Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag mår tom lite illa av att bli placerad i ett fack bara pga vad jag äter och inte äter.
Vi har många olika saker som är klassmarkörer i vårt samhälle. De kan vara olika starka, vissa förlegade etc men bara för att enskilda individer inte passar in på dem betyder inte att de inte existerar. Att hävda något sådant känns bara märkligt - vad är poängen med det? Jag kommer att fortsätta diskutera klassmarkörer varje gång jag uppfattar att någonting får skit för att det är för "WT" eller arbetarklass. Nu säger jag inte att det är så med denna stackars tårta, har redan skrivit om detta till @Mia_R, men OM det vore så vore det märkligt om det inte får diskuteras för att enskilda användare tar illa upp.Jag raljerar gärna över smörgåstårta som sådan men börjar vi gå in på klassmarkering kan jag faktiskt hålla mig för skratt. På riktigt.
För att inte tala om Semmelwrapen.Semlor och smörgåstårtor, de kan röra upp ordentligt med känslor kring dessa!
Kan man ens ha en negativ uppfattning om semlan? Bort med mandelmassan bara så är det ju det godaste som finns!Semlor och smörgåstårtor, de kan röra upp ordentligt med känslor kring dessa!
Vi har många olika saker som är klassmarkörer i vårt samhälle. De kan vara olika starka, vissa förlegade etc men bara för att enskilda individer inte passar in på dem betyder inte att de inte existerar. Att hävda något sådant känns bara märkligt - vad är poängen med det? Jag kommer att fortsätta diskutera klassmarkörer varje gång jag uppfattar att någonting får skit för att det är för "WT" eller arbetarklass. Nu säger jag inte att det är så med denna stackars tårta, har redan skrivit om detta till @Mia_R, men OM det vore så vore det märkligt om det inte får diskuteras för att enskilda användare tar illa upp.
Nä, det är ju grädden som ska bort!Kan man ens ha en negativ uppfattning om semlan? Bort med mandelmassan bara så är det ju det godaste som finns!
Men att säga att något är en klassmarkör är väldigt långt ifrån att "dela in personer i fack", oavsett vad det uttrycket än betyder.Var har jag skrivit att det inte får diskuteras?!
Men jag kommer fortfarande, oavsett vad du eller någon annan tycker, att ta illa upp om någon delar in mig i ett fack pga vad jag tycker om och inte tycker om. Det är min rättighet.
Sen är frågan om man aktivt och medvetet försöker säga något speciellt med den mat man serverar - eller om man bara serverar det man tycker är gott utan att bry sig om hur andra väljer att tolka och bedöma det enligt olika klassmarkörer eller andra kriterier.Man säger något med den mat man serverar, det är ju oundvikligt.
Självklart.Sen är frågan om man aktivt och medvetet försöker säga något speciellt med den mat man serverar - eller om man bara serverar det man tycker är gott utan att bry sig om hur andra väljer att tolka och bedöma det enligt olika klassmarkörer eller andra kriterier.
Mm, precis. En del är supernoga med att försöka uttrycka "rätt saker" med sin klädsel för att markera vilken grupp de önskar tillhöra, medan andra klär sig i det de gillar utan att fundera längre än så. Och en del dömer hunden efter håren, andra inte.Liknande saker, och med liknande risker för "feltolkningar" gäller ju för sådant vi säger och för våra kläder och en massa annat.
Vad far du efter?Mm, precis. En del är supernoga med att försöka uttrycka "rätt saker" med sin klädsel för att markera vilken grupp de önskar tillhöra, medan andra klär sig i det de gillar utan att fundera längre än så. Och en del dömer hunden efter håren, andra inte.
Det var inget personligt påhopp, bara lite tankar kring ämnet.Vad far du efter?
Det är liksom inte mitt påhitt
Ok. Jag tänker genast att de/vi som klär oss i det vi gillar, därmed så att säga talar om för andra att det är sådana vi är. Särskilt om det där de/vi råkar gillar är så där lite lagom enkelt och osnajdigt, kanske. Plus att det där man råkar gilla - kläder, musik, mat, bostadstyper - knappast är något som har vällt upp ur ens inre liv utan diverse former av social påverkan människor emellan. Och att andra gör tolkningar hela tiden, är ju inget vi kan få dem att upphöra med.Det var inget personligt påhopp, bara lite tankar kring ämnet.
Jag nämnde budapest för att det var vad vi åt. Det var värderingsfritt. Jag nämnde det inte för att låta påskina att vi i familjen Johansson var av adlig börd, eller för att påstå att budapest var arbetarklass.Bordsskick tycker jag ofta kan vara klassmarkörer, däremot kan jag inte se att smörgåstårta är det.
Är själv medelklassakademiker med akademikersyster, båda föräldrar akademiker och mormor och morfar akademiker. Född i Stockholms innerstad och har tillbringat halva mitt liv på Södermalm. Älskar smörgåstårta (utan fisk) men har väldigt sällan blivit bjuden på det. Kanske är det därför jag gillar det så mycket
Tillägger att jag också älskar budapeststubbe, konserverade mandarinklyftor och semlor.
En identitetsmarkering som verkar fullt godkänd bland dem som reagerade på din kommentar om dina utländska släktingars syn på smörgåstårta är väl den om att äta etiskt, närproducerat kött. En stark identitetsmarkering skulle jag säga. Och klassmarkör. Men den är tydligen mer okej.Vad far du efter?
Det är liksom inte mitt påhitt att allt möjligt fungerar som identitetsmarkörer på olika vis. Graden av medvetenhet kring sina och andras markörer av det där slaget, är väl inte mycket att tjafsa om. Den varierar.