Smörgåstårtor

Jag är totalt galen i smörgåstårta, gjorde min första egna när jag fyllde i december. Hade leverpastej/bostongurka/creme fraiche fyllning i två lager och i ett lager med räkor/majonäs/creme fraiche. På toppen hade jag skinka, ost, räkor, vindruvor, dill och gurka. Använde franska som bröd. Blev sjukt jäkla gott och mina gäster tyckte också att den var rikitigt god, till och med hon som inte gillar räkor!!

Btw så älskar jag smörgåstårta :d
Men man ska inte blanda så hiskeligt och frukt hör inte hemma där alls :wtf:
Min mormor brukade göra en god smörgåstårta med tonfisk och räkor som bas, rökt lax, dill och hackade ägg var det också... klassiska smaker baserat på havet ;)

Vad skönt att jag inte är ensam i min känsla för smörgåstårta. Jag förstår verkligen inte grejen. Visst jag äter artigt om det bjuds, men hypen är obegriplig. Kunde de inte bara lagt upp sakerna var för sig så att man kan ta det som är gott utan att det är så kletigt och ihopblandat?
Det är majonnäsen och grädden som förstör det mest.

Å andra sidan tycker jag även illa om bearnaisesås så jag lär bli utsparkad om Sd får bestämma. ..

Eller tvärtom?
Är man fin och kultiverad så bara måste man uttrycka sig nedsättande. Smörgåstårta är ju gubevars folkligt.
Om ingen gillade dem så skulle de ju inte säljas?

Ehm... Jag tror ärligt talat att det här kan vara en av anledningarna till att jag rynkar på näsan bara jag läser ordet "smörgåstårta". :o

Jag älskar de flesta smörgåstårtorna men har svårt för när de blir alldeles för "feta". När jag gör tårtor så kommer inte smör, majonnäs eller grädde i närheten av dom, inte någon form av frukt heller!
Till min födelsedag hade jag på understa lagret leverpastej rikligt utspätt med crème fraîche samt spetspaprika. På översta lagret hade jag skagenröra, även den utspädd med crème fraîche och ovanpå tårtan ett tjockt lager räkor, dekorerat med tomat, gurka, ägg och citron. Runt om kanterna salladsblad. Blev faktiskt riktigt gott :)

Alltså jag älskar smörgåstårta och väldigt många i min omgivning/familj/släkt också. Är väl inget konstigt med det?

Ang leverpastej så kan man äta det tillsammans med skinka på macka också, brukar jag göra. Inget konstigt med det heller trodde jag:confused:

Jag brukar få bra med beröm för mina smörgåstårtor och i dom trivs både grädde, majonnäs, leverpastej och bostongurka bra tillsammans med t.ex världens godaste skinkröra på paprikaost och creme fraiche. Och vindruvor på toppen!

Är det inne med smörgåstårta nu? Har det någonsin varit ute? :o

Fast få kan ju göra landgång!

Den ska ätas från ena änden till den andra och ska vara som en måltid med kött/fisk i mitten och ost som efterrätt på slutet. Och osten ska vara med eventuella vindruvor. Inte köttet :rage: :cry: :rage:

Helt ny information för mig! Fast jag har nog å andra sidan aldrig ätit det heller. En brödbaserat trerätters alltså?!

Helt ny information för mig! Fast jag har nog å andra sidan aldrig ätit det heller. En brödbaserat trerätters alltså?!
Japp
"En landgång skall vara uppbyggd som ett smörgåsbord på en lång smörgås (därav namnet), med förrätt, mellanrätter och efterrätt."

Här är en simpel som dock är rätt uppbyggd
cln6o6tk7fdnjztodpmt.jpg

...och du måste äta den från rätt håll också :)

Jag tror att du är något på spåret! Frågan är när smörgåstårtan blir lika inne som surdegsbröd? Och serveras på innekrogar?
We are all ready there http://smorgastarteriet.se/meny/

När jag var ett litet barn var smörgåstårta själva symbolen för fest - den köptes på butiken vid Operakällaren. Och om smörgåstårta bjöds så var det fest typ öppet hus/gående bord och inte middag. Jag minns inte hur de smakade, bara vilken betydelse de hade.

Nu äter jag inte smörgåstårta längre, eftersom de (och deras kusiner landgången) samt prinsesstårta är sådant som man äter på begravningar.

PS tänk om vi hade samma diskussion om t.ex. pasta. Pasta är jätteäckligt för det måste man ha underliga industrisåser på och sönderkokta skaldjur och grädde, ost och metallsmakande tomatpuré :yuck: och pasta =sönderkokta Kungsörnen snabbmakaroner med mjölig stuvning. Å vad jag hatar pasta och hur jag ser ner på dem som äter det. De är felnavlade missfoster. Nu kommer jag att drömma mardrömmar om att folk gör en Paolo Roberto och påstår att deras fastrar i Italien minsann lagar god pasta.

PS tänk om vi hade samma diskussion om t.ex. pasta. Pasta är jätteäckligt för det måste man ha underliga industrisåser på och sönderkokta skaldjur och grädde, ost och metallsmakande tomatpuré :yuck: och pasta =sönderkokta Kungsörnen snabbmakaroner med mjölig stuvning. Å vad jag hatar pasta och hur jag ser ner på dem som äter det. De är felnavlade missfoster. Nu kommer jag att drömma mardrömmar om att folk gör en Paolo Roberto och påstår att deras fastrar i Italien minsann lagar god pasta.
Jag skulle lätt kunna starta en sådan diskussion både om quorn och prinsesstårta.... :)

Jag tycker bara om den smörgåstårta min mamma gör, alla andra versioner är äckliga. :laugh: Sambon som är engelsman är ytterst bekymrad över min mentala hälsa när jag äter smörgåstårta. Han hade aldrig hört talas om smörgåstårta och trodde att jag skämtade först.
Jag har utländska släktingar som ibland köper smörgåstårta som ett exotiskt skämt när de är i Sverige.

Liknande trådar

R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 803
Fritid Jag skulle vilja göra lite efterforskningar efter vissa saker i Krigsarkivet som finns i Riksarkivet i Täby. Jag har aldrig satt min fot...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 164
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 444
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 916
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Mata småfåglarna