Skogsmulle-tråden 3!!

Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

Det ska jag göra :)

Ja tyvärr har myggen redan kommit hit, usch.. Det är nackdelen med denna årstiden, mygg, knott, och alla dessa insekter.. :crazy:

Har sett här med att pållarna viftar på svansen lite och så så det är väl flugor och grejs på gång här med....
Så nu börjar funderingarna på vad man ska ha för flugmedel på dom i år. Ingen av dom jag testat innan har ju fungerar så jag försöker leta på något nytt att testa......

Jag måste också hitta något bra, jag har använt mig av Renons flugmedel vilket har fungerat okej, men vore ju kanon om man hittade "det" flugmedlet.

Har dessvärre mycket knott och mygg här då vi bor nära sjö och sumpmark.. :crazy:

Så om vi hittar något bra får vi tipsa varandra :)

Det där rävgiftet i svart flaska.. säkert inte det allra snällaste medlet, men när jag har med häst upp till kompisen i Sälen använder jag hellre det för där är det myggigt på riktigt. Hemma räcker det bra med Renons, samt flugtäcke de allra värsta dagarna.

Tycker inte Ultrashield (om det nu va det du menade) fungerar heller ja.
Kanske är för pedantisk eller vad man ska säga ja. Skulle helst ha medel där det inte är nå djur på dom alls....men det kanske inte finns ;)

Jag skulle tro att såna medel tar kål på hästarna också...:P
Ja, det är nog Ultrashield jag menar. Hästarna är säkert precis som människor att vissa "smakar gott" för myggen och andra är mindre intressanta.
Med sällskap och flugtäcke och lite spray tycker jag det brukar gå bra även om inte myggen försvinner helt, i värsta fall får man väl ställa in hästarna de värsta kvällarna.
33041047.jpg

33041045.jpg

Såhär utspökade behövde hästarna bara vara under några dagar i somras, tack och lov:)

Haha ja kanske inte så bra med sådana dunder medel ;)

Såg att Renons kommit med nån svart flaska nu med tror jag ska testa den se om det är något att ha sen.

Funderat på att skaffa flugtäcke åt Pojken men manen blir väl så hemskt förstörd om han ska ha halstäcke.
Är dom tåliga sådan täcken? Tänkte om tanten eller de små skulle få för sej att bita och dra i det ;)

Har ett flugtäcke till Jolly och tycker väl det fungerar hyfsat. Nackdelen är att täcket blir dyngsurt när det regnar och klibbar fast vid hästen.

I går var jag ute med Lucas på en häääärlig skogsrunda. Vi stötte på 2 vildsvin på vägen hem men det var på ganska långt håll så Lucas bara tittade lite förstrött efter dom. Några timmar senare så var sonen nere och sköt en rödgris. Mums! Den kommer att passa bra på grillen :d.

Nu har vi börjat skruva ihop transporten igen. Blir en hel del borrande och fixande men vi hoppas att det ska bli bra till slut. Jag och kompisen är ganska stolta över att vi fixar det här helt själva.

Igår var jag uppe på hästryggen efter 1 vecka av 39 graders feber och hemsk förkylning. :cry:
Först gick det helt okej, sen kan jag säga såhär: tänk er en rodeohäst i full fart. det säger nog allt kan jag tänka mig..
Det var full sken över ängen, bockade som en rodeohäst så jag var nääääääära att smaka gräs, sen skenade han in i skogen bland massa träd så då klamrade jag mig bara fast, sen var han tvungen att stanna för alla träd.
Då klev jag av och trasslade ut oss därifrån, först var jag bara arg, sen när jag var på marken där ute då skakade jag som sjutton i benen.
Misstänkte att han skulle vara så, när han stått i 8 dagar..men blir så arg när han gör så, sticker iväg och bockar,bockar,bockar, bockar! :mad:
Idag fick han vila, så kör vi på igen imorgon!! :idea:

Okej...

Tur att vi inte har vildsvin här uppe än. Hur är vildsvin? Är dom sura av sej eller mer rädd av sej?

Duktiga ni är med transporten då :) Du måste ju bjuda på lite bilder när ni fått i hop det :)

Har också flugtäcken och sådana där flugmasker, har dock inte behövt använda dom så många dagar under föregående år. Här kommer det mycket knott på kvällarna, så jag får ta in dom under natten.

Blev klar med övergångshagen i går, tyvärr måste jag gå en kilometer för att komma till den, men hästarna är nog nöjda med att vara i den :)

Jag har inte direkt behövt hårdtesta täcket. Häxan har visserligen haft det på sig när hon gått på bete med hela gänget, men hon släpper ju inte de där lekglada typerna i närheten av sig. Jag skulle tippa att det klarar normalt kliande och sånt men inte om dom 2 glada kallbloden fick fatt idet. Det är lite grovt i tyget och har inte en alldeles Häxvänlig passform, skulle tippa det är gjort för hästar med lite mindre kvinnliga former. Har inte sett något skav av det själv, men ägaren säger att det har blivit det när hon har gått med det väldigt mycket.

Hon är fortfarande arg på den stackars ponnyn och ger den onda ögat så fort hon ser den...
Drömmen hade varit att hitta en liten "ponnytant" åt honom, en vuxen som småtävlar lite för skojs skull, det hade passat honom perfekt.

Igår var Häxan jobbig... "OMFG en sten!! I skogen!! Vi kommer att dö!!""Gaaaah en bil!!" osv osv osv. Blir skönt att få igång henne ordentligt så hon blir sitt vanliga bombsäkra jag:) Red en rejäl skrittrunda med en liten travsträcka på mitten. Idag blir det någon slags dressyrkörning på banan, tänkte lägga in lite mer trav idag.

Åfytusan, vildsvin är jag rädd för! Finns några stycken härikring men än så länge inte speciellt många. Björn och varg har jag inte sett mer än spåren av, men de verkar ju ha vett att gå undan för jag är rätt säker på att de har sett mig. Det enda vilt vi haft problem med hittills är en älg som har hälsat på i hagen ett par gånger. Ena gången hoppade den in och tog med sig tråden på väg ut och skrämde slag på hälften av hästarna, andra gången var den mer diskret.

Okej....ska se om jag kommer i närheten av något täcke så man får känna på det....kanske granngården har...

Många hästar som är på gång nu verkar det som....har dom börjat få vårkänskor mån tro ;)

*kl*

Nu snart ska jag åka och undersöka om Pojken är lika busig som imrahil och janonyms pållar.
Tänkte att vi skulle hoppa lite i finvädret.
Vann en auktion om en sadelgjord i söndags natt och fick mail i morse om att den ligger här på konsum och väntar nu. Det gick snabbt!!
Hoppas det passar Pojken nu då. Har 110cm nu och den börjar bli för lång så hittade den andra på 95cm se om den är för kort eller hur det är. Men det skiljer ju inte så mycket....

Är sambon duktig på att fota kanske det kommer lite hopp bilder sen :)

*kl*

Och här kommer det nån bild :)

Det är riktigt roligt att hoppa :) Iaf nu när man samarbetar med hästen :) Det gick riktigt bra i dag. Inga riktiga höjder vi tar oss över men det räcker i nuläget iaf.

2012-05-08-246.jpg

2012-05-08-249.jpg

Han ser så positiv ut, öronen spetsade rakt fram!

Har inte hoppat med Lucas på evigheter.

Nu har jag kvalat in som Skogsmulle de Grande :). Fick skaka ur både BH och trosor efter ridturen i skogen idag :laugh:.

Ja han tycker det är skitroligt :) Han har ju inte öronen spetsade på alla kort från i dag men valde dom han såg mest positiv på :D

:rofl::bow: Skogsmulle de grande lät inte så exklusivt :rofl::bow: Har bara kommit halvvägs än ja. Hittat skogsrester i BH men inte trosorna än iaf då :)

Liknande trådar

Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 092
Senast: Bison
·
Hemmet Jag postar en ny tråd då den andra låg på 100sidor och snart 2000 inlägg 😁
2
Svar
30
· Visningar
2 748
Senast: Lyan
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
526
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 118
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar