Smycka hunden med örhängen

Sv: Smycka hunden med örhängen

Jag tycker inte att det spelar någon roll om orönen läker fint och sedan aldrig råkar ut för komplikationer osv. Det gjorde ändå ont när hålen togs och medan det läkte.
Fast vad är då nödvändigt lidande? Är microchippning av 5 veckor gamla chihuhuavalpar nödvändigt lidande? Jag har varit med om ganska många sådana och det är inte roligt ska jag säga. De står med alla 4 sina ben i din handflata och väger inte ens ett kilo:crazy: Man kan vänta med att chippa dem när de har blivit större, men då går det inte att regga dem i SKK och går det inte att regga valpar så går det inte att sälja dem. Här lider djuren pga att byrokratin ser ut som den gör.

Är det bara smärta som är lidande?
Är det nödvändigt lidande att ha minkar sittandes i bur i väntan på att bli fina pälsar? Det är ju helt lagligt i Sverige.
Är det nödvändigt lidande för ensamma hundar att spendera 23 timmar om dygnet i en hundgård? Är det nödvändigt lidande att kastrera kultingar?

Börjar man rota i vad vi tycker är accepterat och vad som inte är accepterat så kommer man komma fram till att mycket är motsägelsefullt. Det är helt ok att ha en häst otäckad ute i en 10 kvm hage mitt i vintern utan tillgång på vatten under 12 timmar, men det är inte lagligt att ha samma häst ståendes i en 10 kvm box hela dygnet runt med värme, foder och vatten. Undrar vad som orsakar mest lidande?!

Ja det finns många lagliga sätt att plåga djur på. Det håller jag absolut med om! Värst är det inom industrier (t ex hållningen av minkar, höns, kastrering av smågrisar osv osv i all oändlighet).

Nödvändigt lidande tycker jag är t ex att operera för djuret ska må bättre och därmed minska framtida lidande. Eller att stressa en (ovan) hund genom att kamma/klippa pälsen för att den inte ska få eksem eller minskad rörlighet pga tovor, osv. Sådana saker, jag tror du förstår vad jag menar.

Bara för att det är lagligt (och kutym) att pierca kalvöron behöver inte det betyda att det är rätt att pierca hundöron!

Edit: På tal om kalvöron så var det en kalv med på ett reportage (mat var det nog) i Nyhetsmorgon häromdagen. Kalven var bara en timme gammal men hade redan fått sina nummerlappar! Jag kände mig helt :eek: Knappt hunnit landa efter en FÖDSEL och redan stressad både fysiskt och psykiskt. Stackaren måste ha varit duktigt öm i öronen.. De gånger jag har varit med om öronmärkning av kalvar så har det förvisso inte varit speciellt gulligt men kalven har åtminstone varit betydligt äldre.

Senast ändrad:

Men pälsen borde ju växa ut över det där, så då syns den inte, eller rakar dessa personer sina djur konstant? Fattar inte meningen med det hela alls.. :( Stackars vovve.

Fast det var väl bra att de märkte kalven på en gång, för att födas är nog väldigt omtumlande och säkerligen inte helt smärtfritt med det trycket så det var ju bra att de märkte öronen innan den hade en uppfattning om vart den var någonstans eller vad som hade hänt.

Inte går regga i SKK om de inte är chippade?
Är det en regel för din ras?
För mina valpar är reggade innan jag chippar dom.
Chippar dom gör jag vid 7-8 veckors ålder och då har jag regan hunnit regga valparna och även fått stamtavlorna.

KL Enligt lagstiftningen är det olagligt med hål i öronen på hundar även om man inte kan visa på ett lidande.
PL

KL Enligt lagstiftningen är det olagligt med hål i öronen på hundar även om man inte kan visa på ett lidande.
PL
Du som kanske är lite mer insatt, hur har lagstiftarna resonerat när det gäller hål i öronen på djur eftersom det uppenbarligen är ok på vissa djur men inte på andra?

Inte går regga i SKK om de inte är chippade?
Jag har inte hunnit få någon kull sedan jag flyttade till Sverige, men jag tog för givet att det var samma regler som det är på Irland, eftersom det är EU-reglerna genom FCI. På Irland måste valparna vara chippade innan man skickar in reggningspapprena. Och vill man ha tillbaka papprena i tid till 8-9 veckors ålder får man se till att skicka in dem när valparna är 5 veckor gamla.

Kollade en snabbis på SKKs hemsida och kunde inte hitta någon information om chippning i samband med registrering alls.

Ja det finns många lagliga sätt att plåga djur på. Det håller jag absolut med om! Värst är det inom industrier (t ex hållningen av minkar, höns, kastrering av smågrisar osv osv i all oändlighet).

Nödvändigt lidande tycker jag är t ex att operera för djuret ska må bättre och därmed minska framtida lidande. Eller att stressa en (ovan) hund genom att kamma/klippa pälsen för att den inte ska få eksem eller minskad rörlighet pga tovor, osv. Sådana saker, jag tror du förstår vad jag menar.

Bara för att det är lagligt (och kutym) att pierca kalvöron behöver inte det betyda att det är rätt att pierca hundöron!

Edit: På tal om kalvöron så var det en kalv med på ett reportage (mat var det nog) i Nyhetsmorgon häromdagen. Kalven var bara en timme gammal men hade redan fått sina nummerlappar! Jag kände mig helt :eek: Knappt hunnit landa efter en FÖDSEL och redan stressad både fysiskt och psykiskt. Stackaren måste ha varit duktigt öm i öronen.. De gånger jag har varit med om öronmärkning av kalvar så har det förvisso inte varit speciellt gulligt men kalven har åtminstone varit betydligt äldre.

Jag har varit med om många öronmärkningar, även gjort ett par själv, och "gulligt" kan man väl inte kalla det men synnerligen odramatiskt. Ju tidigare man märker desto mindre dramatiskt dessutom; en liten kalv som är lite lagom omtumlad är mycket lugnare och lättare att märka än en som är några dagar och redan full i fan. Inte verkar de ha ont särskilt länge heller, verkar snarare bara klia medan det läker. Så svamla inte om saker du inte vet något om.

Jag har inte hunnit få någon kull sedan jag flyttade till Sverige, men jag tog för givet att det var samma regler som det är på Irland, eftersom det är EU-reglerna genom FCI. På Irland måste valparna vara chippade innan man skickar in reggningspapprena. Och vill man ha tillbaka papprena i tid till 8-9 veckors ålder får man se till att skicka in dem när valparna är 5 veckor gamla.

Kollade en snabbis på SKKs hemsida och kunde inte hitta någon information om chippning i samband med registrering alls.

Jag skickar in mina papper redan när valparna är 2-3 veckor. Så visst får man regga utan chipmärkning.
Då är det andra regler här i Sverige :)

Du som kanske är lite mer insatt, hur har lagstiftarna resonerat när det gäller hål i öronen på djur eftersom det uppenbarligen är ok på vissa djur men inte på andra?

Öronpiercing på hund är, liksom kupering, ett rent kosmetiskt ingrepp -vilket är förbjudet.

Jag svamlar om min uppfattning om saker och ting.

Hur mycket smärta kalvarna upplever vet du lika lite som jag. Jag kan ju dock tänka mig att det är ganska så ömt, det blir ändå ett rejält sår. Att rättfärdiga det med att de "inte verkar ha ont särskilt länge" känns ganska naivt.

Att märka dem vid födseln kanse är lättare för människan men är det verkligen bäst för kalven? Jag tror inte att speciellt många (svenskar) skulle komma på tanken att frysmärka ett nyfött föl eller chipmärka en sju dagar gammal valp.

Men som vanligt i djurinsdustrin så är det pengar och människans bekvämlighet som styr.. *suck*

Men som vanligt i djurinsdustrin så är det pengar och människans bekvämlighet som styr.. *suck*

Måste inte vara bekvämlighet. Mindre stress för djuret blir det också. Ett mindre/yngre djur är lättare att hantera och det gör också att det blir mindre stress för djuret.

Ge ett exempel varför det inte skulle kunna vara bättre för kalven när den är nyfödd. Lika lite som du säger att man inte vet hur kalven känner det, så lika lite vet du om det är bättre eller sämre att märka den när den blivit äldre.
Däremot kan jag säga så gott som säkert att det blir mindre stress för djuret att göra det direkt.

Senast ändrad:

Jag förstår inte ens hur man kan jämföra att göra hål i öronen på en hund med att chipmärka hundar. Chipmärka gör man ju för en anledning och även öronmärkning som man använde förr innan chip blev så stort. Men varför sätter man öronhänge på en hund??? Förstår verkligen inte hur någon kan vara så idiotisk och gör det på sin hund, ursäckta men så känner jag. Tycker det är sjukt vad vi gör med våra djur för att VI tycker det är snyggt. Det är skillnad på djur och människor och låt det få vara den skillnaden. Varför förmänskliga dem och utsätta dem för saker för att vi tycker det är sött. Hur naturligt är det med öronhänge på en hund och vad har det för viktigt syfte? Är det för att folk ska kunna identifiera hunden om den kommer bort och se vem som är hundens ägare, så som chipet eller öronmärkningen gör? Nej tror knappast det. ?
Eller inte för att tala om tatuering. Blev äcklad av bilden med tatueringen och tycker det är hemskt.

Senast ändrad av en moderator:

Jag förstår inte ens hur man kan jämföra att göra hål i öronen på en hund med att chipmärka hundar. Chipmärka gör man ju för en anledning och även öronmärkning som man använde förr innan chip blev så stort. Men varför sätter man öronhänge på en hund??? Förstår verkligen inte hur någon kan vara så idiotisk och gör det på sin hund, ursäckta men så känner jag. Tycker det är sjukt vad vi gör med våra djur för att VI tycker det är snyggt. Det är skillnad på djur och människor och låt det få vara den skillnaden. Varför förmänskliga dem och utsätta dem för saker för att vi tycker det är sött. Hur naturligt är det med öronhänge på en hund och vad har det för viktigt syfte? Är det för att folk ska kunna identifiera hunden om den kommer bort och se vem som är hundens ägare, så som chipet eller öronmärkningen gör? Nej tror knappast det. ?
Eller inte för att tala om tatuering. Blev äcklad av bilden med tatueringen och tycker det är hemskt.

Du skriver precs vad jag tycker. När man gör ingrepp för det ska vara snyggt då går det för långt.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en bekant som äger en hund. Men när jag söker på ägarens namn på tex mr koll så står det att personen inte äger ngn hund? Kan man...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 916
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 041
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 206
Senast: TantAgda
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 196
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka