Skogsmulle-tråden 3!!

Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

*kl*

Detta roar jag och Pojken oss med om dagarna nu när snön kommit...går inte riktigt att åka på vägarna för grus eller asfalt tittat fram titt som tätt men åkrarna fungerar det utmärkt att åka på.

Och Tove är en lat häst ligger och äter ;)

Min barfotahäst är också mycket säkrare på foten än de broddade i stallet. Superskönt :)

Har ni hunnit ta några snögalopper än då? :)

Ja det har jag gjort, i början på veckan! Fåren smet så jag red runt i skogen och lekte Legolas och försökte hitta dem, fick sedan ett tips från bonden på en gård en bit bort vart dem kunde vara och då var det vända på stället och sätta av i full kareta, det var kul! :D

Annars har jag haft ryggskott i ett par dagar så har inte kunnat rida, skulle annars ha tolkat idag och igår :( I stället har jag satt staket (ja, sånt sysslar jag med mitt i vintern...) till en ny hage. :p

Min barfotahäst är också mycket säkrare på foten än de broddade i stallet. Superskönt :)

Har ni hunnit ta några snögalopper än då? :)

Jag instämmer också på punkten om barfotahästar :)

Nej, jag har precis kommit hem från semester men här blåser det halv storm och det lär inte sluta tills imorgon.

Ponnyerna har tydligen varit helt konstiga. I början av veckan sparkade Bella mot en av dom som skulle ta in henne. Som tur träffade hon inte hårt men förmodligen kände hon sig trängd i boxen. Dessutom hade min mor svårt att gå fram till Bella för att känna under täcket ute i hagen. Hon blåvägrade låta mamma komma nära :crazy:
Pepsi ville inte heller gå in i stallet ikväll när dom skulle in. Antagligen så vill båda ha kvällsrutinen där jag tar in dom ungefär vid halv 5-5 tiden.

Imorgon får jag kila dit och träffa dom för första gången på en vecka :love:

Jag instämmer också på punkten om barfotahästar :)

Och jag instämmer inte. Min shettis - som är oskodd - halkar absolut mer än haflingern som har skor och traktbrodd på alla fyra. För ett par vintrar sedan hade jag till och med shettisen skodd på fram, så att jag kunde brodda. Hon har nämligen haft lite problem med en pålagring på kronbenet på ena fram, och om hon halkade blev hon lätt halt på nytt.

Usch, ja. Det har ju varit (är) halv storm idag. Bor i nordöstra Skåne och här har det blåst för mycket för att rida hela dagen. Det gick så bra med min ridning på snö igår, och jag såg fram emot att få göra om det idag :)! Hittade ett gammalt hovfett som jag kletade på ordentligt under alla fyra hovar, och så travade jag i princip hela vägen = inga snöklumpar och inget halkande :)!! Men, som sagt, det blev inget av pga den eländiga blåsten... :(

*kl*

Pojken har hittills tagit snö galopperna med släden eller som i går lös på ridbanan när han hoppade lite.

Han tyckte det var riktigt roligt att hoppa och tog i utav bara den...

Inte snögalopp men snötrav i alla fall...

Hur mycket snö har ni andra fått?
Här har vi nog en 3-4dm snö skulle jag tro :)

Det varierar eftersom snön fyger. På vissa ställen är det helt kalt och på andra ställen upp till 50cm. Men en 1dm skulle jag tippa på att det var från början :)

vi har de bra.. :P detta oväder som skulle komma nådde inte hit så vi fick inget.. vi har bara lite grann kvar sen förra gången de snöade.. så de är mest isfläckar å snödrivor=)

Vad härligt det var att se sina ponnyer igen :love:

Bella var precis som vanligt och nu skötte båda sig skitbra när jag tog in dom. Ingen krånglade eller stack iväg. De verkade väldigt glada över att matte var hemma :D

Imorgon ska jag försöka ge mej ut en liten sväng på någon av ponnyerna. Jag får väl se om vi kommer någonstans.

hihi tur det så de inte leker djävul när matte är hemma och änglar när hon är borta :D

Hittade en gammal bild på mej och Bella. Personligen tycker jag inte det har skett någon skillnad... Någon skillnad är där säkert men det kan vara svårt att se eftersom de inte är tagna ur samma vinkel eller med en särskillt bra kamera.

Tagna runt -09/-10

Taget för en månad sedan.

KL

Lite på hästarna från igår och idag :)

Idag:
far2_52dfdf7488e59d367b250e4c.png

... och igår :)

s11_52debda79606ee230e909d10.png

s10_52debda69606ee0e5b771b87.png

s4_52debd9f9606ee6cc5d0fc57.png

s3_52debd9d9606ee132c920f5d.png

s2_52debd99ddf2b34daf57fdbc.png

s1_52debd922a6b22782150ce2c.png

sofia_52debba888e59d06f3c0d59c.png

Inte skrivit på ett tag nu så dags för en uppdatering kände jag. ;)

Katinas ben läker som det ska sen hon kom hem från Ultuna. Stygnen är borta och svullnaden har gått ner. Ömmar inte alls heller. I morgon kommer min vanliga veterinär och ska göra återkoll och planera fortsättningen på rehabiliteringen. Hon har varit hemma i 4 veckor på lördag så det blev 10 dagar på Ultuna...

Vi har även flyttat från lösdriften där vi stod också i torsdags. Jag kände att jag fått nog av skador där och att jag inte kunde ge henne rätt möjligheter för att tryggt och lugnt bli bra igen. På lösdriften fick hon stå själv i box på natten nämligen och den var placerad i ligghallen så det var lika kallt som ute och då hon är så flockbunden så mådde hon inte bra av att stå där mer eller mindre själv hela natten. Nu står vi i stall och där har hon sällskap hela natten och får gå i liten sjukhage bredvid de andra på dagen. Känns mycket bättre även om jag får skit från vissa för att jag väljer just stall istället för lösdrift. Men jag vågar inte ha henne kvar då flocken är ganska orolig fortfarande och dessutom har gårdsägaren helt tappat sin känsla för att ha tillsyn och fodra hästarna som hon ska enligt kontraktet.

Va skönt att höra att det går åt rätt håll för er iaf.

Lyssna på din magkänsla angående va ni ska stå i för stall. Hoppas verkligen att ni håller er skadefri nu sen när pålle blir frisk igen :)

Känns mycket bättre även om jag får skit från vissa för att jag väljer just stall istället för lösdrift.

Bry dig inte om det:)! Vissa lösdrifter är inte bra, och vissa hästar trivs faktiskt bättre med att stå i stall på nätterna, är jag övertygad om. Det ena är inte bättre än det andra, utan det är förutsättningarna som ska få avgöra.

Hästvärlden kommer att vara så oavsett vad du väljer. Folk kommer rynka på näsan åt att du har hästen i stall, andra rynkar på näsan om du har hästen i lösdrift. Vissa ser rött om du rider i vanlig bomsadel, andra tycker att du är en idiot som väljer bomlöst. Folk kommer tycka att du är en djurplågare som har skor, andra att du är en kvacksalvare som har hästen barfota.

Så det bästa är att tänka gås och låta det rinna av dig. Hitta det som passar dig och försök att inte bry dig om andra för mycket, såklart ska man inte bli oemottaglig för goda råd - men man måste också välja vad man ska lyssna på och bara "klagomål och allmänt hat" är inte ett särskilt konstruktivt eller gott sätt att ta emot information och kunskap på. Jag själv har min häst barfota, oklippt och utan täcke (förutom i absolut värsta väderlek) och på lösdrift, medan många i min hästkrets har hästen på box, liten hage, skodd, klippt och täckad (dvs raka motsatsen) och folk tittar snett ibland, men alla har olika åsikter och det är bara att låta det vara.

Tack för era svar! :)

Jag är lite kluven själv till att stå i stall. Min egen "dröm" om hur jag vill ha min häst är lång utevistelse men att hon får gå in på natten några timmar i alla fall under hösten och vintern. Jag använder sällan täcke men skodd är hon. ;) Så jag är lite mitt emellan.

Fast lång utevistelse kan man ju ha ÄVEN om man har hästen på stall. Mina går vanligtvis ute mellan ca kl 6 på morgonen och ca kl 21. Om det skulle ösregna, blåsa riktigt mycket, eller på annat sätt vara riktigt vidrigt, så får de komma in lite tidigare. Mina verkar faktiskt uppskatta att få komma in och vila i sina boxar på nätterna, eller så är det bara jag som inbillar mig det...

Liknande trådar

Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 092
Senast: Bison
·
Hemmet Jag postar en ny tråd då den andra låg på 100sidor och snart 2000 inlägg 😁
2
Svar
30
· Visningar
2 691
Senast: Lyan
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
526
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 118
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve