Smörgåstårtor

Majonnäs är vidrigt. Ihopsmetat vitt fluffbröd med rosa skalbaggar och citronskivor? Hellre goda smörgåsar på grovt bröd med fräscha grönsaker. :d

Jag är säkert jobbig nu men jag är inte övertygad om att smörgåstårta idag behöver vara en klassmarkör. Jag ogillar smörgåstårta eftersom jag tycker majoriteten av dem har en äcklig kombination. Jag är så jäkla arbetarklass man kan bli (pappa 6 år i skolan, mamma den första i familjen på den sidan med utbildning och då till lärare).

Jag mår tom lite illa av att bli placerad i ett fack bara pga vad jag äter och inte äter. Min man som också är arbetarklass (utan högre utbildning) älskar hummer och är en fena på att laga enormt välkomponerad och komplex mat. Han tycker också om stuvade makaroner och köttbullar. Jag älskar långkok vilket är definitionen på fattig eftersom det är "dåligt" kött som behöver tillagas länge.

Jag raljerar gärna över smörgåstårta som sådan men börjar vi gå in på klassmarkering kan jag faktiskt hålla mig för skratt. På riktigt.

Jag mår tom lite illa av att bli placerad i ett fack bara pga vad jag äter och inte äter.

Jag raljerar gärna över smörgåstårta som sådan men börjar vi gå in på klassmarkering kan jag faktiskt hålla mig för skratt. På riktigt.
Vi har många olika saker som är klassmarkörer i vårt samhälle. De kan vara olika starka, vissa förlegade etc men bara för att enskilda individer inte passar in på dem betyder inte att de inte existerar. Att hävda något sådant känns bara märkligt - vad är poängen med det? Jag kommer att fortsätta diskutera klassmarkörer varje gång jag uppfattar att någonting får skit för att det är för "WT" eller arbetarklass. Nu säger jag inte att det är så med denna stackars tårta, har redan skrivit om detta till @Mia_R, men OM det vore så vore det märkligt om det inte får diskuteras för att enskilda användare tar illa upp.

Bordsskick tycker jag ofta kan vara klassmarkörer, däremot kan jag inte se att smörgåstårta är det.

Är själv medelklassakademiker med akademikersyster, båda föräldrar akademiker och mormor och morfar akademiker. Född i Stockholms innerstad och har tillbringat halva mitt liv på Södermalm. Älskar smörgåstårta (utan fisk) men har väldigt sällan blivit bjuden på det. Kanske är det därför jag gillar det så mycket :)

Tillägger att jag också älskar budapeststubbe, konserverade mandarinklyftor och semlor.

Vi har många olika saker som är klassmarkörer i vårt samhälle. De kan vara olika starka, vissa förlegade etc men bara för att enskilda individer inte passar in på dem betyder inte att de inte existerar. Att hävda något sådant känns bara märkligt - vad är poängen med det? Jag kommer att fortsätta diskutera klassmarkörer varje gång jag uppfattar att någonting får skit för att det är för "WT" eller arbetarklass. Nu säger jag inte att det är så med denna stackars tårta, har redan skrivit om detta till @Mia_R, men OM det vore så vore det märkligt om det inte får diskuteras för att enskilda användare tar illa upp.

Var har jag skrivit att det inte får diskuteras?!

Men jag kommer fortfarande, oavsett vad du eller någon annan tycker, att ta illa upp om någon delar in mig i ett fack pga vad jag tycker om och inte tycker om. Det är min rättighet.

Att det finns lokala variationer är nog helt sant.

På min ort har det funnit en restaurang som hette smörgåstårtan :)
Det har funnits och finns några butiker som med egna hemliga recept har väldigt efterfrågade tårtor. Det har gjort att de finns folk som är finsmakare vad beträffar just dem Man "vet" vilken som är bäst och godast, har favoriter i sortimentet etc.

På andra orter ser jag smörgåstårtor i kyldisken och de är sorgliga överlastade mackor i flera lager, med tafflig garnering.
Själv har jag som sagt en faiblesse för goda tårtor och tar gärna smörgåstårta istället för vanlig tårta, speciellt som jag är diabetiker.

På andra orter är sushi stort. Här har ett par restauranger försökt överleva men inte lyckats. Inte speciellt många häromkring gillar det . Själv har jag en liten avsmak för ris, och sushi är ju ris med garnering..... *duckar*.
Har ätit det några gånger, även på dyr restaurang, och nej jag skulle aldrig betala för det.

Pizza är något genomsvenskt som verkar skilja folk åt. Nyårsdagen är ju tydligen pizzans dag (bakfyllepizzan..) En av mina vänner från öfre medelklass är oerhört förtjust i pizza till omgivningens höjda ögonbryn. Men hon gillar också smörgås mer än något annat. själv är jag arbetarklass men klarar det verkligen inte. Exet var pizzafantast och jag kunde klara det om det var med oxfile och bea (vilket ju inte ens är en riktig pizza) och oändliga mängder pizzasallad.

Jag tycker att pizza både ser ut, och luktar, som gamla spyor på bröd.

Uäck. Nu går jag ut och kräks :wtf:

Var har jag skrivit att det inte får diskuteras?!

Men jag kommer fortfarande, oavsett vad du eller någon annan tycker, att ta illa upp om någon delar in mig i ett fack pga vad jag tycker om och inte tycker om. Det är min rättighet.
Men att säga att något är en klassmarkör är väldigt långt ifrån att "dela in personer i fack", oavsett vad det uttrycket än betyder.

Att en vana tex även är lokal hindrar ju inte heller att det också är/kan vara en klassmarkör. Vi lever ju rätt segregerat i många avseenden och tex skiljer sig ju både genomsnittlig utbildningsnivå och genomsnittlig inkomstnivå ganska mycket mellan orter.

Att äta är ju socialt (när man är fler än en). Smörgåstårta är väl en rätt utpräglat social maträtt. Man säger något med den mat man serverar, det är ju oundvikligt.

Senast ändrad:
Man säger något med den mat man serverar, det är ju oundvikligt.
Sen är frågan om man aktivt och medvetet försöker säga något speciellt med den mat man serverar - eller om man bara serverar det man tycker är gott utan att bry sig om hur andra väljer att tolka och bedöma det enligt olika klassmarkörer eller andra kriterier.

Sen är frågan om man aktivt och medvetet försöker säga något speciellt med den mat man serverar - eller om man bara serverar det man tycker är gott utan att bry sig om hur andra väljer att tolka och bedöma det enligt olika klassmarkörer eller andra kriterier.
Självklart.

Och de som tar emot maten kan göra olika tolkningar, om de gör några. Mycket av det där sker nog omedvetet hela tiden, utan att vi riktigt tänker på det.

Liknande saker, och med liknande risker för "feltolkningar" gäller ju för sådant vi säger och för våra kläder och en massa annat.

Liknande saker, och med liknande risker för "feltolkningar" gäller ju för sådant vi säger och för våra kläder och en massa annat.
Mm, precis. En del är supernoga med att försöka uttrycka "rätt saker" med sin klädsel för att markera vilken grupp de önskar tillhöra, medan andra klär sig i det de gillar utan att fundera längre än så. Och en del dömer hunden efter håren, andra inte.

Mm, precis. En del är supernoga med att försöka uttrycka "rätt saker" med sin klädsel för att markera vilken grupp de önskar tillhöra, medan andra klär sig i det de gillar utan att fundera längre än så. Och en del dömer hunden efter håren, andra inte.
Vad far du efter?

Det är liksom inte mitt påhitt att allt möjligt fungerar som identitetsmarkörer på olika vis. Graden av medvetenhet kring sina och andras markörer av det där slaget, är väl inte mycket att tjafsa om. Den varierar.

Det var inget personligt påhopp, bara lite tankar kring ämnet.
Ok. Jag tänker genast att de/vi som klär oss i det vi gillar, därmed så att säga talar om för andra att det är sådana vi är. Särskilt om det där de/vi råkar gillar är så där lite lagom enkelt och osnajdigt, kanske. Plus att det där man råkar gilla - kläder, musik, mat, bostadstyper - knappast är något som har vällt upp ur ens inre liv utan diverse former av social påverkan människor emellan. Och att andra gör tolkningar hela tiden, är ju inget vi kan få dem att upphöra med.

Själv skulle jag inte ens tro på den som säger sig aldrig göra tolkningar kring andras person utifrån sådant som klädsel, musik och matvanor. Jag skulle i det tysta tänka att personen bara inte riktigt har tänkt igenom vad hen gör och hur hen förstår världen. (Sen är det så klart bra om man klarar av att ändra sin tolkning när/om det visar sig att den stämmer dåligt.)

Bordsskick tycker jag ofta kan vara klassmarkörer, däremot kan jag inte se att smörgåstårta är det.

Är själv medelklassakademiker med akademikersyster, båda föräldrar akademiker och mormor och morfar akademiker. Född i Stockholms innerstad och har tillbringat halva mitt liv på Södermalm. Älskar smörgåstårta (utan fisk) men har väldigt sällan blivit bjuden på det. Kanske är det därför jag gillar det så mycket :)

Tillägger att jag också älskar budapeststubbe, konserverade mandarinklyftor och semlor.
Jag nämnde budapest för att det var vad vi åt. Det var värderingsfritt. Jag nämnde det inte för att låta påskina att vi i familjen Johansson var av adlig börd, eller för att påstå att budapest var arbetarklass.

Och nog förstår du att mat kan vara en klassmarkör oavsett om du som akademiker äter den eller inte?

@athena_arabians Mat kan vara en klassmarkör. Om just smörgåstårtan är det vet jag inte, några i tråden verkar ha gjort den till det baserat på vilka det är som skojar om den.

Men - om den nu är det, eller om annan mat är det, vari består laddningen? Vad är det du mår illa över? Det är väl bara att stå för vem man är och skita i om ens rötter märks eller inte? Jag skäms då inte för mina. Eller för att vi åt smörgåstårta. Att jag driver med den beror inte att jag vill dölja mitt ursprung, bara att jag tycker att anhopningen av ingredienser liknar en middag med misslyckad bordsplacering. Beståndsdelarna har bara tryckts samman utan att någonsin gifta ihop sig.

Och även du förstår väl att en enskild människas matvanor inte säger särskilt mycket om hennes ursprung? Att säga att mat kan vara en klassmarkör handlar om trender som kan skönjas i grupper, inte om vad som ligger på din tallrik.

Vad far du efter?

Det är liksom inte mitt påhitt att allt möjligt fungerar som identitetsmarkörer på olika vis. Graden av medvetenhet kring sina och andras markörer av det där slaget, är väl inte mycket att tjafsa om. Den varierar.
En identitetsmarkering som verkar fullt godkänd bland dem som reagerade på din kommentar om dina utländska släktingars syn på smörgåstårta är väl den om att äta etiskt, närproducerat kött. En stark identitetsmarkering skulle jag säga. Och klassmarkör. Men den är tydligen mer okej. ;)

Liknande trådar

R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 803
Fritid Jag skulle vilja göra lite efterforskningar efter vissa saker i Krigsarkivet som finns i Riksarkivet i Täby. Jag har aldrig satt min fot...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 164
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 443
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 916
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023