Skogsmulle-tråden 3!!

Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

Det är en barefoot bomlös!

KL.

Lite nya bilder från helgen, sista höstbilderna förmodligen! :)

fels_5294d71be087c3642fa22aaf.jpg

feli_5294d6cb2a6b2276e558ac82.jpg

fel_5294d6a89606ee5bafaf0c49.jpg

Fina bilder :)

*kl*

Nån som ska till Globen i helgen och kolla på SIHS?

Ska ner på lördagen jag och en kompis och kolla på kvällsföreställningen och hoppas kunna shoppa lite i annexet innan :)

Vi har hittat en hotell på gångavstånd från globen så man slipper trängas på tunnelbanan efter åt....brukar ju vara en hel del folk som ska åka då.

Urch va tråkigt att det skulle sluta så :cry:

Har du planer på att skaffa en till nu då eller har du redan gjort det?

Jag kommer skaffa ny häst så småningom men har ingen panik. Kompisen har ställt hit sin nordis och Shettis så Jollan har sällskap iaf. Jag ser framemot att slippa mocka alla dar i veckan för eftersom hon har 2 hästar och jag en så borde hon väl mocka 4 ggr och jag 3 , eller hur?

Ja det låter rättvist och bra ;)

Eller så gör ni som vi...mockar varannan vecka...ganska skönt att vara mockfri en vecka och sen mocka vecka efter det.

Beklagar Andorra! :( Förstår hur du känner tyvärr.

Jag har tyvärr inte några roliga nyheter heller. Katina, min nya fina prinsessa är skadad och står på Ultuna sen onsdagnatt.... :(:( Fattar inte hur två hästar som jag äger kan drabbas på samma år.... Även Katina har fått en broddspark men på vänster bakhas. Hittade henne med benet i konstig vinkel i onsdags och det var som att dra ner rullgardinen totalt. Jag blev nästan tokig och hyperventilerade medan tårarna bara sprutade... Benet var väldigt svullet från hasen och uppåt och det såg mer ut som ett ben på ett rådjur. Min första tanke var att något måste vara av just för att benet såg så konstigt ut. Som tur var var en annan hästägare där som hjälpte mig med henne medan jag ringde veterinär och försökte lugna ner mig.
Efter ca 1 timme kom distriktsveterinären ut och vi flyttade Katina sakta men säkert in under tak. Hon försökte stödja på benet men det gick ju inte utan hon gick på tå liksom. Sen blev hon rakad och undersökt. Hon hade feber. Såret är inte så stort på ytan men var en djup sårficka så det blev remiss till Ultuna utifall något i leden skadats eller om det var en fraktur/spricka i benet.
Efter lite om och men kom vi iväg tillslut och var framme på Ultuna runt 23 på kvällen. Mer rakning och undersökningar. Ledvätskan var påverkad så hon spolades och de tog flera blodprover. Sen var det bara att lämna henne där och vänta på röntgenresultatet dagen efter.
Som tur var visade inte röntgen några skelettskador men de fick ändå söva henne och öppna upp för att se hur leden såg ut. Hon blev sen spolad igen. Prognoser ser god ut säger dom om hon får bukt på infektionen. Dagen efter visade det sig att hon fått komplikationer av narkosen och hon var förstoppad, febern var tillbaka och den vita blodbilden var kraftigt påverkad. Ridå igen kändes det som. Hon fick lavemang, dropp och antiinflammatoriskt utöver antibiotikan hon redan fick. På kvällen fick hon även plasmadropp för att försöka stoppa komplikationerna.
Igår och idag ser det bättre ut. Febern är borta och hon bajsar av sig själv. Äter lite och dricker det hon ska. Blodproverna ser bättre ut med så enligt veterinären jag pratade med senast idag så ska faran vara över när det gäller komplikationerna. I morgon ska de ta ut ny ledvätska och förhoppningsvis ser den bra ut då och svullnaden har gått ner. Hon kommer bli kvar över julhelgen oavsett så antibiotikan får ha sin gång innan hon åker hem.
När hon kommer hem väntar flera veckors boxvila för henne och sedan flera veckors vila på sjukhage+box. :( Kommer ihåg ångesten över Fleygur när han stod på boxvila så detta känns ju rent ut sagt för jävligt helt enkelt....:(:(
Vet inte varför mina hästar drabbas hela tiden?? Jag har som tur var bra stöd i de två nyaste hästägarna som står på samma gård. De har verkligen stöttat och erbjuder sin hjälp vilket jag är väldigt tacksam för. Med Fleygur var jag mer eller mindre själv då jag inte kände dom som redan stod på gården alls då. Jag hoppas också att denna vinter inte blir lika hård och kall som den förra för det underlättar verkligen om man slipper vara orolig för fruset vatten eller frusen häst och sådant.
Jag måste leta annat billigare boende nu för att kunna finansiera självrisken som jag måste låna av familjen nu. Den kommer landa på över 10 000 är jag säker på. Känns jättekul när man är arbetslös och knappt har några pengar alls......
Så en riktigt god jul till mig...... :meh::meh:

Men attans hur mycket otur kan du ha?!
Jag önskar dig en frisk häst i julklapp även om det kommer ta lite tid innan hon blir bra. Till våren är ni igång igen.

I dag har jag varit ute en runda på Jollan. Galet pigg häst som studsar på stället om hon inte får galoppera :). Det är precis vad jag behöver efter de här veckorna.

Kompisen har ju flyttat hit sina hästar så jag snodde hennes nordis och tog en tur på honom. Han har ingen kondis och hon har inte tagit hit hans grejer än men Lurvas träns passade och jag red i barbackasadeln. De första 500 meterna så taktade han hela tiden (han är inte van att ridas ut själv på, lätträknade gånger som ägaren har gjort det på honom), efter ett tag slappnade han av och vi hade en härlig tur på ca 20-25 minuter. Det rök om honom trots det låga tempot. Han var ganska spänd och hade verkligen koll på läget men bara ett kast åt sidan iaf.
Han behöver verkligen motioneras. Ska sparka igång kompisen nu rejält i mellandagarna så att hon tar tag i det här. Hon får ju också lite mer motivation att ge sig ut när hon får sällskap.

Jag är ju van att få rida själv och var medveten om det när jag skaffade häst. Kunde jag inte tänka mig att rida ut själv i skogen 9 av 10 gånger så skulle jag inte ha häst hemma utan bli tvungen att stalla in den på någon anläggning.
Nu trivs jag väldigt bra med att rida själv och har jag haft sällskap för många gånger på rad så längtar jag efter ensamheten :). Visst är man lite konstig ;).

Nu önskar jag er alla här en riktigt God Jul!

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/1499013_10202714319609573_247576859_o.jpg

Lite filmer på mig och min lilla ponnybus från idag när vi trimmade lite på volten. :) Hon var framåt, positiv och mjuk så jag är nöjd! Vi är ju trots allt inget dressyrekipage! Tar gärna emot kritik osv!

Hon har haft stora problem med att krypa bakom lod och gå i en för hög och kort form, samt varit väldigt seg för skänkeln. Så här fokuserar jag på att få fram nosen (hellre lite lång form mao) samt få henne kvick för skänkeln.

http://www.youtube.com/watch?v=3fLB748WGl8

http://www.youtube.com/watch?v=Du5YPLDGGXE

Senast ändrad:

Jag är inte alls rätt person att kritisera. Hos sig själv ser man fel och brister men skitsvårt att hitta fel hos andra som inte rider uppenbart illa.

*kl*

Dags att inviga det nya året genom att skriva några rader om hur det går för oss.

Pepsi håller jag på att leta en ny sadel till. Trodde att jag hade hittat en som kunde passa och såg verkligen fram emot men sedan fick jag mejl om att koppjärnet var restat både hos affären och hos deras leverantör och de visste inte när det kom in igen. Så nu blir det någon blandning av att rida barbacka på lektioner och använda sadeln endast när vi rider ut.
Vi har börjat länga steget samt korta ner. Skänkelvikning, öppna/sluta börjar vi bli bättre på att göra. Så det går framåt :)

Bella har jag börjat rida igång efter att ha legat på "sparlåga" i många år. För en vecka sedan fick hon av mej så jag landade på höften och slog i axeln. Men inget brutet utan mer lite stel. Tur man har en ponny :D Hon är dessutom klippt för första gången i min ägo. Tydligen har jag ägt henne sedan 2009, undra vart tiden tog vägen :eek:

Imorgon ska jag rida lektion på bägge. Hoppas att de sköter sig imorgon :)

Bella är ponnyn längst fram och Pepsi där bak

Det blev inga ridbilder idag från lektionen men iaf en bild där jag sitter på Bella :)

Hon har den fruktansvärda ovanan att gå med nosen i vädret så de flesta foton blir alltid med nosen i vädret :meh:

Kl

hoppas att de går bra för er alla där ute. Själv så går de inte bra. Försöker fortfarande få hästen såld, går inte bra. Tänkte vpga mig upp i sadeln igen, vad händer ? Jo jag blir "avkastad", han är rädd för allt, sist blev han rädd fören häst bajs. :-/. Vill inte mer. Får ångest när jag sks åka till stallet, å är jag spänd om jagväl vågar mig upp i sadeln så är de kört för han är så megakänslig:-/ vet inte riktigt vad jag ska göra, ska iaf rådfråga veterinär om vad de kan vara å se vad dom säger. Usch jobbigt att känna så här. :-(

Liknande trådar

Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 092
Senast: Bison
·
Hemmet Jag postar en ny tråd då den andra låg på 100sidor och snart 2000 inlägg 😁
2
Svar
30
· Visningar
2 721
Senast: Lyan
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
526
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 118
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar