Sv: Skogsmulle-tråden 3!!
Hästvärlden kommer att vara så oavsett vad du väljer. Folk kommer rynka på näsan åt att du har hästen i stall, andra rynkar på näsan om du har hästen i lösdrift. Vissa ser rött om du rider i vanlig bomsadel, andra tycker att du är en idiot som väljer bomlöst. Folk kommer tycka att du är en djurplågare som har skor, andra att du är en kvacksalvare som har hästen barfota.
Så det bästa är att tänka gås och låta det rinna av dig. Hitta det som passar dig och försök att inte bry dig om andra för mycket, såklart ska man inte bli oemottaglig för goda råd - men man måste också välja vad man ska lyssna på och bara "klagomål och allmänt hat" är inte ett särskilt konstruktivt eller gott sätt att ta emot information och kunskap på. Jag själv har min häst barfota, oklippt och utan täcke (förutom i absolut värsta väderlek) och på lösdrift, medan många i min hästkrets har hästen på box, liten hage, skodd, klippt och täckad (dvs raka motsatsen) och folk tittar snett ibland, men alla har olika åsikter och det är bara att låta det vara.