Skogsmulle-tråden 3!!

Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

Får jag hoppa in här igen? Var med för ett bra tag sedan, då med min egna häst som jag tyvär fick ta bort för 2 år sedan. Nu är jag tillbaka, som medryttare på en ponny, hör och häpna. Hon är eg lite i minsta laget, men ägaren tycker det är ok, och ponnyn klagar inte. Det är dock inte en evighetslösning. Premiärturen gick av idag, barbacka då hon inte har någon vettig sadel. Hon backade in i väggen, vägrade gå ut ifrån gården och blev rädd för en skylt, men var annars riktigt trevlig. Är en liten dam med humör, testar vad man kan göra, eller snarare hur mycket man behöver göra...

Tanken är at hon ska hållas igång, och sen får vi se vart vi tar oss. Hon behöver magmuskler, få röra på sig lite och jag behöver någonting att pyssla med. I dagsläget finns tyvär inte ekonomin för en egen häst i dags läget, så detta är en helt ok lösning. Finns även en snudd på ohanterad unghäst, som dock är ännu mindre, och ffa betydligt tanigare men att hantera och ev tömköra och göra den trygg i markhanteringen går ju att hjälpa till med, den ska dock säljas snarast så det är inget långvarigt projekt.

Välkommen tillbaka :)

Hoppas det går bra med envisa ponnyn :) Du får väl slänga in nån bild sen :)

*kl*

I går fick Pojken tillbaka sin tappade sko som försvann i fredags. Så jag tänkte köra honom lite efteråt.
Men det gick inte så långt. Däcket och fälgen gav upp :( Däcket svällde och fälgen gick sönder där den rostat.
Så nu måste jag försöka hitta på något bättre begagnat moped däck...och hittar jag inte det får man väl ockra och köpa sprillans nya rockard däck.

Har vi hamnat i en oflytsperiod eller? Vår hästtransport gick sönder i går. Rampen lossnade i nederkant mot gångjärnen. Antagligen är baklämmen så dålig just där så träet höll inte ihop längre och skruvarna sönderrostade. Blir till att köpa en ny skiva och flytta över alla detaljer på den och på så vis få till en ny bakläm.......Känns som ett jobbigt projekt och misstänker att det tar lite tid att få hem en ny skiva också.

Ridit i skogen 2 dagar nu i helt underbart vårväder. Plötsligt blev det nästan 20 grader varmt och hästarna blir svettiga bara av att gå i hagen. Snacka om skillnad.

I morgon ska jag skicka i väg träckprov för nu vill jag byta hage så fort som möjligt. Hoppas jag slipper att avmaska men misstänker att så bra kan det inte vara.

Dressyrträningspremiär planerad på söndag och då blir det till att rida dit eftersom det inte går att lasta häst i kärran. Stackars Lucas, han kommer att bli sååååå trött :D.

Ja nu är det dax för med medgångar inte bara motgångar....

Lät inte så roligt det där med transporten. Hoppas det är ganska enkelt att få i hop igen iaf. Jag har varit duktig och bytt till sommardäck på transporten och sa dit ny "Hästtransport" skylt i bak.
Men kan inte Lucas åka utan ramp huvudsaken han har bommen bakom rumpan väl :D;)

Ja riktigt härligt väder ute nu. Perfekt skogsväder. Pojken har varit ute och myst i dag med :) Men känns lite oroligt att ge sej ut i skogen här. Dom ser varg och björn överallt tycker jag. Jag vill inte möta några sånna i skogen.

Hoppas det visar 0 på maskar provet :)

Igår fick våra två komma ut i sommarhagen, gröööönt gräs, me bara ca 1 dm högt så dom kommer inte bli feta som tunnor! (y)
Det var två glada hästar som gick och betade i den varma solen och jag låg och slappade i gräset och räknade moln, inga alls, inte ett enda moln på himlen och stor sol, helt underbart.
imag1295_200863780.jpg

Fusk! Här kräksnöar det, efter flera dagars sommarvärme.
Häxan har flyttat in i ponnyhagen. Vi hade problem med att en häst betedde sig väldigt illa när vi skulle ut genom grinden med någon av de andra, såpass att man inte gärna ville hämta sin häst ensam om den var ute. Men nu flyttade vi om så att Häxan och S bytte hage med Q, och vips blev det lugnt.

För övrigt har hon varit knackig men nu håller jag på och sätter igång henne och det ser bra ut. Jag tror att hon sträckte sig när ovan nämnda bråkstake jagade bort henne från grinden när jag skulle ta in henne. Så hon stod ett par dagar i sjukhagen och hade semester, och var mycket nöjd med att ha dubbla staket mellan sin mat och de andra hästarna, nu har jag tömkört ett par dagar och red en skrittrunda häromdagen.

Jag har haft stora tentapaniken samtidigt som jag jobbat för mycket och haft den knackiga häxan att tänka på, men nu är tentan skriven, lönen inkasserad och hästaskrället på väg igång så nu känns det lugnare med allt.

Vi har fått hem en saluhäst som verkar trevlig och kommer stå hos oss ett tag innan den får ett nytt hem. Det är en nätt d-ponny så jag kommer inte att rida den men vi hjälps åt att sköta den för det är ett slags gemensamt projekt. Häxan är inte alls imponerad och ger den stackars ponnyn onda ögat så fort hon ser den (men gör tack och lov inte mer än så), men frieserhästen L är överlycklig och kommer bra överens med ponnyn (friesern är den där fantastiska sortens häst, som älskar allt och alla)

Ja det blötsnöade här i morse :cry: Men som tur var ligger inget kvar men såg att det lyste vitt på kalhyggena uppe i bergen så där ligger det visst lite snö kvar.

Nu är det ju Maj nu ska det väl vara vår och sol eller?:D

Välkommen tillbaka :)

Här är inte sommarhagen redo ännu, ska i och för sig flytta hästarna till en annan hage i nästa vecka som det har börjat växa i, ett mellanstop innan sommarhagen så att säga :p

kl
Dressyrträningen blir inställd eftersom vi är för få. Ska försöka få till det nästa helg i stället.

Varit och hämtat grejer till hästtransporten som vi ska försöka budget-laga genom att förstärka rampen men plattjärn. Önska mig lycka till!!

I går fick Jolly vara handhäst och det var inte det lättaste. Hon brunstar och tycker Lucas är jättesnygg och skulle gå och snosa honom i mulen hela tiden. Konstigt vad hormonerna kan ställa till det och förvränga huvudet på dom...

Var och hämtade en bomlös sadel jag köpt på annons för bara 500:-. Tycker att det handlar om så lite pengar så jag chansar på att den är skön. Kommer säkert få igen pengarna om jag inte gillar den.

Jaså spännande med ny sadel :) Hoppas ni gillar den. Heter den något eller e den märkeslös?

Hoppas det går bra med transport lagandet.

Ojojoj vilket flyt jag har, legat sjuk i feber och en himla hosta i exakt en vecka idag, och som tur är så är jag frisk idag!!! vilket betyder att när det var stor sol och 25 grader har jag varit sjuk och tvingat mig själv till stallet en dag, på en hel vecka, och då var det sååå fint ute.
Nu när jag är helt frisk? då regnar de och är grått, grått, grått.
Nu önskar jag verkligen att vi hade ett ridhus, får vänta och se om det slutar regna, tänker inte riskera att bli sjuk IGEN.
Typiskt att det skulle vara sommarväder flera dagar och jag var sjuk varenda dag..
Nya tag till nästa vecka!!!

Tråkigt att vara sjuk, hoppas du mår bättre nu.

Idag har jag varit ute och tömkört en runda i snöslasket. På med gummistövlar, termobrallor och varseljacka, så var det helt okej.

Mockar skit i hagen, mockar skit i hagen, mockar skit i hagen och skruvat isär transporten.......

*kl*

Har haft mycket att göra med skola och på praktiken så det har inte varit så mycket ridande i vinter. Men nu börjar vi komma igång. Målet är att bota min hopprädsla. Nu hoppar jag 40 på Bella bus. Och förhoppningsvis hoppar jag snart lite högre än fjutiga 20cm på Pepsi. Men det är svårt att hoppa i en dressyrsadel.

Igår red jag bella och vi gjorde tempoväxlingar i trav/galopp. Och idag var det bestämt att vi skulle galoppträna med Pepsi och hennes boxgranne Merlin. Gisses vad fort det kan gå på en -ponny! Dessutom var de lite tittiga så det var intressant om man skulle sitta kvar. Imorgon blir det lugnare pass...

Bilden är tagen nu i veckan någon gång.. Vi har haft över 20grader varmt och det har varit hur skönt som helst!
DSC01186.jpg

Idag är jag helt, helt frisk, såååå skönt!
25 grader ute och stor sol, och cykeln är redo för en tur upp till stallet! härligt att få rida igen.

Idag skiner solen och Häxan ser ut som en vandrande lerhög. Hellre det än mer snö!

I lördags fyllde damen år, fick därför extra morötter :D

I kväll ska jag börja på en ny hage, hästarna ska få gå i en övergångshage innan de släpps i sommarhagen. Hoppas att jag slipper mygg ikväll, ingen hit att greja när dom är på en.

Du får hälsa grattis i efterskott då :)

Jaså har ni lyckats få mygg redan ni...hoppas du slipper dom i kväll iaf då :)

Liknande trådar

Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 092
Senast: Bison
·
Hemmet Jag postar en ny tråd då den andra låg på 100sidor och snart 2000 inlägg 😁
2
Svar
30
· Visningar
2 740
Senast: Lyan
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
526
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 118
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar