Skogsmulle-tråden 3!!

Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

Den är inte så läskig.. folk här har en tendens att få konstiga smeknamn, och brevid denna trevliga, rätt flacka och långa backe rakt ut på en stubbåker bor en karl av någon anledning fått det namnet. jag misstänker att det snarare har med ved än med våldsamheter att göra då han hugger galna mängder ved på sin gård.

Vovven hämtad på djursjukhuset idag. Betydligt piggare men ska äta dietmat i en vecka. Stackars henne ;), kokt ris och nötfärs :o. Hon kommer nobba sitt torrfoder sen.

Ringde till hästkliniken idag och vi fick komma när vi ville på förmiddagen. Upp och lånade kompisens 4-hjulsdrivna bil för att få loss släpet som stod insnöat på en skogsväg, lastade och iväg var vi.

De klämde och karvade i hoven, fast inte mycket. Konstaterade att hon ömmade framför strålspetsen mot tån (tänk att jag lyckades få samma resultat hemma, jag är inte van vid visitertång), röntgades och de hittade ingen fraktur iaf. Kan vara en spricka eller en hovböld som är svårhittad, fast de trodde mer på en stengalla.

De bedövade hoven för att utesluta att det skulle sitta någon annanstans i benet och när hoven var släckt så märktes det inget på Jolly. Hon vände utan problem i gången.

De gipsade hoven och hon ska ha boxvila till återbesöket nästa vecka. Blir hon helt ohalt så kan jag släppa henne i en mindre hage om hon får gå själv. Nu står hon inne och deppar. Hoppas hon inte får kolik nu när hon rör sig mindre och äter sämre.

Håll tummarna att hon ska bli bra foooooort!

efter en fattig januari månad ska vi åka å stor handla idag morötter står också på inköpslistan till pollarna såklart ;)

fundar även om frun ska få nya skor ... hur ofta sko ni om era nu under vintern ??? hon fick sina i slutet på november de ser inge slitna ut alls men man måste tänka på sånt nu då det kostar (miljoner) att sko hästen :mad:

Vi brukar ha hovis med 8-10 veckors mellanrum. Spelar ingen roll om skorna inte är slitna så växer ju hoven iaf. Det är lite olika hur snabbt hoven växer på hästarna och en del får sko oftare. På vintern brukar iofs hovarna växa lite saktare.

hur ofta sko ni om era nu under vintern ??? hon fick sina i slutet på november de ser inge slitna ut alls men man måste tänka på sånt nu då det kostar (miljoner) att sko hästen :mad:

Försöker sko om var 8: de vecka. Men byter inte skor då utan hovis sätter på samma skor sen igen. Pojken har samma skor och brodd som förra vintern. Broddarna är knappt slitna så vi fortsätter använda dom så långt det går.
Nu på fredag kommer det en ny hovis så det ska bli roligt att det vad han tycker om Pojkens hovar. Min vanliga hovis är sjuk...så nu är det säkert 12 veckor sedan Pojken blev omskodd :o Men förhoppningsvis så flyter det på bättre nu igen men antingen nya eller gamla hovisen.

okej tack då är det nog dax nu det har gått 8-9 veckor nu ska nog kunna använda samma skor/brodd för dom är det inge fel på

Häxan blir skodd var åttonde vecka. Vi är fyra stycken i stallet som får våra skodda samtidigt. Men såhär års brukar det bli billigare än på sommaren eftersom skor och brodd håller flera vändor. Hon har fina hovar och jag vill gärna att det ska fortsätta så. Vi har en bra hovslagare som har skott samtliga hästar i flera år.

Häxans boxgranne flyttade ut igår. Han har haft problem med envisa hältor, och vid ett klinikbesök menade veterinären att han ska gå i stor hage men absolut inte med sällskap, vilket vi inte har möjlighet till hos oss eftersom vi bara har två stora hagar och en sjukruta. Som tur är har hans ägare möjlighet att ordna det hos sina föräldrar så D fick åka dit igår.
Q däremot kommer hem idag, möjligtvis med sällskap av den andra hästen om inte hon blir okejad på återbesöket. Finns ju en plats ledig hos oss nu när D åkte. Undrar bara hur det blir med två riktiga surmärrar som boxgrannar! Antingen blir de bästisar eller så försöker de äta upp varandra trots gallret...

hur ofta sko ni om era nu under vintern ??? hon fick sina i slutet på november de ser inge slitna ut alls men man måste tänka på sånt nu då det kostar (miljoner) att sko hästen :mad:

Under vintern så blir det var 8e vecka, skoning runt om på båda hästarna.

tänkte ringa å höra med en annan hovis imorgon vad de vill ha för förra var så tok dyr men det är väldigt svårt att få nån som vill ta på sig de här stora djuren tyvärr så sist var det bara att betala å se glad ut

men jag vet att det finns en till som sko dessa tunga hästar ska kolla om de vill :(

Hoppas dom blir bästisar :)

Det behövde vi aldrig få reda på! För den andra surmärren blev okejad och fick därmed fara till sin ägare på Strömsholm och bli igångskrittad, tanken var att hon skulle stå hos oss om hon skulle fortsätta vila.
Häxan är därmed utan boxgranne, vilket jag tror kan vara positivt för hennes humör. Hon har surat något fruktansvärt mot D senaste dagarna.

Idag hann jag aldrig tömköra, chefen ringde och var sjuk så jag for på jobbet istället. Det fick bli snabbmockning åt Häxan och Wille och packa lite hö i raketfart innan jag behövde åka till jobbet. Satsar på tönkörning imorgon istället, hur jag nu ska lyckas med det. Har en hel del att plugga under dagen också. Imorgon är jag Q-vakt men han får snällt motionera sig själv i hagen för den stollen sätter jag mig inte på för tillfället!

kl

Jolly var så ledsen och sur över att stå inne själv, åt inte utan stod mest och kollade efter kompisarna. Lyckades fixa till en sjukhage under rännesbron precis i anslutning till hagen. Ströade upp med halm och där står hon nu på dagarna. Äter bättre och verkar mer nöjd med tillvaron, fast inte jätteglad precis. Nu ser hon iaf kompisen och kan hälsa på honom över tråden. Snäll som hon är så puttade hon över sitt hö till Lucas.......hon som behöver det såååå mycket bättre.

Här är det ju snö nu om än inte så mycket, 15 cm till vore alldeles lagom. Har iaf ridit både i torsdags, igår och idag i det härliga vädret. Pållen är fjantig som vanligt och testar min balans i fårskinnssadeln med jämna mellanrum. Han fattar fortfarande inte att man inte kan tvärnita i galoppen!!!!

Återbesök på torsdag med Jollan. Tycker att hon kliver mer på hoven nu men vågar inte hoppas för mycket. Hon har ju gips runt och under hoven för att stabilisera den. Vet inte hur hon är utan det här lilla paketet.

Nu ska vi till ridskolan på värdinnemöte och såg på hemsidan att dom INTE ordnar någon klubbresa till Göteborgs horseshow :mad:, det hade jag räknat med så vi har inte skaffat några egna biljetter. Första året på länge som det inte blir GHS för oss.

Hoppas det går bra med återbesöket!

Jag har varit på akututryckning för att lappa ihop Q idag... den idioten har gjort ett stort hål i sin mule, och blev inte alls imponerad när jag kom och skulle tvätta rent. Jag begriper inte hur han bär sig åt för att åstadkomma alla bisarra skador han råkar ut för!

En ridtur hann jag med också, hela helgen försvann i en enda nattjobbardimma men idag bestämde jag att jag skulle rida även om jag var trött så det blev ett varv runt byn i morse efter jobbet. Häxan hade eld i baken men vi tog det rätt lugnt och travade mest förutom en liten galopp uppför en liten backe.

Alltid var sjätte vecka, året om. Det är väl bäst att fråga hovis om vad han/hon tycker är lagom skoningsintervall?

KL
Här har det varit aningens kylslaget, -32 som värst. Jag hade 10 grader i köket och inget varmvatten, min snälla kompis var här och eldade så jag kunde åka på jobbet. Igår hade jag nästan den enda fungerande bilen i byn.... (knäppt, förra året stod vi ut med sån kyla månader i sträck) Jag har promenerat en del med Häxan för jag vill helst att hon håller igång sig någorlunda så hon inte blir kass i magen. Red en liten barbackatur i fredags, jag fick låna Wille så min kompis kunde rida Ariel. Idag har det varit behagliga -9, mycket trevligt.
Hästarna har fått vara inne till 10-11 på dagarna när det var som kallast, inte för att det går någon större nöd på dem men för att inte vattenledningarna i stallet ska frysa sönder.

Liknande trådar

Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 092
Senast: Bison
·
Hemmet Jag postar en ny tråd då den andra låg på 100sidor och snart 2000 inlägg 😁
2
Svar
30
· Visningar
2 691
Senast: Lyan
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
526
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 117
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar