Smörgåstårtor

Jag tycker om smörgåstårta. Från rätt ställe...
Det är inte så många som duger alltså :o

Det ska vara rätt balans i den och lagom av allt! Rörorna är a och o.
Absolut inte för torr heller, stått för kort tid innan ätning/ förr torra röror.
Absolut inte för blöt, för rinniga röror ihopkrupen stått 'för länge'.

Den vi gör på mitt jobb är typ fantastiskt :up: även de tre varianterna vi gör mot den klassiska.

Den man köper på mataffären, ne, då kan jag lika gärna bre en god smörgås :angel:
Jag kan äta om jag blir bjuden men skulle aldrig köpa en sån själv.
Yes!

Min favoritleverantör lägger ihop tårtorna med fyllning, dagen innan garnering.

Skillnaden mot pasta är väl enorm? Nej, det finns INTE "oändligt med varianter" av pasta. Grundkonceptet med några ytterst få ingredienser (durumvete, vatten, ibland ägg) är detsamma. Smörgåstårta, däremot, naturligtvis kan man ogilla grundkonceptet med bröd som bas, något kladd - och sedan Flest ingredienser vinner.
Okej, skulle väl stått pastarätt...

Och nej. Du hädar.:rage: Smörgåstårta ska INTE INTE INTE innehålla så många olika ingrediener som möjligt.
Det vore ju som att äta ärtsoppa med köttbullar, nudlar och bea i.....:wtf: :wtf: :wtf:

Född 85 och jag älskar smörgåstårta, skulle jag välja en maträtt att äta resten av livet skulle det bli smörgåstårta! Dock har jag aldrig behövt uppleva kombinationen räkor och leverpastej, det skulle nog få till och med mig att avstå. Men en smarrig smörgåstårta med en massa gott "kladd", räkor, lax m.m är rena himmelriket! Det är ju som räkmacka 2.0!!!!

Det ska vara lagom med leverpastej!
Big no no att något får ta överhanden! :banghead:

Lax passar på en fiskig tårta annars smakar allting lax. Laxsmakande rökt skinka är inte...gott..

Tonfisk gör man en egen tårta för. Med passande topping och på godaste tonfiskröran.
Inga salladsblad eller ost eller annat konstigt:cautious:

:p

Här är en till som gillar smörgåstårta. Äter inte kött så bara sådana med fisk och skaldjur, och så ska det absolut inte vara smör på!!!

Har inga problem att blanda med majonnäs, grädde eller frukt.

Född -81, har hippieföräldrar som aldrig skulle sätta sin fot i någon husvagn, skyr väggcitat och dansband som pesten men gillar alltså smörgåstårta (och lutfisk! Kanske samma kategori av mat. Märkligt innehåll och udda konsistens men resultatet blir ändå bra på något sätt).

Jag gillar't också. Men det måste förstås vara uppdelat dvs inte fisk och kött på samma.

Född 76, aldrig varit i husvagn, har väldigt svårt för väggord.

Yes!

Min favoritleverantör lägger ihop tårtorna med fyllning, dagen innan garnering.

Vi penslade först brödskivorna med mjölk, sedan breddes fyllningen på och fick stå ett dygn eller två. Det enda som gjordes på försäljningsdagen var att garnera.
Då blir den alldeles lagom. Inget torrt bröd, eller kladdigt bröd.

Vi penslade först brödskivorna med mjölk, sedan breddes fyllningen på och fick stå ett dygn eller två. Det enda som gjordes på försäljningsdagen var att garnera.
Då blir den alldeles lagom. Inget torrt bröd, eller kladdigt bröd.
Det låter för kladdigt i mina öron.
Min favoritvariant suger i sig fukt från fyllningen utan att bli kladdig. Och så hinner smakerna i fyllningen gifta sig alldeles lagom.

Jag trodde på fullt allvar att man helt hade slutat att äta smörgåstårta, tills jag för 7-8 år sedan hamnade på en disputation på Chalmers i Göteborg där man firade den godkända avhandlingen med just - smörgåstårta.

Jag kände mig kastad tillbaka till gamla fastrar på landet på 70-talet och fattade ingenting. Köpte sedan falafel på hemvägen.

Nu så:

1. Tag en löpmeter formfranska och lägg ut lagom antal skivor på en bricka ( gärna i form av något kul, kanske en giljotin?)
  2. Bred samtliga skivor med rikligt med margarin, här ska klistras röror!
  3. Tag 3 byttor leverpastej, en burk bostongurka och en näve kräftstjärtar och häll i en mixer.
  4. Vispa 3 dl grädde och rör ner i din kräftlevermousse, tillsätt en dl majonnäs för extra mjuk smak. Krydda med koriander och kryddpeppar.
  5. Nytt lager formfranska, margarin på bägge sidor!
  6. Mixa vispad grädde, en liten burk mjukost med skinka, en liten ansjuvisburk (ta hälften av spadet) och några oliver med paprikabitar. Bred detta lager på formfranskan. Glöm inte att följa giljotinformen!
  7. Nytt lager, mer bröd och margarin! Nu närmar vi oss finalen, så håll tungan rätt i munnen!
  8. Blanda leverpastej, en tub kaviar, vispgrädde och majonnäs till lagom konsistens. Bred över hela tårtan och glöm inte sidorna. Snåla inte!
  9. Skär gurkstavar, rulla ostrullar (använd tandpetare om du behöver) och gör skinkrosor. Skär vackra båtar av cocktailtomater och häll av en burk oliver. Skär en carambole, drottningen av smörgåstårta, i tunna gracila skivor.
  10. Dekorera utifrån och in, en rad av varje sort blir vackrast, eller varva ost- och skinkrosor. Det är dekorativt att skapa figurer av osten, använd gärna ett pepparkaksmått och var inte rädd för att ta ut svängarna.
  11. Avsluta med att göra ett lager av gelatin (se recept på frukttårta) så tårtan håller, då kan den förvaras upp till en vecka i kylskåp (går även utmärkt att frysa in!)
  12. Sätt gärna ner några tomtebloss till serveringen och du är garanterat kvarterets drottning!

Nu så:

1. Tag en löpmeter formfranska och lägg ut lagom antal skivor på en bricka ( gärna i form av något kul, kanske en giljotin?)
  2. Bred samtliga skivor med rikligt med margarin, här ska klistras röror!
  3. Tag 3 byttor leverpastej, en burk bostongurka och en näve kräftstjärtar och häll i en mixer.
  4. Vispa 3 dl grädde och rör ner i din kräftlevermousse, tillsätt en dl majonnäs för extra mjuk smak. Krydda med koriander och kryddpeppar.
  5. Nytt lager formfranska, margarin på bägge sidor!
  6. Mixa vispad grädde, en liten burk mjukost med skinka, en liten ansjuvisburk (ta hälften av spadet) och några oliver med paprikabitar. Bred detta lager på formfranskan. Glöm inte att följa giljotinformen!
  7. Nytt lager, mer bröd och margarin! Nu närmar vi oss finalen, så håll tungan rätt i munnen!
  8. Blanda leverpastej, en tub kaviar, vispgrädde och majonnäs till lagom konsistens. Bred över hela tårtan och glöm inte sidorna. Snåla inte!
  9. Skär gurkstavar, rulla ostrullar (använd tandpetare om du behöver) och gör skinkrosor. Skär vackra båtar av cocktailtomater och häll av en burk oliver. Skär en carambole, drottningen av smörgåstårta, i tunna gracila skivor.
  10. Dekorera utifrån och in, en rad av varje sort blir vackrast, eller varva ost- och skinkrosor. Det är dekorativt att skapa figurer av osten, använd gärna ett pepparkaksmått och var inte rädd för att ta ut svängarna.
  11. Avsluta med att göra ett lager av gelatin (se recept på frukttårta) så tårtan håller, då kan den förvaras upp till en vecka i kylskåp (går även utmärkt att frysa in!)
  12. Sätt gärna ner några tomtebloss till serveringen och du är garanterat kvarterets drottning!
:rofl::rofl::rofl:

Jag DÖR!!!

Men du glömde hur fint det ser ut när man skulpterar små figurer av leverpastej att dekorera med mellan ost- och skinkrosorna.

Och konserverade mandarinklyftor!

Variationsmöjligheterna är oändliga!

Eventuellt kanske jag och den den ringmärkte måste förnya våra löften vid romantisk ceremoni inkluderande hemlagad smörgåstårta.

Bedra honom du bara, så blir det fint med en ceremoni sedan. Jag tycker ni verkar ha varit lyckligt gifta länge nog nu.

Liknande trådar

R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 803
Fritid Jag skulle vilja göra lite efterforskningar efter vissa saker i Krigsarkivet som finns i Riksarkivet i Täby. Jag har aldrig satt min fot...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 164
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 442
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 916
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar