Skogsmulle-tråden 3!!

Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

Min ena dam verkar faktiskt uppskatta att komma in på nätterna, låter jättelöjligt när jag säger det men men..

Jag har försökt att ha mina ute men fullblodet verkar som sagt inte nöjd. Jag har dom nu på en gård där alla andra hästar står på lösdrift, men jag får ta in mina två så att fullblodet har sällskap.

Däremot är jag också för mycket utevistelse och mina står oftast bara inne 6-8 timmar per natt så de är ute mycket ändå :)

(jag tar in och stallägaren sköter utsläpp tidigt)

Likadant med täcken, fullblodet behöver täcke medan mitt halvblod ej behöver det (om inte vädret kräver det) eller skor, mitt varmblod gick barfota medan fullblodet och halvblodet behöver ha skor. Halvblodet och varmblodet hade säkerligen gärna gått ute på lösdrift så det är inte så att jag kan säga att jag "tillhör" en fast kategori, utan det är ju upp till var häst eller vad som passar en själv.

Som LindgrenV redan skrivit så kommer det alltid att finnas folk som har åsikter hur man än gör.

Likadant är det med mina får... Alltså att de vill vara inne... Herreguuuuuud vad mammasjuka och inomhusbortskämda de är :mad: Jag har byggt en helt ny hage de senaste dagarna (MITT I VINTERN!!!!! Hur kallt som helst om fingrarna!) bara för att de ska kunna gå ute ordentligt. Fem trådar med litet mellanrum emellan så de inte kliver ut, och väldigt kort avstånd mellan trådarna så att de är ordentligt spända.

De var ute i två timmar idag, jag släppte ut dem, de käkade och jag mockade. Varken hästarna eller fåren var klara när jag var klar så jag åkte till pizzerian och åt lunch medan jag väntade på att de skulle käka upp (finns inget att göra medan de käkar om man är klar...). Åkte tillbaka och Märta ropade högt och tydligt att man vill in. Jag ignorerade.

Sedan såg jag en fårrumpa studsa förbi utanför sadelkammarfönstret. Kliver ut ur stallet och vem står då inte utanför stalldörren och skriker att hon faktiskt inte vill vara ute längre? Märta förstås :banghead: Och eftersom Märta vill in så vill förstås Silke gå in. Så de båda tog sig självmant in i stallet och sin box, så det var ju bara att acceptera, sucka lite och stänga in dem, haha. Jävla får :p

Vet inte om det är bra eller dåligt att de är sjukt tama och sociala :cautious:

s13_52debdaae087c323cb45d685.png

Ibland önskar man att det fanns en gillar-knapp :D Så söta är dom :love: Årets första lamm föddes i veckan hemma hos sambons morbror. Den fik ett kyligt välkomnande med tanke på blåsten. Stackars liten.

Haha ja de är helt underbara :love: :love:

Åh vad mys! Men tidigt :o Förra året var jag och hjälpte till med att förlösa lamm på Märtas och Silkes "hemgård", då kom ett yttepyttelamm som bara hade 32 i temp, men den överlevde tack vare att jag lade in den mot min mage, täckte över med massa fårfällar och varmvattenflaskor och så småningom fick den att äta. Men det sistnämnda var det avgörande - och det som var svårast. Hon hade liksom inget "sug" och det hjälpte inte att buffa på rumpan (så som mammorna gör), men till slut fick jag till någon vinkel på buffandet där jag såg att hon fick en lite sugreflex, så jag fortsatte och hon kom igång att äta och överlevde :love:

Vi har inte kunnat komma iväg än pga vädret. Så vi får avvakta lite. Men har hänt mer saker som får oss mer inne på att han ser illa. Så åka blur de men är ju inte akut så får se snartbom vi ger oss iväg.

KL

Tog ut fåren, lämnade stalldörren öppen, gick ut genom lösdriften (andra änden av stallet), fodrade hästarna, gick tillbaka till stallet... Fåren tittade ut från sin box med ett "heeeeej matte" :banghead:

De VILL verkligen inte vara ute så nu får de fasen vara inne, jag ger upp :mad:

På onsdag ska fialottan verkas :banana:

Åh saknar fåren när man ser dina bilder...

Vet att jag och dottern istallet alltid höll koll runt våffeldagen för då brukar första lammet komma :)
Men ändå är det lite skönt att slippa dom får dom var experter på att rymma.

KL

Slänger in min bild här med. Söndagens ridtur i snö och is :)!

Jag är såååå vacker, moderiktig och trendig nu när jag rider på vintern...;):D Beroende på HUR kallt det är så rider jag i antingen tights och joggingbyxor/mjukisbyxor eller tights och fleecebyxor. Som sagt, varmt och bekvämt men knappast snyggt... Lägg också till ett par gamla fula raggsockar, och utstyrseln är komplett :D!

Jag ser ut som en vägarbetare på vift misstänker jag… Jag har en knallorange varseljacka med stora reflexer, svarta termobyxor (med reflexer) och givetvis även reflex på hjälm, häst osv.

Hellre att folk bländas av en när man kommer än att de tveksamt undrar om det kan vara något där framme :p

Det viktigaste är att man inte fryser! Fryser man så spänner man sig och då blir hästen också spänd. Och helt missmatchat är det inte! Finns de som är helt åt skogen med färger.

Jag själv har långkalsonger, ridbyxor och vinterridstövlar som är inköpta från Börjes typ 2004. Dessutom en gul reflexjacka. Så värst moderiktigt är det inte, men jag fryser iaf inte :)

En gammal bild där det inte alls är snyggt matchat >.<

*kl*
Bella och jag var ute en sväng idag. Det har blåst en hel del här så på 'galoppbanan' så är där så mycket snö att hästarna får jobba bra med ryggen. Så det blev två rundor där och sedan en runda inne i ridhuset för att galoppera lite.

En av de bättre bilderna som jag fick av henne. Tyvärr har jag ingen som kan fotta oss när jag rider.

Senast ändrad:

Cred till dig för att du använder så mycket reflexer :bow:

Själv går jag klädd så här (har även reflexhandskar) :D

dsc_0684_52e178d02a6b2230385ff62b.png

Har underställsoverall under så hittills har jag klarat mig, har en extra ridoverall i stallet också om jag skulle börja frysa :)

Man syns jättebra med reflex jacka även på dagen. Kommer ihåg när jag fick egen häst 2001, då var det inte alls vanligt att man hade en sådan jacka i stallet! På sin höjd hade man kanske 4 benreflexer och några fjuttiga ränder på ridtäcket. Nuför tiden är det väl mer eller mindre standard att ha 4 benreflexer, reflextäcke, jacka/väst. Eller är det bara jag som inbillar mej att ridfolket har blivit bättre på att använda reflexer?

Jag tycker också att det blivit bättre! I och för sig har jag alltid varit reflexnörd, men till och med jag har utökat min reflexsamling ännu mer :nailbiting: När jag rider har jag oftast benreflexer, reflextäcke, reflexbrösta, reflexjacka, reflexvantar. Hade ett tag en hjälmreflex också men den har gått sönder :(

KL

Jag råkar ju ha en liten Hyundai i10. Lätt, liten och helt utan fyrhjulsdrift.

Vilket inte är att rekommendera när man ska upp för en brant backe som ser ut så här:

1536635_10201257540176246_469187509_n.jpg

Vart tusan är vägen??? (Ja, det undrade jag också!) Galet mycket blåste det så all snö från fälten hade skickligt gömt hela vägen. Det var bara att parkera vid stora vägen och knalla resten. Sedan bestämde jag mig för att sela på Sofia och låta henne ploga bort det värsta, det gick super! (Bakselen halkade dock lite snett, vilket man ser på bilden, men jag hade ändå ingen användning för den så det gjorde inte så mycket)

1625500_10201258165471878_440996513_n.jpg

Välkommen i gänget :D

Mina reflexvantar håller på att ge sig med hål i fingrarna. Men i "reflexlagret" hittar man

• Grimma
  • tränsreflexer för tyglar, nosgrimma m.m.
  • benreflexer (väldigt många sådana :o )
  • boots
  • 3 täcken skritt/länd
  • svansreflex
  • brösta
  • Vinterjacka
  • regnjacka
  • regnbyxor
  • vantar
  • band för hjälmen
  • hängreflex som jag brukar hänga i stigbygeln

Man kanske skulle ta på allt på hästen och se för skojs skull imorgon? :D

Vad har ni andra när ni rider i mörkret? Använder ni allt ni har?

Senast ändrad:

Haha taack :D

Ja, gör det! Och visa för alla svartklädda puckon hur bra du syns! :D Höll på att köra på en gubbe med hund förut. Det händer typ en gång i veckan att jag får ställa mig på bromsen för att svartklädda puckon väljer att gå MITT I GATAN när det är mörkt :cautious:

Cred till dig för att du använder så mycket reflexer :bow:

Själv går jag klädd så här (har även reflexhandskar) :D

dsc_0684_52e178d02a6b2230385ff62b.png

Har underställsoverall under så hittills har jag klarat mig, har en extra ridoverall i stallet också om jag skulle börja frysa :)

Jag missbrukar reflexer i dessa mörka tider :D

Min jacka påminner om din, bara att den är orange i stället. :)

Vad har ni andra när ni rider i mörkret? Använder ni allt ni har?

När jag rider så har jag:
reflexjacka alternativt reflexväst
reflex på hjälmen
reflex på mina termobyxor
beroende på vilka handskar jag använder så har jag även något par med reflexer

Hästen:
Benreflexer
Reflexskrittäcke
Har även en brösta, men använder den inte alltid.

Har även reflexgrimmor på hästarna så att de syns när jag hämtar dom från hagen.

Utöver mina reflexer så har jag även en gudomlig pannlampa som jag fick i julklapp, lyser med en röd lampa bak och har ett riktigt bra sken framåt :)

gammal bild, men givetvis har även hunden reflextäcke ;)

27312_10151407947604434_1833103843_n.jpg

Liknande trådar

Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 092
Senast: Bison
·
Hemmet Jag postar en ny tråd då den andra låg på 100sidor och snart 2000 inlägg 😁
2
Svar
30
· Visningar
2 691
Senast: Lyan
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
526
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 117
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar