Smycka hunden med örhängen

Sv: Smycka hunden med örhängen

Att börja smycka hundar med örhängen är att utsätta ett djur utan talan för fysisk smärta för att man är fåfäng, det kallar jag djurplågeri. Om det handlar om ren piercering..

Det är lag på att grisar, nötkreatur, får och getter ska ha örhängen.

Det anses inte som djurplågeri av myndigheterna TROTs att massor av dessa djur sliter sönder öronen när märkena fastnar i saker i omgivningen.

Det är alltså inte öronmärknings tillfället som är djurplågeriet, utan den ganska stora chans att djuret får ena eller bägge öronen totalt uppslitna under sin livstid. Jag har tex sett får med bägge öronen som små stumpar eftersom öronmärkningen hela tiden satts på igen med nytt hål innanför det gamla uppslitna. Dvs de har fastnat ett flertal ggr och slitit upp örat.

Fast dessa öronhängen kallas ju öronmärke gudbevars!

:devil:

Så varför ska just hundarna slippa???? :devil::devil::devil:

/KT

ps/ Det finns en hel del veterinärer som INTE gillar öronmärkningarna och anser dem djurplågeri. I synnerhet på djur med små öron som tex minigrisar och fårr/getter.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Har en bekant som äger en hund. Men när jag söker på ägarens namn på tex mr koll så står det att personen inte äger ngn hund? Kan man...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 916
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 041
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 206
Senast: TantAgda
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 196
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31