Göra efterforskningar i arkiv är det svårt?

Funderar på hur det funkar om man sitter på ett arkiv en heldag. Har man sin läsplats hela dagen så att man kan gå ut och äta lunch, fika m.m. Och då lämna sin plats med materialet framme? Högst troligt att jag kommer att gå ut och äta lunch såg att det gick att ta med sig mat också.
Man brukar få ha sin plats hela dagen även om man går ut och äter. Man får inte ta med sig mat osv in i lässalen så man måste ändå lämna platsen ibland. Det brukar inte vara direkt trångt och ont om plats. :)
 
Man brukar få ha sin plats hela dagen även om man går ut och äter. Man får inte ta med sig mat osv in i lässalen så man måste ändå lämna platsen ibland. Det brukar inte vara direkt trångt och ont om plats. :)


Okej tack då vet jag! Att man inte får ta med sig något in i läsesalen känns rätt självklart. Är ju känsligt material många gånger och antar att en kopp kaffe som man välter omkull är en mindre katastrof.
 
Okej tack då vet jag! Att man inte får ta med sig något in i läsesalen känns rätt självklart. Är ju känsligt material många gånger och antar att en kopp kaffe som man välter omkull är en mindre katastrof.
På tal om det så läs på om vad de olika arkiven har för bestämmelser. Man måste i princip låsa in ALLT. Jag brukar ta mobil, glasögon och nycklar i en plastpåse och låsa in resten.
 
Ska upp till riksarkivet i början av augusti ska bli riktigt intressant! Först hade jag svårt att hitta relevanta poster för de år jag vill ta reda på mer om men sen trillade det ner en polett när jag insåg att det bara hette Ridskolan före ett visst årtal och att det finns poster bara relaterat till den perioden. Kommer kombinera det med lite släktforskning då min morfar gick den militära långa utbildningen 1924-1925. Får väl begära fram straffregister och förhörsprotokoll för de åren han gick och se om morfar skötte sig ;):D Sen lite andra handlingar rörande de åren också. Ska bli otroligt spännande iallafall och se vad arkiven berättar!

Men jag har fortfarande svårt att förstå hur mycket en volym är?

Är alla utgående skrivelser en volym som i den här länken?
https://sok.riksarkivet.se/?Sokord=...-cdae9b2f444d&tab=post&vol=n,n,n,n,n&s=Balder

Eller är det ett av åren som är en volym som i den här länken?

https://sok.riksarkivet.se/?Sokord=...7cb7c5658c8&tab=post&vol=n,n,n,n,n,n&s=Balder

Någon som vet @bettysmatte eller @Monimaker kanske?
 
Senast ändrad:
Men jag har fortfarande svårt att förstå hur mycket en volym är?

Är alla utgående skrivelser en volym som i den här länken?
https://sok.riksarkivet.se/?Sokord=...-cdae9b2f444d&tab=post&vol=n,n,n,n,n&s=Balder

Det där betyder nog att det är bundna volymer dvs. böcker/häften som en gång har numrerats så att varje bok räknats som en volym. Någon gång senare har de lagts i arkivkartonger, men då har man tydligen inte gjort om förteckningen utan bara skrivit vilka böcker som lagts ihop med varandra i samma kartong.

Normalt ska en volym vara = en fysisk enhet som står på hyllan = en beteckning. Sedan kan den, i teorin, vara hur stor eller liten som helst, men oftast har någon i praktiken försökt packa "lagom" storlekar.
Det där är inte "renlärigt" gjort, blir ju konstigt att beställa och pricka av vad du får upp när det skrivs så. Undrar om ryggen på dessa boxar är märkta med dubbla volymnummer?

Standard arkivkartonger är 8 eller 5,5 cm tjocka så du kan anta det är vad som menas med box i detta fallet när det ska vara relativt moderna kontorspapper i. (finns även en mindre vanlig på 3 cm) Men sedan kan det ju gå bort pärmar, luft, oskrivna blad osv...

Överväg om du ska titta direkt i skrivelserna eller i diariet för snabbare översikt. Det beror lite på vad du är ute efter och hur materialet ser ut vilket som är bäst.
Ett utförligt diarium kan hjälpa till att hitta de mer intressanta skrivelserna i stora mängder rutinkorrespondens, speciellt om det finns en ämnesmässig sortering. Å andra sidan kan bläddra direkt i skrivelserna ge en bättre uppfattning om vad man kan få fram ifall du har en bred frågeställning och vill få helhetsbild av verksamheten, speciellt om där inte ligger drösvis av enklare rutinsaker.
Mitt tips är att beställa upp något av båda för att se vilket arbetssätt som passar dig.
 
Tillägg: Möjligt skrivsättet kan vara en följd av att de har flyttat arkivet. Akut behov av att kartonglägga, vilket ska göras tidseffektivt utan resurser till något ordnings- eller förteckningsarbete utöver det?
 
tack @MiaMia för utförligt svar! Då förstår jag lite mer planerat för att vara där tre dagar på arkivet så borde hinna beställa upp av bägge för att se vad som passar mig. :) Tänkte försöka beställa lite i förväg nu till de olika dagarna så att man hinner få igenom beställningarna och så eftersom jag åker rätt långt.
 
tack @MiaMia för utförligt svar! Då förstår jag lite mer planerat för att vara där tre dagar på arkivet så borde hinna beställa upp av bägge för att se vad som passar mig. :) Tänkte försöka beställa lite i förväg nu till de olika dagarna så att man hinner få igenom beställningarna och så eftersom jag åker rätt långt.
Ja, du bör ABSOLUT beställa material i förväg :) ! Jag har suttit några gånger på stadsarkivet och väntat väldigt länge på beställt material!
 
Överväg om du ska titta direkt i skrivelserna eller i diariet för snabbare översikt. Det beror lite på vad du är ute efter och hur materialet ser ut vilket som är bäst.
Ett utförligt diarium kan hjälpa till att hitta de mer intressanta skrivelserna i stora mängder rutinkorrespondens, speciellt om det finns en ämnesmässig sortering. Å andra sidan kan bläddra direkt i skrivelserna ge en bättre uppfattning om vad man kan få fram ifall du har en bred frågeställning och vill få helhetsbild av verksamheten, speciellt om där inte ligger drösvis av enklare rutinsaker.
Mitt tips är att beställa upp något av båda för att se vilket arbetssätt som passar dig.

Dum fråga kanske men hur vet jag vilken post jag ska beställa om jag vill ha diariet?
 
Förstod när jag kollade på det igen @MiaMia hur det var ordnat med diarierna och boxar. Så nu har jag beställt en hel del tlil tre dagar som även rör Röda stjärnan och jag ringde också arkivet och frågade om det går att komplettera beställningen under dagen till exempel om jag hittar intressanta saker i diarierna. Det ska gå på 15-30 minuter sa de så det kommer inte att bli några problem såvida det inte är sekretess. Men fick ingen indikation på det när jag beställde det nu.

Om någon har bra tips och råd inför de här dagarna så tar jag gärna emot dem! :)
 
Dum fråga kanske men hur vet jag vilken post jag ska beställa om jag vill ha diariet?
https://sok.riksarkivet.se/?Sokord=...-f3948e4db510&tab=post&vol=n,n,n,n,n&s=Balder

Stabsavdelningens Serie C I Utgående diarier är de som fungerar som register till Stabsavdelningens serie B I Utgående skrivelser. Jag hade satsat på volym 2 där. Då får du med flera år (och om den sampackade "bunten" nu är den fysiska volymen alla 1-4 dvs. tom 1938?) Om det var 20-talet du var intresserad av?
På motsvarande sätt hör C II Inkommande diarier ihop med E I Inkommande skrivelser.

Sedan har du handlingarna från ett motsvarande år så kan du se hur de hänger ihop via diarienumret (i regel årtal+löpnummer). Vanligtvis ska handlingarna vara ordnade efter det, kan ev. vara datum också i äldre arkiv.
Diariet kan antingen vara bara kronologiskt, eller har register för mottagare och/eller ämne. Äldre diarier är mer vanligt att de bara är kronologiska men beskriver handlingarna bättre, yngre diarier är vanligare att de beskriver mer kortfattat men har kompletterande register.

När det inte finns någon serie med protokoll eller beslut kan de ev. ligga bland utgående till den som berörs av dem. Lika med t.ex. årsberättelse o.dyl. Eller så finns det någon överordnad funktion som fattar beslut gällande för denna verksamhet och då kan de finnas som inkommande. Eller så får man gå till annat arkiv där denna "högre del av organisationen" har sin dokumentation. Eller så finns de inte kvar.
 
Förstod när jag kollade på det igen @MiaMia hur det var ordnat med diarierna och boxar. Så nu har jag beställt en hel del tlil tre dagar som även rör Röda stjärnan och jag ringde också arkivet och frågade om det går att komplettera beställningen under dagen till exempel om jag hittar intressanta saker i diarierna. Det ska gå på 15-30 minuter sa de så det kommer inte att bli några problem såvida det inte är sekretess. Men fick ingen indikation på det när jag beställde det nu.

Om någon har bra tips och råd inför de här dagarna så tar jag gärna emot dem! :)
Spännande! Hoppas du får fram något bra underlag till boken. :)
 
https://sok.riksarkivet.se/?Sokord=armens+rid-+och+körskola&EndastDigitaliserat=false&AvanceradSok=False&FacettFilter=arkis_ark_arkivinstitution$Riksarkivet+i+Täby,+Krigsarkivet:|arkis_ark_typ_facet$Alla:&FacettState=eC9_Uw:c|UiW8Sg:c|&page=1&postid=Arkis+06c8b2f6-9d3b-407b-a33c-f3948e4db510&tab=post&vol=n,n,n,n,n&s=Balder

Stabsavdelningens Serie C I Utgående diarier är de som fungerar som register till Stabsavdelningens serie B I Utgående skrivelser. Jag hade satsat på volym 2 där. Då får du med flera år (och om den sampackade "bunten" nu är den fysiska volymen alla 1-4 dvs. tom 1938?) Om det var 20-talet du var intresserad av?
På motsvarande sätt hör C II Inkommande diarier ihop med E I Inkommande skrivelser.

Sedan har du handlingarna från ett motsvarande år så kan du se hur de hänger ihop via diarienumret (i regel årtal+löpnummer). Vanligtvis ska handlingarna vara ordnade efter det, kan ev. vara datum också i äldre arkiv.
Diariet kan antingen vara bara kronologiskt, eller har register för mottagare och/eller ämne. Äldre diarier är mer vanligt att de bara är kronologiska men beskriver handlingarna bättre, yngre diarier är vanligare att de beskriver mer kortfattat men har kompletterande register.

När det inte finns någon serie med protokoll eller beslut kan de ev. ligga bland utgående till den som berörs av dem. Lika med t.ex. årsberättelse o.dyl. Eller så finns det någon överordnad funktion som fattar beslut gällande för denna verksamhet och då kan de finnas som inkommande. Eller så får man gå till annat arkiv där denna "högre del av organisationen" har sin dokumentation. Eller så finns de inte kvar.

Tack för utförlig förklaring även om jag lyckades lista ut det så känns det ändå lite mer klart när jag läser ditt svar! :)
 
Spännande! Hoppas du får fram något bra underlag till boken. :)

Ja och skulle jag hitta något om min morfar så är det bara en bonus! Har också beställt en del om röda stjärnan var lite trixigt att hitta för allt var arkiverat på Blå stjärnan, de bytte namn i samband med att röda stjärnan blev förknippat med röda armen och det gick inte att använda röda stjärnan de skulle sända stjärnor som hästvårdare till Finland i samband med andra världskriget.
 
Om någon har bra tips och råd inför de här dagarna så tar jag gärna emot dem! :)
Var noga med källhänvisningar, man tror att man ska komma ihåg men icke, jag fotade mycket i och med att jag arbetade med material där det var okej, källhänvisning först, sen fota osv så kunde jag gå igenom mycket av materialet hemma också. Jag behövde kunna skriva av ordagrant så det var viktigt.
 
Var noga med källhänvisningar, man tror att man ska komma ihåg men icke, jag fotade mycket i och med att jag arbetade med material där det var okej, källhänvisning först, sen fota osv så kunde jag gå igenom mycket av materialet hemma också. Jag behövde kunna skriva av ordagrant så det var viktigt.

Tack, funderar på om jag ska damma av min digitalkamera och ta med men har ganska mycket annan packning för en vecka totalt och ska ha med dator också. Hoppas man kan få ta med dator in och anteckna på. Annars får det bli gammal vanlig hederlig anteckningsbok helt enkelt.

Fick inga indikationer på att något var sekretessbelagt av det jag har beställt hittills iallafall. För mig handlar det mycket om att få en bild av hur ridskolan fungerade m.m. så inte så viktigt att kunna skriva av ordagrant men foton kommer såklart vara värdefulla för mig då man ju snabbt kanske glömmer vad som står o.s.v. Tänker också det är bra att jag kan sitta på kvällarna och renskriva lite och även på tåget hem på torsdagen om inte hjärnan är helt mosig då förstås :sleep:
 
Tack, funderar på om jag ska damma av min digitalkamera och ta med men har ganska mycket annan packning för en vecka totalt och ska ha med dator också. Hoppas man kan få ta med dator in och anteckna på. Annars får det bli gammal vanlig hederlig anteckningsbok helt enkelt.

Fick inga indikationer på att något var sekretessbelagt av det jag har beställt hittills iallafall. För mig handlar det mycket om att få en bild av hur ridskolan fungerade m.m. så inte så viktigt att kunna skriva av ordagrant men foton kommer såklart vara värdefulla för mig då man ju snabbt kanske glömmer vad som står o.s.v. Tänker också det är bra att jag kan sitta på kvällarna och renskriva lite och även på tåget hem på torsdagen om inte hjärnan är helt mosig då förstås :sleep:
Du kan framför allt spara tid genom att fota istället för att anteckna. = hinna bläddra igenom mer

Alltså genom att inte läsa allt som verkar intressant (alt. bara skumma det), utan konstatera att det är något du ska läsa > fota av det, bläddra vidare. Men sedan måste man ju läsa också för att bli insatt och därmed söka och koppla ihop information bättre medan man är på plats också...avvägning.

Men tänk även på att anteckna lite mer allmänna intryck och helheter, sammanfattningar av det du ser. Det är sådant som kan vara svårare att återskapa från att detaljläsa bilder efteråt.

Det går att ta läsbara bilder med mobilen också. Om man är noga med att den zoomat rätt innan man fotar. (så tråkigt att efteråt upptäcka att man har fått med sig en otydlig bild och inte vet vad det står :meh:)
 
TS, har du inte smartphone? Jag brukar fota med den och lägga upp bilderna i ett moln. Därifrån tar jag sedan ner dem till datorn. Nu för tiden har jag även en scanner-app i min iPad men det är extra allt. Telefonen är grunden.
 
TS, har du inte smartphone? Jag brukar fota med den och lägga upp bilderna i ett moln. Därifrån tar jag sedan ner dem till datorn. Nu för tiden har jag även en scanner-app i min iPad men det är extra allt. Telefonen är grunden.

Jo jag har smartphone kanske det räcker? Tyvärr är min modell inte med världens bästa kamera.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
1 134
Senast: cassiopeja
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 998
Senast: Inte_Ung
·
Ekonomi & Juridik Sist jag(och mina föräldrar då)hade häst var det en relativt enkel historia. Stallplatserna kostade 800 kr i kallhyra(kollektivstall med...
2 3
Svar
53
· Visningar
10 656
Senast: lil-sis
·
Småbarn Det här kommer bli ett långt inlägg men jag hoppas och ber er att orka igenom allt och skriva om era erfarenheter och åsikter. I...
2
Svar
31
· Visningar
6 650
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp