Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Skillnaden mot pasta är väl enorm? Nej, det finns INTE "oändligt med varianter" av pasta. Grundkonceptet med några ytterst få ingredienser (durumvete, vatten, ibland ägg) är detsamma. Smörgåstårta, däremot, naturligtvis kan man ogilla grundkonceptet med bröd som bas, något kladd - och sedan Flest ingredienser vinner.Herregud - det är väl som att säga att man hatar pasta? Vilken sorts pasta...
Dvs det finns oändligt med varianter och recept och oändligt med olika sorter.
Det finns väldigt trista och oaptitliga smörgåstårtor och det finns de som är rena drömmen. Men att blanda leverpastej med fisk och skaldjur - finns det ens någon som gör det??? Jösses.
De som görs enligt det recept som härstammar från en liten närbutik på min ort är att dö för. Medan stora ICAs variant knappt går att äta.
/tanten - 50talist
Men att blanda leverpastej med fisk och skaldjur - finns det ens någon som gör det??? Jösses.
Fast dessa räknas typ inte, deras smaker passar ihop och gifter sig väl med varandra.Jag kan dela med mig lite recept som jag har tänkt använda om jag någon gång får för mig att göra själv istället för att beställa av grannen...
http://www.ica.se/recept/hog-kramig-smorgastarta-666905/ Fast jag skulle hoppa över pepparroten eftersom det är ungefär det vidrigaste jag vet...
http://www.recept.nu/inger-bjugard/tarta/fisk-och-skaldjur/smorgastarta-med-skagenrora/
Jag funderar på om det ni som inte gillar smörgåstårta upplever som leverpastej, är inte det böcklingpastej?
Hallå, jag försöker äta här...Min favoritsmörgåstårta skulle vara:
Skogaholmslimpa
Chèvre
Pepparrot
Ansjovis
Gorgonzola
Matjessill
Isterband
Påsbéarnaise
Hallå, jag försöker äta här...
Åh herregud, mimosasallad också ...Fast dessa räknas typ inte, deras smaker passar ihop och gifter sig väl med varandra.
Jag tänker mer på de klassiska sorterna som t.ex. den här
Lyxig (jaaaa!!!) krämig smörgåstårta
Lager 1
500 gram formfranska
100 gram Bredbar Leverpastej
2 dl Creme fraiche
1 dl majonäs
350 gram Mimosasallad
180 gram herrgårdsost
Lager 2
500 gram formfranska
2 dl Creme fraiche
1 dl majonäs
4 st ägg
40 gram röd stenbitsrom
100 gram crabsticks
100 gram räkor, skalade
Enligt mig vore det en lyx att slippa äta den
Det har jag bara ätit på begravningar.
Räkor, leverpastej med vispgrädde och majonäääääs mellan fluffigt tvättsvampsbröd. Urk och misär. Torkad dill. Piffigt skurna gurkor. Ett radhus i småstad och grå tapeter med silvrigt tryck och kuddar det står carpe diem på (så även på armen på värdinnan, värden har tribal-tatuering). Nu fick jag det sagt
Se där, ännu ett minus på smörgåstårtans konto.Förlåt men nu kan språkpolisen i mig inte sitta på händerna längre, det stavas majonnäs.