Skogsmulle-tråden 3!!

Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

Åh vad kul att hoppa, han ser ut att gilla det!
Önskar vi hade några hinder, så jag kan testa hoppa med Acke någon gång, sist galopperade han rakt igenom så bommarna flög som plockepinn :mad:
Nu börjar han komma igång igen, idag vart det ett hårt dressyrpass.
Galoppfattningarna satt PERFEKT idag, ingen slängtrav alls in i galoppen, sååå stolt!
Dessutom börjar formen bli bättre och bättre! :banana:
Känner däremot när jag rider på ett pelham med "gummistång" att han blir väldigt stum i munnen när man svänger och så och dessutom så blir han ganska stretig när det gäller att gå i form..han har ju en liten tendens till att sticka, och då har jag inte en chans att bromsa när jag har tvådelat tränsbett.
Ska kika efter ett tvådelat/tredelat pelham med äppelsmak då han biter ihop stenhårt när man ska tränsa, jag får nästan stoppa in hela handen i hans mun, ändå biter han kvar!! :confused:

Hemma på vår så kallade ridbanan har vi 4 däck. Kommer 4 till i morgon. Och typ stängeselstolpar som bommar.
Du kanske dra i hop något sådan och testa hoppa lite.
Ibland brukar jag ta två pallar som står i stallet och ha som hinder stöd också.

Du tror inte ett vanligt rakt tränsbett skulle fungera?
Pojken har varit ganska stark och dragig innan men nu med rakt tränsbett är han bättre. Eller kimblewick/jaktkandar kanske om du känner att vanligt tränsbett är för snällt?
Att han biter i hop vid tränsning kanske beror på att han inte gillar bettet eller vad tror du?

däck..vi har massa däck här hemma i ett förråd som ska kastas, dom kan jag ta!
Har funderat på ett kimblewick-bett tidigare..ska till hästaffär i helgen, testar att köpa ett kimblewick bett, och ett rakt tränsbett då!
Ja det har jag också trott, han kanske vill ta bettet lättare om det smakar äpple? ska nog testa ett kimblewickbett med äppelsmak! det skulle nog kunna funka.. :)

Haha :rofl: säger som Kicki, har inte riktigt nått dit. Har hittat i bh, hår och fickor men inte i trosorna :D

Kicki Ser trevligt ut, tror att jag ska plocka fram lite hinder, pinnar, däck, oljefat och dunkar för vår del :p Vi håller oss troligtvis på liknande höjd som er :)

knapplån...

Slänger in mina tips om myggmedel, som boende i nedre dalälven har man testat alla sorter..... :p

Giftet i svart sprayflaska är det bästa, ultrashield tror jag också att det heter... mot mygg då..
Mot knott kör vi den som man doserar en gång i veckan eller nåt i genomskinlig flaska... switch pour on eller nåt heter den, funkar mot knott men värdelös mot mygg... kan även blandas ut med vatten och sprayas på ställen där knotten jäklas extra mycket...

Det är vad vi kör med, jag och mina smaskiga hästar är överlyckliga att det ska myggbesprutas hemma i sommar!!!:bump::bump::bump:

knapplån...

Slänger in mina tips om myggmedel, som boende i nedre dalälven har man testat alla sorter..... :p

Giftet i svart sprayflaska är det bästa, ultrashield tror jag också att det heter... mot mygg då..
Mot knott kör vi den som man doserar en gång i veckan eller nåt i genomskinlig flaska... switch pour on eller nåt heter den, funkar mot knott men värdelös mot mygg... kan även blandas ut med vatten och sprayas på ställen där knotten jäklas extra mycket...

Det är vad vi kör med, jag och mina smaskiga hästar är överlyckliga att det ska myggbesprutas hemma i sommar!!!:bump::bump::bump:

Om du bor där på det stället som står bredvid din text så bor vi inte så många mil i från varandra så då borde ju vi ha ungefär samma sorts flygfän i luften iaf.
Jag men får lägga ner lite pengar på det hela och testa sej fram lite då. Något borde ju fungera iaf.

Regn här idag, lite tråkigt men det behövdes verkligen för växtligheten.

I kväll blir det ridskolan och ridskolehäst. Dressyr på schemat tror jag. Har skruvat ihop transporten igen och nu återstår lite småfix med den. Syns ingen större skillnad på den men förhoppningsvis kommer baklämmen att hålla ett tag till. Såg att golvet börjar bli dåligt i bakkant :crazy:, alltid är det något. Det är iofs lite över 5 år sedan vi bytte golv men tycker det borde hålla längre. Bara längst ute i kanten mot hörnen det börjar bli lite mjukt så vi kan nog klara oss ett tag genom att lägga en durkplåt som förstärkning under gummimattan. Nu blev man ännu mer sugen på en ny kärra.....

Ja förut innan dom började bespruta så kunde inte folk vara ute för det var så mycket mygg.
Här uppe hos oss är det inte så farligt men bor man nedanför Gävle åt Österfärnebo håller så verkar dom inte ha det roligt.

Va skulle du vilja ha för transport??

Jag skulle vilja ha en ny jag med...men måste nog lugna mej lite så jag ser att pålle verkligen vill åka transport.
Men en med bättre ventilation och fronturlastning skulle inte sitta fel inte....

Håller på att maila på en nu men tyvärr har den alldeles för låg lastvikt. Bara typad till 1280 så frågan är om man kan väga upp den. Är klart intresserad av den nämligen men med så låg totalvikt är det helt kört. Vill helst ha en totalvikt på upp till 2000 kg.

Är supernöjd efter lektionen idag. Fick en av de nyare hästarna som jag inte haft tidigare. En rätt så grov häst men känns inte så tung att rida. Gick kanonens :) och jag har fortfarande ett stort leende på läpparna.

33044786.jpg

Jag hoppar in här! Jag är en hästtokig kattmänniska som börjar närma mig de 25. Jag är medryttare på skogsmullen här ovan, en islandshäst på 27 år. Eftersom han är så gammal så blir det mest lugna turer i skogen, vilket passar mig perfekt :)

Nu sticker jag på kombinerad campusvecka och tjockasläktensemester en vecka!

Vill bara berätta om vad Q lyckades med häromdagen. Han har upptäckt hur man öppnar boxdörren! Min stackars granne kom till stallet en morgon och möttes av vatten som rann ut från porten. När hon kom in var det vatten upp till anklarna i hörummet, kranen på, alla täcken och grimmor utrivna på golvet, och en mycket nöjd Q mitt i eländet. Hurra. Vi är helt säkra på att det inte är tvåbenta marodörer som varit i farten, för våran bonde bor så att han skulle sett om det var folk i stallet. Ingen annan häst var lös och inget var stulet.
Som tur är går det att stänga en lucka på boxarna så att hästarna inte kan titta ut, och då kan han absolut inte komma åt handtaget.

Vilken rackare!!!

Mina hästar går ute nu (förutom 2 nätter då det regnat hela dagen). Himla smidigt :).
I går skulle vi försöka oss på dressyrträning igen men det blev inställt IGEN!! för att det blev för många återbud. Nytt försök på fredag.
Blev inget ridit alls i går för helt plötsligt var "måste göra" listan hur lång som helst.

Gjorde färdigt stängslet i alla hagarna, städade på jobbet,tvättade och städade hela huset hemma. När jag var klar var kl 21 och jag somnade i soffan framför Bond....

Nu puttrar vildsvinsgrytan på spisen sen ska jag ta mig tid och ut och rida....hoppas jag!

Liknande trådar

Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 092
Senast: Bison
·
Hemmet Jag postar en ny tråd då den andra låg på 100sidor och snart 2000 inlägg 😁
2
Svar
30
· Visningar
2 748
Senast: Lyan
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
526
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 118
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17