Sv: Skogsmulle-tråden 3!!
Beklagar
Andorra!
Förstår hur du känner tyvärr.
Jag har tyvärr inte några roliga nyheter heller. Katina, min nya fina prinsessa är skadad och står på Ultuna sen onsdagnatt....
Fattar inte hur två hästar som jag äger kan drabbas på samma år.... Även Katina har fått en broddspark men på vänster bakhas. Hittade henne med benet i konstig vinkel i onsdags och det var som att dra ner rullgardinen totalt. Jag blev nästan tokig och hyperventilerade medan tårarna bara sprutade... Benet var väldigt svullet från hasen och uppåt och det såg mer ut som ett ben på ett rådjur. Min första tanke var att något måste vara av just för att benet såg så konstigt ut. Som tur var var en annan hästägare där som hjälpte mig med henne medan jag ringde veterinär och försökte lugna ner mig.
Efter ca 1 timme kom distriktsveterinären ut och vi flyttade Katina sakta men säkert in under tak. Hon försökte stödja på benet men det gick ju inte utan hon gick på tå liksom. Sen blev hon rakad och undersökt. Hon hade feber. Såret är inte så stort på ytan men var en djup sårficka så det blev remiss till Ultuna utifall något i leden skadats eller om det var en fraktur/spricka i benet.
Efter lite om och men kom vi iväg tillslut och var framme på Ultuna runt 23 på kvällen. Mer rakning och undersökningar. Ledvätskan var påverkad så hon spolades och de tog flera blodprover. Sen var det bara att lämna henne där och vänta på röntgenresultatet dagen efter.
Som tur var visade inte röntgen några skelettskador men de fick ändå söva henne och öppna upp för att se hur leden såg ut. Hon blev sen spolad igen. Prognoser ser god ut säger dom om hon får bukt på infektionen. Dagen efter visade det sig att hon fått komplikationer av narkosen och hon var förstoppad, febern var tillbaka och den vita blodbilden var kraftigt påverkad. Ridå igen kändes det som. Hon fick lavemang, dropp och antiinflammatoriskt utöver antibiotikan hon redan fick. På kvällen fick hon även plasmadropp för att försöka stoppa komplikationerna.
Igår och idag ser det bättre ut. Febern är borta och hon bajsar av sig själv. Äter lite och dricker det hon ska. Blodproverna ser bättre ut med så enligt veterinären jag pratade med senast idag så ska faran vara över när det gäller komplikationerna. I morgon ska de ta ut ny ledvätska och förhoppningsvis ser den bra ut då och svullnaden har gått ner. Hon kommer bli kvar över julhelgen oavsett så antibiotikan får ha sin gång innan hon åker hem.
När hon kommer hem väntar flera veckors boxvila för henne och sedan flera veckors vila på sjukhage+box.
Kommer ihåg ångesten över Fleygur när han stod på boxvila så detta känns ju rent ut sagt för jävligt helt enkelt....
Vet inte varför mina hästar drabbas hela tiden?? Jag har som tur var bra stöd i de två nyaste hästägarna som står på samma gård. De har verkligen stöttat och erbjuder sin hjälp vilket jag är väldigt tacksam för. Med Fleygur var jag mer eller mindre själv då jag inte kände dom som redan stod på gården alls då. Jag hoppas också att denna vinter inte blir lika hård och kall som den förra för det underlättar verkligen om man slipper vara orolig för fruset vatten eller frusen häst och sådant.
Jag måste leta annat billigare boende nu för att kunna finansiera självrisken som jag måste låna av familjen nu. Den kommer landa på över 10 000 är jag säker på. Känns jättekul när man är arbetslös och knappt har några pengar alls......
Så en riktigt god jul till mig......