Skillnad mellan islandshästvana/vanliga hästvana?

Sv: Skillnad mellan islandshästvana/vanliga hästvana?

Bra sammanfattning som borde döda denna diskussion:sneaky:

Personligen har jag sett, vad många kallar isis-specifikt, på alla möjliga raser. Hästar som går ute året om, rids sällan, full päls, fri tillgång på mat osv osv. Kanske för att jag endast har erfarenhet av blandstall.

Personligen delar jag bara in folk i två fack när det gäller hästhållning: dum i huvudet-hästfolk facket samt bra hästfolk-facket, blir så mycket lättare då ;)
Själv har jag alltid siktat på att stå i stall med folk från fack nummer två :)

Precis som att det är de lugna, trygga, stabila islandshästarna som hamnar i turridning/ridskolor så hamnar även de flesta lugna trygga tregångarna på ridskolor på nybörjarlektioner. Likväl som mina tävlingshästar inte skulle fungera i turridning på grund av att lägger du tyngden på ena sittbenet så flyttar dom sig, vilken nybörjare har koll på de? Likväl går inte toppdressyrhästarna på nybörjarlektionernar på ridskolan? Likväl går inte tävlingstravare på nybörjarlektioner på ridskolan? Likväl går inte shetlandsponnysarna tillsammans med de engelska fullbloden på galoppbanan. Likväll finns det hästar som passar bättre eller sämre i allt. Alla hästraser (och individer) är olika och avlas för olika ändamål, hur man än vrider och vänder på det så är dom olika, TACK OCH LOV (fy fasiken vad tråkigt det skulle bli annars)!

Söker man folk till en klädesbutik - vill du helst ha folk med säljerfarenhet i: grönsaker och frukt, charkeri, möbler eller kläder?
Söker man folk till att jobba som sekreterare på en advokatfirma - vill du helst ha folk med erfarehet av sekreterarjobb på: tandläkarmottagning, försäljningskontor eller helt enkelt från en advokatfirma?
Söker man folk till att jobba i en fabrik med att tillverka skosnören - vill du helst ha folk med erfarenhet av det eller erfarenhet av att sortera ut rätt godisar?
Är de så mycket svårare än så?

Vad som är svårare och lättare? Ja vad jag vet så är allt som man inte kan svårt. Och jag som är mycket utbildad och jobbar med ridning på heltid skulle aldrig få för mig att påstå att det är lätt att rida. Att sitta kvar på en stabil häst - visst det är lätt, men det är ju inte samma sak. Att få en välutbildad häst att gå i tölt är ingen stor grej en gång när någon förklarar hur, liksom det inte är någon stor grej att prova att sitta upp och rida piaff på en välutbildad häst som kan det när någon förklarar hur = När man är en bra ryttare! Men det är ju något helt annat att kunna göra detta själv på en häst som inte kan och utan hjälp. Då tar det tid och man LÄR sig - men kom inte och påstå att det är lätt.

Känslighet? Tävlingshästar är i allmänhet känsligare än ridskolehästar, varför? För att det blir så mycket roligare och lättare att träna dom.
MEN de stabila lite småoskänsliga ridskolehästarna är ovärdeliga - hur skulle annars alla lära sig rida?
Jag vill att mina hästar ska svara på bara min sits - de ska inte synas att jag gör något och dom är välridna MEN inte en suck att min mamma skulle kunna rida dom, inte på grund av att dom är galna jag kan rida ut något om jag vill - men jag har koll på min kropp på hästryggen, jag vet vad jag ber hästen om jag lägger tyngd där, andas så, flytar handen dit, tittar hit osv. - Det gör inte min mamma. Det har inte att göra med att mina tävlingshästar är svårare, dom är känsligare. Mina hästar som mamma kan rida ut på utan problem är så jäkla mycket svårare att rida RÄTT, men min mamma kan åka med på dom och ha en trevlig stund, medans hon inte skulle ha en trevlig stund på mina tävlingshästar trots att jag tycker dom är 1000gånger lättare och roligare att rida.

Allt beror väll på vad man vill få ut av sin ridning och hästägande? Det finns en hög med skogsmullande Islandshästar men det finns en hel hög med halvblod som inte går högre än de lägsta klasserna i dressyr eller hoppning - varför? Ägarens intresse. Det finns inte en häst som behöver tävlas för att må bra. Sen om man väljer en islandshäst, ett halvblod, ett varmblod, ett fullblod har bara att göra med: ägarens intresse, vad man är van med, vad man gillar, vad man vill göra osv.

Alla hästar mår bra av att vara i bra hull, röra på sig, få vara ute och ha social kontakt med andra hästar. Sen hur man väljer att ha dom spelar inte hästen så stor roll - dom vänjer sig vid det mesta. Mina hästar som inte är i träning går ute året runt alla dagar med fri tillgång på foder (olika flockar med olika foder efter behov, vissa blir lite runda men det försvinner med träning när dom kommer in på stall). Under vår, höst och vinter står alla hästar som rids på stall. Under sommaren står ofta topptävlingshästar på stall delvis men många går ute på natten och står istället inne på dagen för att underlätta träningen av dom (jag behöver inte springa in och ut hela dagen för att hämta den häst som ska ridas). Alla hästar på stall får uträknade foderstater uppbyggda på bra grovfoder med extra salt och mineraltillskott (finns inte ett hö iallafall inte på Island) som innehåller nog mycket av alla mineral som hästen ska ha, och kraftfoder och vitamintilskott efter behov. Alla hästarna mår lika bra.

Oj, nu har jag skrivit en uppsats och klockan är kvart över ett så nu slutar jag.
Over and out from Iceland!

Så otroligt bra skrivet att jag inte finner ord! Kan helt skriva under på detta. Tack! :bow::bow::bow::bow:

Hej - jag skrev ju inte att ALLA islandshästar är känsliga eller lite skygga, för så är det ju inte. De hästar som används i turridning brukar vara lugna trygga individer. Därför är det lätt hänt att folk tror att ALLA islandshästar är superlugna, men så är det inte. Det finns också islandshästar som har betydligt mera motor, är reaktionssnabba och känsliga :)

Men då handlar det ju inte det minsta om att man ska vara islandshästvan utan att man ska vara van vid hästar med mer temperament (eller vad man vill kalla det). Är det det man vill åt kan man man ju inte skriva islandshästvana för då kan det likaväl svara tio personer som jobbat med superlugna turridningshästar. Istället lär man skriva typ "vana att hantera tävlingshästar".

Det är uppenbart att du inte förstår skillnaden, jag kan dra ett exempel.

Vi sökte en medryttare till vår äldre islänning, här skrev jag bl a så här.
Du behöver inte ha någon tidigare erfarenhet av att rida islandshäst, det viktiga är bara att du är pålitlig och inte nybörjare.

Skulle jag söka en medryttare till vår andra häst te x så skulle det definitivt generera i att jag sökte en person med tidigare erfarenhet av islandshäst.

Varför? I det första fallet finns inget att förstöra, hästen har det han har och har kapacitet att utbilda en ny ryttare.

I det andra fallet, häst som är under utbildning. Självfallet är det så, för att kunna lära hästen så krävs ju att man kan själv så enkelt är det. I annat fall blir det ju lite som att en blind ska leda en blind.

Det finns sällan 20 super lugna turridningshästar i ett och samma stall, ofta har dessa stall andra hästar också som aldrig kommer till tur ryttarens gagn. Istället används de kanske av turledare, eller i andra sammanhang med mer rutinerade ryttare.

Det finns alla möjliga typer av hästar på ett och samma ställe som oftast, och sist men inte minst. Det har hänt att även en superlugn turidnings häst plötsligt har blivit lite av ett problembarn, både till humör och gång. Då kan säkert erfarenhet vara bra att ha, även om det säkert är möjligt att lösa utan också men tar då längre tid i anspråk.

Senast ändrad:

Istället lär man skriva typ "vana att hantera tävlingshästar".

Du begriper uppenbarligen inte.

Dels så är det gångarterna.
De är mycket speciella att träna.

Och dels så är det förhållningssättet.
Det skall vara litet effektivitet i det hela som på ett travstall ungefär.
Men med andra saker.

Jag kan ge ett exempel.
Jag ber en person att ta in 4 hästar från hagen.
Den som hanterat stora hästar frågar i vilken ordning de skall tas in och tar sedan in en i taget.
Den som jobbar med Islandshästar frågar vilka som går bra ihop och tar sedan in alla på en gång.
2 i varje hand.

Jag vill inte heller ha Islandshästen knoppad i manen före tävling eller klippt vare sig i man eller svans.
Eller någon annan stans heller för den delen.
Halvblods- och ponny-folk är helt vilda med saxen.

Jag ska erkänna först och främst att jag inte läst alla inlägg i tråden ännu, men när jag kom till ditt inlägg corzette blev jag sjukt provocerad! :sneaky:

En blind ko skulle kunna märka skillnad på en islandshäst och en storhäst/ponny :confused: MEN inte behöver våra olikheter betyda att vi VILL att folk ser konstigt alt. ser ner på oss?:eek: Det ÄR skillnad mellan hästarna, lika väl som att det är skillnad mellan ett gotlandsruss som tävlar LC hoppning och ett halvblod som tävlar grand prix. Men hästhållningen ska individanpassas och vissa hästar mår bättre av att gå på lösdrift medan andra mår bättre av att stå på stall, jag skulle vilja säga att det handlar om den enskilde individen och inte så mycket om rasen. Sen är det mer "accepterat" i "islandshästvärlden" att ha sin häst på lösdrift än vad det är i "storhästvärlden". (enligt mina erfarenheter)

Men jag tycker att det är otroligt roligt hur människor i hästvärlden har en vana att generalisera, dra alla över en kam. Har du en islandshäst då är du en "islandshästmänniska", du kan bara rida din häst rakt fram i tölt och får kommentarer som "Vad då dressyr, kan den gå på volt och gå öppna, sluta, skänkelvikning osv?" när man säger att man ska rida dressyr på sin islandshäst. ;)

MEN har man storhästbakgrund och kommer in i Islandshästvärlden efter att ha lärt dig rida på storhäst/ponny på ridskola då är du minsann ingen "islandshästmänniska" i de "äkta islandshästmänniskornas" ögon utan man är en storhästmänniska, och så fort man gör någonting "storhästigt" så ser de konstigt på en. Så islandshästmänniskorna är inte helt oskyldiga till fördomar de heller :angel:

Jag tycker också att det är underligt att du kan uttala dig som du gör. Generalisera mera. :idea:

Trådskaparen - Du har nog fått samma svar ungefär 100 gånger, men det är klart att det är skillnad på just det uppsuttna arbetet mellan storhäst/ponny och islandshäst, de är olika typer av arbete och känsla som krävs och blir det tok någon stans på vägen under träning/inridning kan det ju sitta i länge, på alla typer av hästar. Därför är det antagligen en människa med god kännedom kring islandshästens speciella gångarter som sökes i annonsen. Dock så bör man söka ändå, kanske finns det en möjlighet att man får jobbet och får lära sig otroligt mycket nya saker.

//HÄSTmänniskan.

Hej - jag skrev ju inte att ALLA islandshästar är känsliga eller lite skygga, för så är det ju inte. De hästar som används i turridning brukar vara lugna trygga individer. Därför är det lätt hänt att folk tror att ALLA islandshästar är superlugna, men så är det inte. Det finns också islandshästar som har betydligt mera motor, är reaktionssnabba och känsliga :)

Jag har ju en fd turridningshäst och jag kan för mitt liv inte förstå hur han fungerade där. Det enda är väl att han ser viktbärande ut. :confused:

Då hade han kanske passat mig om jag skulle rida tur? Det normala på de turer jag ridit (och de är många) är blandningen på de som ska rida. Många gånger är det kompisgäng bestående av rena nybörjare, några som ridit på ridskola som barn, några som är vana storhästryttare och kanske en och annan van isisryttare.

Nybörjarna vill ha en snäll häst och bryr sig inte om att den grisepassar, storhästryttarna vill prova tölt och den som är isisvan får hästen som håller på att skolas in.:)

Men att dunsa ner i sadeln är ju knappast betraktat som bra ridning :confused: en uppsittning ska vara mjuk, orkar man inte sätta sig mjukt behöver man träna sina ben. Däremot det där med att dra iväg så fort man kommer upp har jag varit med om och blir gärna förvarnad om, fast jag förstår inte varför man vill det.

Fortfarande: varför använder man så ofta islandshästar till turridning om de är så himla känsliga? Varför inte halvblod om de nu är lugnare?

/här för att lära mig :)

Måste också prova förklara lite. Det första man ska ha klart för sig är att Islandshästar har under en tid varit lite indelat i sportmodellen och skogsmullarna. Skogsmullarna kan man mycket väl finna på tävlingbanorna men de riktiga sporthästarna går nog sällan på tur men detta kan ju inte Islandsvärden vara ensam om. De "bästa"(om vi talar om bästa som i bästa tävlingshästarna) "vanliga" hästarna brukar knappast vara de bäst lämpade för nybörjargruppen på ridskolan heller.

Sedan skulle jag säga att även de Islandshästarna med mest turbo känns som att de nästa alltid har ett inre lugn som tex halvblod ofta inte har. Islandshästar stressar inte (utåt sett) deras motor ligger helt i vilja därav tror jag att dem trots känslig het och mycket motor passar på turridning, känsligheten gör också att många av dessa hästar är fenomenal på att läsa av sin ryttare och jobba efter förutsättningarna.

Men som svar på TS fråga.
Förstår inte varför det skulle vara mer skillnad på att ett islandshästföretag söker islandshäst van personal än att ett travstall kan söka personal som är van ett liv på travbanan. Jag skulle då inte bara kunna gå in i ett travstall och slänga på en körsele och vagn för att sedan tala om att det här sitter exakt rätt, selen kommer inte skava och jag har sett på hästens sätt att jobba att jag anser detta vara korkekt utrustning för den typ av arbetspass som tränaren tänkt för hästen den dagen.

Jag tror inte de söker islandshästvan som i att vara van Islandshästar som ras utan att man ska vara van Islandshästar som en ridstil och tävlingsgren.
Precis som western eller dressyr.

Jag kan ge ett exempel.
Jag ber en person att ta in 4 hästar från hagen.
Den som hanterat stora hästar frågar i vilken ordning de skall tas in och tar sedan in en i taget.
Den som jobbar med Islandshästar frågar vilka som går bra ihop och tar sedan in alla på en gång.
2 i varje hand.

.

:laugh: så roligt för ungefär så där beskrev min moster skillnaden på hennes hästar och mina. Hon är en väldigt hästvan människa som tränat och tävlat och arbetat med "vanliga" hästar sedan hon var i yngre tonåring (hon är idag 45) hon har även avlat lite även om allt ändå varit på hobbynivå.

Hon var typisk sådan här "nja Islandshästar är väl söta mullehästar till systerdottern men jag vill inte beblanda mig med dem" men de var för typ 17 år sedan för när jag började växte upp, flyttade hem ifrån och började hyra in mina Islandshästar hos henne fick hon ett ganska riält uppvaknande.

Även om hon i hjärtat är storhäst ryttare så menar hon som exempel att så som hästhanteringen är på våra tävlingar skulle ALDRIG funka på vanliga tävlingar. Lite smått överdrivet beskriver hon skillnaden på detta vis:

På en "vanlig" tävling ser man 4 personer hängandes i 1 hästs grimskaft och hjälp är på väg.

På "våra" tävlingar kommer det 1 person med 4 hästar och personen håller helst oxå i en barnvagn med en hand (troligen samma hand som denne har hästarna i) och en mobiltelefon plus någon hund i den andra och(med någon slags tredje osynlig hand) matas barnet.
:p

Senast ändrad:

På en "vanlig" tävling ser man 4 personer hängandes i 1 hästs grimskaft och hjälp är på väg.

På "våra" tävlingar kommer det 1 person med 4 hästar och personen håller helst oxå i en barnvagn med en hand (troligen samma hand som denne har hästarna i) och en mobiltelefon plus någon hund i den andra och(med någon slags tredje osynlig hand) matas barnet.
:p

Helt OT, men vad otroligt charmigt det lät :love:

Nu har flera berättat för mig att jag inte förstår, men jag tror att vi talar om olika saker.

Jag svarade på påståendet att man kräver islandshästvana eftersom islandshästar skulle vara så extra känsliga och snabba i reaktionerna. Jag ifrågasatte att islandshästar skulle vara extra svårhanterliga och det visade sig att detta gällde tävlingsislandshästar. Då kan jag inte tänka mig att en random person med islandshästvana skulle klara av dem bättre än en random person med vana av tävlingshästar i andra discipliner. Istället handlar det om att personen ska ha en vana av att hantera tävlingshästar som oavsett ras brukar vara temperamentsfullare än skogsmullehästar, det finns ju en anledning till att vissa individer passar bättre för tävling.

Sen är jag inte dum, givetvis ska den som rider hästarna kunna disciplinen de förväntas rida i, man sätter inte upp en westernryttare som dressyrberidare heller, jag trodde att det var helt självklart. Men jag utgick från att vi diskuterade stallarbete och kanske nån lättare ridning som skrittrundor, för det behövs väl ändå ingen erfarenhet av disciplinen eller rasen?

Men om det står islandshästvana så är det väl inte för mockningen man anställer personen? Eller?

Eftersom jag "vet" vilken annons det handlar om, så nej det handlar om lite mer än så än enbart mockning.

Min dam var ingen tävlingshäst men dom flesta i stallet vägrade rida henne trots att jag stod i ett sk islandshäststall.

Det är och var en explosiv dam med mycket motor och vilja av stål!

Inte ens jag som ridit in henne skulle våga sätta mig på damen just nu eftersom jag inte har någon islandshästvana för tillfället!

Men som svar på TS fråga.
Förstår inte varför det skulle vara mer skillnad på att ett islandshästföretag söker islandshäst van personal än att ett travstall kan söka personal som är van ett liv på travbanan. Jag skulle då inte bara kunna gå in i ett travstall och slänga på en körsele och vagn för att sedan tala om att det här sitter exakt rätt, selen kommer inte skava och jag har sett på hästens sätt att jobba att jag anser detta vara korkekt utrustning för den typ av arbetspass som tränaren tänkt för hästen den dagen.

Fast det ena exemplet handlar om en specifik ras och det andra exemplet om en sportgren.
Det är klart, i vidare bemärkelse, beroende på vilka arbetsuppgifter som åsyftas, kan möjligen "islandhästvana" tänkas syfta på sportgrenen också.

Det där med ordval är inte enkelt.

Nej, jag skulle inte heller kunna sela på en travhäst korrekt. Däremot skulle jag säkert lära det mig efter att ha blivit förevisad ett par gånger. Och skulle säkert kunna jobba i ett travstall (var tidigare inhyrd i travstall med min fjording och islandshäst och trivdes bra och var välkommen).
Skulle säkert kunna jobba på ett islandshästställe också - om det inte ingår uppträning av gångarterna på kort tid för det behärskar jag inte - men hur många är det som behärskar det "på riktigt"...
en del av skribenterna här, absolut, men långt från alla.

.... kanske nån lättare ridning som skrittrundor, för det behövs väl ändå ingen erfarenhet av disciplinen eller rasen?

Jo.
För den erfarenheten hade talat om för dig att man rider inte skrittrundor på Islandshästar.
Man leder dem när det är skritt.
De är inga fåtöljer som man sitter på för att man inte orkar gå.

Men man vill som arbetsgivare inte behöva dra varenda liten sak.
Som att hästen skall gå bakom när man leder.
Man sitter inte på den om man inte arbetar den.
Då kliver man av.
Du skall ta in 4 samtidigt.
O.s.v.

Jag har provat.
Det var massor att påpeka hela tiden och dessutom så blev jag emotsagd.
För så gör man inte alls med hästar och det skulle jag i stället lära mig.
Så nej tack till någon som inte redan är van vid hantering av Islandshästar.

Det var massor att påpeka hela tiden och dessutom så blev jag emotsagd.
För så gör man inte alls med hästar och det skulle jag i stället lära mig.
Så nej tack till någon som inte redan är van vid hantering av Islandshästar.

Det här måste väl vara individuellt för hur man är som person? Jag är åtminstone inte någon som säger emot utan gör det jag blir bedd om. Om jag vill ha en förklaring på varför det funkar på ett visst sätt så frågar jag vid ett väl valt tillfälle.

Jo.
För den erfarenheten hade talat om för dig att man rider inte skrittrundor på Islandshästar.
Man leder dem när det är skritt.
De är inga fåtöljer som man sitter på för att man inte orkar gå.

Varför inte? När jag rider skrittrundor på mitt halvblod (eller annan häst för den delen) så betyder det inte att jag rider med långa tyglar och såsar, utan vi arbetar under skritten.

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 356
Senast: IngelaH
·
Skola & Jobb Vi kom att prata om rekrytering på jobbet. Om hur många av det totala antalet kvalificerade sökare som eg kallas på intervju osv. När...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 723
Senast: __sofia__
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 048
Senast: Åsa A
·
Gravid - 1år Vad ska man göra när man planerat livet efter ETT barn och ett till knackar på? Misstänker att jag är gravid. Vi har skyddat oss med...
2
Svar
21
· Visningar
3 822
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar