Skogsmulle-tråden 3!!

Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

Ett smakprov från dagen:

1606329_10201139016933239_548339353_o.jpg

Vi red ut i skogen, skrittade lite offroad. Hur kul som helst! Ramla av hann jag också med att göra :angel: Världens minsta, mjukaste och oväntade avramling. Sofia sjönk ned lite i mossan och då gled jag av, haha :o

Var det inte kallt utan jacka? :o

Här är det inte jätte kallt utan runt 5-10grader men vinterjackan är på. Däremot är där inte så många tröjor under :D

Nej det var inte särskilt kallt, vi har också runt 10 plusgrader och idag hade vi blå himmel och strålande sol! Men hade bara utan jacka en stund, när jag stod framför kameran. Reflexjackan må vara den bästa jackan jag har - men den är väl inte världssnygg på bild kanske ;)

Kl

Måste bara få utagera lite ilska!!!!
Kompisen har sina hästar hos mig nu sen jag fick ta bort Lurvas. Vi har gjort upp att vi ska ta stallet 2 dagar var på rad. Alltså mockar man, fixar vatten och lägger in mat i boxarna så att det bara är att ta in hästarna på kvällen. Jag släpper alltid ut dom, ger middagsmat i hagen och tar även in dom på kvällarna.

Hur svår kan det va att komma ihåg att ta hand om stallet 2 dagar/ledig 2 dagar?!!!

Kom hem nu vid kvart över nio, regnet öser ner och man vill bara få in pållarna så fort som möjligt. Guess what!!! Har hon varit här och mockat?!! Nope!!

Fick ta världens race med grep, mat och vatten. Känns som om det är bättre att jag skaffar en ny häst, vad som helst för då vet jag iaf att stallet är klart när jag pållarna ska in.....

Suck.... Var bara tvungen att häva ur mig frustrationen.
Hade god lust att bara mocka hos min pålle så kunde hennes hästar stå i skiten men det är ju inte deras fel att de har en slö matte.

Men fy, låter onekligen som en jobbig situation :banghead:

Kan hålla med om att ibland är det nog enklare och smidigare att ha bara egna hästar hemma då det kan vara svårt med folk som bara struntar i det som man har kommit överens om.

Hoppas att personen skärper till sig och att detta bara var en engångsförteelse.

+NightRain

Tack så mycket!! :bump:

Idag har jag bara fodrat lunch, men att öht åka ut till stallet ger så sjukt mycket energi! Höll på att somna under förmiddagens föreläsning, sedan åkte jag till stallet - andades lite häst och är nu rastlös i stället :D

Hur brukar era stallveckor se ut? :)

mina veckor är tråkiga just nu när jag inte kan/vågar rida nåt:/ så får ångest när jag ska åka till stallet såååå tråkigt att må så..

för övrigt så har jag pratat med vår närmsta klinik om min häst å dom trodde att de var ögonen på de vi beskriver å på sättet han uppför sig.. så vi blir då tvugna att åka till en större klinik.. antingen helsingborg eller skara.. ska bara kolla upp så försöäkringen tar dessa typer av utredningar..

vilken tycker ni man ska ta.. kliniken i helsingborg eller den i skara?

Jag har ingen erfarenhet av någon av klinikerna så vågar dessvärre inte säga något där. Men usch vad tråkigt att det är så struligt med hästen :(

ja de är tråkigt.. som sagt han är nästan oridbar nu som han håller på.. :-/
så nåt fel är de.. så vill ju hellst åka iväg med honom så dom får kolla.. men som sagt ska kolla försäkrningen å sen få rman vara försiktig med vädret nu om de skulle bli sämre vi ska ringa till klinikerna å prata med dom i morgon

+NightRain

Tack så mycket!! :bump:

Idag har jag bara fodrat lunch, men att öht åka ut till stallet ger så sjukt mycket energi! Höll på att somna under förmiddagens föreläsning, sedan åkte jag till stallet - andades lite häst och är nu rastlös i stället :D

Hur brukar era stallveckor se ut? :)

Håller med dig om att det ger så otroligt mycket energi att vara runt hästarna eller bara vara i stallet och greja :)

Jag har fått helt andra rutiner kring mina stallsysslor/dagar nyligen, helt naturligt då jag har valt att hyra in mig på stallplatser istället för att ha hästarna hemma i mitt egna stall

Tidigare så skötte jag ju allting själv och gjorde det mesta såsom utsläpp, morgonfoder, mockning, fylla på vatten i boxarna osv osv på morgonen och detta gjordes då dagligen. Skulle jag iväg så fick jag oftast hjälp av min medryttare :)

Numer så har jag ju tom kunnat ta sovmorgon då stallägaren sköter utsläpp och jag kommer någon gång under dagen när det passar för att mocka och fixa i boxen samt insläpp på kvällen. Vatten, hö och mockning i hagen sköter inte jag, även fast jag givetvis hjälper till om jag är där :)

Även här så tar min medryttare någon dag emellanåt om jag ska iväg eller så, men oftast så är jag i stallet dagligen :)

vilken tycker ni man ska ta.. kliniken i helsingborg eller den i skara?

Jag rekommenderar en annan - i Ängelholm. Billigare än Helsingborg och med ett par veterinärer som VERKLIGEN lyssnar och bryr sig, samtidigt som de är kunniga och erfarna :) . Om du vill veta vilken så PMa mig. Jag är rädd för att det blir reklam i tråden annars.

Tillägg: Såg nu att du ville få ögonen kollade. Det vet jag inte med säkerhet om de gör, men ringa och fråga kan man ju alltid göra!

Verkligen! Det känns som att jag vaknat upp ur någon dvala sedan jag flyttade och tog över hästen :D

Låter ju som ett bra upplägg! :) Jag trivs jättebra med upplägget i mitt stall också - men det kan väl nästan räknas som en lyxtillvaro också, haha. Sofia går ju på lösdrift så det är inga intag eller så, däremot fodringar. Jag och stallägaren gör upp fodringsschema som vi har via Google Kalender, så ser vi vem som kan ta vad. Jag slutar oftast vid lunch och har alltså flest lunchfodringar - vilket är jätteskönt just nu för då är jag ute när det är ljust varje dag! Det händer att jag behöver ta en morgonfodring eller kvällsfodring ibland, men det är oftast lunchfodringarna som gäller eftersom hon jobbar dag :)

Det bästa är nog dock att det bara är jag och stallägaren som har häst i stallet, för då är jag ensam majoriteten av tiden och det tycker jag är sååå skönt :D

KL

har nu pratat med flera veterinärer å dom tror samma sak.. utan att jag sagt vad jag tror så tror dom att han ser dåligt.. med tanke på hur han beter sig å att de blivit värre nu:S..

så de b lir att åka till skara:/

Idén med google kalender var bra :)

Skönt med mindre stall. Där jag står nu så är det ju bara mina hästar som stallas in, resterande är på lösdrift. Men utöver mina hästar så är det bara stallägarens hästar och en annan tjej så det är inget spring i stallet direkt :)

Håller tummar och tår för er NightRain…

Däremot kan jag ju säga som så att jag har hört att Skara ska vara bra att ha att göra med

Ja, det blev riktigt bra! Tidigare hade vi bara schemat i stallet men med Google kalender har vi ju ett gemensamt på nätet då man även kan lägga in t.ex hovslagarbesök osv. + att alla "medverkande" får mejl eller sms om ifall något i schemat ändrats, så att man har koll! :)

Precis, det är hur skönt som helst! Nu går iofs alla våra hästar på lösdrift, men det är ju fortfarande bara vi två som är där. Och jag får dessutom låna stallägarens fjording om jag vill ta med en vän att rida ut med :D

Liknande trådar

Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 092
Senast: Bison
·
Hemmet Jag postar en ny tråd då den andra låg på 100sidor och snart 2000 inlägg 😁
2
Svar
30
· Visningar
2 695
Senast: Lyan
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
526
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 118
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve