Skillnad mellan islandshästvana/vanliga hästvana?

Sv: Skillnad mellan islandshästvana/vanliga hästvana?

Nu håller jag inte med om att folk inte rider skrittrundor på Islandshästar, det är förmodligen mindre vanligt än hos andra raser men inte direkt ovanligt. Vissa islandshästar är dock långt ifrån oproblematiska att skritta, det går att gå i pass i skritt takt också och då behöver man sina gångartskunskaper

Kan du inte förstå att om man ändå tro sig få många ansökningar försöker sortera ut de mest troliga kandidaterna redan i annonsen? Den som har samma syn på hästar lär var mindre benägna att ifrågasätta. Och som bonus så behöver man många gånger inte lära ut.

Men man vill som arbetsgivare inte behöva dra varenda liten sak.
Som att hästen skall gå bakom när man leder.
Man sitter inte på den om man inte arbetar den.
Då kliver man av.
Du skall ta in 4 samtidigt.
O.s.v.
QUOTE]

Fast just de här instruktionerna är ju din personliga åsikt om hästhantering och är knappast något som alla alltid tycker om islandhästar och aldrig tycker om andra raser?

Jo.
För den erfarenheten hade talat om för dig att man rider inte skrittrundor på Islandshästar.
Man leder dem när det är skritt.
De är inga fåtöljer som man sitter på för att man inte orkar gå.

Whaat?
Hur gör man då i igångsättningen efter en hälta när man ska skritta uppsuttet?
Eller har jag helt missuppfattat vad en skrittrunda är?

Min häst har bra kondition och jag skulle vilja påstå att det är på grund av alla skrittrundor vi gjort/gör..

När jag rider skrittrundor på mitt halvblod (eller annan häst för den delen) så betyder det inte att jag rider med långa tyglar och såsar, utan vi arbetar under skritten.

Det är inte en skrittrunda utan skrittarbete.
Och det kan man inte klara på en Islandshäst om man inte kan gångarterna.

Vissa islandshästar är dock långt ifrån oproblematiska att skritta, det går att gå i pass i skritt takt också och då behöver man sina gångartskunskaper

Då så behöver man kunna skrittarbeta en Islandshäst och det är inte det samma som att slöskritta ett halvblod eller en ponny på en runda.

Fast just de här instruktionerna är ju din personliga åsikt om hästhantering och är knappast något som alla alltid tycker om islandhästar och aldrig tycker om andra raser?

För de som är vana med Islandshästar så är det en variant som de är bekanta med.
Så även om de inte håller med så vet de i alla fall att det förekommer.

Då så slipper man tjafset och de ändlösa instruktionerna.

Fast det beror ju lite på hästen. Alla islandshästar har ju inte problem att skritta rent.

Nu har flera berättat för mig att jag inte förstår, men jag tror att vi talar om olika saker.

Jag svarade på påståendet att man kräver islandshästvana eftersom islandshästar skulle vara så extra känsliga och snabba i reaktionerna. Jag ifrågasatte att islandshästar skulle vara extra svårhanterliga och det visade sig att detta gällde tävlingsislandshästar.

Sen när är känsliga och snabba i reaktionerna detsamma som svårhanterliga? Känsliga = signalkänsliga. De flesta islandshästar är flockuppfödda, framför allt de från Island är MYCKET känsliga för kroppsspråk pga detta. Så jag skulle snarare kalla dem lätthanterliga, så länge man vet vad man säger till hästen med kroppen i olika lägen. Den typen av signalkänslighet har sällan hästar som är uppvuxna "med människor" mer än andra hästar eftersom de lärt sig människospråk mer än hästspråk. Så där är ju en stor skillnad, lätt hänt att det blir missförstånd om man inte kan det.

Jag har själv hanterat några stora hästar, bl.a dressyrhästar under de senare åren, och trots att det har varit jättesnälla och väluppfostrade såna så har jag tyckt det varit lite obehagligt - av den anledningen att de inte haft någon som helst koll på vart jag befinner mig. Jag var t.ex tvungen att bromsa hästarna fysiskt med grimskaftet för att få dem att stanna och inte ens då tittade de på mig. Medan en (i mina ögon vettig och väluppfostrad) islandshäst har fullt fokus på mig och går i min takt, oavsett vad och håller sig bakom, stannar omedelbart när jag stannar utan att jag behöver göra mer än så, osv. Sen finns det såklart undantag åt båda hållen, det är ju i regel flockuppväxten som gör det. Islandshästar som jag har sett som ouppfostrade har dressyrfolk sett som änglar, för att ta ett exempel. Så visst är det skillnad.

Det där håller jag verkligen med om. Ponnys och storhästar som tränger sig över en, inte lyssnar på den som leder osv osv. På Island stannade hästen av att man rätade upp axlarna när man gick bredvid den. Eftersom vi tränade dem så förvisso men de är så himla känsliga för kroppsspråket :love: Det är ju det naturliga hästkroppsspråket.

Man får ju inte heller glömma att det är en jobbannons, bara för att de söker efter personer med ett viss förkunskap betyder det ju inte att alla som uppfyller det kriteriet kan få jobbet. De ser ju garanterat till andra saker också och vem som helst som ridit en islandshäst nån gång är ju knappast kvalificerad.

Fast det beror ju lite på hästen. Alla islandshästar har ju inte problem att skritta rent.

Visst, men ju mer erfarenhet av rätt sort en anställd har dess större chans att det fungerar med fler hästar. Tråden handlar trots allt om att anställa folk och om det är rätt eller fel att Islandshästvana är en merit när man vill ha anställning i ett islandshäststall. För mig är det absurt att inte anse att det är en fördel med vana av liknande arbete oavsett bransch.

Nej men om man skall arbeta med Islandshästar så måste man kunna skrittarbeta alla hästarna i stallet, inte bara de okomplicerade.

Alltså jag håller helt med att om att det är solklart att man vill ha någon med islandshästvana i ett islandstall. Men som vi tidigare kommit fram till så hade jag missuppfattat de där med skrittrundor, därav mitt första inlägg till dig.

Dock tror jag att det kan vara lättare som en tregångs-ryttare att reda ut skritt än tölt. Men det är ju orelevant eftersom det som antagligen sökes är en person som är duktig på samtliga gångarter. Själv skulle jag aldrig söka ett sådant jobb eftersom jag anser mig själv inte ha tillräckligt med kunskap och erfarenhet och då har jag rida på islandsridskola i tolv år och haft foderhäst och egen de senaste sex åren.

Dock tror jag att det kan vara lättare som en tregångs-ryttare att reda ut skritt än tölt.

Nej skritten är en av Islandshästens svåraste gångarter att få till korrekt.
Hoppryttare brukar dock vara duktiga på att träna galoppen på Islandshästar.

Jag håller inte med dig, det låter helt jättetokigt i mina öron.
Jag har skrittat ut utan att "arbeta" massor av gånger på både min femgångshäst och fyrgångshäst och även flertalet andra hästar, med olika temperament.

Varför skulle man inte kunna skritta ut på hästen utan att nödvändigtvis behöva arbeta den mer än att den får skritta i friskt tempo på lång tygel?

Om islandshästen inte kan skritta på lång tygel ut i skogen i ett friskt tempo utan att få taktproblem så kanske man ska börja träna på det, eller alltså jag förstår inte ditt resonemang - förklara gärna så kanske jag förstår :)

Vi är nog bortskämda med lättskrittade hästar verkar de som! ;)

Haha ja det verkar verkligen vara så, eller så är det vi som är så fruktansvärt duktiga ryttare att vi inte ens tänker på att det är svårt, för vi är så otroligt duktiga liksom! :D:banana:;)

Varför skulle man inte kunna skritta ut på hästen utan att nödvändigtvis behöva arbeta den mer än att den får skritta i friskt tempo på lång tygel?
Men det är att arbeta, om hästen går korrekt.
Och det skall den ju alltid göra.
På dina egna hästar så har du ju koll på att takten och tempot är korrekt.

Men ett längre skrittande på lång tygel på en Islandshäst är påfrestande för hästens rygg om man inte är i det närmaste pygmé.
Det är en liten häst som bär mycket vikt så man måste vara rädd om hästens rygg.

Om islandshästen inte kan skritta på lång tygel ut i skogen i ett friskt tempo utan att få taktproblem så kanske man ska börja träna på det,.
Precis.
Och om man skall arbeta med Islandshästar så är det precis sådant som man förväntas att göra om man skrittar ut med en häst.
Rida i rätt takt och tempo.
För det så behöver man Islandshästvana.

Jag antar då att du har just Islandshästvana.
Vilket ju var vad det hela handlade om.

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 356
Senast: IngelaH
·
Skola & Jobb Vi kom att prata om rekrytering på jobbet. Om hur många av det totala antalet kvalificerade sökare som eg kallas på intervju osv. När...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 723
Senast: __sofia__
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 048
Senast: Åsa A
·
Gravid - 1år Vad ska man göra när man planerat livet efter ETT barn och ett till knackar på? Misstänker att jag är gravid. Vi har skyddat oss med...
2
Svar
21
· Visningar
3 822
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar