de är ömma i öronen ett tag (där har man nåt att hugga på om man väljer att totalt misstolka); katter är nog ömma om magen/skrevet när man kastrerat dem, barn kan få ont där de fått vaccinationssprutor, chipmärkningen på hundar är nog inte så roliga med den nålen etc etc.

Som redan nämnt så kan man säga med stor säkerhet att det är mindre stressfullt för djuret ju mindre det är. En nyfödd kalv är så pass omtumlad och lätt hanterad att märkningen går på en kvarts sekund; en kalv som hunnit bli någon vecka är snudd på ohanterlig och måste många gånger hållas fast. Detsamma gäller för andra djur; ju lättare djuret är att hantera, desto fortare går det och desto mindre stress utsätts djuret för. Missar du logiken där så vet jag inte riktigt hur jag ska förklara.

Jodå jag förstår. Men jag anser inte att det är "den bästa möjliga lösningen". Bäst av allt vore ju om man inte behövde göra fysiska rutiningrepp öht på våra domesticerade djur. Man kunde även lägga mer energi på att vänja djuren vid hantering, så skulle det inte vara några svårigheter att märka även om kalven är några veckor gammal (jag vet, jag vet, hur ska man få tid/råd med det osv..). Det skulle minska stressen hos djuret även i andra situationer (t ex vetbesök) och i längden vara fördelaktigt för alla.

Som jag skrev tidigare, varför frysmärker man inte travare medan de är "nyfödda och lätthanterliga"? Dels så hanteras de betydligt mer än vad kor gör, men någon annan anledning lär det väl finnas.

Men men, som du kanske redan vet så är jag emot själva kombinationen industri+djur så jag har hemskt svårt att på något vis se hur man kan rättfärdiga mycket av det som sker i t ex mjölkindustrin.

Hmm. Jag har/haft 15 piercingar på lite olika ställen på min kropp. Samtliga har medfört smärta. Vissa mer, andra mindre, men för att en piercing inte ska kännas (göra ont) alls så krävs det att man inte har någon känsel/smärtreceptorer i den kroppsdelen.

Känns gör det definitivt, men det medför inget lidande. Dessutom är det en ganska avlägsen diskussion (jag föreslår att du läser mitt första inlägg i diskussionen). PL och jag har diskuterat den här typen av lag åtskilliga gånger och PL har då varit av en annan åsikt vilket förvånade mig att den verkar ändrats denna gången. Men så kan det ju vara.

Jodå jag förstår. Men jag anser inte att det är "den bästa möjliga lösningen". Bäst av allt vore ju om man inte behövde göra fysiska rutiningrepp öht på våra domesticerade djur. Man kunde även lägga mer energi på att vänja djuren vid hantering, så skulle det inte vara några svårigheter att märka även om kalven är några veckor gammal (jag vet, jag vet, hur ska man få tid/råd med det osv..). Det skulle minska stressen hos djuret även i andra situationer (t ex vetbesök) och i längden vara fördelaktigt för alla.

Som jag skrev tidigare, varför frysmärker man inte travare medan de är "nyfödda och lätthanterliga"? Dels så hanteras de betydligt mer än vad kor gör, men någon annan anledning lär det väl finnas.

Men men, som du kanske redan vet så är jag emot själva kombinationen industri+djur så jag har hemskt svårt att på något vis se hur man kan rättfärdiga mycket av det som sker i t ex mjölkindustrin.

Du har rätt till din åsikt om djurindustrin, det jag vände mig emot var det uttalande du gjorde om hur öronmärkning går till och vilken effekt det kan tänkas ha på djuret i fråga.

Saxat från Svenska Akademiens ordbok:

http://g3.spraakdata.gu.se/saob/ skrev:
SMÄRTA
1) lidande av (företrädesvis) fysisk art, plå*ga (se PLÅGA sbst., 2); värk; äv. i pl., dels om olikartade l. vid olika tillfällen uppträdande lidanden, dels sammanfattande (liktydigt med sg.): värk.

Dvs smärta = lidande. Och det är befängt att påstå att orönpiercingar inte medför smärta (förvisso kan man bedöva).

Jo det är jag på det klara med. Men jag menar på att det också är mina åsikter. Ingen av oss sitter på tillräckligt mycket kunskap för att kunna göra annat än gissa oss till hur mycket smärta som öronmärkning medför, eller exakt hur det påverkar kalven (psykiskt).

Med tanke på hur många kalvar jag sett blivit märkta, inklusive de jag märkt själv, och hur jag sett att alla dessa vuxit upp till friska, sunda, människoälskande individer som går alldeles utmärkt att hantera när det behövs så vågar jag påstå att smärtan vid öronmärkningen inte påverkar ett endaste dugg. Det påverkar inte mer än om kalven själv råkar sparka sig på benet, eller smärtan som kan komma vid en spruta pencillin.

Men det är ju bara min åsikt.

Nej visst är det så. Det är ju ingen livsavgörande, omvälvande grej. Men kanske ändock onödig?

Samma sak är det ju med det som är grunddiskussionen i tråden - hundörhängen. Kanske en hund kan leva frisk och sund utan att få livet påverkat, trots att den har blingbling i öronen. Men är det rätt för det?

Självklart är det det praktiska syftet, "nödvändigheten", som skiljer dessa exempel (kalv vs hund) åt. Men jag tycker ändå att man alltid ska kritiskt granska "nödvändigt lidande" och alltid i möjligaste mån minimera det. T ex använda bedövning när man kastrerar grisar, eller kanske använda bedövning vid öronmärkning, eller arbeta fram någon annan mindre smärtsam metod för att märka djur?

Liknande trådar

Övr. Hund Har en bekant som äger en hund. Men när jag söker på ägarens namn på tex mr koll så står det att personen inte äger ngn hund? Kan man...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 916
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 041
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 206
Senast: TantAgda
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 196
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10