Smörgåstårtor

51bbb983dbd0cb1ea800032e._w.540_s.fit_.jpg
Intressant skapelse!

Är det här fortsättningskursen hos ABF @Hyacinth

Det skulle vara svårt att veta var man ska börja. Det läckra laxlapptäcktet i botten eller den omsorgsfullt romrullade toppen...
För min del hade det varit ett enkelt beslut - ingenstans!
1. Det finns INGA skinkrosor
2. Det är ju ett konstverk och inte äter en konst...

Nej nej, jag hade bara suttit och tittat trånande på det vackra hantverket.

Jag skulle vilja ha en seriös diskussion om smörgåstårtor.
Helt enkelt, finns det faktiskt någon med smaklökar som ens tycker om dom som är en salig blandning av saker (leverpastej och räkor på samma tårta tex)

(vad är det för fel på er egentligen som tycker om det?)

I love it!

Sedär.
Maträtt som klass- eller bildningsmarkör.
Eller: matkulturmarkör? Det ligger betydligt närmare till hands med tanke på att vi inte vet ett smack om klass och bildningsnivå på @Petruska s utländska släktingar. Är det konstigare än att mina grekiska vänner tyckte att sillen jag bar med till ett midsommarfirande var ett missfoster? Söt fisk?? De var till största delen fiskare och sjömän, för övrigt.

Jag fattar inte hur du orkar bli KRÄNGT å smörgåstårtans vägnar. Får man inte ogilla den och driva med den utan att anklagas för att vara snobb?

Nu blir det lite OT men: apropå kombinationer som räkor och leverpastej.

En grekisk stifado är ungefär vår kalops - grytbitar i brunsås med tomat, hela lökar och ordentligt kryddad med kanel.

Men så finns det också bläckfiskstifado och när jag nu för första gången beställde det så tänkte jag att själva grytan var anpassad efter havet, alltså med fina smaker som går till fisk och skaldjur. Fänkål kanske, citron, i en klar sky.

Men. Så var det inte. Jag misstänker starkt att köket hade köttstifado som dagens special kvällen innan, och nu bara hade slängt bläckfisk i grytan istället för kött. Jag fick alltså fisk i brunsås. Med kanel.

(Ursäkta dålig bild, jag såg det nog inte mödan värt att ta en bättre).

Hela anrättningen smakade hemskt, just denna taverna har ett svajigt kök men jag älskar läget och framför allt ägaren. Han är så glad och positiv. Så jag åt upp hela portionen och när han ivrigt frågade: Smakar det bra? så svarade jag som vanligt: Ja-a, JÄTTEBRA!

Jag kommer aldrig att äta bläckfisk i brunsås igen. Apropå räkor och leverpastej, då.

Sedär.
Maträtt som klass- eller bildningsmarkör.
Mat är ju i väldigt hög grad just det. Smörgåstårtan är inte unik på det viset.

Här gällde det ju dock utländska släktingar och alltså snarare mat som etnicitets-/nationalitetsmarkör, plus en skämtsam ton kring varandras traditionella påfund.

Lite motsatsen till den gång då en umgängeskrets roade sig med att presentera svensk matkultur för en kinesisk gäst, och tog i på allvar och serverade surströmming. Den kinesiske gästen åt glatt och utan att höja ett ögonbryn, van som han var vid en liknande rätt från sin region i Kina.

En grekisk stifado är ungefär vår kalops - grytbitar i brunsås med tomat, hela lökar och ordentligt kryddad med kanel.

Men så finns det också bläckfiskstifado och när jag nu för första gången beställde det så tänkte jag att själva grytan var anpassad efter havet, alltså med fina smaker som går till fisk och skaldjur. Fänkål kanske, citron, i en klar sky.

Men. Så var det inte. Jag misstänker starkt att köket hade köttstifado som dagens special kvällen innan, och nu bara hade slängt bläckfisk i grytan istället för kött. Jag fick alltså fisk i brunsås. Med kanel.

Hela anrättningen smakade hemskt, just denna taverna har ett svajigt kök men jag älskar läget och framför allt ägaren. Han är så glad och positiv. Så jag åt upp hela portionen och när han ivrigt frågade: Smakar det bra? så svarade jag som vanligt: Ja-a, JÄTTEBRA!

Jag kommer aldrig att äta bläckfisk i brunsås igen. Apropå räkor och leverpastej, då.
Tack för varningen! Jag känner tydligt att jag hade kunnat beställa bläckfiskstifado, just för att få en god gryta och ändå inte behöva äta kött. Men fisk i brunsås är för mycket av det goda.

Alltså, jag förstår inte varför man inte får skämta med diverse kulturella uttryck.

Om jag skriver något om det besynnerliga i att ta in en gran i hemmet och hänga glaskulor och tomtar i den, blir folk upprörda då också?

Bilden är verkligen fruktansvärd. Ljuset får det att se ut som att det är något du kräktes upp på en nattklubb. O_o

Liknande trådar

R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 803
Fritid Jag skulle vilja göra lite efterforskningar efter vissa saker i Krigsarkivet som finns i Riksarkivet i Täby. Jag har aldrig satt min fot...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 164
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 446
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 916
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar