Skogsmulle-tråden 3!!

Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

Hur brukar era stallveckor se ut? :)

Stallägaren tar morgonen (fodring + utsläpp) och kvällsfodringen. Sedan gör vi alla olika med våra egna hästar. Alla hästarna går två och två så mina ponnyer går tillsammans.

När de kommer ut på morgonen så får de vars en korg med hö. Eftersom jag har ingen möjlighet att ge dom lunch och de andra kommer olika varje dag så det är bättre att de får höet när de kommer ut.

Vid 4-5tiden får de komma in och får då hö i boxen. Eftersom det är vi själva som tar in dom så skiftar tiden.

På så sätt så är inte jag beroende av någon annan och min ena ponny får samma rutin varje dag. Hon bryr sig inte vilken tid jag rider så länge rutiner för in/ut och mat är det samma. Ändrar jag på det så faller hennes värld ihop :meh:

Jag har inga pass lr liknande och mockning osv ingår så det enda jag gör är att rida och det blir denna årstid (höst-vinter) 3 ggr i veckan. Lör/sön plus en vardag oftast onsdag :)

Vår och sommar är jag i stallet 6ggr i veckan typ!

Vilken sötnos! :love:

Kände en ponny som liknar sötnosen i klippet. Kom på kommando och alltid lika nyfiken. Kallade henne Mini för hon var bara 43cm hög när hon föddes.

+ Mini-Me

Ja, hon är så fruktansvärt söt!! :love: Barbie är inte större än ett får, så blir spännande när mupparna kommer i helgen (två får) :D

Jag inser också att det låter som att jag ropar "Babbie" :o Haha :rofl:

Skönt att bara behöva rida :D Jag hade så ett tag när jag gick på gymnasiet och inte hade körkort, då var det skönt att bara behöva ta bussen ut ett par ggr i veckan för att rida. Nu tycker jag däremot att det faktiskt är skönt att majoriteten av sysslorna är stallsysslor och att jag måste åka ut varje dag - det är en behövlig rutin för mig, för i stallet kopplar min hjärna bort allt vad stress och måsten heter även om jag bara är där en snabbis för att fodra. Värsta bästa terapin för mig! Har aldrig varit så tillfreds och nöjd över mig själv och livet som jag är nu och har varit sedan första december då jag flyttade hit Sofia :)

Min står också på lösdrift o har fri tillgång, så det är mest därför ;) ligghallen mockas av stallägaren!

Jag har häst hemma på gården. Nu har jag bara en egen men kompisen har nyligen flyttat hit sina hästar så att min ska få sällskap.

Jag sköter utsläpp och insläpp (om vi inte är borta sent någon kväll) och de flesta fodringar. Gör även iordning ensilagepåsarna till hagen och det min häst ska ha till natten.

Vi mockar 2 dagar var i sträck och varvar det på så vis att då blir det ett flytande schema så att det inte är någon som alltid får helgen eller alla vardagar. Fast hon borde mocka 3 dagar eftersom hon har två hästar och jag bara en men eftersom det är jag som är i beroendeställning nu så har jag inte tjafsat om det. Den ena är en liten shettis och det tar nog 2 minuter att mocka hos honom om han har skött sig :).
Leder ut alla hästarna samtidigt och på kvällen får shettisen springa in själv och jag leder dom stora.

Men fyyyyy saaaaatan vad hagen ser ut nu!!!!!!!!!!!!! Långskaftade gummistövlar och stor risk att man fastnar med fötterna i geggan......
Suck! Vill ha kyla och vinter!

*kl*

Det sägs att det ska komma snö här nästa vecka. Men det återstår att se. Hästarna kommer få vila eftersom jag ska på semester. För mej gör det inget om snön kommer och stannar ett tag. Är så trött på allt regn efter att typ ha regnat konstant i en vecka.

Vi var ute idag jag och en annan yngre tjej i stallet. Ponnyerna var glada att komma ut en sväng i skogen :)

Finns inga dåligt väder bara dåliga kläder ;)

KL

Jag vill vara med här!!! Hoppas jag är välkommen :D

Jag inser att det inte finns någon annan hästsnacktråd än denna som jag passar in i med min rulta, så jag inviger mig själv i denna tråd. Sofia, aka Dundertunnan, har varit min i 10 år men stått hos min mamma de senaste två åren. Flyttade henne till mitt stall och tog över henne helt igen i månadsskiftet november-december (2013). Vi står i världens bästa stall :love:

Sofia går på lösdrift tillsammans med två shettisar (Penny och Barbie) och en fjording (Hedda). På lördag utökas flocken också med två får (Märta + väninna som jag väljer ut i helgen). Sofia körs, rids och tricktränas. Det bästa som finns är godis, det näst bästa är att utforska alla skogars ickestigar (Off road helt enkelt). Idag red vi ut med stallägaren och Hedda, mycket skritt på småstigar och avslutade med lite trav och galopp - hur roligt som helst! :love:

Barbie och Sofia:
sofia2-2_52c6f9989606ee3aca588ed0.png

Hedda:
sofia10_52c6f99ee087c3247f45e2c4.png

Penny och Sofia:
sofia12_52c6f99b88e59d687322b4dd.png

Välkommen! Vilka söta pållar :)

Jag hyr in min pålle i ett stall med egentligen min och 3 små pållar till men bara två som bor hemma av dom i vinter.

Jag och stallägaren turas om med stallsysslorna vecka för vecka.

Han jobbar skift så fungerar ju bra för honom att ha hjälp med sina samtidigt...
Denna vecka så morgonfodrar,släpper ut, mockar, fixar mat och vatten och förbereder kvällsmaten deras plus lunchfodrar han. Jag bara tar in dom på kvällen och nattar dom.

Nästa vecka byter vi sysslor.

Sen på helgerna behöver jag bara göra höpåsarna så fixar han resten....det är helt frivilligt från hans sida jag får inte hjälpa till då. Förutom om han ska bort någonstans så ställer jag självklart upp och fixar dom då.

Trivs riktigt bra enda jag saknar är ridkompisar :/

*kl*

Äntligen har snön kommit här igen och kallt är det -11grader.
Så i dag hoppas jag att jag får loss den fastfrusna släden så vi kan ta oss en tur jag och Pojken :)

Ja, det har verkligen varit hemskt med all lera här också! Jag ville nästan skrika av lycka när jag insåg att det frusit på de senaste dagarna och att hela hagen nu går att gå i utan att sjunka ned och/eller fastna :love: Stenhård på sina ställen - men det är så pass mycket snö ovanpå att det inte gör så mycket. Fantastiskt!!! :D

Jag har snott min brors hockeyunderställ också, den är som en onepiece i underställsmaterial. Helt fantastisk! Fryser ingenting! Han spelar inte längre så han kommer inte sakna den :D

Jag är väldigt kluven angående kylan och (den lilla) snön som kommit... Visserligen är det rent och o-lerigt i hagen, och det är ju jättebra :), MEN jag gillar INTE att rida när det är snö och halt. Självklart är hästen broddad, men jag tycker ändå att det är obehagligt och brukar spänna mig en hel del. Nu har jag kunnat hålla igång så himla bra hela "vintern", och jag kommer att sakna det!

Jag har hästen barfota och hon är väldigt stadig på foten, så jag är inte alls orolig över snö och is, hon är betydligt stadigare än de vänner jag har vars hästar går broddade. Det märkte vi när jag hade henne i ett annat stall och vi red över samma isfläck - de andra hästarna halkade men hon bara knallade på :) Så jag är väldigt glad över snön!

Idag har vi ridit i en timme, vi har letat får! Så det har varit full fart lite överallt och ingenstans. Mycket offroad eftersom Sofia är den som kan gå i skogen där bilen inte tar sig fram. Vi tog oss till en granngård som hade fått ett samtal om fåren på ett ställe några km åt andra hållet, så till slut hittades de! :)

De har varit borta sen igår men då var det mörkt och efter ett tappert försök att leta insåg vi att det var lönlöst. De hade tagit sig in under en veranda så de har i alla fall haft skydd över huvudet. Silke var dock lite frusen så hon fick låna min jacka:
0f2b797a7d2e11e3841612ed36e0866b_8.jpg

Liknande trådar

Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 092
Senast: Bison
·
Hemmet Jag postar en ny tråd då den andra låg på 100sidor och snart 2000 inlägg 😁
2
Svar
30
· Visningar
2 695
Senast: Lyan
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
526
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 118
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve