Skogsmulle-tråden 3!!

Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

Tack Andorra för infon! Har kollat på just easy boots, funderade på epic men om de är långsmala så funkar det nog inte fram men kanske bak *hmm*. Glove fram kanske?
I skogen är det nog inga problem barfota men man drar sig ju för asfalt och grusväg lite grann.

Mät noga och jag upplever att hovens storlek ska ligga i överkant inom måtten för att dom ska sitta bäst.

Gloven är väldigt viktigt att man har exakt rätt storlek, epicen är lite mer förlåtande. Jag beställde ett provkit när jag skulle köpa Gloven för att verkligen kunna se vilken storlek det skulle vara.

Varit ute och skrittat i skogen idag. Stenhårt, knöggligt och ibland isigt underlag så det är skritt som gäller. När jag tog på Jollan bootsen så hade vajern tripsat upp sig och rök av! Gick inte att använda dom utan jag testade att rida ändå. Letade mig ut i kanterna på vägen där det låg snö kvar. Gick hyfsat men hon ömmade en del. Red i bara grimma, tyglar och fårskinnssadeln. Otroligt snäll pålla det här. Blev t om galopp där snön låg kvar tjockt på en bit av skogsvägen.

jag tömmkörde idag det gick jättebra :D såååå stolt ....

vi var ute i en tim tror jag, upp till skogs brynet en bit bort sen tillbaka förbi hagen igen å en bit bort mot stora vägen. jag hade gubben å alla barna (3st) med mig som gick hack i häl på oss å frun bara gick hur snällt som helst
såå roligt att man nästan pricker :love:

man undrar lite om det kan vara för att hon står på lösdrift igen för hon verkar vara så lugn igen som hon var när jag var å tittade på henne vid köpet

Vad roligt, så det fungerade att tömköra henne? :)

Ska strax ut och tömköra min dam. En av mina kusiner är på väg och då ska han få rida Vigge :)

jag tömkörde igår oxå gick jättebra, gick en sväng sen tillbaka å då tog jag bara grmskaft och slängde upp barna ( med pappa vakt ) gick en sväng till hon var hur cool som helst :)

idag ska jag rida iväg med en vän som ska gå brevid får se om det är lika godkänt .. vill att frun ska kunna gå utan andra hästar för det har hon inte velat gjort förut

Härligt :) Några steg framåt med andra ord, hoppas att ni kan ge er ut själva snart :)

Mina är också parhästar och tycker inte om att vara i från varandra mer än nödvändigt. Dock så går dom fint med, men den som blir kvar blir oftast orolig även om det fungerar bättre nu.

Tog för resten kort på dom :)

32854137.jpg

32854136.jpg

32854139.jpg

fina Mini-me :) dom ska nog passa :)

idag var vi ute på lång promis två timmar blev det med snälla snälla vän som tog barnvagnen och knatta brevid .... Frun gick lugnt å fint hela vägen det kom en lastbil under tiden men vi gick undan och tittade när den åkte förbi ingen reaktion :) innan vi skulle vända ville hon vända själv men tjurskallen nr 2 ( JAG ) vann :D å gick en bit till

på bara ett par dagar blir hon bättre å bättre sååå roligt :D tror att vi skulle ta ut den andra hästen imorgon så då får vi se om frun behagar att stå kvar i hagen eller om hon tänkte riva den :p

Härligt när det går framåt!

Idag och igår har jag tömkört med Häxan Städtant (hon dammsög hela stallplanen efter tappade höstrån idag). Igår var hon svår att få stopp på...men idag gick det finfint.
Vänsteröppna går bra, högeröppna går mindre bra för då trillar jag ut på spåret och så får vi börja om. Idag lyssnade hon bättre än vanligt på röstkommandon och vi kunde göra fina övergångar och en och annan lyckad ryggning.
Jag hoppas att J kan komma hit och ha lektion snart igen, den där högeröppnan behöver jag hjälp med.

*kl*

Här händer det inte mycket nu.
Ringde hovis för lite mer än två veckor sedan för det var dax att fixa hovarna. Hovis skulle komma.
När jag ringde i måndags så hade stackaren legat på sjukhuset en vecka och sen lyckats bli förkyld.
Och antagligen inte blivit frisk än tråkigt nog för han har inte hört av sej. Så i morgon ringer jag igen och säger att jag kan ta en annan hovis denna gång om han inte orkar. Känns bättre att ringa och höra med honom först än att bara ta en annan och se berätta det för honom när han väl kan komma.
Och hade inte Pojken tappat en sko i torsdags och jag sen dragit av den andra också så hade det ju inte gjort så mycket. Men men denna isgata som det är nu så blir han väl bambi i bakänden.

Min dam har lyckats få ett sår på benet, troligtvis från brodd. Verkar än så länge inte allvarligt då det inte är varmt, svullet, varigt eller visar tecken på hälta. Hände för någon dag sedan och såret har blivit en fin skorpa så det känns bra :)

Får tänka positivt, hellre ett småsår än att hon halkar och gud vet vad som skulle kunna ske då.

grimmorna har kommit jätte fina ska prova dom idag

få se om det blir nåt äventyr idag, vi skulle rulla in en bal i förrgår hade öppet i två sekunder. tror ni inte frun smiter suck! de andra två måste ju oxå prova så då hade vi tre hästar som var ute å sprang gick ganska fort ändå att få in dom men det ska ju vara frun som börjar hon tror hon är tre år tror jag :)

Här har kommit jättehärlig vit snöööööö!!!!! Men i går när jag tog in hästarna så är Jolly jättehalt på vänster bak. Misstänker hovböld eftersom hon inte är svullen eller ömmar någon annanstans på benet, reagerar lite mer för visitertången i den hoven också. Står inne nu med jodopaxomslag på hoven och vantrivs.

Lucas går fram och tillbaka i hagen och gnäggar efter henne. Har fått låna kompisens shettis som hagsällskap eftersom han säkert inte vill vara själv ute men han tycker inte det duger riktigt. Hoppas han lugnar ner sig.

Schillerstövaren är inlagd på djursjukhuset sen i fredags pga av diarré och uttorkning. En olycka kommer ju sällan ensam men jag hoppas att det räcker nu.

Ska ringa hästkliniken i morgona och se om jag kan få någon tid nu i veckan.

grimmorna har kommit jätte fina ska prova dom idag

få se om det blir nåt äventyr idag, vi skulle rulla in en bal i förrgår hade öppet i två sekunder. tror ni inte frun smiter suck! de andra två måste ju oxå prova så då hade vi tre hästar som var ute å sprang gick ganska fort ändå att få in dom men det ska ju vara frun som börjar hon tror hon är tre år tror jag :)

Hoppas att de passar och att du och häst blir nöjda med dom :)

Var ute en sväng i lördags, vädret var verkligen ingen hit då.. snöblandat regn och jättehalt eftersom det var isfläckor sedan tidigare...

I går snöade det och allt blev betydligt trevligare :)

Här snöade det också igår! :banana:

Har varit halt och äckligt så har skrittat på små skogsstigar som mest med mycket avsittningar då jag tyckt att det sett halt ut (nojjig). De få gånger man ridit öht.

Men igår hade det snöat ordentligt så jag passade på att rida ut till travbanan (som vi kallar ett stycke grusad väg som de som har travare brukar köra på). Vi travade lite först och Reuben var piggelin. Sen körde vi kortare bitar galopp bara för att träna på fattningarna (typish), använder fortfarande röstkommando för galopp (vi har ju inte galopperat så mycket heller). Efter ett par gånger fattade han ganska omedelbart.

Jag har inbillat mig att han inte orkar bära sig i galopp men igår så hade jag så långa läder (av gammal vana) så jag kände att det inte var snällt att stå upp då det bara blev att jag skumpade mot bakvalvet pga lädrena. Satt ner i galoppen och höll om och han kändes kanonbra :bump:. Det blev som sagt bara korta sträckor på 20 meter i taget typ och en lite längre där han fick sträcka ut lite mer (betoning på liiiite, matte är kontroll-freak och feg) . Så det blev ett par omgångar trav-galopp-halt = morot, trav-galopp-halt = morot och häst fattade ganska snabbt att galopp lika med godis *hehe*. :love:

Sjåpig matte tyckte Reuben såg så svettig ut så jag hoppade av och promenerade honom hem sen efter det. Halvägs hem kommer jag på att jag också är blöt eftersom det snöat hela tiden *lol*.. Brukar hoppa av och hoppa på under ridturerna, dels så får Reuben slappna av en stund utan mig på ryggen, dels lär han sig att det inga konstigheter att stå still medans matte ska hoppa upp igen vid en sten, trädrot eller annat. Tycker inte om hästar som inte kan stå still medans man hoppar upp.

Söt-hästen i hagen:
002.jpg

Idag ska jag försöka komma iväg och tömköra och imorgon ska syster rida Reuben för instruktör. Jag ska tävla på lördag och vill inte dra på mig träningsvärk tills dess annars så hade jag gärna gjort det.

Idag har jag varit ute med Häxan Toktant... vi skuttade fram över ängarna som några ponnybarn, och hon tramsskyggade för traktorer och soptunnor och gud vet allt. misstänker att det blir bättre när hon gått några dagar till. Vi avslutade i alla fall med en trevlig galopp uppför yxmannenbacken.

Liknande trådar

Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 628
Senast: QueenLilith
·
Hemmet Jag postar en ny tråd då den andra låg på 100sidor och snart 2000 inlägg 😁
2 3
Svar
51
· Visningar
4 145
Senast: Bison
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
629
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 456
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar