Skogsmulle-tråden 3!!

Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

Jag har ju känt att hon gärna lägger sig på högerhanden, och hellre tar vänstergalopp än höger. Så det hade väl kanske med det att göra. Sen är hon ju svagare i höger bakknä i och med skadan hon är t-märkt för så det är möjligt att det uppkommer snedheter på grund av det. Jag är väl inte alldeles rak jag heller skulle jag tro, jag har jättesvårt att ta ledande tygeltag åt höger och tappar ofta bort högerskänkeln när den är ytterskänkel. Så kanske läge att masa mig iväg till massören jag också.

Det kostade 600 per häst så lite dyrt är det ju, men det kan vara värt det om tanten håller längre. Det är en karl nerifrån Tierpshållet som har en massa stammisar här uppöver så han gör en vända upp hit varje månad.
Idag blev det promenad igen, är tentastressad till tusen så jag ville inte rida då, jag gör bara bort mig när jag är uppe i varv..

Okej hittat på en equiterapeut här i närheten som jag ska ringa till veckan. Kan va bra att få Pojken kollad så allt e ok. Han fattar ju inte gärna vänster galopp och lite allmänt stel i vänster sida. Så det kan ju vara värt att kollas upp.

Hoppas det blir ordning på Pojken också! De flesta hästar har väl snedheter, liksom vi människor, så kan man minska snedheterna borde ju galoppen gå bättre.

Vi har hovslagaren inplanerad i mitten av april, så då blir det sommarskor på hela gänget. Oftast har vi ju vinter fram till dess, men nu är alla vägar framme fast det är en del is kvar i hagen.

Häxan får nöja sig med promenad eller möjligtvis tömkörning imorgon med, jag tycker inte om att rida när jag har bråttom. Ska på jobbet tidigt.

Häxan har eld i baken!
Om det beror på att norsken rättade till nåt knas i ryggen, eller på att hon haft lite för mycket ledigt i helgen, det vet jag inte. Men bråttom har hon, och det är ju positivt för då får hon igång bakkärran.
Red en sväng ensam idag, vägarna är supertrista nu när snön är borta så det blev mest skritt på asfalt, och en liten bit trav där det fanns grusväg som inte var tjälskadad.

Hon kanske förbereder sej för blåkulla :angel:

*kl*

Här har vi premiärhoppat för i år(i och för sej förra veckan) :) Skojigt. Blir hoppning igen i morgon om vädret tillåter.

Pojken har fått sommarskor och Kolla masken visade inge mask. Skönt!

I dag tror jag vi ska prova oss på lite löslongering. Red ut i går och hoppa i morgon så då kanske det är ide att göra något från marken i dag...fredag blir det nog vila för då ska jag på Takida på kvällen så då hinner ja nog inte med Pojken. Men två vilodagar i veckan dör han väl inte av skulle jag tro.

Här går de undan. Lillis har gått i 7 dagar mest skritt ute i skogen så hon fick en välförtjänt vila igår med mycke mat. Hon har fått vår känslor, som hon springer och bockar och hon ska bli 21 i år hmm. Honey har gått 5, vila en, gått en vila en dag. hon känns lite mysko. men hon har skrittat på bra endå. Och i förr går ville hon busa med sin mamma. Men de ville inte jag, så hon blev lite sur ;). Men väl hemma fick hon mat så hon blev glad igen. Vinterskorna åker av i slutet av april. Då blir Honey Barfota runt om och Lillis har bara skor fram då. Skönt...

Var ute en sväng med damen och lyckades fota detta, kände att det var ett "kodak-moment" :)

543543_10150756833019434_768939433_11302429_2045193458_n.jpg

Har det lite lågt på hästfronten nu. Vet var ute förra veckan och konstaterade att Jolly fått copd. Hon hostar som f-n och stora slemklumpar kommer upp. Troligtvis höet som är boven i dramat. Vissa balar har varit lite väl dammiga antagligen då de dragit åt sig fukt på skullen.
Nu vattnas höet och innan i veckan fick de gå ute dygnet runt men nu har vädret blivit sig likt igen så de får vara inne på nätterna med alla dörrar öppna åt 3 håll. Hoppas det är tillräckligt luftigt men men....

Hade kiropraktor ute här i onsdags till Lucas. Hon klämde igenom honom och han verkade faktiskt njuta av behandlingen. Var låst i vänster kors, några revben bak i ryggen och på 2 ställen i halsen. Hon trodde inte det skulle behövas fler behandlingar men vi tar nog en genomgång igen om 2 månader eller något. Hästen tyckte det var skönt så han kan ju få njuta en gång till :).

Gjorde min "läxa" i går och red i ojämn terräng över stockar och ris då han skulle gå sakta och verkligen sätta ner hovarna i backen. Ska enligt kiron vara ett sätt att aktivera nervtrådarna till de små musklerna som sitter....någonstans :confused:, kommer inte ihåg var :o.

Eftersom jag inte fotat hästarna på evigheter så får ni en bild på dotterns vavvor istället.

Hoppas hon krya på sej Jolly gumman :)

Åh det låter så spännande med kiropraktor jue. Har hittat en equiteraput här i närheten som jag tror jag måste ringa och höra om han vill komma och kolla Pojken.

Vilka fina vovvsingar :)

Spökrädd-tittig-spökrädd-tittig-spökrädd-tittig!!!!

Fy katten vad min häst är fjantig :confused:. Går och blåser upp sig, skyggar för det mesta och är på helspänn. Vårkänslor eller vinternoja som kommit tillbaka? Här var det snö på morgonen och det ligger fortfarande kvar där det varit skugga mest hela dagen.

Red en runda i skogen och fortsatte på min kiroläxa. Där det var lämplig terräng jämte vägen - då gick vi jämte vägen över nedfallna stockar, grenar, toppbrott och alllmänt ojämnt. Lucas tycker verkligen jag är knäpp. Kanske inte konstigt att han tittar på allt eftersom matte har blivit komplett gaaaalen :D.

I morgon ska jag och kompisen till Ullared och shoppa loss. Ska skriva en liten (läs lång) kom-i-håg-lapp så jag vet lite vad jag ska kolla efter. Mao blir det ingen sovmorgon i morgon utan upp före tuppen och fixa stallet innan vi ger oss iväg.

"Divan" i egen hög person.

Usch, hoppas att hon kryar på sig... Verkligen vackra bilder :love:

Blir dock lite avis på Ullaredsresan, där finns det alltid en massa saker att shoppa, saker man inte ens visste att man behövde :angel:

*kl*

I går hoppade jag och Pojken :) Första gången vi hoppade riktigt hinder. annars är han mest van med däck/sockerbitar och naturfärgade bommar. Men nu blev det grön/vita, gul/röda och blå/vita bommar :)
Riktigt roligt var det men Pojken var lite tveksam på bommarna i början men sen gick det bra :)

2012-04-03-127.jpg

2012-04-03-131.jpg

Ringde Equiterapeuten i måndags och han skulle komma nån dag denna vecka sa han. Han skulle höra av sej sa han. Får se om han hinner komma då inte så många dagar kvar nu. Han lär väl inte komma i påsk precis.

Åh vad roligt :)

Här har jag också använt mig av däck, tunnor och reflexpinnar... tager det man haver :p

Dessvärre så fungerar inte min tillfälliga ridbana längre då makren där är så dålig då det är sumpmark... :/

Aj då va tråkigt att det inte går att använda ridbanan. Får ut och hoppa i skogen istället ni då ;)

Ja men precis :) Det har ju visserligen aldrig varit någon riktig ridbana, men när det frös på så att marken var ganska stabil så fungerade det väldigt bra att vara där :)

Har ni några planer över påskhelgen?

Vad fin han är!

Häxan har varit mycket duktig idag. Tog ett pass på ridbanan med tömkörning, och allt satt direkt! Galoppfattningar i båda varven, göra halt direkt från trav, till och med några öppnor. Det kändes så enkelt, och var bara jätteroligt hela tiden:love:

Jag jobbar en massa i påsk men jag ska försöka rida ut på lördag och dressyra lite på söndag.

Har ni några planer över påskhelgen?

Hoppas på bra väder så man kan rida lite. Sen ringde equiterapeuten i dag och han kommer på måndag. Det ska bli spännande och se vad han hittar. Lät som han tyckte det skulle bli roligt att kolla en fjording också han hade visst inte kollat så många sådana :)

Liknande trådar

Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 092
Senast: Bison
·
Hemmet Jag postar en ny tråd då den andra låg på 100sidor och snart 2000 inlägg 😁
2
Svar
30
· Visningar
2 711
Senast: Lyan
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
526
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 118
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix