Sv: Skogsmulle-tråden 3!!
Här snöade det också igår!
Har varit halt och äckligt så har skrittat på små skogsstigar som mest med mycket avsittningar då jag tyckt att det sett halt ut (nojjig). De få gånger man ridit öht.
Men igår hade det snöat ordentligt så jag passade på att rida ut till travbanan (som vi kallar ett stycke grusad väg som de som har travare brukar köra på). Vi travade lite först och Reuben var piggelin. Sen körde vi kortare bitar galopp bara för att träna på fattningarna (typish), använder fortfarande röstkommando för galopp (vi har ju inte galopperat så mycket heller). Efter ett par gånger fattade han ganska omedelbart.
Jag har inbillat mig att han inte orkar bära sig i galopp men igår så hade jag så långa läder (av gammal vana) så jag kände att det inte var snällt att stå upp då det bara blev att jag skumpade mot bakvalvet pga lädrena. Satt ner i galoppen och höll om och han kändes kanonbra
. Det blev som sagt bara korta sträckor på 20 meter i taget typ och en lite längre där han fick sträcka ut lite mer (betoning på liiiite, matte är kontroll-freak och feg) . Så det blev ett par omgångar trav-galopp-halt = morot, trav-galopp-halt = morot och häst fattade ganska snabbt att galopp lika med godis *hehe*.
Sjåpig matte tyckte Reuben såg så svettig ut så jag hoppade av och promenerade honom hem sen efter det. Halvägs hem kommer jag på att jag också är blöt eftersom det snöat hela tiden *lol*.. Brukar hoppa av och hoppa på under ridturerna, dels så får Reuben slappna av en stund utan mig på ryggen, dels lär han sig att det inga konstigheter att stå still medans matte ska hoppa upp igen vid en sten, trädrot eller annat. Tycker inte om hästar som inte kan stå still medans man hoppar upp.
Söt-hästen i hagen:
Idag ska jag försöka komma iväg och tömköra och imorgon ska syster rida Reuben för instruktör. Jag ska tävla på lördag och vill inte dra på mig träningsvärk tills dess annars så hade jag gärna gjort det.