Skillnad mellan islandshästvana/vanliga hästvana?

Sv: Skillnad mellan islandshästvana/vanliga hästvana?

Jag har då lyckats bra hittills iallafall med mina både praktikplatser genom skola och med jobb och alltid fått mycket bra referenser ;)

Jag är driven, glad, tar egna initiativ, ser vad som ska göras och gör det, har gott handlag med hästar, god erfarenhet av otroligt mycket inom hästvärlden. Utbildning. Kan ifrågasätta om något inte är som det ska. Kan ta kritik och bättra mig om något blir tokigt. Alltid öppen för nya infallsvinklar på situationer. Lugn, trygg och pålitlig både för människor och djur. Aldrig rädd för att ta i och jobba, älskar att lära mig nya saker och utveckla mina kunskaper inom hästvärlden. Jag är även pedagogisk. Och jag har även en stor dos tålamod och jag antar att det är anledningen till att jag aldrig haft problem att få ett jobb :)

En annan god egenskap jag har är att jag VET att jag inte är fullärd och fortfarande har saker att lära mig och utveckla.

MEN helt ärligt, skulle jag aldrig söka jobb hos dig för du verkar vara otroligt trångsynt och bara ha en enda väg till ditt resultat, och då verkar inte tåla att bli ifrågasatt. Kanske skulle jag till och med vara helt galen med saxen - jag har ju trots allt ridit både ponny och storhäst i mina dar ;)

Men det är ju lite det som är grejjen. Jag har god islandshästvana, men jag förstår ändå inte resonemanget du för ang. att skritta en islandshäst. Det är det enda jag inte förstår, allt det andra om att man vill ha en islandshästvan anställd köper jag som jag skrev tidigare :)

MEN helt ärligt, skulle jag aldrig söka jobb hos dig för du verkar vara otroligt trångsynt och bara ha en enda väg till ditt resultat, och då verkar inte tåla att bli ifrågasatt.

Men om jag anställer och är chef så vill jag ju ha min verksamhet skött på mitt vis.
Det är ju en del av det som det handlar om när man äger och driver företag.

De anställda skall utföra arbetet så som företaget vill ha det.
Det är inte ett kollektivstall där alla skall få vara med och bestämma.
Demokrati ingår inte i konceptet.
Den anställdes åsikt har definitivt inte samma värde som chefens och företagsledningens.

Jag har också ridit både ponny och stor häst både innan och parallellt med Islandshästarna.
Jag hade ridit i nästan 20 år och hade ett eget halvblod när jag för över 25 år sedan kom i kontakt med Islandshästar för första gången.
Den Islandshäst som blev min första och som levde i 30 år fanns i det stall där jag hade mitt halvblod.

Jag har ägnat mig åt körning också.
Under en period så hade jag ett eget par.
Den ena i paret var han som blev 30 år och den andra ett sto som nu är 28.

Men det är ju lite det som är grejjen. Jag har god islandshästvana, men jag förstår ändå inte resonemanget du för ang. att skritta en islandshäst. Det är det enda jag inte förstår, allt det andra om att man vill ha en islandshästvan anställd köper jag som jag skrev tidigare :)

Men du, det har ju klarlagts lite tidigare i tråden, och jag förstår ju inte varför du fortsättet att tjata.

Att skritta hästen, te x skritta av hästen efter ridning gör många för hand. Man sitter av och går helt enkelt.

Skritt arbete, ja självklart arbetas en islandshäst i skritt. Det sätter ju en ryttaren på prov helt klart, och speciellt med olika typer av hästar och då kan det ju komma att behövas en person med klar och tydlig erfarenhet.

Man sitter inte och skrittar hästen på lång tygel, det gör faktiskt inte jag heller något som jag tidigt fick lära mig av de flesta instruktörer jag red för. De accepterade inte ens att jag satt kvar på hästen efter avslutad lektion, när de gav mig hemläxa.

Kl

Det är ju dessutom konstaterat att hjärtfrekvensen inte går ner tillräckligt vid uppsutten skritt efter arbete. Bara när man klev av gick frekvensen ner godtagbart.

kl

Just att ta sista delen avskrittningen avsuttet blev jag lärd redan när jag började rida som ung. De var stenhårt på att sista biten hem så gick man och släppte på gjorden och ev nosgrimma. Hur långt berodde på hur hårt pass och hur hästen va. Kan bli fler km. De satt kvar i ryggmärgen så gjort precis samma oberoende på hästras och gren genom åren

Varför blir de alltid ni mot dom i sånna här diskussion och 80% har taggarna utåt?

Angående de tråden skulle handla om så känns de ju självklart om man vill någon ska träna ens hästar så ska de veta vad de pysslar om och kunna utföra de.

Precis som jag inte skulle söka jobb att träna hästar hos Rolf-Göran Bengtsson.

Jag har precis som du fått det inpräntat i ryggmärgen och det går näst intill per automatik att man sitter av och leder av hästen efter avslutat träningspass, så att den får varva ner - ofta, speciellt i början blev jag kallad storhästryttare när jag gjorde det ;) Jag hade ingen aning om det där med hjärtfrekvensen, alltid lär man sig nått nytt, jag har bara gjort det för att ridlärare genom hela livet tjatat om det! :)

Men just det där med att ta hästen och skritta en sväng i skogen var det jag inte förstod, antagligen kommer jag aldrig förstå det så jag fortsätter helt enkelt med det som funkar för mig och andra gör det som funkar för dem så är diskussionen ang. det avslutad från min sida :)

Aldrig någonsin sett att det skulle vara någon skillnad på hur folk sitter upp på dessa olika raserna.
Det handlar om storleken på hästen. På en liten häst kan du stå med näsan i färdriktningen när du sitter upp och det smarta med det är att du kan ha kontakt på båda tyglarna och sitta upp smidigt med hästen helt under kontroll utan att "skutta runt" som man behöver för att få fart nog att komma upp på en större häst. Eftersom islandshästarna är såpass låga har man aldrig behövt sitta upp på det "vanliga" viset. Enligt MIN erfarenhet är det vanligaste att islandshästryttare sitter upp med näsan i färdriktningen och att ryttare i andra discipliner börjar med utgångsläget med ryggen mot hästens huvud och skuttar sedan runt för att komma upp. Båda sätten fungerar.

Såhär sitter jag upp.

kna_aug12_3.jpg

Senast ändrad:

Jaha, har islandshästar generellt snabbare reaktioner och är känsligare och skyggare än andra hästraser? Varför använder man dem då till turridning?
För att de är trygga med att gå i flock och låter sig tränas att följa rumpan framför, är tåliga, lätthanterliga från marken och har ofta ett starkt psyke.

Sedan håller jag inte med att islandshästar skulle vara så mycket känsligare och snabba i reaktionen (ja jag har både ridit och tävlat på islandshäst).

Den känsligaste och reaktions snabbaste hästen jag träffat är hälften fullblod och hälften NF.

Det är klart att det finns olika sorters islandshästar också, men avelsmålet går ut på att tillverka hästar som denna, därför finns det många sådana, och de är inte lättridna. Hästen på filmen har vissa taktfel, men strunt i det nu, det är den där framåtandan och förutsättningar för de snabba tempoväxlingarna som eftersträvas. Jag tycker att hästen är ett bra exempel på den mycket villiga men samtidigt ridbara sorten som jag tror är mindre vanlig hos andra raser, men jag kan ha tokfel.

Jag har inte stött på någon stor häst med så mycket kontrollerbar energi som denna (i videon) som kan göra den typen av tempoväxlingar men är kolugn att hantera från marken, och det är egenskaper som jag tycker är speciella för just islandshästen. En häst kan se nästan sömnig ut när hämtar den i hagen och gör i ordning den, och när man sitter upp är det som att sitta på en bomb! Såna överasskningar fick jag aldrig när jag red ponnyer och hästar av andra raser, de fick man ofta redan från marken en aning om hur de skulle vara att rida. Mer "what you see is what you get". Men det kan ju bero på vilka hästar jag träffat.

Senast ändrad:

waooow vilken häst!!! blir skräckslagen av bara tanken att sitta på den, för jag är för feg, men jösses vilken häftig häst!!!:love:

Det handlar om storleken på hästen. På en liten häst kan du stå med näsan i färdriktningen när du sitter upp . Enligt MIN erfarenhet är det vanligaste att islandshästryttare sitter upp med näsan i färdriktningen och att ryttare i andra discipliner börjar med utgångsläget med ryggen mot hästens huvud och skuttar sedan runt för att komma upp. Båda sätten fungerar.

Du har aldrig träffat på westernridning, tror jag.
De flesta westernhästar är visserligen inga bjässar, runt 150-160 är väl vanligt där 160 är ganska stort.
Men jag har aldrig sett någon westernryttare heller som sitter upp så som du beskriver "andra discipliner".
Jag fattar dock inte varför inte dressyr och hoppning tar över stigbygelmodellen från islandshästridningen - mycket bekvämare för benen att inte behöva rotera stiglädren.

Enligt MIN erfarenhet är det vanligaste att islandshästryttare sitter upp med näsan i färdriktningen ...

Ja det och så från andra sidan.
D.v.s. hästens högra sida.

Eller i varje fall från båda sidor, oftast den som är närmast.

Jag fattar dock inte varför inte dressyr och hoppning tar över stigbygelmodellen från islandshästridningen - mycket bekvämare för benen att inte behöva rotera stiglädren.

Det här tänker jag också på rätt vad det är! MYCKET smartare utformning på islandsstigbyglarna.

Krydde, där ser man. Borde ha skrivit "traditionell ridning". Jag tror att det beror på att man kan behöva lite fart för att komma upp på häst som är ungefär lika hög som man själv är lång. Det kanske är mindre vanligt att westernryttare väljer att rida hästar som är såpass mycket högre än de är långa som tex hoppryttare verkar ha en tendens att göra. Jag kommer inte upp på en riktigt stor häst om jag har näsan i färdriktningen! Vet inte vart gränsen går för att jag ska fixa det, men sist jag red på en häst som var lika hög som jag är lång var det inte en suck att jag skulle komma upp om jag inte tog fart och "skuttade runt". Känner mig sjukt baktung när jag försöker häva mig upp på en större häst och inte "tar sats". :) Hästar runt 150cm kommer jag upp på med näsan i färdriktningen.

Vilken duktig ryttare.
Vem är det?
Ja visst är det häftigt att se!
Sara Ástþórsdóttir rider och hästen är ett sto som heter Díva frá Álfhólar.

"Stigbygelgrejen" kanske är en säkerhetsfråga, traditionella stigbyglar hänger slätare mot hästen, så det är mindre risk att de fastnar i något när man tar ut hästen ur stallet. Fast samtidigt så är de svårare att få tag på om man tappar dem när man rider. Det finns ju en del märken nu som har snurrande stigläderfästen så att man slipper vrida lädret, men det är ju inte direkt standard.

Senast ändrad:

Det är så roligt att se någon ny duktig ryttare, det bådar gott för framtiden.

Jösses, vilken energi!:eek:

Fantastisk ryttare. Sådana där filmer får en att vilja sluta rida. Eller börja igen, beroende på hur man ser det:o:D

"Stigbygelgrejen" kanske är en säkerhetsfråga, traditionella stigbyglar hänger slätare mot hästen, så det är mindre risk att de fastnar i något när man tar ut hästen ur stallet. Fast samtidigt så är de svårare att få tag på om man tappar dem när man rider. Det finns ju en del märken nu som har snurrande stigläderfästen så att man slipper vrida lädret, men det är ju inte direkt standard.

Liten ordningsfråga bara :D "Hänger" man inte upp stigbyglarna när man leder hästen? ;)

Rolle
IpL

Jo, det är såklart säkrast, det var kanske dumt skrivet. Borde kanske tagit som exempel att man druttat av, eller tappat hästen på annat sätt så att den är ute på egna äventyr. ;)

Vad som är svårt är ju relativt. En svårtöltad häst på en turridning är ju oftast inte svårtöltad utan kanske mer av sorten "inte väljer tölten".

Vad är det för skillnad på att inte välja tölten och att vara svårtöltad? Undrar av nyfikenhet.

Man ställer sig med ryggen mot färdriktningen och svingar sig upp och landar med en lättare duns i sadeln varvid hästen sätter fart. Då drar man i tyglarna och håller fast med skänklarna som då trycker på undersidan på hästens mage.

Nu har det skrivits några gånger i tråden att storhästryttare hoppar upp med ryggen mot färdriktningen, är detta verkligen vanligt? De flesta jag har sett har hoppat upp med näsan mot färdriktningen. Enstaka har hoppat upp med ryggen mot färdriktningen.

Man får lära sig att inte gå in i sånna diskusioner där man vet att man inte delar åsikterna för man kommer inge vart med att försöka övertala den andre om att just sin åsikt är den enda rätta..
Man kommer bara bli osams

Nej, om man försöker övertala någon att ens eget sätt är det bättre, så förstår jag att man blir osams. Men det går ju att ha diskussioner utan att för den sakens skull nedvärdera den andra personens åsikter.

Isisar är bra att ha på turridning då de är av naturen vana att gå i led.. så går dom på island mule i varandras svansar för att inte tappa bort varandra i snöstormarna som blir.

Detta utnyttjar man till turridningen då hästarna håller sig till ledet och man akn då ha en helt ovan ryttare på och hästen stannar iaf kvar i ledet=)

Dom flesta hästar går väl i och för sig gärna tillsammans och strövar inte iväg från gruppen, men jag har hört att islandshästar är mer sammansvetsade än andra raser. Jag kan förvisso tycka att det är både bra och dåligt med att islandshästar som absolut inte vill lämna gruppen. Åtminstone hände det ett flertal gånger under den tiden jag ”jobbade” på turridning att en person ville stanna av olika anledningar och höll in sin häst (som givetvis inte stannade utan drog som attan efter de andra hästarna) alt. att en häst fick frispel och stack för att den ”kom för långt bak i ledet”.

På tal om en annan sak i det här ämnet, att islandshästar skulle vara mer flockbundna än andra raser, så undrar jag om det verkligen är så? Jag har som sagt hört (ofta) om att just islandshästar inte kan lämna grupper, att det är svårt/omöjligt att rida ut på dessa själv osv, men jag har också sett en hel del islandshästar som klarat sig alldeles utmärkt att ridas ut på själv t.ex. Så min fråga är helt enkelt om islandshästen generellt sätt är mer flockbunden än andra hästar, om den är svårare/omöjlig att träna till att ridas ut själv eller om det är individuellt för hästen?

Det är inte en skrittrunda utan skrittarbete.
Och det kan man inte klara på en Islandshäst om man inte kan gångarterna.

Kalla det för vad du vill, för mig är det en skrittrunda oavsett om hästen arbetas eller ej.

Man får ju inte heller glömma att det är en jobbannons, bara för att de söker efter personer med ett viss förkunskap betyder det ju inte att alla som uppfyller det kriteriet kan få jobbet. De ser ju garanterat till andra saker också och vem som helst som ridit en islandshäst nån gång är ju knappast kvalificerad.

Jag vet inte om det sista var riktat till mig, men jag har i varje fall aldrig trott eller för den delen påstått att jag skulle vara kvalificerad att söka jobbet.

Visst, men ju mer erfarenhet av rätt sort en anställd har dess större chans att det fungerar med fler hästar. Tråden handlar trots allt om att anställa folk och om det är rätt eller fel att Islandshästvana är en merit när man vill ha anställning i ett islandshäststall. För mig är det absurt att inte anse att det är en fördel med vana av liknande arbete oavsett bransch.

Jag har väl aldrig skrivit huruvida det är rätt eller fel att vilja ha en islandshästvan person i ett islandshäststall? Jag undrade vad skillnaden var mellan islandshästar gentemot andra raser, då för att jag uppfattade annonsen som att det handlade om främst stallhjälp. Nu har jag fått bra och välutvecklade svar och har fått mer kunskap om vad som gäller vid likvärdiga annonser, och vad andra människor anser att en ”islandshästvan” person ska klara av.

Nej skritten är en av Islandshästens svåraste gångarter att få till korrekt.

Hoppryttare brukar dock vara duktiga på att träna galoppen på Islandshästar.

Intressant. Vet du varför det är så, att hoppryttare brukar vara duktigare på att träna galoppen på islandshästar?

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 353
Senast: IngelaH
·
Skola & Jobb Vi kom att prata om rekrytering på jobbet. Om hur många av det totala antalet kvalificerade sökare som eg kallas på intervju osv. När...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 723
Senast: __sofia__
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 048
Senast: Åsa A
·
Gravid - 1år Vad ska man göra när man planerat livet efter ETT barn och ett till knackar på? Misstänker att jag är gravid. Vi har skyddat oss med...
2
Svar
21
· Visningar
3 822
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar