Skillnad mellan islandshästvana/vanliga hästvana?

Sv: Skillnad mellan islandshästvana/vanliga hästvana?

Nej skritten är en av Islandshästens svåraste gångarter att få till korrekt.
Hoppryttare brukar dock vara duktiga på att träna galoppen på Islandshästar.

Nu har ju inte jag en aning men tycker ändå att detta låter konstigt. En tregångsryttare vet ju hur ren takt i skritt känns, har den aldrig ridit tölt så vet den ju inte hur det känns.

Skulle tippa på att jag skulle kunna få samtliga 20 (ca) hästar jag ridit i mitt stall att skritta rent men ha det desto jobbigare med tölten. Men dessa hästar kan vara skrittalanger hela högen vad vet jag.

Fast det ena exemplet handlar om en specifik ras och det andra exemplet om en sportgren.
Det är klart, i vidare bemärkelse, beroende på vilka arbetsuppgifter som åsyftas, kan möjligen "islandhästvana" tänkas syfta på sportgrenen också.

Det där med ordval är inte enkelt.

Fast det var precis det jag skrev missade du det, det stod under de meningarna som du citerat? att dem kanske inte söker efter islandshästvana som i rasen Islandshäst utan islandshästvana som i ridstilen och tävlingsgrenen. Som du säger är de inte lätt med ordval när rasen givit namn till en tävlingsgren

Och att det som du också säger att du skulle lärt travet efter en tids inlärning, behöver man personal så kanske man som arbetsgivare just då behöver en som är helt självständig utan inlärningsperiod därmed kräver att man redan innan start har exakt den erfarenhet och de kunskaper som krävs för att Minska "inarbetnings perioden" maximalt och därför redan första timmen på jobbet kan jobba självständigt.

Senast ändrad:

Det kan hända att jag är aningens trögfattad (eller alldeles för talangfull när det kommer till ridning) men jag förstår inte uttalandet om att man inte ska kunna skritta ut på en islandshäst för det förstör hästens rygg, ALL ridning "förstör" hästen, och vi ska försöka "förstöra" så lite som möjligt.

Om man skrittar på lång tygel så går hästen oftast (enligt mina erfarenheter, men jag kan ju vara för bra för att vara sann...) i egen balans och kan bära upp sig bättre själv än om man sitter och drar den i munnen och grejjar och har sig utan att vara riktigt duktig...

Åka ridning kan vara bättre för hästen om det är en okunnig ryttare, åka skritt är ju superbra för hästen enligt mig, för då får den röra på sig, den får konditionsträna, den får träna sener, leder, ligament, muskler osv. genom att gå på olika underlag och den får träna skelettet på att bära upp människor/tyngd - det är ju det den ska göra liksom, det är hästens "jobb" när du har den som ridhäst, att bära upp tyngd och arbeta rätt. Och den arbetar ju mer rätt i "åka-skritt" än vad den gör när en okunnig/ryttare från en annan diciplin rider tölt..? Så länge ryttaren har balans.

Att jag har islandshästvana i dagsläget är korrekt, men jag kommer från storhästvärlden och bytte väll över helt och hållet vid 17 års ålder, efter att ha ridit islandshäst parallellt med storhäst till och från rätt länge och kontinuerligt ridit islandshäst i ett år... men jag har aldrig upplevt problem med att få hästen att skritta?

Det kan hända att jag är aningens trögfattad (eller alldeles för talangfull när det kommer till ridning) men jag förstår inte uttalandet om att man inte ska kunna skritta ut på en islandshäst för det förstör hästens rygg,

Därför att hästen är så liten och måste bära med sina muskler.
Den skall inte bära med skelettet för då så får den förslitningsskador.
Att sitta och skritta på en Islandshäst belastar skelettet när inte musklerna bär.

På en stor häst är det inte lika tydligt då ryttaren är en så mycket mindre del av vikten.

Den bär med musklerna - svar ja. Men den måste ändå ha ett starkt skelett, skelettet är HELA HÄSTEN - den har inte bara skelett i ryggen...

Har hästen ett svagt skelett som inte tål belastning kan den ha hur starka muskler som helst men den ligger ju ändå där i en liten hög för skelettet inte bär... :p

ALL ridning sliter, man får välja. Ha en hel och fin och 100% skadefri häst = rid inte. Eller "offra" hästen, men såklart ta hand om den så väl som möjligt.

Min förra häst var ALDRIG skadad under de år jag hade honom, och han skrittades ut MINST en gång i veckan! :)

Min förra häst var ALDRIG skadad under de år jag hade honom, och han skrittades ut MINST en gång i veckan! :)

Men då så var han väl tränad och bar med musklerna.
Och ryttaren inte så tung.

Min första Islandshäst blev 30 år och var aldrig halt fram till den åldersfång som han avlivades för.
Han reds mycket, hårt och ofta även av tunga och orutinerade ryttare.
Men han skrittades aldrig när han var trött.
Så fort som han inte orkade hålla uppe sin rygg med musklerna så fick ryttaren kliva av och gå.

du måste ju mena att han REDS aldrig när han var trött, eller?

du måste ju mena att han REDS aldrig när han var trött, eller?

Jo han reds när han var trött.
Men bara i samling.
Så att han inte skulle slappna av med musklerna.

Men om han var för trött även för det så blev det ju till att avbryta.

Han tävlades hårt och mycket under ett antal år.

Jag förstår inte resonemanget, varför skulle skritt slita mer än andra gångarter?

Jag förstår inte resonemanget, varför skulle skritt slita mer än andra gångarter?

Jag tror att I_U menar att den skritt som gör att hästen släpper ner sina muskler är den som sliter på hela hästen dvs även skelettet.

Jag tillämpar ju egentligen det själv, vi rider ut och oftast hämtar vi ju hästen direkt från hagen. Därför kan skritten samlas redan från första steget, kanske inte fullskalig men ändå. Sedan kan samlingsgraden öka ju längre ridturen fortskrider, tills man väljer en annan gångart typ tölt eller trav.

Sista biten som hästen ska få slappna av, det som många ryttare ger lång tygel till där kliver jag helt enkelt av och går bredvid. Då får hästen slappna av i alla sina muskler utan felaktig påverkan, jag kan t om lätta lite på sadelgjorden också men det är inte alltid nödvändigt då jag rätt ofta rider med en ganska lös gjord så vid slutet av ridturen kan det t om vara lite glapp mellan gjord och häst.

Jag förstår inte resonemanget,...

Ja och det är ytterligare något som jag skulle tycka är ett problem med en anställd om den inte gjorde det.

I övrigt så förklarar Boj så bra att jag inte behöver försöka förklara mera.
Boj har vana och förstår ju därför direkt vad jag menar.

Jag tror att I_U menar att den skritt som gör att hästen släpper ner sina muskler är den som sliter på hela hästen dvs även skelettet.

Precis så.
Och det där är det svårt att få storhästryttare att förstå.

Detta är helt mina egna funderingar.

Har stått i ett islandsstall, där var ett 10 tal isisar på lösdrift och 3 "vanliga" installade. (halvblod och min arab korsning)
Våran syn på hästhållning, foder, ridning, hantering var helt olika.
Vi kom bra överens, men ingen ville lära av en annan.

Nu vill jag inte bli hängd, utan detta är hur det såg ut i just detta stallet, våra olikheter:
*Hästhållning - våra hästar fick komma in över natten, (inte sommarhalvåret) tidigare om det var blåsigt / regnigt. Täckades efter behov, då med separata inne och ute täcken, så kallad pyjamas av Isis folket. Islänningarna gick ute i ur och skur, med ett halvdant vindskydd.
* Foder våra hästar fick hö och kraftfoder anpassat efter hästen, 4 gånger per dag. Min häst fick minst, lättfödd och behöver ingen extra energi. En annan, svårfödd, kopiösa mängder hö, havre, betfor etc. Medans isisarna fick sin mat två gånger per dag, där hästarna fick dela på mängden trots någon som rullade fram och en gammal smal häst.
* Ridning vi höll igång våra hästar, 5-6 gånger per vecka, jobbade dem, hade ett mål. Vi såg till att dagen efter ett hårt pass, tog vi det lugnt.
Islänningarna kunde stå en vecka, sedan vara ute på en 2 h skogstur, komma hem drypandes av svett - ut i hagen och på det dagen efter. Sedan 1 v vila. Jag försökte förklara en gång vad jag menar med att jag jobbar hästen, så att jag får henne att jobba med ryggen - de förstod inte. Och så här vi de olika gångarterna. På något sätt får man ju hästen att tölta :angel:
*Hantering här är det inte så mycket mer än just unghäst hanteringen. Vi kunde inte förstå hur de kunde ha en 3 åring som man inte kunde få tag på. Han fick springa lös in till stället, sen knytas fast hårt så han kunde få hovar verkade.

Det är helt olika hästhållningar, och jag menar inte att islandshästar på något sett har det dåligt, men vi tänker helt olika kring våra hästar.

Det där om att inte jobba med ryggen är helt fel. Vi islandshästryttare som satsar på träning och tävling tänker i allra högsta grad på att de arbetar med ryggen. För att en islandshäst skall kunna gå rätt i alla gångarter krävs det faktiskt ännu mer lösgjordhet än på andra hästar som endast har tre gångarter. Jag har kommit från storhästvärlden så jag vet

Har själv i flera år arbetat som hästansvarig på hästanläggning med ca 60 islandshästar och det är STOR skillnad att anställa islandshästvan personal eller annan hästvan personal. Det krävs en enorm känsla för att kunna rida till verksamhetshästar för att de skall hålla för verksamheten. Att rida islandshäst är inte lätt..

Och jag tycker att det är ett problem att en chef, en person som ska anställa mig inte kan utveckla sitt resonemang mer än att det är svårt för storhästryttare att förstå, samt att föra en diskussion kring ämnet utan att för den delen idiotförklara.

Det som är verkligt problematiskt är en chef eller vad jag ska kalla det för, dom är helt inkörd på sitt spår och otroligt trångsynt. Det det hela handlade om från början var ju att det inte är svårare att rida en islandshäst i skritt än någon annan häst, eller att en "storhästryttare" inte kan rida en islandshäst i skritt(?) Vilken häst som helst som släpper ner ryggmusklerna - något jag inte förstår varför de ska göra bara på grund av att de skrittar(?) går ju förr eller senare sönder men inte på grund av skritten utan på grund av dålig ridning generellt. Det du menar, enligt hur jag uppfattat det hela är att endast islandshästryttare ska rida en islandshäst. Hur i hela friden ska då någon i hela världen kunna bli en islandshästryttare? Det är alltid första gången, för alla och så vitt jag vet börjar man med skritt, men det kan man ju inte för då går hästen sönder, och måste slaktas, eller?

Jag förstår grejjen med att skritta av hästen vid hand efter ett tungt arbetspass, det kan vara skönt för den att skrittas av utan extra belastning - absolut, det är något även jag gör. Men i detta fall skrev du att man inte ger sig ut på skrittrundor med en islandshäst på lång tygel och åker häst som man gör med storhäst/ponny. Den delen av resonemanget är det jag inte förstår.

Alla islandshästmänniskor har inte samma hästsyn, hästvett och hästhållning. Det är inte heller viktigt att alla har det i min värld, för enligt mig är det absolut viktigaste att man är öppen för nya ideer och infallsvinklar.

Jag köper även helt och fullt att man gärna ser att personen man anställer vid en islandshästverksamhet har just islandshästvana, det är absolut ingenting konstigt eller som jag anser är underligt på något vis. Inte söker en hoppryttare en medarbetare som aldrig suttit på ett halvblod, eller hoppat ett enda språng i hela sitt liv... man anställer väll självklart den som har de meriter som är meningsfulla i just det sammanhang personen i fråga anställs.

Men just den där biten om att man inte skrittar ut på lång tygel på en islandshäst, det köper jag bara inte. Sen om min chef skulle säga åt mig - skritta aldrig på lång tygel. Nej då skulle jag inte skritta på deras hästar med lång tygel. Men jag skulle ifrågasätta vid ett väl valt tillfälle, på grund av att jag tycker att det är helt upp åt väggarna tokigt. Och för övrigt så satt jag av och ledde även storhästarna efter ett hårt träningspass när de var trötta och skulle skrittas av så nja, jag tror det där med att "få storhästryttare att förstå" kan du ta tillbaks, för det handlar nog mer om individen och inte just på grund av att de råkar ha ridit på storhäst hela livet...

Varför ska man ens behöva förklara det självklara? Det blir lite tokigt när man behöver förklara det självklara och sedan svaret dissekeras in i minsta detalj. Du håller ju själv med om att det inte är något konstigt att efterfråga vana av islandshästar i den här situationen.

Resonemanget med skritt kom in efter att ämnet dissekerats, inte sjutton kommer du att få det som enda förklaring till varför man söker folk med Islandshästvana. I ärlighetens namn tror jag knappast att det praktiseras i någon jätteutststräckning heller, det är många islandshästryttare som skrittar sina hästar på lång tygel. Jag känner dock till konceptet, vet vad det beror på och skulle inte höja ögonbrynen om jag fick besked på att rida så. Nu är det säkert så för många, men jag sitter för det mesta av sista biten hem (alltid vid längre turer), hästen uppskattar det.

På island har jag ridit många timmar i sträck i tölt, endast avbrutet av avsuttna pauser. Skritt är oftast till för svårare terräng och några steg innan man får upp farten. Visst kan man skritta med nybörjare, men tölt är inte svårare än skritt att sitta kvar i så idealiskt för nybörjare som slipper skumpa omkring i trav så är folk bara inte rädda kan även nybörjare åka med i tölt redan från första stund.

Annars så bekräftar du här I_Us fördom att storhästryttare ifrågasätter varför man gör saker på ett visst vis, man gör saker olika inom olika hästkulturer, och det blir trist om någon ska ifrågasätta allt och ta allvarliga diskussioner med chefen om allt man tycker skiljer sig från sina inlärda normer. Det är liksom inget som skadar hästen att man sitter av vid de tillfällen man vakt att skritta på lång tygel eller för den delen stå still. Vad är det som är uppåt väggarna med att sitta av när man skrittar.

Och jag tycker att det är ett problem att en chef, en person som ska anställa mig inte kan utveckla sitt resonemang mer än att det är svårt för storhästryttare att förstå, samt att föra en diskussion kring ämnet utan att för den delen idiotförklara. .

Och just den här meningen förklarar så bra varför man vill anställa någon som redan vet vad det hela handlar om.

Varför skulle en chef vilja anställa dig?

Det är en ärlig fråga.
Hur skulle du motivera t.ex. mig att anställa dig?
Just nu av det som du har skrivit så skulle jag hellre göra allt arbete själv.

Nej verkligen inte som enda anledning, det jag blev fundersam över var när hon skrev att man inte skrittar ut på en islandshäst. Man kan inte skriva i mina öron underliga saker och sedan inte kunna acceptera att bli ifrågasatt.

Det handlar verkligen inte om att ifrågasätta chefen varje gång jag inte håller med, eller hela tiden. Men en chef ska kunna förklara sitt resonemang även om jag såklart inte ifrågasätter allt denne säger åt mig att göra. Men något som att man aldrig ska skritta uppsuttet på en islandshäst - det skulle jag ifrågasätta och kommer att göra om jag någonsin får en chef som säger det till mig vilket ingen av mina chefer sagt hittills. Man håller inte alltid med sin chef MEN man måste kunna ifrågasätta vissa resonemang? Sen handlade det inte om att jag som anställd ifrågasatte I_U det handlade om att JAG ifrågasatte I_U´s kommentar om att man INTE SKRITTAR UT PÅ EN ISLANDSHÄST.

Det handlar inte om att skritta av hästen vid hand efter ett tungt träningspass, eller ett träningspass över huvud taget, det handlar om att man tydligen inte alls kan skritta ut på en islandshäst.

Man måste kunna ifrågasätta resonemang som är "konstiga".

Jag tycker att det låter som trångsynthet, enspårighet och tunnelseende när man skriver att man inte kan skritta ut på en islandshäst.

Man måste kunna ifrågasätta resonemang som är "konstiga".

Men när man anställer någon så vill man inte ha någon som tycker att saker är konstiga.
Det är därför som man vill ha någon med Islandshästvana.
För då så slipper man detta eviga ifrågasättande.

Jag har provat det och aldrig mera att jag gör det.
Hela dagarna gick åt till att tjafsa och inget arbete blev gjort.
En chef är inte en instruktör utan den som leder och fördelar arbetet.

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 353
Senast: IngelaH
·
Skola & Jobb Vi kom att prata om rekrytering på jobbet. Om hur många av det totala antalet kvalificerade sökare som eg kallas på intervju osv. När...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 723
Senast: __sofia__
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 048
Senast: Åsa A
·
Gravid - 1år Vad ska man göra när man planerat livet efter ETT barn och ett till knackar på? Misstänker att jag är gravid. Vi har skyddat oss med...
2
Svar
21
· Visningar
3 822
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar