Smycka hunden med örhängen

Sv: Smycka hunden med örhängen

Body mod som body mod.

Hur ska man begränsa annars? Antal piercingar? Storleken på tatueringen? Hur mäter man djurets lidande, och kan något lidande öht vara ok när det handlar om rena estetiska saker som enbart är för ägarens skull och inte för djurets?

Jag tycker inte det och därför tycker jag att ett hål i örat är lika illa som att amputera en bit av svansen, eller för den delen tatuera en nos svart.

Kan människans fåfänga stanna på det stadiet som på bilden tycker jag det är okey. Tycker den var charmig och jag tror faktiskt att hunden skiter i vilket. Tänk vad ont en hund kan ha efter t ex en kastration för att människan ska få bekvämligheten att slippa en tiktokig hane eller tik som blodar ner hemma vid löpning. Har själv varit med om både titthålsoperation och håltagning i örat och håltagning i örat är defenitivt att föredra om man ska tala om smärta efteråt. Så vad djurplågeri ska stanna på kan egentligen bara hunden själv säga och "vem kan egentligen prata med hundar"? Jo, ni som har estetiskt tänkande.

:eek:Jag tycker att det är helt knäppt!

Tycker inte heller att man ska ha kläder på hunden, det är kanske ganska gulligt på vissa hundar, men det är helt onödigt. Visst, man kan ha ett täcke på hundar som fryser på vintern när det är kallt, men inte nån idiotisk "tröja" ell dylikt...

Och att sen ta hål i öronen på hunden, det tycker jag är djurplågeri. Hundar är inte som människor, de är hundar, så låt dom få vara hundar också!

Trodde inte att jag såg rätt när jag såg den....:o

Kan tänka mig att det kan bli problem när hunden t.ex. kliar sig kring öronen, som ju hundar gör ibland, och den då river i örhänget. Kan nog lätt bli trasigt och infekterat osv osv.

men gud!!!!:eek::mad:
räcker det inte med att alldeles för många små stackare bara köps som en modeassesoar o byts ut när de är "omoderna" eller för tunga?? *suck*

jag har ett roligt flisfodrat regntäcke med lite "mode färg-mönster" på för kalla regn-blåsiga blaskkvällar, men där går gränsen för mig!

Senast ändrad:

Kan tänka mig att det kan bli problem när hunden t.ex. kliar sig kring öronen, som ju hundar gör ibland, och den då river i örhänget. Kan nog lätt bli trasigt och infekterat osv osv.
Av den anledningen hade jag inte gjort hål i öronen på mina hundar. Det är den enda anledningen som jag kan godta. Åsikter som att det är fult eller onödigt tycker jag inte hör hemma i en rationell diskussion. Det är onödigt för mig att ha snygga kläder på mig, när jag lika gärna kan gå omkring i fula kläder som knappt passar, men jag väljer ändock alternativet med enligt mig snygga kläder.

Kläder till hundar är ungefär samma sak enligt mig. Varför sätta på hunden ett täcke om man inte tycker att det är snyggt, när man lika gärna kan sätta på en varm stickad tröja som dessutom är lite roligare? Om hunden behöver extra värme kan den väl lika gärna få ett coolt plagg?

Undrar hur lång tid det kommer ta innan vi ser hundar med tatueringar...?

Nej, djurplågeri är väl att ta i. Men den etiska delen kan man förhoppningsvis yrka på.
Hehe, det är möjligt att den lille stackaren knappt ens sett gräs i sitt liv, men det finns mer än pinnar att fastna i när man har örhängen :crazy:. Men som Lena skrev, tänk när den ska klia sig eller leka med andra hundar.

Håller med, att operera en hund på det viset skulle jag aldrig för mitt liv göra. Om hunden ska gå i avel och måste vara snygg kan ju detta betyda att valparna också måste opereras och då kommer man ingenstans med aveln, och om hunden inte ska gå i avel så kan det ju kvitta hur örat hänger :mad:

Folk...

Senast ändrad:

Det finns redan, ett rent övergrepp tycker jag.

Det hade jag inte hört förrens nu :crazy:
Svårt att föreställa sig att folk vill hålla på med all skit som finns bara för att man vill ha ett visst utseende. Om min hund inte uppfyller mina krav så får jag väl hitta på något annat att göra med den eller sälja den till någon som den passar till.

Skillnaden är att snygga kläder inte orsakar någon fysisk smärta. Piercingar gör dock det.

Åsikter om hur onödigt/nödvändigt det är hör absolut hemma i den här diskussionen i och med att det är olagligt att åsamka djur onödigt lidande. Då måste man ju diskutera vad som kan klassas som onödigt eller ej.

Då måste man ju diskutera vad som kan klassas som onödigt eller ej.
Först måste man ju utreda ifall det är lidande över huvud taget!!

Jag tror faktiskt att hunden lär sig att örhängena sitter där de sitter och därför inte kliar sig på samma vis som tidigare. Varför skulle hundens öron vara med benägna att bli infekterade än tex barns? Jag tog hål i öronen när jag var 7 år gammal, efter att jag hade tjatat på mina föräldrar ett bra tag. Jag har alltid varit aktiv, blivit lortig i stallet, i skogen etc och jag har aldrig haft en infektion i mina öron. Varför skulle chihuahuan på bilden vara mer benägen att få infektioner i öronen än vad jag är?

Och eftersom det bara är hud gör det ju knappast ont att ta själva hålen. Vad är lidande? Är det även blixtsnabba händelser? Att förutsätta att hunden lider av hål i öronen tycker jag är korttänkt.

Dock är det en onödig företeelse, absolut. Men frågan är om det innebär lidande eller inte!

Vadå bara hud? Det är väl klart som korvspad att det gör ONT att pierca öronen. Även om man är en hund. Det tar dessutom ett antal veckor innan hålen är helt läkta och innan dess så ÄR området ömt. Det går inte att resonera sig ifrån att piercingar orsakar fysisk smärta, och att pierca någon (= åsamka lidande) som inte har valt det av egen fri vilja ÄR ett övergrepp.

Jag tycker inte att det spelar någon roll om orönen läker fint och sedan aldrig råkar ut för komplikationer osv. Det gjorde ändå ont när hålen togs och medan det läkte.

Att förutsätta att en piercing bara är en snabb blixt av smärta och sedan är det över, DET är korttänkt.

Det är så man mår illa... :eek: Jag var med på den tiden då det fortfarande inte fanns möjlighet att chipmärka valparna utan man örontatuerade med bedövning. Öronen är så känsliga att hundarna ibland reagerade trots stark sedering. Vi jublade när chipen kom istället!

Tur att det faller under kategorin förbjudet! :mad:

jag var 7 år gammal, efter att jag hade tjatat på mina föräldrar ett bra tag.

Det är just det här som gör att det inte går att jämföra människa - djur.
Vi kan säga att vi vill ,att vi godtar smärtan och allt det som hör till.
Det kan inte ett djur.

Jo, nä men jag brukar ju lacka klorna på min pojke också. Han gillar bäst o få rosa!!! ;)

Ärligt, vad sjukt. Stackars hund om den fastnar med smycket i någonting! AJAJ!

Det finns redan, ett rent övergrepp tycker jag.

Tatuera istället för att chipa finns ju, men används inte ofta länge. Så farligt är det nog inte, våran hund var tatuerad. Men det är väl som med att brännmärka/frysmärka hästarna att man i dagens läge väljer att chipa.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en bekant som äger en hund. Men när jag söker på ägarens namn på tex mr koll så står det att personen inte äger ngn hund? Kan man...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 918
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 043
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 206
Senast: TantAgda
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 198
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka