Smörgåstårtor

Jag kan dela med mig lite recept som jag har tänkt använda om jag någon gång får för mig att göra själv istället för att beställa av grannen...
http://www.ica.se/recept/hog-kramig-smorgastarta-666905/ Fast jag skulle hoppa över pepparroten eftersom det är ungefär det vidrigaste jag vet... ;)

http://www.recept.nu/inger-bjugard/tarta/fisk-och-skaldjur/smorgastarta-med-skagenrora/

Jag funderar på om det ni som inte gillar smörgåstårta upplever som leverpastej, är inte det böcklingpastej?

Nu blir jag sugen på smörgåstårta!!!
Med vänlig hälsning
Pudlan

Min mamma köpte smörgåstårta under hela min uppväxt och ända tills hon hamnade på hemmet (vilket hon gjorde för något år sedan). Inte för att hennes hemlagade inte dög - utan jag tror att det var dåtidens (hemma)fruars smarta lösning för att, för en gångs skull, slippa laga mat. Eftersom mamma och alla andra lagade mat alla andra dagar i veckan var det ren lyx att slippa till de bjudningar där smörgåstårta passade.
Jag har på grund av det där utländska aldrig fått smörgåstårta i föräldrahemmet, däremot serverades det flitigt av mina inhemska fastrar med varierad utbildningsnivå under min barn- och ungdom. Då följdes det gärna av moccatårta till kaffet, en kombination som jag tror är upphovet till uttrycket "tårta på tårta".

Som vuxen har jag alltså enbart fått det på Chalmers Tekniska Högskola i samband med att man har firat disputationer. Detta har jag redan skrivit i tråden. Ändå förklaras min distanserade inställning till smörgåstårtor med klass snarare än invandrarbakgrund.

Blev så full i skratt och tänkte på den här tråden idag :D

Är på besök hos några och det bjuds smörgåstårta.
Några kläcker att 'GUD vilken GOD! Vart är den köpt':grin: flera gånger!
Undrade för mig själv vad tusan för smörgåstårtor de ätit tidigare egentligen... :angel::p

Ett lager med smör-skivad ost
Ett lager med smör -skivad leverpastej och inlagd gurka
Ett lager legymsallad och rökt skinka.
Toppat med majonäs, kokt(!) skinka, räkor, några få isbergssalladsbitar, någon citron och gurka. Och en liten skiva ägg här och där.

Kulinarisk smakupplevelse? :cool:
Mjä

Aja, var ju ashungrig och blev mätt och provar alltid allt.
Blev ju tvungen att nämna att den godaste jag nånsin ätit kommer från mitt jobb :laugh:

Smörgåstårta är gott. Men man blir nästan ledsen när de görs så torftigt :(

Jag har på grund av det där utländska aldrig fått smörgåstårta i föräldrahemmet, däremot serverades det flitigt av mina inhemska fastrar med varierad utbildningsnivå under min barn- och ungdom. Då följdes det gärna av moccatårta till kaffet, en kombination som jag tror är upphovet till uttrycket "tårta på tårta".

Som vuxen har jag alltså enbart fått det på Chalmers Tekniska Högskola i samband med att man har firat disputationer. Detta har jag redan skrivit i tråden. Ändå förklaras min distanserade inställning till smörgåstårtor med klass snarare än invandrarbakgrund.
Ja, det spelar ingen roll vad du inte gillar, förklaringen är alltid klass ;)

(Vi åt gärna Budapestlängd, inte moccatårta).

Ett lager med smör-skivad ost
Ett lager med smör -skivad leverpastej och inlagd gurka
Ett lager legymsallad och rökt skinka.
Toppat med majonäs, kokt(!) skinka, räkor, några få isbergssalladsbitar, någon citron och gurka. Och en liten skiva ägg här och där.
Men herregud det där kvalificerar inte ens till att kallas smörgåstårta. Låter mer som en ost- och skinkmacka som krockat med en räksmörgås, två i ett liksom. :wtf:

Jag skulle vilja ha en seriös diskussion om smörgåstårtor.
Helt enkelt, finns det faktiskt någon med smaklökar som ens tycker om dom som är en salig blandning av saker (leverpastej och räkor på samma tårta tex)

(vad är det för fel på er egentligen som tycker om det?)
Ingen aning om vad som är fel, men jag fullkomligt älskar smörgåstårta. Gud så mycket gott!

Budapest och moccatårta är ju fantastiskt!
Min morfars brors fru som lagade smörgåstårtor (kommer inte ihåg smaken, bara den som halkade av fatet och ner i en skinnfåtölj...) lagade fantastisk Budapest med vildhallon eller lingon. Ack, ljuva barndom.

I övrigt säger man PÖBELN, inget annat.
Budapest med vildhallon och lingon!?!?

Vänta bara tills min man får höra det!

Ändå förklaras min distanserade inställning till smörgåstårtor med klass snarare än invandrarbakgrund.
Utan att nämna nåt om dina specifika skäl så tror jag absolut att det här är en klassfråga. Mat är väl mycket det? Smörgåstårta känns lite som en klassmarkör tycker jag; det är helt enkelt inte "fint" att tycka om det. Precis som att det inte är "fint" att gilla "kött, bea och pommes" liksom.

OBS hatar det själv så är ej partisk smörgåstårteförsvarare

Utan att nämna nåt om dina specifika skäl så tror jag absolut att det här är en klassfråga. Mat är väl mycket det? Smörgåstårta känns lite som en klassmarkör tycker jag; det är helt enkelt inte "fint" att tycka om det. Precis som att det inte är "fint" att gilla "kött, bea och pommes" liksom.

Ja. Mat är som väldigt mycket annat ofta en klassmarkör, även hur man äter och när och var etc.

Men mat är ju också en nationalitetsfråga, om det ordet finns. Vi pratar om svensk mat, spansk mat, grekisk mat osv, och det är inte bara prat. Det finns ju skillnader. Sedan finns det så klart skillnader inom de olika ländernas kök, som bland annat har med klass att göra.

Smörgåstårta verkar dock dyka upp lite varstans. Jag har som sagt fått det hos svenska släktingar som verkligen inte är födda med silversked i munnen, och jag har fått det åtskilliga gånger på disputationer (i teknik, inte i andra ämnen).

Fast det stämmer dåligt in på mig, i min släkt har vi aldrig brukat äta smörgåstårta, det förekommer så gott som aldrig och jag har under hela mitt liv ätit färre än 10 gånger sammanlagt tror jag. De begravningar jag varit på tror jag det förekommit en gång och det är väldigt länge sedan, de senaste jag haft sorgen att besöka var det kaffe och kakor efteråt och den före det var det varm mat. Mat eller vanlig tårta är min erfarenhet av begravningar, studentfirande, bröllop, dop osv.

Jag uppfatta det som att smörgåstårta är väldigt lokalt och inget som vanligen förekommer över hela landet, oavsett samhällsklass.

@Mia_R Ja, alltså jag har ingen större koll, just mat är jag jävligt kass på. Men jag tänker att något kan ju vara sant även om det inte stämmer in på en individ. Mat är ju klassmarkörer liksom. Men smörgåstårta har jag själv ingen jättekoll på, har bara fått det hos ett ex (som var otroligt mycket arbetarklass).

@Mia_R Ja, alltså jag har ingen större koll, just mat är jag jävligt kass på. Men jag tänker att något kan ju vara sant även om det inte stämmer in på en individ. Mat är ju klassmarkörer liksom. Men smörgåstårta har jag själv ingen jättekoll på, har bara fått det hos ett ex (som var otroligt mycket arbetarklass).
Självklart är en individ ingen sanning, men jag har ändå varit från norr till söder hos både släktingar och vänner utan att äta smörgåstårta mer än någon enstaka gång, så jag tror det är vanligare lokalt på sina håll. Tydligen är det först efter andra världskriget som den blev vanlig när ransoneringen försvann och tillgången på matvaror blev större.

Liknande trådar

R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 803
Fritid Jag skulle vilja göra lite efterforskningar efter vissa saker i Krigsarkivet som finns i Riksarkivet i Täby. Jag har aldrig satt min fot...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 164
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 444
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 916
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Katt i påse