Skogsmulle-tråden 3!!

Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

Är hästen kollad av vet? Även ev röntgad osv? Mkt ryggproblem kan visa sig som din häst gör. Hade en häst med kissinge spines som skenade emellanåt, var jättekonstig o väldigt nervös. KS hästar kan få symtom som beteende störningar osv. Är hästen frisk och du inte får såld lr utlånad så ta bort. Hästar är ett dyrt sätt att vara olycklig på. :(

han är kollad vet, kiropraktor och massör. å dom hittar inget på de sättet några som helst fel på ryggen.. jag brjar mer å mer tro att han ser dåligt..då an verkligen kollar flera gånger på en å samma sak tex osv.. hoppar till för en sak å sen kollar på den en å två gånger till. rider vi på ena sidan vägen kan han kolla in i skogen på den andra å verkligen så att han vrider nacken å tittar när vi är flera meter förbi så kollar han fortfarande.. å de är jäääätte svårt att få fram honom å få honom att fokusera på annat för han lyssnar inte:S är som att han verkligen är paralyserad. röntgad är han inte så vi får se vad kliniken säger när vi får tag på dom.

ja de är inte roligt att ha en häst som man inte vågar rida.. visst kan jag göra annat med honom men de är ändå ridningen som gör att jag vill ha häst.. å de är klart de kostar ju.. å inte kul att betala för någt man inte kan använda.. men avliva bara sådär de går väl inte?

Fast synen borde vara relativt enkelt att få kollat, tror jag. Tråkigt att det går så dåligt :( ...

Tillägg: Gick tillbaks några sidor och såg att ni relativt nyligen haft problem med illasittande sadel samt gropar i ryggen. Är du HELT säker på att det inte är dessa problem som spökar fortfarande???

Senast ändrad:

beror ju på var synfelet sitter i såfall.. å eftersom att han blivit värre å värre..

jo men han höll på såhär långt innan detta med groparna hände..å nu har han blivit mycket bättre där å jag rider ju knappt nu jobbar mycket på marken..

men som sagt helt säker kan man ju inte vara.. har bara gjort de jag kan med veterinär å massör å kiropraktor å enligt dom är de inget som gör ont på honom(de kan man ju iof inte veta, synd man inte är tankeläsare)

som sagt vi försöker få tag på kliniken för att se vad dom säger. hade vet ute för besiktning å kollade genom å klämde på ryggen osv å han hade inte ont alls på de sättet hon tryckte på honom iaf.. massören kommer snart igen å ska se då åxå om de blivit värre eller bättre.. jag tycker de ser mycket bättre ut..

å som sagt har han inte haft nån på ryggen många gånger alls sen olyckan i början på oktober..

tycker bara allt är så jobbigt när man inte vet vad felet är.. :-/ man känner sig så hjälplös vet inte vad mer jag kan göra för att hitta "felet" när många säger att han inte reagerar när dom klämmer å känner.. men jag utesluter ju ändå inte att e kan vara ögonen eller nåt annat fel på honom likaväl som de kan vara ryggen..

om de hade varit ryggen han har ont i.. tror ni inte att han verkligen hade kastat av då?
för de gör han ju inte.. man kan ju rida en timme å sen blir han "rädd" för en gren å sticker åt sidan, jag tex flyger av.. han går ett par steg sen får jag hämta honom å hoppa upp igen å så är de bara att fortsätta rida.. tycker att han borde verkligen kasta mig om han har ont?.

jag blir så förvirrad av allting så vet snart inte vad jag ska ta mig till:-/ jobbigt när de är såhär..!

Allt är inte svart eller vitt. Han kanske inte har ont hela tiden varje dag, utan ibland bara. Eller då är han bara olydig och har tagit över. Har du testat ngn annan verkligen orädd ryttare att rida honom, provocera lite o försöka rida ut stormen? Vissa hästar utnyttjar ju verkligen situationen till Max om dom kan. Men smärta är de i nästan de flesta fall, i sånna situationer som du hamnat i :(

ja så kan de ju vara men tycker ändå de är lustigt.. men som sagt man kan itne utesluta nånting.. därför knns de bra om man kan bolla med nån å kanske få upp ögonen på sånt man inte tänkt på själv=)

ja jag har haft ett antal ryttare som varit väldigt duktiga å vana vid sånna här hästar som ridit honom.. å han har gjort samam sak med dom.. bara de att dom har lättare att sitta kvar än vad jag har :-S iof en gång flög en av dom av..

ja nånting fel känns de ju som att de är iaf.. de är bara vägen dit att försöka komma fram till vad..

Hur många veterinärer, kiropraktorer och massörer har undersökt hästen? Det tog 3 veterinärer och 3 equiterapeuter innan man hittade vad som felades min häst... Ibland kan det vara en väldigt lång och krokig väg innan man kan ställa rätt diagnos!

ja jo de förstår jag.. ja de är 2 veterinärer en massör å en kiropraktor.. men som jag sa så försöker vi få tag på kliniken så vi kan få prata med dom åxå =) men har inte fått tag på nån där än då de varit helgdagar. men sen som sagt vill jag ju inte bara koncentrera mig på ryggen för de kan ju vara annat åxå just därför vill jag få tag på en klinik så man kan prata med dom..

Bor du hyfsat nära Skåne (nordvästra sidan) så kan jag rekommendera en toppenklinik :) ! Har även en riktigt bra ET att rekommendera...

Åh, ja, visst kan det vara något annat än ryggen. På min satt problemet i hasorna med sekundära problem även fram...

Kl

Måste bara få utagera lite ilska!!!!
Kompisen har sina hästar hos mig nu sen jag fick ta bort Lurvas. Vi har gjort upp att vi ska ta stallet 2 dagar var på rad. Alltså mockar man, fixar vatten och lägger in mat i boxarna så att det bara är att ta in hästarna på kvällen. Jag släpper alltid ut dom, ger middagsmat i hagen och tar även in dom på kvällarna.

Hur svår kan det va att komma ihåg att ta hand om stallet 2 dagar/ledig 2 dagar?!!!

Kom hem nu vid kvart över nio, regnet öser ner och man vill bara få in pållarna så fort som möjligt. Guess what!!! Har hon varit här och mockat?!! Nope!!

Fick ta världens race med grep, mat och vatten. Känns som om det är bättre att jag skaffar en ny häst, vad som helst för då vet jag iaf att stallet är klart när jag pållarna ska in.....

Suck.... Var bara tvungen att häva ur mig frustrationen.
Hade god lust att bara mocka hos min pålle så kunde hennes hästar stå i skiten men det är ju inte deras fel att de har en slö matte.

Trist :( ! Förstår att du är frustrerad :mad:!

Är det likt kompisen att bete sig så, eller tror du att det har hänt något speciellt som gjort att hon glömt/fått förhinder? Knepigt att bara "glömma" annars? Kommer hon inte ut och rider?

Hästarna har varit här sen torsdagen innan jul. Första gången hon mockade var på juldagen, innan dess frågade hon inte ens hur vi skulle dela på det. Jag red hennes häst idag bara för att han skulle få röra på sig. Hon har iofs nackspärr idag men det är ingen ursäkt för att inte göra stallet eller inte höra av sig. Man mår bra av rörelse och har man stallet så har man annars hör man av sig och byter tycker jag.
Framför allt är det väl det att ha man djur så glömmer man INTE!!!!

Tror faktiskt inte jag skulle glömma det. Finns inte i min värld. Gubben påstår dock att jag brukar glömma familjen ibland men eftersom jag varken har elstängsel eller hänglås på kylskåpet så klarar dom sig bra ändå tycker jag

KL

Jag vill vara med här!!! Hoppas jag är välkommen :D

Jag inser att det inte finns någon annan hästsnacktråd än denna som jag passar in i med min rulta, så jag inviger mig själv i denna tråd. Sofia, aka Dundertunnan, har varit min i 10 år men stått hos min mamma de senaste två åren. Flyttade henne till mitt stall och tog över henne helt igen i månadsskiftet november-december (2013). Vi står i världens bästa stall :love:

Sofia går på lösdrift tillsammans med två shettisar (Penny och Barbie) och en fjording (Hedda). På lördag utökas flocken också med två får (Märta + väninna som jag väljer ut i helgen). Sofia körs, rids och tricktränas. Det bästa som finns är godis, det näst bästa är att utforska alla skogars ickestigar (Off road helt enkelt). Idag red vi ut med stallägaren och Hedda, mycket skritt på småstigar och avslutade med lite trav och galopp - hur roligt som helst! :love:

Barbie och Sofia:
sofia2-2_52c6f9989606ee3aca588ed0.png

Hedda:
sofia10_52c6f99ee087c3247f45e2c4.png

Penny och Sofia:
sofia12_52c6f99b88e59d687322b4dd.png

Kanske det vore bättre att ändra upplägg så var och en tar hand om sin egen häst?

Det värsta är när man delar stall med folk som har en annan uppfattning än den man själv har. :(

*kl*

Var ute och red idag med svägerskan. Vi hade tur med vädret för det regnade inte :)

Blev en runda med mycket galopp och båda hästarna var trötta när de kom tillbaka efter turen. Vi står i granngården så sista biten fick vi skritta själva men Bella var väldigt nöjd :)

Liten filmsnutt när vi skittar till gamla travbanan. Väldigt taggade var de! Lägg märke till klippningen. Riktig björn är hon :love:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 092
Senast: Bison
·
Hemmet Jag postar en ny tråd då den andra låg på 100sidor och snart 2000 inlägg 😁
2
Svar
30
· Visningar
2 709
Senast: Lyan
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
526
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 118
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve