Skogsmulle-tråden 3!!

Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

Im back och här rullar det på ser jag :)
Jag har hittat en medryttare till Lillis som helt enkelt är min granne och hon som alla andra blir förälskade i henne. Så dom skuttar ut för sig själva nu. Honey vissa första gången vi skulle rida hur man gör med sin ägare. Man står inte stilla när man hoppar upp och vips har matte mer tyngd på fel sida och hon åker av i stallgolvet (Ja, jag hoppade upp inne som jag brukar göra då hon har problem och vill inte stå still ute heller. Men snart så gör hon det) Jag gjorde inte illa mig, så upp igen och vi fick en mysig runda. Jag har blivit Isis motionerare 3 dagar i veckan med. Hur ska man hinna allt, men dom är hela och friska och glada mina tanter iaf :love:

Hoppas ni alla har en underbar kall brrrr dag idag...

Vad bra att du hittat en medis och att tanterna är hela och friska :).

Med Reuben går det bra, snön ligger kvar så vi har ridit ett par pass. Nästa tisdag ska jag rida för instruktör är tanken. Han har fått en halv-klippning och har blivit som en ny häst (en pigg, busig odåga). Så har han fått för sig att man inte behöver lyssna på matte så mycket heller och så kan man leka rodeo-häst när man inte får göra som man vill.

Söt är han iallafall :love:
002.jpg

Fick skippa återbesöket i torsdags för vägarna var svinhala här nere i söder. Kall snö, kyla och blåst polerade vägytan både i torsdags och fredags så det var en hel del avåkningar i trakterna.

Blev till att åka idag i stället. Jag har inte kunnat se någonting på Jolly på säkert en vecka men man vet ju aldrig eftersom hon varit gipsad. Först fick vi gå fram och tillbaka i gången och sen trava. Helt ohalt med gips så då drog dom bort det, klämde med visitertången och ingen reaktion öht. Fick sen visa både skritt och trav i gången och hon är helt ren.

Gött att det troligtvis bara var stengalla (som kostade 4200 kr :o ) och inte en spricka. Nu ska hon stå i sjukhagen några dagar till, eftersom sulan bör hårdna till lite efter gipsningen, innan hon får gå med det andra.

Dom tyckte hon är väldigt fräsch för sin ålder och fint musklad (inget muskelpaket precis) trots att hon knappt är riden i vinter. Min lilla älskade Jollan. Hon charmar alla.

Imrahil: Oj fy sjutton va kallt tyckte vi hade kallt med -28 grader ja.

Ninis: Va roligt med medryttare. Skönt med hela och friska tanter :)

Bulldozer: Va roligt att rida för instruktör :) Oj inte roligt med rodeohäst hoppas han lugnar ner sej. Fin bild :)

Androrra: Va roligt. Hoppas hon håller sej fräsch nu då :)

*kl*

Här har Pojken äntligen fått hovarna fixade och vi har bytt hovis.
Juanita har flyttat hem igen för hon bara rymmer :devil:
Så nu ska Pojken börjas motioneras på riktigt igen och Juantia ska försöka hållas i gång så hon håller sej så fin som hon är nu.

KL

Äntligen har vi införskaffat en passande sadel till Fru Ardenner, men hon verkar sådär nöjd :angel:
422507_10150640401006413_685746412_11566207_734465334_n.jpg

Men söt är hon allt ändå :)
417626_10150640402126413_685746412_11566209_251978741_n.jpg

Här kommer en bild från hop släppet i går:
201202051059.jpg

Och en bild på Juanita från i dag:
201202061060.jpg

Och en bild från slädturen med Pojken i fredags:
201202031055.jpg

Vad mysigt att åka släde!!

I lördags blev det en långtur med ponnyekipaget. Hon red barbacka och jag halvfegade med fårskinnssadeln. Jösses, vad mysigt det var i skogen. Frös inte när vi var ute men när jag kom tillbaka till stallet försvann känseln i fötterna!!! Golvvärme i stallgolv vore inte dumt ;).

I dag och igår hann jag inte rida. Få se om jag kan få till det i morgon men det ser inte så lovande ut. Härligt månsken är det och en kvällstur hade varit supermysigt men när det är ner mot -18 och snålblåst så........nja.....jag drar mig nog för det.

Alla har så fina hästar :love:

Tack alla. Jo dom är som 2 åringar på nytt. Jag longerade/springa av sig igår och kan säga att det kom glädjeskutt från Lillis och Honey hon sprang sprang sprang. Kylan gör dom väldigt pigga, men kul att Lillis kan fortfarande göra sina glädjeskutt :) SF, han pojken fick jobba och inte busa. Men han jobba på bra och drog inte ut på det så han fick sen gå hem till sin box och krubba hö.

*kl*

Vad ska ni hitta på i helgen då skogsmullar???

Här blir det lite rida och lite slädåkning tror jag :)

Jag hade tänkt mig en skogsrunda med Lucas och förhoppningsvis en skrittrunda med Jollan. Hon är frisläppt från sjukhagen och ser mycket nöjdare ut. Rullar sig så fort hon kommer ut i hagen, hoppar rakt upp i luften och sparkar bakut :laugh:. Gott att se gamla damen så pigg. Hoppas hon inte trampar på något och får ont igen.

Har konstaterat att min Lucas har allvarliga problem! Mötte en traktor med skogskärra i går. Traktorn hade kedjor som rasslade och målstakarna skramlade rejält. Gör halt precis utmed vägen och hästen rör inte en fena när traktorn passerar.

Rider på en smal skogsväg med tät, risig skog precis intill kanten. Lucas får syn på en halvmeter hög granplanta med snö på, blåser upp sig och kastar sig handlöst rätt in bland risiga granar och björkar!!! :o

Hur kan en granplanta vara så farlig när traktorn är helt ofarlig? Snälla förklara det här för mig!

Traktorer brukar iofs dyka upp i skogen men granplanter finns det ju hur många som helst av och dom borde han vara van vid eller? :crazy:

Ja dom är lite rolig med det dom blir rädd för.

I går när jag red Pojken så var vi på väg hem genom ena hagen och där ligger det en gran som L sågat ner. Pojken har gått förbi den med släden utan snö på förut. Men i går låg det snö på den och då vågade Pojken knappt gå förbi :rofl:

kl

Har varit sjuk i över en vecka så hästarna har fått vila medan jag har jobbat på att bli av med min förkylning. Jobba = ligga i sängen/soffan och försökt sova så mycket som möjligt. :p

I går kände jag mig i alla fall bättre och tog en tur med Vigge i det fina vädret :)

Häxans kompis Silver hade en liknande upplevelse med en tallplanta häromdagen! Skotrar som kom i full fart brydde han sig inte om, men den där tallplantan...:eek:

Idag blev det en barbackatur runt sjön. Q har, för miljonte gången denna vinter, fått stå ett par dagar pga en fånig skada, så jag följde med på en skrittrunda.
Imorgon blir det någon form av litet dressyrpass, sedan tror jag att jag ska ta med tanten på en promenad på onsdag, och på torsdag har M lovat att tömköra henne. Fredag blir ledig dag för jag hinner inte då! Tenta, inlämningsuppgift, och en labbrapport på det, och förmodligen jobb på natten.
I helgen kommer mina föräldrar och lillasyster upp och hälsar på. Får se om jag kan lura upp mamma på Häxan! Lillasyster är nog nöjd om hon får borsta Sigge, hon ville inte rida alls sist hon var här.

Varit ute på en härlig skogsrunda med ponnyekipaget idag. Lucas och ponnyn taggar varandra så framåtbjudning det saknas inte :p.

Kommit lite mer snö nu så skogsvägarna är helt perfekta att rida på, bara de rackarns bönderna slutar ploga stup i kvarten ;).

Upptäckte i dag på morgonen att Jolly är svullen i ena frambenet. Hon har verkligen fått oflyt den damen i vinter. Kyler med isbalsam och avvaktar väl till efter helgen så får vi se hur det är med henne. Hon får gå i hagen med dom andra för ställer jag henne i sjukhagen igen så står hon och skrapar och skrapar med frambenen och det tror jag inte kan vara bra. Bättre hon rör sig lite lagom (hoppas jag iaf). Vet inte vad hon har hittat på i hagen i går men hoppas att det inte är någon senbristning eller sånt.

Hon som var så rackarns pigg och glad när jag red i måndags. Gick helt fantastiskt och kändes hur fräsch som helst.

Ja ja, krämperna kommer väl med åldern, vill att hon för evigt ska vara 10 år.

Tack :) Är tack och lov bra nu

På vår front händer inte så mycket, har tänkt att vi ska komma i gång snart. Har ju haft lite vintervila så att säga då det har varit mörkt när man kommer hem osv.. Har inte känt mig särskilt motiverad under mörkret alls.. Men nu blir det ju ljusare och ljusare så det ska väl bli bra det också :)

Själv har jag ibland tänkt att man egentligen skulle ha häst på sommaren, särskillt när man står i stallet sju på morgonen och släpper ut hästar när det -15 ute :p.

Idag var väl inget undantag, ute över en timme och tömkörde i snö som bitvis var över knähöjd. Trött blev man iallafall och fint var det ute också.

011.jpg

Har ridit igår också, då är det härligt med snö! Blev en del galopper i snön, vi hade sällskap av syster som red på Pinnen så Reuben ville gärna dra förbi :laugh:. Han har blivit riktigt piggelin ute nu efter rakningen.

Mysigt :) Ja inte kylan kanske men ridning och tömkörning....men snart är det väl dax att bli vår? ;)

Liknande trådar

Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 092
Senast: Bison
·
Hemmet Jag postar en ny tråd då den andra låg på 100sidor och snart 2000 inlägg 😁
2
Svar
30
· Visningar
2 695
Senast: Lyan
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
526
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 118
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve