Smörgåstårtor

Bilden är verkligen fruktansvärd. Ljuset får det att se ut som att det är något du kräktes upp på en nattklubb. O_o
Ja. Och sen kom efterrätten. On the house. En bit halvas i storlek för två, jag åt ensam, och detta var den blötare varianten av mannagrynskaka som jag om möjligt ogillar ännu mer än den torra.

Det var en helkväll.:up:

Måste du läsa in det även när @Petruska skriver om smörgåstårtor, inte människor?
Jag får erkänna att jag kände mig en smula orolig när jag i sammanhanget bläckfiskstifado, skrev något om att slippa äta kött. Där ger jag ju tydligt uttryck för mitt akademiska, urbana förakt för snart sagt varje folkligt kulinariskt värde och dessutom mitt förakt för jordbruket!

Jag får erkänna att jag kände mig en smula orolig när jag i sammanhanget bläckfiskstifado, skrev något om att slippa äta kött. Där ger jag ju tydligt uttryck för mitt akademiska, urbana förakt för snart sagt varje folkligt kulinariskt värde och dessutom mitt förakt för jordbruket!
Nej. Det var BONDEHAT.

Jag skrev iofs om människor, nämligen utländska släktingar.

Få måltider bereder dem sådan glädje som deras årliga lilla smörgåstårta. Stämningen är mycket hög under förtäringen. :D
Men jag menade att ämnet i stort är smörgåstårtor, inte människor som äter smörgåstårtor. Det du beskrev var ju varken mer eller mindre än en matkulturkrock - som med mig och bläckfiskstifadon.

Jag var fortfarande skakad dagen efter så jag frågade en av de öbor jag känner bäst: Har du ätit bläckfiskstifadon hos N? Yes, blev svaret, I love it.

Den skulle alltså vara sådär. En klar kulturkrock.

Men jag menade att ämnet i stort är smörgåstårtor, inte människor som äter smörgåstårtor. Det du beskrev var ju varken mer eller mindre än en matkulturkrock - som med mig och bläckfiskstifadon.

Jag var fortfarande skakad dagen efter så jag frågade en av de öbor jag känner bäst: Har du ätit bläckfiskstifadon hos N? Yes, blev svaret, I love it.

Den skulle alltså vara sådär. En klar kulturkrock.
Det förstod jag att du menade. Jag tar inte heller kommentarer om vegetarisk mat som kaninmat personligt, utan ser det som ett (inte hellyckat) sätt att hantera en kulturkrock inom landet.

Jag försökte också komma på rätter som funkat som kulturkrockar för mig, när jag har varit utomlands. Matmarknaderna i Hongkong var för hemska för att ens skämta om. Snarare ett trauma jag försöker undvika att tänka på, med kycklingfötter buntade med snöre och levande grodor i nätpåsar.

51bbb983dbd0cb1ea800032e._w.540_s.fit_.jpg

Bara den inte är fylld med leverpastej!!! :confused: :arghh:

Jag måste säga att jag faktiskt blir lite ledsen av smörgåstårtenarret, fast att jag vet att det inte är allvar. Jag tänker på mina gamla släktingar, arbetarklass i generationer, som köper smörgåstårta att bjuda på när det ska vara riktigt fint. Hemlagat är inte tillräckligt bra till gäster som har studerat.

:(

Fast få kan ju göra landgång!

Den ska ätas från ena änden till den andra och ska vara som en måltid med kött/fisk i mitten och ost som efterrätt på slutet. Och osten ska vara med eventuella vindruvor. Inte köttet :rage: :cry: :rage:

Absolut! Jag gillar landgång skarpt. Fast jag äter nog i fel ordning eftersom jag, min vana trogen, alltid sparar det bästa till sist (som brukar vara räkorna) och därmed äter osten - som ofta på landgång brukar vara gouda eller liknande som jag inte är så road av - först.

Fast dessa räknas typ inte, deras smaker passar ihop och gifter sig väl med varandra.
Jag tänker mer på de klassiska sorterna som t.ex. den här

Lyxig (jaaaa!!!) krämig smörgåstårta
Lager 1
500 gram
formfranska
100 gram Bredbar Leverpastej
2 dl Creme fraiche
1 dl majonäs
350 gram Mimosasallad
180 gram herrgårdsost

Lager 2
500 gram
formfranska
2 dl Creme fraiche
1 dl majonäs
4 st ägg
40 gram röd stenbitsrom
100 gram crabsticks
100 gram räkor, skalade

Enligt mig vore det en lyx att slippa äta den

Den där låter fruktansvärd!

Min mamma gör supergod smörgåstårta enligt mig. :) Den är som en lyxig kafeesmörgås i flera lager med typ "smörgåsröror" i skikten, toppad med en massa lax, räkor, ägg, gurka. Fyllningarna är tex rökt kalkon-Philadelphia, räkröra eller tonfiskröra. Muuums :D

Helt bannlyst i smörgåstårta är enligt mig ansjovis, sill (!), mimosasallad och alla sorters frukt utom citron, vispgrädde och vanlig hårdost!

Jag måste säga att jag faktiskt blir lite ledsen av smörgåstårtenarret, fast att jag vet att det inte är allvar. Jag tänker på mina gamla släktingar, arbetarklass i generationer, som köper smörgåstårta att bjuda på när det ska vara riktigt fint. Hemlagat är inte tillräckligt bra till gäster som har studerat.

:(
Min mamma köpte smörgåstårta under hela min uppväxt och ända tills hon hamnade på hemmet (vilket hon gjorde för något år sedan). Inte för att hennes hemlagade inte dög - utan jag tror att det var dåtidens (hemma)fruars smarta lösning för att, för en gångs skull, slippa laga mat. Eftersom mamma och alla andra lagade mat alla andra dagar i veckan var det ren lyx att slippa till de bjudningar där smörgåstårta passade.

Min mamma köpte smörgåstårta under hela min uppväxt och ända tills hon hamnade på hemmet (vilket hon gjorde för något år sedan). Inte för att hennes hemlagade inte dög - utan jag tror att det var dåtidens (hemma)fruars smarta lösning för att, för en gångs skull, slippa laga mat. Eftersom mamma och alla andra lagade mat alla andra dagar i veckan var det ren lyx att slippa till de bjudningar där smörgåstårta passade.
Det är verkligen förståeligt! Efter bara jul och nyår med gäster att serva, har jag besökt pizzerian flera gånger...

Gällande mina släktingar är det tyvärr rädslan att inte duga inför personer som gått i skolan.

Liknande trådar

R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 803
Fritid Jag skulle vilja göra lite efterforskningar efter vissa saker i Krigsarkivet som finns i Riksarkivet i Täby. Jag har aldrig satt min fot...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 164
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 446
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 916
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar