Smörgåstårtor

Jag skulle vilja ha en seriös diskussion om smörgåstårtor.
Helt enkelt, finns det faktiskt någon med smaklökar som ens tycker om dom som är en salig blandning av saker (leverpastej och räkor på samma tårta tex)

(vad är det för fel på er egentligen som tycker om det?)
Det är mastigt med smörgåstårta. Jag gör kletet med magonnäs och gräddfil. Fisk för sig och kött för sig och i fisktårtor är det mittenklet med keso, gräddfil, kanske majonnäs och dill och på det ligger oftast grönsaker. Tycker mina är supergoda såklart men de man köper kan vara väldigt konstiga :p

Jag hör också till dem som gjort smörgåstårtor på löpande band under nationstiden i Lund :p Åt dock aldrig en endaste bit. Några år senare vågade jag prova en pyttebit specialgjord och det var riktigt gott. Numer äter jag gärna om det är räk/lax-tårta men man får ju bara i sig en liten liten bit :)

Och Omnomnom kommer ju från Coockiemonster! /MVH uppväxt i Sesame Streets USA.

Jag tycker att vi ska tacka TS för den här väldigt angelägna tråden!

Jag har en period av mardrömmar nu och jag kommer garanterat att drömma mardrömmar i natt om beskäftiga fastrar som talar om för mig att just deras specialspecialspecialsmörgåstårta till skillnad från alla andra är jättegod. Allmedan jag gråter och undrar varför vi inte bara kunde ha ätit räkorna som de var medan de var färska och med normalt bröd till.

Få rätter är så provocerande. Det är rätt intressant.

Nu så:
Tag en löpmeter formfranska och lägg ut lagom antal skivor på en bricka ( gärna i form av något kul, kanske en giljotin?)
  1. Bred samtliga skivor med rikligt med margarin, här ska klistras röror!
  2. Tag 3 byttor leverpastej, en burk bostongurka och en näve kräftstjärtar och häll i en mixer.
  3. Vispa 3 dl grädde och rör ner i din kräftlevermousse, tillsätt en dl majonnäs för extra mjuk smak. Krydda med koriander och kryddpeppar.
  4. Nytt lager formfranska, margarin på bägge sidor!
  5. Mixa vispad grädde, en liten burk mjukost med skinka, en liten ansjuvisburk (ta hälften av spadet) och några oliver med paprikabitar. Bred detta lager på formfranskan. Glöm inte att följa giljotinformen!
  6. Nytt lager, mer bröd och margarin! Nu närmar vi oss finalen, så håll tungan rätt i munnen!
  7. Blanda leverpastej, en tub kaviar, vispgrädde och majonnäs till lagom konsistens. Bred över hela tårtan och glöm inte sidorna. Snåla inte!
  8. Skär gurkstavar, rulla ostrullar (använd tandpetare om du behöver) och gör skinkrosor. Skär vackra båtar av cocktailtomater och häll av en burk oliver. Skär en carambole, drottningen av smörgåstårta, i tunna gracila skivor.
  9. Dekorera utifrån och in, en rad av varje sort blir vackrast, eller varva ost- och skinkrosor. Det är dekorativt att skapa figurer av osten, använd gärna ett pepparkaksmått och var inte rädd för att ta ut svängarna.
  10. Avsluta med att göra ett lager av gelatin (se recept på frukttårta) så tårtan håller, då kan den förvaras upp till en vecka i kylskåp (går även utmärkt att frysa in!)
  11. Sätt gärna ner några tomtebloss till serveringen och du är garanterat kvarterets drottning!

Åh @Hyacinth :bow::rofl::love:

Men jag tycker att det är synd om inte LCHF:arna får en variant också.

1. Gör en ugnsomelett på 24 ägg och 2 dl grädde, skär den till fyra bottnar när den svalnat.
2. Ta första bottnen och bred på generöst med smör.
3. Öppna sex burkar makrill i tomatsås och fördela innehållet över bottnen.
4. Bred på generöst med smör.
5. Täck med nästa botten.
6. Bred på generöst med smör.
7.Täck bottnen med aubergineskivor som du lagt i en hink olivolja kvällen innan så att de dragit åt sig ordentligt.
8. Bred på generöst med smör.
9. Lägg på tredje bottnen.
10. Bred på generöst med smör.
11. Ta fram ett par ordentligt marmorerade entrecoter, hyvla av några skivor så tunt du kan (tänk carpaccio) och lägg undan dem till garneringen. Stek sedan köttet, ta upp det ur pannan och gör en riktigt gräddig sås på skyn.
12. Bred såsen över bottnen. (Entrecoterna spar du till frukost dagen därpå).
13. Stek bacon (OBS knaperstek inte, då förlorar du för mycket fett) och bred över såsen.
14. Lägg på sista bottnen. Täck den med en röra av en liter vispgrädde och två burkar majonnäs. Ordentligt, på sidorna också.
15. Garnera med ett blomkålshuvud i mitten (eller en upprätt zucchini om det är på en möhippa tårtan ska serveras, höhö) och fina rosor som du snurrat ihop av carpaccion.
16. Verkar det torrt? Ringla över en fin kokosolja. Generöst.

Svaret är att ALLT är fel på namnam och mums men framförallt det jääääävla nomnom! ALLTSÅ JAG BLIR GALEN!

Ja! Varför barnspråk? Varför amerikanskt barnspråk?

Jag håller med Huffington post: In our opinion, the use of the phrase nom nom is as offensive as partaking in baby talk. You just shouldn't do it. Anyone who doesn't yet have a child (or is still sane despite having one) knows how nauseating it is to witness grown adults lose their ability to pronounce consonants when a baby child or animal is present. To us, it's really simple: if you are fortunate enough to know how to speak properly, you should do it.

Född 1988 och varken fan av husvagn, tribaler eller väggord ;)

Smörgåstårta är gott! Mammas, eller en från ett café/bageri "hemma". Med massor med grejer på -som en stor räkmacka :D
Aldrig leverpastej i! Och leverpastej i kombo med räkor... :nailbiting: Bläääää:yuck:

Jag skulle vilja ha en seriös diskussion om smörgåstårtor.
Helt enkelt, finns det faktiskt någon med smaklökar som ens tycker om dom som är en salig blandning av saker (leverpastej och räkor på samma tårta tex)

(vad är det för fel på er egentligen som tycker om det?)

Masspsykos, man ska tycka om smörgåstårta. :angel:

Ja! Varför barnspråk? Varför amerikanskt barnspråk?

Jag håller med Huffington post: In our opinion, the use of the phrase nom nom is as offensive as partaking in baby talk. You just shouldn't do it. Anyone who doesn't yet have a child (or is still sane despite having one) knows how nauseating it is to witness grown adults lose their ability to pronounce consonants when a baby child or animal is present. To us, it's really simple: if you are fortunate enough to know how to speak properly, you should do it.

Men det år ju kakmonstret ju! Jag älskar kakmonstret :love::love:

På tal om barnsligt så har jag lärt M att hälsa på samma sätt som Baymax i Big hero 6 :D

Nåja vad är väl en smörgåstårta på festen? Den kan ju vara dötrist, långtråkig och alldeles alldeles underbar. Slutsats en god smörgåstårta är riktigt god men en dåligt gjord smörgåstårta kan vara vedervärdig och träig i smaken.

Grädde tror jag aldrig jag stött på, är heller inget fan av t.ex. leverpastej och räkor på samma smörgåstårta. Men gott bröd, goda ingredienser som passar ihop och en god röra då kan det verkligen vara en njutning.

Senast ändrad:

Liknande trådar

R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 803
Fritid Jag skulle vilja göra lite efterforskningar efter vissa saker i Krigsarkivet som finns i Riksarkivet i Täby. Jag har aldrig satt min fot...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 164
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 443
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 916
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar