Skogsmulle-tråden 3!!

Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

Jag vill oxå ha lamm i stallet igen. Dom är så söta nykläckta :love: och man får hjälpa till mamma får när hon tyckte de blev lite jobbigt.

Här har Honey fyllt 20 den 12 och nu är hon gammal ;) Men ack som en två åring i huvud fortfarande.
Lillis har lyckas vrickat ena sitt framben. så hon har BoT på sig på kvällarna, men hon blir bättre. Alltid är de nåt som vanligt. Men annars har dom gått rätt bra alla andra veckor.
Ska försöka fixa nya bilder på tanterna :)

Grattis i efterskott till Honey :D

Bjuder på en bild från "miljöträningen" där maken åkte bakom oss en bit med sin bil.

472972_10150802154219434_768939433_11472287_1315660205_o.jpg

*kl* Hej alla skogsmullar! Hur gör ni med ridning efter vägar såhär i vårtider? Då tänker ja på de som är drabbade av tjäle i marken. Jag är livrädd för genomtramp, men de känns tråkigt för hästen att harva på banan i typ en månad? Skogsstigar har vi tyvärr inga så är förpassad till vägarna. Några tips och trick eller är de bara till att harva bana tills vägen satt sig igen?

Jag försöker så gott som möjligt att undvika vägar med tjällossning. Har dessvärre inga tips att ge, men skönt att du har tillgång till bana i alla fall :)

Tack :D Läst här i drygt ett år är bara väldigt dålig på att skriva ;) Ja, alla vägar här ser ju tyvärr ut som schweisiska ostar just nu tyvärr, banan är inte särskilt härlig då den är
En grannes och hon rider inte hästarna där längre så den har i princip stått oanvänd/använts som hage de senste åren, så går bara att skritta nu på våren :P Mao verkar de som om det bara är att vänta ut vårens alla nyckfullheter då :( Finns en väg som är rätt ok men väldigt mjuk och av förklarliga skäl vill de inte att man rider där försen vägen torkat upp :)

Då förstår jag, jobbigt läge... :crazy:

Svårt det där, på vintern kan det vara för halkigt för att rida ut och nu under våren så är det tjälen.. För vår del har det varit en ganska lång vinter/vårvila. Har visserligen ridit lite då och då, så har ju inte varit helt vila, men ändå.

Vad har du för någon för resten, om du vill presentera din häst/ar? :)

Ja, jag har elak sjukdom som ibland gör mig rätt imobil samt att sommarskorna kom på damen för tidigt så här har de gått sisådär med motionen senaste 2 månaderna :)

Jag blev medryttare på en Nordsvenskfröken på 15år i sommras, men då hon endast stått 1-2år innan jag tog mig ann henne får ja i princip ha henne som min egen, enda gången de blir jobbigt är när ja är sjuk/jobbar mycket, blir ju tyvärr motionen lidande och iom hennes övervikt hade det varit kanon om man alltid hann med minst 5 dar i veckan, men har 5mil enkelväg till stallet så man måste ju prioritera ibland :(

Hon är iaf gamalt avelssto som gått som licenshäst åt dottern i huset men inte aktivt tävlat riktiga lopp, men man ser henne aldrig så glad som när man selar på och spänner henne framför en vagn :)

Vi skogsmullar mest men tränar för tränare 2-3ggr/månad, hon är ju endast skogsriden så vi försöker lära oss tillsammans helt enkelt :)

Första gången jag såg flodhästen :)
228897_10150750625465515_699215514_20321116_2056869_n.jpg

Smickrande vinkel, hon har en hel del mage kvar som inte synns på denna bild, men denna är tagen för exakt 2v. sedan när vi busade i sommarhagen :)
541791_10151498599885515_699215514_23897512_395313782_n.jpg

Senast ändrad:

Välkommen till tråden :) Vilken snygging till pålle :)

Jobbigt med tjälhål i varje väg. Som tur var så slipper man sånt.
Men om du går ut och går med henne då borde du väl se hålen/blivande hålen bättre och kunna gå lite slalom efter vägen? Eller bara rider rakt ut i skogen så hon får gå och lyfta på benen? Och kanske longerar och tömköra lite i nån hage i bland?

Tackar! :) Ja, ja är galet hönsig vad de gäller rida bara rätt ut, livrädd att de ska få pinnar i benen, sker de ofta? Fick lära mig som liten på ridskola att de kan göra illa sig väldigt om man rider av stigen så de sitter i, ridit "rätt ut" några gånger med en av grannarna men då får hon rida först så man får lite mod men tyvärr jobbar vi om varann hela tiden :( Så det har blivit lite promenader och frihetsdressyr i hagarna, promenader går dock dåligt då de är mina leder som gör ont så just promenera går dåligt då just gå är svårt för mig, de lilla "promenad" jag har i benen måste avsättas åt hunden :) Hade man haft hästen närmare hade man ju kunnat promenera båda :) Men får nog hålla mig till bana/hage den närmsta månaden då :)

Ja visst kan det hända men vet inte hur vanligt det är. Sen kanske man inte behöver rida där det är som snårigast och grenigast. men jag brukar rida "off road" i bland och min Pojk har då inte gjort illa sej....än iaf kanske jag ska säga då...

Du kan ju köra lite ledarskapsträning också och kanske lite tolerans träning med presenningar och andra farliga grejer kanske inte så mycket fysisk träning men psykisk iaf :) Löshoppa lite också kanske om du kan göra hinder :)

Jag undviker tjälskadade vägar. Både för att inte riskera hästens ben och för att inte förstöra vägen. Att rida i obanad terräng brukar gå bra, men det är nog olika vad man har för häst, fast här gör de flesta det då och då. Bara man har en hyfsat lugn och sansad häst som vet var den sätter fötterna.
Har du någon som kan hjälpa dig att promenera med hästen lite ut i terrängen? Jag tänker att det känns bättre för dig att rida där om du vet att hästen prövat på det utan ryttare först.
Jag tappar ofta motivationen att rida när det är dåligt med ställen att rida på, vi har ridbana men jag sitter inte gärna och harvar runt där så då brukar jag hellre promenera eller tömköra med hästen.

Idag blev det tömkörning och det gick väldigt bra. Jag tror att hon i smyg tycker det är kul! Det kom tillochmed ett glädjeskutt med vidhängande spontan galoppfattning, visserligen i det lättare vänstervarvet men även högergaloppen funkade fint idag.
På måndag kommer equiterapeuten igen, ska bli intressant att se vad han har att säga nu.

Kicki_83 Kom på efter att du sagt de där om offroad att det är ju enklast att ringa uterittsgrannen, hon har ju haft häst och ridit där i 15år, hon sa att tyvärr finns det ingenstans att rida förutom efter asfaltsvägen där bilarna kör i 80-90 och det är mycket tung traffik så själv åker hon iväg med transporten den här tiden på året, så får hålla oss till just frihetsdressyr, promenera i hagarna, gå bort på banan och busa :) Skulle haft rep och medhjälpare så hade man ju kunnat löshoppa lite :) Hon har aldrig hoppat mer än naturhinder ute så hade varit intressant att se hennes teknik, hon kanske är en naturbegåvning :D (på 30cm ;))

Imrahil tyvärr har jag ingen tillgänglig promenadhjälp annars hade det ibland varit skönt när man får dåligt samvete vid brist på motion :) Hon är ju väldigt klumpig och fulltös medvetslös är lite hennes motto, att lyfta benen över bommar, vad är det?! Hon biljarderde tonvis när jag började ta hand om na, så mycket att man fick passa sig när man ledde henne, det är borta till 90% med hjälp av just bommar ocv skogsstigar med mycket rötter och små hinder :) Men tyvärr är det förbjudna lägdor överallt så måste efter vägar för att ta mig till skogen så får nog gå på sparlåga som sagt :)

Hihi, vad gulligt, härligt också när man ser framsteg, alltid lika roligt :) Älskar att tömköra men väntar på gjorden ja beställt, får se dock hur de går då fastspännd sele = supertaggad smågalen häst :P

*kl*

Snö snö snö....inte sjutton vill man väl ha snö nu!!! Både Pojken och bilen har ju sommarskor/däck.
Hoppas skit snön inte ligger kvar i alla fall...tur att det är blöt snö iaf....Nä nu vill ha sol ovh minst 25 grader varmt :)

Har ni nå bättre väder ni andra?

Här är det ingen snö, mest regn. Hoppas att det inte kommer någon snö idag heller, för hovslagaren sa att om det kommer snö så vill han inte åka ut till oss i eftermiddag Förstår honom, vår väg är ingen hit alla gånger..

Carmoliana: Vad fin hon är :)

Kanske vore bra för er att träna lite offroad? Nyttigt för hästarna att lära sig var de ska sätta fötterna. Mina var inte duktiga på det när de först kom till mig, men efter ett tag så lärde dom sig att de får allt hålla koll på sina egna fötter också :p

Helt klart :) Har dock mycket snö kvar och som sagt frågade grannen och vägägaren till vägen till skogen såg helst att vi höll oss borta tills vägen torkat så vi får sätta igång med det frammåt sommaren :)

Kicki_83 Här snöar det varannan dag och det blir stora styltor i sommarskorna, riktig mood killer :(

*kl*
Här har det varit dåligt att rida, för mycket i skolan nu, massa prov och läxor, blä.
Acke har fått stått flera dagar, men vädret har inte varit helt underbart heller..
Jag tömkörde Acke häromdagen och han ÄLSKADE det!!
Han var så otroligt pigg och glad och tuggade på bettet med öronen framåt!
Jättekul att han gillade det!
Lite förseningar med nya ponnyn nu..han kommer om 1-2 veckor nu för det var krångel med gamla ägaren. åååh jag vill att han ska komma NUUU!!
Någon vecka till är det prov inbokade sen blir de lugnt..då har jag tid att rida varje dag, båda hästarna!
Underbart att sitta och planera sommaren med min bästavän som har sin häst i stallet bredvid, bada med hästarna i sjön som ligger 2 km bort, sova på höskullen rid varje dag, galoppera över sommarängarna och bara njuta med hästarna och ingen skola!
Nu vill jag ha sommar, lov och 25 grader vramt!

Liknande trådar

Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 092
Senast: Bison
·
Hemmet Jag postar en ny tråd då den andra låg på 100sidor och snart 2000 inlägg 😁
2
Svar
30
· Visningar
2 726
Senast: Lyan
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
526
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 118
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar